Тема: Поняття моделі. Поняття предметної галузі. Типи моделей. Форми подання інформаційної моделі: опис, таблиця, формули, схеми та ін.
Мета:
Урок №6.
Тема: Поняття моделі. Поняття предметної галузі. Типи моделей. Форми подання інформаційної моделі: опис, таблиця, формули, схеми та ін.
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: комп’ютер, презентація з теми, роздатковий матеріал.
Методи роботи: гра «Обери правильно», гра «Незакінчене речення».
Хід уроку
І. Організаційний момент. (1 хв)
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку.
ІІ. Проблемне визначення теми уроку (2 хв)
Учням пропонується наступний ребус (Відповідь: Модель).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (1 хв)
Людина завжди намагалася пізнати світ навколо себе та дослідити об’єкти, які її оточують. Але не завжди це дослідження є безпечним чи можливим. Наприклад, дослідження в області ядерної енергетики пов’язані з ризиком для здоров’я людей та забруднення навколишнього середовища; неможливим є дослідження космічних об’єктів, які знаходяться на великій відстані, оскільки людство, ще не має таких космічних апаратів дістатися їх; існують дослідження, що дуже дорого коштують. В таких випадках доцільним є використання моделей об’єктів.
ІV. Виклад нового матеріалу (10 хв)
Модель об’єкта - це новий об’єкт, який має властивості об’єкта, суттєві для дослідження.
Моделями предметів є знайомі вам карта України і глобус у кабінеті географії, моделі органів людини в кабінеті біології, план спортивного майданчика школи, словесний опис незнайомої вам людини. Моделями явищ є малюнок веселки, звукозапис співу птахів, відеозапис північного сяйва.
Якщо об’єкт має багато різноманітних властивостей, то створюють його модель, яка обов’язково має ті властивості, що досліджуються. Інші властивості, несуттєві для даного дослідження, можуть бути в моделі відсутні. Наприклад, глобус має форму, наближену до форми земної кулі, подібне до земного розташування континентів, океанів, країн тощо, а розміри, рух повітряних мас, солоність води в океанах є несуттєвими для багатьох географічних досліджень.
Об’єкти досліджуються з різних точок зору, і тому для кожного з них можуть існувати різні моделі. Це залежить від того, які саме властивості досліджуються. Так, різними будуть моделі людини в дослідженнях фізика, біолога, лікаря, модельєра. Глобус і географічна карта світу є різними моделями нашої планети.
Модель – спрощене подання реального об’єкта, явища або процесу, який має властивості, суттєві для даного дослідження.
Процес створення моделі називається моделюванням.
Моделі можна класифікувати за способом подання, за галузями використання та за значеннями інших властивостей.
За способом подання моделі розподіляють на матеріальні та інформаційні.
Матеріальна модель - це модель об’єкта, подана у вигляді його предметної копії. Іграшки, опудала тварин, манекени, муляжі, глобус, макет водяного млина - усе це приклади матеріальних моделей.
Інформаційна модель - це модель об’єкта, подана у вигляді його опису. Наприклад, карта земної кулі, портрет письменника, хімічна формула речовини, твір з описом дощу, фотографія блискавки - це приклади інформаційних моделей.
Інформаційні моделі за формою подання розподіляють на:
• словесні - усні та письмові описи;
• графічні - малюнки, креслення, піктограми, карти тощо;
• структурні - таблиці, графіки, діаграми, схеми тощо;
• математичні - формули, рівняння, нерівності, функції тощо;
• спеціальні - хімічні формули, нотні записи, записи шахових партій.
Моделі також можна класифікувати за галузями знань, у яких вони застосовуються: фізичні, біологічні, економічні, соціальні моделі та ін.
Чому люди створюють моделі?
Чому не дослідити сам оригінал? Навіщо створювати модель? Для цього може існувати багато причин:
Таких аргументів можна подати багато. І, якщо поміркувати, можете згадати багато моделей, з якими людина стикається у своєму житті. Спробуйте згадати: глобус, іграшка, рівняння хімічної реакції, креслення, фізична формула, географічна мапа, розклад уроків, муляжі фруктів у кабінеті біології, система класифікації живих організмів, ілюстрації до художніх творів.
Предметна галузь.
Різні об’єкти взаємодіють між собою: учитель та учні взаємодіють на уроці, планети утворюють Сонячну систему, гравці утворюють футбольну команду, колеса, двигун та інші прилади утворюють автомобіль. Сукупність об’єктів, що мають однакові властивості та перебувають у певних відносинах, утворюють предметну галузь. Предметними галузями можуть бути, наприклад, металургійне підприємство, авіація, сільське господарство, освіта та ін.
Множину всіх предметів, властивості яких і відношення між якими розглядаються в межах деякого дослідження або в процесі діяльності, називають предметною областю.
V. Виконання комплексу вправ для зняття зорової втоми (1 хв)
VІ. Усвідомлення набутих знань
Учням роздаються картки «Інформаційна модель» та «Матеріальна модель». Вчитель називає модель, а учні піднімають картку, яка відповідає формі подання моделі:
Домашнє завдання: опрацювати § 2.1, виконати вправу 5.
Підбиття підсумків уроку (2 хв)
Рефлексія
Учням пропонують закінчити речення: «Для мене сьогодні важливим було...», «Сьогодні я дізнався про...», «Мені хотілося в майбутньому дізнатись про..., навчитись...»
Учням, які найбільше проявили себе виставити оцінки.
Поняття моделі. Поняття предметної галузі. Типи моделей. Форми подання інформаційної моделі.
А) |
Земля - третя від Сонця планета Сонячної системи, єдина планета, на якій відоме життя, домівка людства. Земля належить до планет земної групи і є найбільшою з цих планет у Сонячній системі. |
Б) |
|
В) |
Формула обчислення об’єму планети Земля: .
|
Г) |
|
Підказка:
словесна, графічна, математична, структурна
Поняття моделі. Поняття предметної галузі. Типи моделей. Форми подання інформаційної моделі.
А) |
Земля - третя від Сонця планета Сонячної системи, єдина планета, на якій відоме життя, домівка людства. Земля належить до планет земної групи і є найбільшою з цих планет у Сонячній системі. |
Б) |
|
В) |
Формула обчислення об’єму планети Земля: .
|
Г) |
|
Підказка:
словесна, графічна, математична, структурна
Поняття моделі. Поняття предметної галузі. Типи моделей. Форми подання інформаційної моделі.
Створи модель руху від населеного пункту твого місця проживання до столиці України за допомогою електронної карти.
Поняття моделі. Поняття предметної галузі. Типи моделей. Форми подання інформаційної моделі.
Створи модель руху від населеного пункту твого місця проживання до столиці України за допомогою електронної карти.
ІНФОРМАЦІЙНА МОДЕЛЬ |
ІНФОРМАЦІЙНА МОДЕЛЬ |
ІНФОРМАЦІЙНА МОДЕЛЬ |
ІНФОРМАЦІЙНА МОДЕЛЬ |
ІНФОРМАЦІЙНА МОДЕЛЬ |
ІНФОРМАЦІЙНА МОДЕЛЬ |
ІНФОРМАЦІЙНА МОДЕЛЬ |
ІНФОРМАЦІЙНА МОДЕЛЬ |
ІНФОРМАЦІЙНА МОДЕЛЬ |
ІНФОРМАЦІЙНА МОДЕЛЬ |
ІНФОРМАЦІЙНА МОДЕЛЬ |
ІНФОРМАЦІЙНА МОДЕЛЬ |
ІНФОРМАЦІЙНА МОДЕЛЬ |
ІНФОРМАЦІЙНА МОДЕЛЬ |
МАТЕРІАЛЬНА МОДЕЛЬ |
МАТЕРІАЛЬНА МОДЕЛЬ |
МАТЕРІАЛЬНА МОДЕЛЬ |
МАТЕРІАЛЬНА МОДЕЛЬ |
МАТЕРІАЛЬНА МОДЕЛЬ |
МАТЕРІАЛЬНА МОДЕЛЬ |
МАТЕРІАЛЬНА МОДЕЛЬ |
МАТЕРІАЛЬНА МОДЕЛЬ |
МАТЕРІАЛЬНА МОДЕЛЬ |
МАТЕРІАЛЬНА МОДЕЛЬ |
МАТЕРІАЛЬНА МОДЕЛЬ |
МАТЕРІАЛЬНА МОДЕЛЬ |
МАТЕРІАЛЬНА МОДЕЛЬ |
МАТЕРІАЛЬНА МОДЕЛЬ |