Ознайомити учнів з життям та творчим шляхом В.О. Сухомлинського,виховувати інтерес до його творчості. Вчити дітей бачити красу, що оточує нас, передавати словами побачене, сприяти розвитку мовлення учнів, формувати різностороннє уявлення про природу, заохочувати дітей до складання творів, виховувати любов до рідного краю, відчувати красу природи, бережливе ставлення до навколишнього середовища. Формувати у дітей почуття доброти до навколишніх людей, розуміння того, що людина - не просто частина природи, а найвище її створіння.
Бесіда за творами В.Сухомлинського «Той, хто творить добро, творить саме життя.»
МЕТА: ознайомити учнів з життям та творчим шляхом В.О. Сухомлинського, виховувати інтерес до його творчості. Вчити дітей бачити красу, що оточує нас, передавати словами побачене, сприяти розвитку мовлення учнів, формувати різностороннє уявлення про природу, заохочувати дітей до складання творів, виховувати любов до рідного краю, відчувати красу природи, бережливе ставлення до навколишнього середовища. Формувати у дітей почуття доброти до навколишніх людей, розуміння того, що людина - не просто частина природи, а найвище її створіння.
ОБЛАДНАННЯ: ілюстрації і тексти про життя і діяльність В.О. Сухомлинського, тексти оповідань і казок В.О. Сухомлинського, ілюстрації до його творів та малюнки учнів, грамзаписи творів В.О. Сухомлинського.
Хід бесіди
I. Слово вчителя.
Усміхнися всім навколо :
небу, сонцю, квітам , людям.
І тоді, обов’язково,
день тобі - веселим буде !
А. Костецький.
- Діти, ви уважно слухали вірш. Скажіть, що ж потрібно зробити, щоб день був веселим, радісним, щоб було бажання працювати, вчитися?
( Потрібно усміхнутися. )
- Так, побачивши усміхнене , сповнене радістю обличчя, стає затишно на душі, настрій стає піднесеним, веселим. Але самої усмішки замало. Не вистачає щирих, добрих слів. Давайте пригадаємо вірш, яким ми з вами вітаємось щоранку:
Доброго ранку !- травам росистим!
Доброго ранку!- квітам барвистим!
Доброго ранку!- сонечку ясному,
людям усім і всьому прекрасному!
- Цими словами люди починають свій день, бажаючи добра людям.
1 Учень:
Я вірю в силу доброти.
Добро завжди сильніше злого,
Дає наснагу, щоб цвісти
І світлу обирать дорогу.
2 Учень:
Я вірю в силу доброти,
Що на торжку не продається,
Що кривди розбива пласти,
Красою тулиться до серця.
3 Учень:
Я вірю в силу доброти,
Що має долю роботящих,
Що хоче, щоб і я, і ти,
І все було у світі кращим.
В.Крищенко
На фоні ніжної мелодії звучить оповідання В.О. Сухомлинського "Звичайна людина"
Бесіда. Яка біда спіткала дідуся і онука ?
Що зробив подорожній із байдужими очима ?
Що зробив подорожній з добрими очима ?
Завдання : Намалюй за допомогою сонечка настрій дідуся і свій, а) коли дідусь зустрівся із доброю людиною; б) із байдужою людиною. Розкажи - чому?
1 Учень:
Добрим бути просто чи не просто?
Не залежить доброта від зросту.
2 Учень:
Як людей полюбиш -пошануєш,
Силу для добра в душі відчуєш.
3 Учень:
І закрутиться Земля скоріше,
Якщо разом станемо добріші.
4 Учень:
Доброта з роками не старіє.
Доброта від холоду зігріє.
5 Учень:
І якщо вона як сонце світить,
То радіють і дорослі,
й діти.
Вчитель:
Якщо людина добра, то з нею хочеться говорити сміятись, частіше спілкуватись.
Ось такою надзвичайно доброю людиною був В.О. Сухомлинський. Знаменитий педагог. Златоуст. Закінчив інститут за два роки. Досконало, самостійно оволодів німецькою мовою. Написав близько 50 книг, 500 статей, 1500 казок для дітей, 818 друкованих праць.
До цієї бесіди ми готувалися, прочитали багато оповідань, познайомилися з біографією. Учні підготували повідомлення про його творчість. Зараз ми їх послухаємо, а ваше завдання - уважно слухати, доповнювати своїх товаришів, не повторюючи сказаного.
ІІ. Життя та творчий шлях В.О. Сухомлинського.
1 Учень:
В.О. Сухомлинський — український письменник, вчитель. Його творчість сповнена любов'ю до природи, до рідного краю, до людей. Вирісши серед прекрасної природи, він з раннього дитинства навчався бачити і відчувати прекрасне, а згодом все це передав у своїй творчості.
2 Учень:
Героями його творчості найчастіше виступають діти. Його твори заставляють замислитися над питаннями. Вчать реагувати на вчинки героїв. Багато його творів були написані в процесі безпосереднього спілкування з дітьми, під час екскурсій, прогулянок, бесід.
3 Учень:
Мабуть, саме тому більшість його творів на морально-етичні теми, якими він спонукає нас до самостійних роздумів, оцінок, висновків.
4 Учень:
Вони були необхідні для того, щоб краще пояснити дітям події, явища, які вони спостерігали, викликали інтерес до них або змусили замислитись над вчинками, поведінкою.
5 Учень:
В своїх оповіданнях про природу В.О. Сухомлинський закликає нас не тільки уважно придивитися до навколишньої дійсності, милуватися красою природи, а й вчить розуміти взаємозв'язки і взаємозалежність в природі. Заохочує пізнати життя тварин, рослин, птахів, бережно ставитись до природи.
Вчитель.
Творчість В.О. Сухомлинського різноманітна. Він писав про природу, про стосунки між людьми, закликав берегти рідну природу. Бути добрими,не байдужими до чужого горя.
Не залишали байдужими не тільки вас його твори, але й художників. І вони намалювали ілюстрації до його творів. Зараз ми їх розглянемо. Розглядання та коментування «Галереї ілюстрацій і малюнків до творів В.О.Сухомлинського» (Учні розглядають свої малюнки до творів Сухомлинського і аналізують їх.)
ІІІ.Визначення поняття добра справа, добрий вчинок, добра людина.
Читання творів В.О.Сухомлинського.
1 ."Протоптали стежку"
2."Суниці для Наталі"
3."Дівчинка і суничка"
4."У кого радість, а в кого горе"
Запитання до класу:
- Яку добру справу вчинили діти, а як би ви вчинили?
Гра "Якщо ти добра людина, то повинен ..."
Умова гри . Якщо людина повинна робити те, що я називаю, то ви плескаєте в долоні, а якщо ні, то нічого не робите.
Бачу, що ви знаєте, що має робити добра людина.
Фізкультхвилинка
Учні імітують рухи за змістом вірша.
Добре те, що сонце світить!
Добре те, що віє вітер!
Добре те, що цей ось ліс
Разом з нами ріс і ріс!
Добре те, що в нашій річці
Синя - не брудна водичка!
ІV.Вікторина
Вікторина казок
V. Гра "Моя майбутня професія".
Умови гри
Діти сидять в колі, передають один одному м'яч. В кого м'яч, той розповідає ким він буде в майбутньому і що доброго робитиме.
«Гостре словечко коле сердечко»- говорять в народі, а добре слово допомагає …( закінчити вислів)
Завдання
Слухання тексту В Сухомлинського "Добре слово"
— Чого ж не вистачало Олі ?
(Доброго слова}.
Іноді вистачає лише доброго слова, щоб звеселити людину, зробити їй приємно, допомогти у біді. Недарма в народі говорять "Слово - лікує, слово - ранить"
Завдання
— А тепер напишіть добрі слова один одному. Щоб від ваших слів стало приємно та радісно. У своїй душі віднайдіть чарівне тепло одне для одного.
(У дітей на парті пелюстки квітів з аркушу паперу. Діти пишуть добрі слова. Підходять до дошки і прикріпляють до букету. Зачитують добрі слова. )
Декламування віршів учнями
1 Учень:
Ти добро лиш твори повсюди.
Хай тепло твої повнять груди:
Ти посій і доглянь пшеницю,
Ти вкопай і почисть криницю.
Волю дай, нагодуй пташину,
Приласкай і навчи дитину.
Бо людина у цьому світі
Лиш добро повинна творити!
Л.Іванкова
2 Учень:
Сказав мудрець:
— Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро i вищу правду вiра
Людину відрiзня вiд мавпи і вiд звiра.
Хай оживає iстина стара:
Людина починається з добра.
Л. Забашта
VI. Підсумок
Учитель.
- Діти, творіть добро! Хай живе воно в ваших серцях і добрих справах!
Бо і сама людина починається з добра - до батька й матерi, дідуся і бабусi, до рiдної землi, до рослин і тварин. Добро - найголовнiша риса характеру кожної людини. Отож, вам моє побажання: щоб краплину людської доброти ви пронесли через усе своє життя, щоб зло покинуло вашу душу, а натомiсть щоб завжди в нiй панувало добро i совiсть. Недаремно кажуть, що людина починається з добра.