Що таке підлітковий вік? Підлітковий вік – це віковий період з 10 до 19 років. Це вік стрімких фізіологічних, психологічних, соціальних змін, які відбуваються з дитиною, і саме цей період, коли вона потребує, як мудрої та виваженої батьківської підтримки, так і свободи у прийнятті рішень та виявленні своїх поглядів та переконань.
Емансипація від впливу дорослих. Головним завданням батьків на цьому етапі є прийняти емансипацію, збільшити рівень свободи та допомогти дитині перейти на новий рівень – стати дорослою. Для досягнення цієї мети батьки можуть делегувати свої обов’язки: дозволяти дитині разом з дорослими приймати рішення, куди поїхати у відпустку, радитись щодо купівлі побутової техніки, щодо ремонту вдома. За можливості у підлітка має бути своя кімната, куди можуть заходити тільки з його дозволу.
Поведінкові реакції пов’язані з формуванням статевого потягу. Формування статевого потягу (лібідо) та пов’язане з ним підвищення цікавості підлітків до теми стосунків та сексу є закономірним і цілком природнім явищем. Якщо в родині тема сексу під табу, то підлітки знайдуть відповіді на питання, що їх цікавлять в іншому місці. Що саме вони дізнаються і наскільки ці знання будуть корисними та достовірними залишається зазвичай закритою інформацією для батьків.
Хобі-реакції. Підлітка притягує все, що раніше було під забороною. Саме звідси росте коріння такої нестримної жаги до екстремальних видів діяльності:паркур – екстремальний вид спорту пов’язаний з подоланням перешкод на висоті або в інших небезпечних місцях.зачеперство – катання на дахах або інших притаманних для цього частинок потягу або іншого транспорту.руфінг – сходження на дах, найвищу точку будівель, телевізійних башт, мостів, інших висотних споруд із використанням пожежних сходів, водосточних труб а також інших небезпечних пригод та челенджів. Гарна новина в тому, що психічна пластичність підлітка дозволяє йому легко піддаватися не лише негативному впливові, а й позитивному.
Трирічні діти. Підлітки1. Протестують проти батьківських вимог.1. Протестують проти батьківських вимог.2. Тягнуться до однолітків.2. Тягнуться до однолітків. 3. Необхідна допомога аби навчитися задовольняти свої потреби: вчасно сходити в туалет, вчасно поїсти.3. Необхідна допомога, аби навчитися контролювати власні бажання: вчасно приходити додому, розподіляти вільний час, своєчасно готуватися до занять.4. Їх необхідно вчити бути обережними з небезпечними «іграшками». 4. Їх необхідно вчити бути обережними з небезпечними друзями. 5. Змагаються за владу в грі. 5. Змагаються за статус і владу серед однолітків.6. Все підряд тягнуть до рота – від ґудзиків до тарганів.6. Все підряд тягнуть до рота – від алкоголю до наркотиків.7. Потребують постійної батьківської уваги та допомоги (тобто повної доступності батьків для задоволення своїх потреб в спілкуванні з ними).7. Потребують постійної батьківської уваги і допомоги (тобто повної доступності батьків для задоволення своїх потреб в спілкуванні з ними).
Для успішного проходження і оптимізації розвитку самостійності дитини батькам необхідно: Тактильне відчуття (але проявляйте це не публічно)Аргументувати заборони;Обговорювати: якщо ти вчиниш так, то які будуть наслідки (зіпсуєш своє здоров’я, можеш потрапити в погану компанію, з тобою може трапитися щось лихе тощо);Рахуватися з думкою підлітка (інакше він не навчиться зважати на вашу думку);Не вважати свою позицію на 100% правильною;Підтримувати підлітка, хвалити (можливо навіть не зовсім заслужено, для підвищення його впевненості в собі);Не лаяти його друзів або тих, з ким він зустрічається (марно, викличете лише заперечення і негатив), хіба що тих, з ким він вже розлучився або посварився;У суперечках намагайтеся домовитися.
Говоріть з дитиною тоді, коли хоче ВОНАНевимушено цікавтесь буденним життям (наприклад, за вечерею)Знайте всіх друзів своєї дитини. Не сваріть дитину за помилки (Еріксон винайшов лампу, але зробив 10000 помилок перш ніж зупинитися на оптимальному )Забудьте слова “Я ж тобі говорила”“Я ж тебе попереджала”Вірте у свою дитину
Комп’ютерна залежність. В першу чергу, запитати у себе: чому так сталося? Тому батьки повинні розібратися, чому їх дитині комфортніше в віртуальному світі, а лише після того, як вони зрозуміють причину, починати щось робити!!!!Причина???Дозований час в мережіЦікавий простір тут і зараз. Зацікавленості, інтереси дитини. Комп’ютерні курси. Відрегулюйте заохочення, винагороди. Залучати дитину до сімейного побуду
Спеціалісти рекомендують батькам використовувати такі стратегії для профілактики розвитку комп’ютерної залежності:1. Показувати особистий позитивний приклад. Важливо, щоб слова не розходилися з ділом. І якщо батько дозволяє синові грати за комп’ютером не більше 1,5 в день, то й сам він не повинен грати за три-чотири години.2. Обмежити час роботи з комп’ютером, пояснивши, що комп’ютер — не право, а привілей, тому спілкування з ним підлягає контролю з боку батьків. Різко забороняти працювати на комп’ютері не можна. Якщо дитина схильна до комп’ютерної залежності, він може проводити за комп’ютером дві години на будній день і три — у вихідний. Обов’язково з перервами.3. Запропонувати інші можливості проведення часу. Можна скласти список справ, якими можна зайнятися у вільний час. Бажано, щоб в списку були спільні заняття (походи в кіно, на природу, ігра в шахи і т. д.).4. Використовувати комп’ютер як елемент ефективного виховання, в якості заохочення (наприклад, за правильно і вчасно зроблене домашнє завдання, прибирання квартири і т. д.).5. Звертати увагу на ігри, в які грають діти, так як деякі з них можуть стати причиною безсоння, дратівливості, агресивності, специфічних страхів.6. Обговорювати гри разом з дитиною. Віддавати перевагу розвиваючим іграм. Вкрай важливо навчити дитину критично ставитися до комп’ютерних ігор, показувати, що це дуже мала частина доступних розваг, що життя набагато різноманітніше, що гра не замінить спілкування.7. У випадках, якщо батьки самостійно не можуть впоратися з проблемою, звертатися до психологів, в спеціалізовані центри.
Причини зжниження мотивації навчання Вікові психологічні особливості (почуття дорослості, сепарація (відділення) від дорослих (батьків, вчителів), важливість думки однолітків).- У підлітків спостерігається «гормональний вибух» і нечітко сформована почуття майбутнього.- Ставлення учня до вчителя. - Ставлення вчителя до учня.- Особиста значущість предмета.- Розумовий розвиток учня.- Продуктивність навчальної діяльності.- Нерозуміння мети навчання.- Пропав ефект новизни, або навчальний азарт витіснили нові захоплення.
Мотивація до навчання. Забезпечте вашій дитині навантаження відповідне її реальним можливостям. Виявіть причину зниження мотиваціїЗручне місце для навчання. Режим дня. Допоможіть відчути вашій дитині практичну користь від навчання вже сьогодні. Попіклуйтеся про наявність необхідних мікроелементів в організмі вашої дитини, які пов'язані з навчальною діяльністю. Підтримуйте всі пізнавальні прагнення вашої дитини. Цікавтеся атмосферою в ліцеї, де вчиться ваша дитина. Не реагуйте занадто бурхливо на погані оцінки вашої дитини. Дозвольте вашій дитині не на словах, а на ділі відчути «принадність» низькокваліфікованої праці.«Прив'яжіть» інтереси вашої дитини до того чи іншого шкільного предмету. Стати особистим прикладом людини, яка любить вчитися. І пам'ятайте, школа рано чи пізно закінчиться,а ваші відносини з дитиною на все життя.