Урок " Не забувай про джерело" Василь Сухомлинський.

Про матеріал

Для уроку дібрано матеріал, який розвиватиме в учнів уміння аналізувати, передбачати, структурувати текст,висдовлювати свою думку, виділяти головне.

В матеріалі використано такі інтерактивні вправи, як:

вправа " Мікрофон",

вправа " Очікування" ,

робота в парах,

вправа " Знаю сам, поділюся з іншим"

Перегляд файлу

Розробка  уроку  літературного читання.   4 клас.

Тема. Василь Сухомлинський «Не забувай про джерело»

Мета: активізувати знання дітей про життя і творчість видатного українського педагога і письменника; розвивати вміння аналізувати, передбачати, структурувати текст, висловлювати свою думку, виділяти головне; розвивати мовленнєву компетентність; удосконалювати вміння виділяти й пояснювати зв’язок між причиною та наслідком; відпрацювати навички правильного читання; коригувати мовлення учнів; виховувати в учнів відповідальність за власні вчинки. 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. Організація класу.

1.  Девіз уроку:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися,а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати,

Дружно і плідно працювати.

2. Вправа « Мікрофон»

Сьогодні у нас незвичайний урок читання. Це урок-подорож.  А подорожуватимемо ми на ось такому комфортабельному літаку. (Слайд із зображенням  літака). Я сподіваюся, що сьогоднішній урок буде уроком натхнення, творчості, продуктивності.

Яким би ви хотіли, щоб був у нас урок?

(Відповіді учнів: цікавим, навчальним,творчим, світлим.)

А якими для цього повинні бути ви?

(дисциплінованими, уважними, зібраними,активними,кмітливими)

II. Постановка цілей і завдань уроку, створення ситуації успіху.

1.Вправа«Очікування»

-Що ви очікуєте від уроку? (дізнатися про щось нове, виразно читати, орієнтуватися в структурі твору).

 - А щоб наша праця була плідною слід дотримуватися таких правил:

1. Правило піднятої руки.

2. Дружна праця в групах.

3. Уважно слухати учителя та учнів.

4. Активно і творчо працювати.

Вчитель:  А якою країною будемо подорожувати  дізнаємося, коли складемо деформований вислів.

2.Робота в парах. Читання деформованого вислову про Україну.


        

 

(Нема на світі другої України, немає другого Дніпра)

 

- Так як зветься край,  яким ми будемо подорожувати? Тож починаємо нашу подорож. 

- До зльоту готові?

5, 4, 3, 2, 1 – зліт!

(Звучить зліт літака, з’являється слайд – літак в небі.)

Наш лайнер стрімко піднімається ввись, мчить повітряними просторами Батьківщини. Погляньте яка вона маленька з погляду пташиного польоту.  А насправді вона велика й неозора. У ній багато міст і сіл. А що це за  блакитна павутинка яка  переплела нашу  країну? Так, це безліч малих і великих річок.

 З давніх-давен українці шанобливо ставилися до річок, криниць, джерел, бо добре знали, що вода — джерело життя на землі. 

ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА 

Поки наш літак набирає висоту, я пропоную попрацювати над нашою вимовою, щоб вона була чіткою, виразною і красивою.

А вода – це справжнє диво!

Як прожити без води?

З нею ми завжди щасливі,

З нею в нас нема біди.

Є вода – ростуть рослини:

Ліс, сади, рясні поля.

Це чудово для людини

І радіє вся Земля!                                                                             

Знайти у вірші іменники.

Складання «асоціативного куща» до слова «ВОДА»

Багато річок є на землі. У кожної своя назва, своя вдача. Навіть найменша річечка, яка щедро ділиться з нами своєю водою, варта уваги і прихильності.

ІІI. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Тож давайте згадаємо назви річок, які зустрічаються у вірші  «Скільки рік в Україні?»,але спочатку скажіть хто його написав?

1.Я пропоную вам вікторину.

В. Лучук «Скільки рік в Україні?»

1. Яка назва належить двом рікам? Черемош.

2.Яка ріка тече під Карпатами? Дністер

3. Над якою річкою стоїть місто    Ужгород?  Уж.

4. Яка річка мчить крізь Донбас?   Донець

5. Край України обмиває річка:   Буг

 6. Яка річка є символом України?   Дніпро.

 2.Виразне читання учнями вірша.

IV.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ, ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ 

Наша подорож триває. До нас звернувся штурман за допомогою.

 Зі слів потрібно скласти прислів’я :до джерела,хоче, Хто, води, нехай,іде,чистої

(Хто хоче чистої води, нехай іде до джерела).                                                          А що таке джерело?                                                   

(За визначенням, природний вихід підземних вод на поверхню – це джерело.)

Місце, звідки б’є джерело, облагороджують, і стежка до нього не заросте ні взимку, ні влітку.

V. Фізкультхвилинка

На зеленій галявині, де рясна трава

Дзюркотить криниченька чиста, лісова

До води схиляються квіти запашні.

Камінці поблискують в темній глибині.

Ми збирали ягоди – забрели сюди.

Відпочити в затишку сіли край води.

Ходять в лісі шелести, дзюркотить вода.

Це казки криниченька нам розповіда.

1.Оголошення теми уроку. Сьогодні ми звернемося до майстра людської душі та добрих справ, який написав повчальне оповідання «Не забувай про джерело».

-Погляньте на екран (на екрані – портрет В.О.Сухомлинського)                                - Чи знаєте ви цього письменника ? Хто він?                                                  

2. Вправа «Знаю сам, поділюся з іншими». (Презентація - повідомлення про цікаві факти із життя і творчості В. Сухомлинського).

Василь Сухомлинський  з сімнадцяти років став учителем і залишився ним до кінця життя. Тридцять два роки він вів свій педагогічний щоденник, а потім його роздуми у щоденнику ставали книгами. Для наймолодших він написав понад 1500 казок, новел і легенд, і ми їх читаємо залюбки. Пам’ять про педагога живе в наших серцях і донині. Твори Василя Сухомлинського видані 53-ма мовами світу. Отримав за свою працю багато  державних нагород. У 2003 році вийшла ювілейна монета України  «В. О. Сухомлинський» вартістю 2 гривні тиражем 30000 монет. В цьому році ми будемо відзначати пам’ятну дату – 100 років від дня народження.

- Які твори ми вже читали в цьому розділі?(виставка творів Сухомлинського)

А сьогодні ми опрацюємо ще один твір  Василя Сухомлинського «Не забувай про джерело».

 3. Робота з заголовком. Передбачення.

- Прочитайте заголовок. Яке речення за метою висловлювання? (Спонукальне)

- До чого закликає автор?

4. Стратегія «Порушення послідовності». Робота в групах.

Завдання групам: відновити послідовність подій в плані.

План

1. Ставок став чистіший і глибший.

2. І ставок щез.

3. То старовинне козацьке село.

4. На березі росли верби.

5. Старий звичай забули.(4,3,1,5,2)

Чи збулися ваші передбачення, ми перевіримо в кінці уроку                                                                               

5.Первинне сприймання оповідання.

- Послухайте  оповідання

6. Словникова робота

Уточнення лексичного значення слів. Вчитель читає пояснення, учні знаходять потрібне слово.

Оповідання про давнину: те, що було насправді  (бувальщина)

Недобудоване, запущене місце  (пустир)

Подрібнена земля, що відкладається на дні водойм  (мул)

Місто у Дніпропетровській області  (Жовті Води)

Приклад для наслідування  (призвід)

Відчужений від людей,не знаходячи собі місця  (неприкаяний)

7. Тестування «Так чи ні»

На місці цього пустиря, багато років тому був глибокий ставок. (Так)

Викопали тут ставок запорожці після битви під Жовтими Водами. (Так)

Зійшлися селяни на раду й ухвалили; кожен, хто скупався у ставку мусить набрати відро мулу і висипати в поле. (Так)

Та ось хтозна- звідки приїхала в село сім’я. Усіх їх прозвали Неприкаяними. (Так)

Поселилися вони на околиці села і до ставка ніколи не ходили. (Ні)

Багато підлітків, а потім і дорослих перестали купатися в ставку. (Ні)

Кожному думалось « На мій вік вистачить.» (Так)

І ставок щез. Тільки спогад про нього лишився. (Так)

Напившись води, не забувай про джерело, з якого вона витікає. (Так)

8.Давайте попрацюємо над змістом оповідання.

 Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.

-Хто розповів учням бувальщину?

-Що було на місці пустиря?

-Прочитайте, яким був ставок і природа біля нього?

-Хто викопав цей ставок?

-Для чого козаки його викопали?

-Що ухвалили селяни на своїй раді?

-Як люди дотримували ухвали?

-Хто першим перестав виносити мул? Чому?

-Прочитайте, як підлітки пояснювали свій вчинок.

-Чому багато селян стали купатися вночі?

-Що стали помічати старі люди?

-Як розумієте вислів «лихий призвід людям заохота»?

-Що сталося внаслідок бездіяльності людей?

9. Удосконалення навички читання. Вправа «Кидок – засічка»

За командою вчителя учні мовчки читають. Після команди «засічка»-зупиняються,роблять помітку олівцем. Потім читають ще раз.Після читання пересвідчуються, що прочитали більше.

10.Вправа «Мозковий штурм»

-Які слова передають головну думку твору?

-Яка група правильно склала план твору? Чиє передбачення справдилося?

Чудово подорожувати Україною, та час повертатись додому до рідного міста. Улюблені куточки України ви відобразили в малюнках, які приготували до сьогоднішнього уроку. Подорожуючи рідною країною, ми впевнились, що народились і живемо на такій чудовій мальовничій землі!

VI. Підсумок уроку.

Вправа « Коло ідей»

Що автор схвалює,а що засуджує?

Вчитель: Дайте відповіді на такі запитання: «Що я знаю, умію, ціную?»

Метод «Незакінчене речення»

Я знаю - ( В. О. Сухомлинський – вчений, письменник, вчитель.В 2018 році виповнюється 100 років від дня його народження.Джерела, річки та озера треба оберігати).

Я  умію - (Давати відповіді на запитання,   виконувати різні завдання,  робити  висновки, орієнтуватись в структурі твору,визначати головну думку).

Я ціную - (Власну думку і думку товаришів. Набуті знання та вміння.  Корисні поради).

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ  Підручник. Автор О. Савченко                                                                                                                    с. 75–76, відповідати на запитання, скласти план.

 

 

 

docx
Додано
27 грудня 2018
Переглядів
5107
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку