Бесіда розроблена , щоб онайомити учнів з основними небезпеками під час роботи з електронними носіями, основними носіями інформації,підходить віковій категорії учнів від 10 -16 років .
Дата__
Клас__група ___
Вихователь ____________
Тема: «Твоя інформаційна безпека»
Мета: ознайомити учнів з основними небезпеками під час роботи з електронними носіями, основними носіями інформації; розвивати навички етикетного спілкування; виховувати культуру спілкування.
Обладнання: пам’ятка «Правила роботи в групах», маркери,ватмани,стікери, паперовий літачок.
Тип заняття:Бесіда
Хід заняття
І. Вступна частина
1.Організаційний момент.
Привітання
Візьміть за руки вашого сусіда по парті, усміхніться один одному та побажайте успіхів та гарного настрою.
Девіз нашого тренінгу: «Думаємо колективно, працюємо оперативно, сперечаємось доказово – це для всіх обов’язково.»
2.Гра-фантазія „Уяви!”
Діти, заплющіть, будь ласка, на хвильку очі! Навколо темрява, холодно, страшно. Морок ночі огортає вас... У таких умовах протягом шести місяців дослідник Антарктиди Роберт Бард жив сам. У своєму щоденнику він писав: „У мене є запас води та їжі, є спокій, якого я так прагнув. Але не можу обійтися без звуків, голосів та найголовнішого – спілкування!” Уявіть, як змінилося б життя дослідника, якби він міг користуватися телефоном, міг отримувати газети або журнали, мав телевізора або радіо.
( Відповіді дітей)
– Отже, ви зрозуміли, що людині дуже важливо спілкуватися з іншими людьми: отримувати інформацію та ділитися нею. Та ви знаєте про випадки коли переглянувши якийсь фільм, телепередачу, прочитавши оповідання із страшним сюжетом, людина погано себе почуває. Чому? Чи може інформація бути шкідливою, неякісною? Сьогодні ми дамо відповіді на ці питання.
3.Повідомлення теми заняття
Отже, як ви зрозуміли темою нашого заняття є Твоя інформаційна безпека.
ІІ. Основна частина.
1.Вступне слово вихователя
Інформація-це відомості про об’єкти навколишнього світу, які сприймаються людиною або спеціальними пристроями і підвищують їх рівень інформативності. Швейцарський мислитель кінця ХVІІІ століття Лафатер зауважував: „Хочеш бути розумним-навчися розумно запитувати, уважно слухати, спокійно відповідати, переставати говорити, коли нема чого більше сказати ”. На минулому занятті ми об'єдналися в групи і отримали завдання віднайти які існують джерела та носії інформації.
2.Виступ учнів.
Перша група. Сучасні технології. Комп’ютер.
Сьогодні вже нікого не здивуєш комп'ютером. Але були часи, коли про комп'ютери можна було прочитати лише в фантастичній літературі. Перший комп'ютер був зроблений під час другої світової війни. Завдяки йому розшифровувались секретні коди. Він займав майже цілу кімнату, адже його комплектуючі були дуже великими. Згодом, протягом 50-х — 60-х років ХХ - сторіччя вчені винаходили все більш компактні блоки, і, завдяки цьому, тисячі таких блоків змогли вміститися в простір розміром з ніготь людини.
Друга група. Інтернет.
Інтернет - видатний винахід сучасності. Це світова мережа, яка дозволяє єднати мільйони комп'ютерів в різних куточках світу. Наприкінці 50-х років XX століття, під час «Холодної війни» в США в військових дослідах використовувались комп'ютери. Саме там прийшла ідея з'єднати декілька обчислювальних машин в мережу. Але здійснити ідею вдалося через 10 років - в грудні 1969 року, коли в мережу, що назвали назву ARPAnet, з'єднали комп'ютери 4 американських університетів. Згодом мережі з'явилися і в інших країнах - в Англії, Норвегії, Японії. Наступним кроком був винахід спеціального комп'ютерного протоколу, інакше кажучи, мови, завдяки якій змогли спілкуватися комп'ютери різного типу і мереж. Так і з'явився Інтернет. Основою Інтернету є потужні комп'ютери-сервери, які постійно ввімкнені та з'єднані один з одним. Саме вони обробляють та направляють потік інформації всесвітньої мережі.
Третя група. Компакт-диски.
Мабуть більшість з нас давно вже бачила компакт-диски, але не всі розуміються на тому, як і завдяки чому вони працюють. Компакт-диск – це носій цифрових даних (програм, робочих файлів, кіно, музики) зроблений з пластику, вкритого тонким дзеркальним шаром алюмінію. Цифрову інформацію записують на дуже довгу і тонку доріжку. Якщо цю доріжку випрямити, то її довжина дорівнюватиме 5 кілометрам. Уздовж цієї спіралеподібної доріжки розташовуються по черзі поглиблення. Кожне поглиблення має розмір в одну тисячну міліметра. Поглиблення та рівні поверхні, чергуючись, утворюють цифровий запис - послідовність нулів та одиниць. Коли диск обертається в читаючому пристрої, його доріжка освічується лазерним променем. Дзеркальна поверхня рівних частин краще відбиває лазерний промінь. «Мерехтіння» відбитого проміння перекладається спеціальним пристроєм в послідовне «мерехтіння» тепер вже електричних образів - одиниць та нулів.
Четверта група. Мобільний зв’язок.
Історія мобільного зв'язку почалася нещодавно. Сорок років тому з'явилася перша назва «уокі токі» - «ходжу та розмовляю». Це був важкий ранець, який носили за спиною. Сьогодні мобільний телефон неважко загубити в кармані. Країнами-піонерами в цій області стали країни з низькою щільністю населення та високим розвитком електроніки. Колискою мобільного зв'язку є Скандинавія. Звідти почали своє розповсюдження Nokia, Benefon, Ericsson. Та за ними крок у мобільному світі зробили в США це - Motorola, AT&T. Дві крапки народження визначили і перші два стандарти зв'язку Скандинавський NMT-450 та Американський AMPS 800. Перші апарати були настільки громіздкі, що ставилися лише в автомобілях. Згодом з'явилися апарати з ручкою для носіння, але теж важкі та незручні. Стандарт GSM 900 з'явився пізніше, і майже враз отримав дуже широке розповсюдження завдяки своїм перевагам: більшій щільності мережі (більшій кількості каналів зв'язку), кращій якості звуку, завдяки цифровій передачі.
Гра-дослідження „Інформаційний простір ”.
Дошка ділиться на три рівні частини. Учням видаються смужки паперу трьох кольорів (червоний, зелений, синій). Червоний-навести приклади інформації; зелений-вказати джерела інформації; синій-навести приклади шкідливого впливу інформації на здоров'я людини. Залежно кому якого кольору дісталась смужка- записує на вказаній частині дошки.
Повідомлення групи «Лікар». Шкідливий вплив джерел інформації та неякісної інформації на здоров'я людини.
– Достовірно встановлено, що на користувача ПК впливає цілий комплекс факторів, прихованих від наших звичайних людських органів відчуттів,—це радіація, ультрафіолетове та ультрачервоне, рентгенівське випромінювання — негативна дія яких розвивається в організмі людини поступово і в міру накопичення. Тому захворювання можуть проявлятися лише після декількох місяців, а то й років роботи з ПК, коли вже буде надто важко встановити їхні причини. – Всесвітня організація охорони здоров'я (ВООЗ) розглядає роботу з ПК як фактор постійно діючого стресу. Робоча група ВООЗ з гігієнічних аспектів користування виділила порушення стану здоров'я при користуванні пристроями, що мають електромагнітне випромінювання .
Найсерйозніші з них такі:
- онкологічні захворювання (вірогідність їх зростає пропорційно тривалості впливу електромагнітного випромінювання на організм людини); - гноблення репродуктивної системи (імпотенція, зниження лібідо, порушення менструального циклу, уповільнення статевого дозрівання, зниження здатності до запліднення і т. п); - несприятливий хід вагітності (при роботі з ПК тривалістю більше 20 годин у тиждень), у жінок вірогідність викиднів зростає у 2,7 р., а народження дітей з уродженими недоліками — в 2,3 р., ніж у контрольних групах; - вірогідність порушення ходу вагітності зростає в 1,3 р. при тривалості роботи під впливом електромагнітних випромінювачів більше 4 годин на тиждень. - порушення психоемоційного стану (стресовий синдром, агресивність, дратівливість, погіршення зору і хвороби органів зору); - лейкемія (рак крові) у людей, що в силу своєї професії постійно контактують з електромагнітним випромінюванням.
Поради лікарів. (Листівка у кожного учня ).
Увага! Фахівці радять розташовуватися подалі від екрана, користуватися тільки спеціальними зручними меблями, проводити розслаблюючі для очей зарядки, робити короткі перерви у роботі. Поглинання електромагнітного випромінювання мозком проходить нерівномірно і призводить до різних структурних змін нейроклітин у зоні поглинання, а під дією торсійної компоненти утворює різноманітну клінічну картину (хвороби Паркінсона, Альцгеймера і т. д.). У Швейцарії, приміром, законодавством про роботу жінкам дітородного віку робота на ПК більше чотирьох годин на добу заборонена. У Німеччині робота на ПК входить у перелік десятьох найбільш шкідливих для здоров'я людини. У багатьох країнах заборонено використання систем мобільного зв'язку у лікарнях, дитячих установах.
ІІІ.Заключна частина
1. Підсумок заняття.
Складання пам’яток :
„ Поради користувачу персонального комп’ютера " ; „Правила роботи в Інтернеті ”; „Правила користування мобілкою ”; „Як уникнути негативного впливу телебачення?” (Учні обирають собі одну тему із запропонованих, або пропонують свою)
2.Вправа «Літачок».
Вихователь запускає паперовий літачок. Поблизу кого він приземлився, той говорить одне речення в підсумок заняття, починаючи словами : « Я зрозумів..., я навчився...» . Отже, спілкування, одержання інформації у становленні особистості людини посідає одне з найважливіших місць. Але завжди слід пам’ятати, що найважливіше для людини є її здоров'я і фізичне, і психічне , і соціальне.