БЕСІДИ З ПРАВОВОГО ВИХОВАННЯ
«ЗОЛОТА СТЕЖКА В ДОРОСЛЕ ЖИТТЯ»
(за книгою Степана Гавриша «Маленькі історії про великі істини. Права та свободи дитини»)
Мета: виховувати у молодших школярів пошану до Закону як основи демо-
кратії, прищеплювати почуття гідності та поваги до прав і свобод людини,
познайомити з різними епохами, державами, народами в їх ставленні до прав
і свобод дитини.
Виховання дитини
через гармонію
чеснот –
правдивий шлях
до величі
особистості.
С.Гавриш
1. Чому діти в первісному суспільстві швидко ставали дорослими?
( Вони з раннього дитинства ставали помічниками дорослих )
2. Яке основне право існувало в племені, за яким жили прадавні люди?
( право сильного )
3. Як в первісному племені порушувались права дитини?
( дитину могли вигнати з племені, навіть убити, якщо вона щось зробила
не те ).
4. Як треба користуватися правом кожної людини на людську гідність?
( навчитись відноситись до людей так, як хочеш, щоб відносились до тебе;
навчитись поважати тих, хто відрізняється від тебе, і ти навчишся поважа-
ти себе ).
5. Як про це сказано в Конвенції про права дитини?
1.Чому в Давньому Єгипті так високо цінували знання?
( знання допомагали стати великою людиною ).
2. Що говориться про це в Конвенції ООН про права дитини?
( усі діти мають право на отримання освіти ).
3. У якій країні були закладені основи виховання?
( у Давній Греції )
4. Чому навчали в афінській школі?
( красномовству, віршуванню, розуміти і цінувати прекрасне, грати на му-
зичних інструментах ).
5. Кого виховували в місті Спарта?
( воїнів, захисників батьківщини ).
6. Як ти користуєшся своїм правом на навчання?
( існувало 7 лицарських чеснот – вміння фехтувати, полювати, їздити
верхи, плавати, вправлятися зі списом, грати в шахи, читати і грати на
музичних інструментах ).
( лицар – воїн ).
( що всі люди рівні ).
5. Правові істини у 18 – 19 столітті?
1. Що робить людину справжнім громадянином, гідним членом суспільства?
( навчання і наполеглива праця над собою ).
2. Чи піклувалася держава у 18 ст. про дітей-сиріт?
( ні ).
3. Як захищає держава права дітей-сиріт і бездоглядних дітей зараз?
( Стаття 2. Держава робить все можливе з метою захисту прав та законних
інтересів дитини в Україні.
Стаття 8. Основну відповідальність за створення умов, необхідних для
всебічного розвитку дитини, несуть батьки.
Стаття 25. Діти, які тимчасово або назавжди втратили своє сімейне ото-
чення і залишилися без батьківського піклування, мають право на особ-
ливий захист і допомогу держави.
Стаття 24. Безпритульних дітей тимчасово розміщують у притулках і на-
дають їм правову, психологічну, медичну та іншу допомогу.
4. Хто такий джентльмен?
( Джентльмен – вихована, благородна людина ).
5. Яким повинен бути джентльмен?
( освіченим, бути стриманим, мати тверду волю, уміти керувати собою ).
6. Які були умови життя дітей в капіталістичному світі?
( діти з незаможніх родин не мали можливості здобути освіту; дуже рано
починали працювати; про здоров'я дітей держава не дбала ).
7. Що записано в Законі України «Про охорону дитинства» про право дітей
на охорону здоров'я?
( держава робить усе, щоб забезпечити належні умови для охорони здоро-
в'я, навчання, виховання, фізичного, психічного, соціального, духовного й
інтелектуального розвитку дітей (стаття 4); держава визнає право кожної
дитини на життя з моменту її народження, гарантує їй право на охорону
здоров'я, кваліфіковану медичну допомогу, сприяє створенню умов для
здорового розвитку (стаття 6).
8. Чому Жан відмовився від своєї мрії і що дуже важливе він збагнув?
( Жан зрозумів дуже важливу істину: щастя не можливе, коли нещасливі
твої близькі ).
5. А як у Японії?
1. Які найважливіші принципи японського виховання?
( ніколи не робити вчинків, за які буде соромно, зберігати незаплямова-
ною честь сім'ї і власну репутацію ).
2. Яке право з дитинства привчали поважати в японській сім'ї?
( право на верховенство у родині, право старшого сина ).
3. Як в Японії називалась початкова школа?
( теракот ).
4. Яка була мета освіти?
( досягнення доброчинності шляхом морального самовдосконалення ).
5 Якої важливої істини навчив старший самурай свого онука?
( мудрість завжди перемагає силу ).
6. Правові поняття в індійському суспільстві.
1. Якого права індієць від народження був позбавлений?
( права вибору життєвого шляху ).
2. Що таке жорстка структурованість суспільства?
( це коли люди поділені на касти ).
3. Що таке каста?
(класова замкнена суспільна група людей).
4. Які найбільші чесноти особистості індійця?
( духовна дисципліна, самовдосконалення, скромність, шляхетність, зако-
слухняність, шанобливе ставлення до дорослих, повага до праці та піклу-
вання про молодших ).
5. Як правові документи забезпечують право вибору життєвого шляху на-
шим дітям?
( Конвенція ООН прав дитини, Конституція України, Закон України «Про
освіту» ).
7. Правові істини в Київській Русі.
1. Хто така князівна Анна?
( середня дочка Ярослава Мудрого ).
2. Королевою якої держави вона була?
( Королевою Франції ).
3. Чому Ярослав Мудрий хотів, щоб його доньки були освіченими?
( тому, що розум і знання – то наймогутніша зброя ).
4. Яку істину зрозуміла князівна Анна на полюванні?
( вищою за інших людину роблять знання і розум. Неосвічена людина
здолати перешкоди намагається силою, а освічена – мудрістю ).
5. Яким був розвиток освіти в Київській Русі? Як князі Володимир і Ярослав
дбали про школу і навчання дітей як княжого, так і простого люду?
( князь Володимир заснував, а його син, Ярослав Мудрий, відкрив школи
при всіх церквах і монастирях ).
6. Як ви вважаєте, навіщо потрібні знання?
7. Чи важливо здобувати знання? З яких джерел їх здобуває сучасна дитина?
( в школі, бібліотеці, інтернеті, телебачення, радіомовлення ).
8. Як про це говориться в Конвенції?
( стаття 28, 29, 44 ).
9. Які ще правові документи гарантують право на освіту?
( Конституція України ( стаття 53 ) і Закон України «Про освіту» (1991р.)
8. Україна в 16 – 17 століттях.
1. Які взаємини були в родині козака Івана і його дружини Одарки? Як вони
ни відносились до своїх дітей?
( в сім'ї панували любов і злагода ).
2. Чому батько хотів, щоб старший Петрик поїхав вчитися у Київ?
( там при Печерському і Михайлівському монастирях були найкращі шко-
ли, де вивчали арифметику, старослов'янську, руську і грецьку мови, цер-
ковні співи ).
3. Як Оксанка і Петрик потрапили у полон?
( їх захопили кримські татари ).
4. Що їм допомогло визволити один одного?
( батьківській заповіт – захищати один одного і допомагати один одному).
5. Як зараз діти захищені від неволі, рабства та торгівлі ними?
( Стаття 35 ).
6. Що бачив хлопчик Василь, коли обходив села зі старим кобзарем?
( тяжке життя селян ).
7. Що оспівувалось в козацьких думах?
( справедливі козацькі закони ).
8. Як українці виховували своїх дітей?
( у козацьких традиціях – вірними своєму народу і Батьківщині ).
9. Що говориться у Статті 21 Конвенції та Статті 24 Закону України «Про
охорону дитинства»?
( про усиновлення дітей ).
9. Україна за часів кріпацтва.
1. Як збіглися мрія Пилипка про море з ремеслом, яке опанував хлопчик?
( він став чумаком і їздив до моря по сіль ).
2. Яку важливу річ повідав Пилипкові старий чумак?
( гроші не замінять доброї родини: вірної дружини і малих діточок ).
3. Яку науку хлопчик засвоїв від старого чумака?
( треба дбати не тільки про свою власну родину, а й про всіх людей, землю
нашу оберігати і боронити ).
4. Чи враховували українці здібності своїх дітей, коли віддавали їх навчатися
професії?
( вони придивлялися, до чого у дитини є здібності, бо вважалося, що Бог
дає людині хист ще до народження, а йти проти долі – це дуже погано ).
5. Що говориться у статті Закону України «Про охорону дитинства», яка
яка називається «Дитина і праця»?
( Стаття 21, 35, с. 139 – 140, С.Гавриш «Маленькі історії…» )
6. Що таке кріпацтво?
( це повна залежність селян від панів ).
7. Які права мали кріпаки та їхні діти?
( ніяких прав вони не мали, були безправні, їх могли продати, обміняти,
подарувати ).
8. Коли кріпаки стали вільними?
( в 1861 році кріпацтво скасували ).
9. Чи захищала держава право дитини жити у сім'ї?
( ні ).
10. Наприкінці 19 століття.
1. Чому 12-річний Захарка вимушений був працювати на заводі?
( в нього помер батько ).
2. Які були умови праці жінок і дітей?
( жінкам платили вдвічі менше, ніж чоловікам, а дітям вдвічі менше, ніж
жінкам ).
3. Чи був хлопчик захищений від експлуатації?
( ні ).
4. Коли були створені перші закони, які забороняли використовувати дитячу
працю?
( наприкінці 19 – 20 ст. ).
5. Як захищають право дитини на працю Конвенція про права дитини і Закон
України «Про охорону дитинства»?
( Стаття 36 Конвенції захищає дитину від усіх форм експлуатації;
Стаття 32 - право дитини на захист від економічної експлуатації, вста-
новлює мінімальний вік для прийому на роботу ).
11. Правові документи.
1. Що таке декларація?
( це програмна заява про права ).
2. Коли і де була прийнята перша Декларація прав дитини?
( в 1924 році, в Женеві, Щвейцарія ).
3. Для чого діти повинні знати свої права і обов'язки?
( щоб бути освіченими, вміти орієнтуватися у житті ).
4. Що таке конвенція?
( міжнародний договір )
5. Де і коли була підписана Конвенція про права дитини?
( в Нью-Йорку, в 1989 році ).
6. Яке основне завдання Закону України «Про охорону дитинства»?
( розширення гарантій дітей, забезпечення фізичного, інтелектуального,
культурного розвитку молодого покоління ).
7. Які існують найвищі цінності життя?
( мир на всій Землі, свобода, справедливість, визнання гідності всіх людей
та їхніх рівних і невід'ємних прав ).
1