Бесіди з правового виховання "Золота стежка в доросле життя"

Про матеріал
Книга Степана Гавриша "Маленькі історії про великі істини. Права та свободи дитини" - це благодатний матеріал для формування в дітях правової культури. На виховних годинах рекомендую читання і обго- ворення цієї книжки. Матеріал для бесід пропоную вашій увазі. Така робота допоможе сформувати у дітей знання про міжнародну "Декла- рацію прав дитини", розширити знання дітей про їх права, виховува- ти відповідальність за вчинки, вміння поважати інших людей, познайо- мить з різними народами і державами у їх ставленні до прав дитини.
Перегляд файлу

                            БЕСІДИ З ПРАВОВОГО ВИХОВАННЯ

 

                       «ЗОЛОТА СТЕЖКА В ДОРОСЛЕ ЖИТТЯ»

 

(за книгою Степана Гавриша «Маленькі історії про великі істини. Права та свободи дитини»)

 

Мета: виховувати у молодших школярів пошану до Закону  як  основи  демо-

кратії, прищеплювати  почуття  гідності  та поваги  до прав і свобод  людини,

познайомити з різними епохами, державами, народами в їх ставленні до прав

і свобод дитини.

 

                                                                                                   Виховання дитини

                                                                                                   через гармонію

                                                                                                   чеснот –

                                                                                                   правдивий шлях

                                                                                                   до величі

                                                                                                   особистості.

                                                                                                                 С.Гавриш

 

  1. Права дітей у первісному суспільстві

1. Чому діти в первісному суспільстві швидко ставали дорослими?

    ( Вони з раннього дитинства ставали помічниками дорослих )

2. Яке основне право існувало в племені, за яким жили прадавні люди?

     ( право сильного )

3. Як в первісному племені порушувались права дитини?

    ( дитину могли вигнати з племені, навіть убити, якщо вона щось зробила

     не те ).

4. Як треба користуватися правом кожної людини на людську гідність?

    ( навчитись відноситись до людей так, як хочеш, щоб відносились до тебе;

      навчитись поважати тих, хто відрізняється від тебе, і ти навчишся поважа-

      ти себе ).

5. Як про це сказано в Конвенції про права дитини?

 

  1. Права дітей в античному світі.

1.Чому в Давньому Єгипті так високо цінували знання?

    ( знання допомагали стати великою людиною ).

2. Що говориться про це в Конвенції ООН про права дитини?

    ( усі діти мають право на отримання освіти ).

3. У якій країні були закладені основи виховання?

    ( у Давній Греції )

4. Чому навчали в афінській школі?

     ( красномовству, віршуванню, розуміти і цінувати прекрасне, грати на му-

      зичних інструментах ).

5. Кого виховували в місті Спарта?

    ( воїнів, захисників батьківщини ).

6. Як ти користуєшся своїм правом на навчання?

 

  1. Мораль середніх віків.
  1. Які лицарські чесноти існували в добу Середньовіччя? Скільки їх було?

( існувало 7 лицарських  чеснот – вміння  фехтувати,  полювати,  їздити

  верхи, плавати, вправлятися зі списом, грати в шахи, читати і грати на

  музичних інструментах ).

  1. Хто такий лицар?

( лицар – воїн ).

  1. Яку істину зрозуміло людство, пройшовши довгий шлях?

( що всі люди рівні ).

  1. Як про це сказано у Конвенції про права дитини?

5. Правові істини  у 18 – 19 столітті?

1. Що робить людину справжнім громадянином, гідним членом суспільства?

    ( навчання і наполеглива праця над собою ).

2. Чи піклувалася держава у 18 ст. про дітей-сиріт?

     ( ні ).

3. Як захищає держава права дітей-сиріт і бездоглядних дітей зараз?

    ( Стаття 2. Держава робить все можливе з метою захисту  прав та  законних

      інтересів дитини в Україні.

      Стаття 8. Основну  відповідальність  за  створення  умов,  необхідних  для

      всебічного розвитку дитини, несуть батьки.

      Стаття 25. Діти,  які тимчасово  або  назавжди  втратили своє сімейне ото-

      чення і залишилися  без  батьківського піклування, мають  право на особ-

      ливий захист і допомогу держави.

      Стаття 24. Безпритульних  дітей  тимчасово розміщують у притулках і на-

      дають їм правову, психологічну, медичну та іншу допомогу.

4.  Хто такий джентльмен?

     ( Джентльмен – вихована, благородна людина ).

5.  Яким повинен бути джентльмен?

     ( освіченим, бути стриманим, мати тверду волю, уміти керувати собою ).

6.  Які були умови життя дітей в капіталістичному світі?

     ( діти з незаможніх  родин  не мали можливості  здобути освіту; дуже рано

       починали працювати; про здоров'я дітей держава не дбала ).

7.  Що записано в Законі України  «Про охорону дитинства»  про право  дітей

     на  охорону здоров'я?

     ( держава робить усе, щоб забезпечити належні умови для охорони  здоро-

      в'я, навчання, виховання, фізичного, психічного, соціального, духовного й

      інтелектуального розвитку дітей (стаття 4); держава  визнає  право кожної

      дитини  на  життя  з моменту її  народження, гарантує їй право на охорону

      здоров'я, кваліфіковану  медичну  допомогу, сприяє  створенню  умов  для

      здорового розвитку (стаття 6).

8.  Чому Жан відмовився від своєї мрії і що дуже важливе він збагнув?

     ( Жан  зрозумів дуже  важливу  істину: щастя не можливе, коли  нещасливі

       твої близькі ).

 

     5. А як у Японії?

1.  Які найважливіші принципи японського виховання?

     ( ніколи  не  робити  вчинків, за які буде соромно,  зберігати  незаплямова-

       ною честь сім'ї і власну репутацію ).

2.  Яке право з дитинства привчали поважати в японській сім'ї?

     (  право на верховенство у родині, право старшого сина ).

3.  Як в Японії називалась початкова школа?

     ( теракот ).

4.  Яка була мета освіти?

     (  досягнення доброчинності шляхом морального самовдосконалення ).

5  Якої важливої істини навчив старший самурай свого онука?

    (  мудрість завжди перемагає силу ).

 

     6. Правові поняття в індійському суспільстві.

1.  Якого права індієць від народження був позбавлений?

     (  права вибору життєвого шляху ).

2.  Що таке жорстка структурованість суспільства?

     (  це коли люди поділені на касти ).

3.  Що таке каста?

     (класова замкнена суспільна група людей).

4.  Які найбільші чесноти особистості індійця?

     (  духовна дисципліна, самовдосконалення, скромність,  шляхетність, зако-

      слухняність, шанобливе ставлення до дорослих, повага  до праці та піклу-

      вання про молодших ).

5.  Як  правові  документи забезпечують право  вибору  життєвого  шляху на-

     шим дітям?

     (  Конвенція ООН прав дитини, Конституція України, Закон України «Про

       освіту» ).

 

     7. Правові істини в Київській Русі.

1.  Хто така князівна Анна?

    ( середня дочка Ярослава Мудрого ).

2.  Королевою якої держави вона була?

     (  Королевою Франції ).

3.  Чому Ярослав Мудрий хотів, щоб його доньки були освіченими?

     (  тому, що розум і знання – то наймогутніша зброя ).

4.  Яку істину зрозуміла князівна Анна на полюванні?

     (  вищою  за  інших  людину роблять  знання  і  розум. Неосвічена  людина

       здолати перешкоди намагається силою, а освічена – мудрістю ).

5.  Яким був розвиток освіти в Київській Русі? Як князі Володимир і Ярослав

     дбали про школу і навчання дітей як княжого, так і простого люду?

      (  князь Володимир заснував, а його син, Ярослав Мудрий, відкрив школи

         при всіх церквах і монастирях ).

6.  Як ви вважаєте, навіщо потрібні знання?

7.  Чи важливо здобувати знання? З яких джерел їх здобуває сучасна дитина?

      ( в школі, бібліотеці, інтернеті, телебачення, радіомовлення ).

8.  Як про це говориться в Конвенції?

     (  стаття 28, 29, 44 ).

9.  Які ще правові документи гарантують право на освіту?

     (  Конституція України ( стаття 53 ) і Закон України «Про освіту» (1991р.)

 

     8. Україна в 16 – 17 століттях.

1. Які взаємини були в родині козака Івана і його дружини  Одарки?  Як  вони

   ни відносились до своїх дітей?

   (  в сім'ї панували любов і злагода ).

2.  Чому батько хотів, щоб старший Петрик поїхав вчитися у Київ?

    (  там при Печерському і Михайлівському монастирях були найкращі  шко-

      ли, де вивчали арифметику, старослов'янську, руську і грецьку мови, цер-

      ковні співи ).

3.  Як Оксанка і Петрик потрапили у полон?

     (  їх захопили кримські татари ).

4.  Що їм допомогло визволити один одного?

     (  батьківській заповіт – захищати один одного і допомагати один одному).

5.  Як зараз діти захищені від неволі, рабства та торгівлі ними?

     (  Стаття 35 ).

6.  Що бачив хлопчик Василь, коли обходив села зі старим кобзарем?

     (  тяжке життя селян ).

7.  Що оспівувалось в козацьких думах?

     ( справедливі козацькі закони ).

8.  Як українці виховували своїх дітей?

    (  у козацьких традиціях – вірними своєму народу і Батьківщині ).

9.  Що говориться  у Статті  21 Конвенції та Статті  24 Закону  України  «Про

    охорону дитинства»?

    (  про усиновлення дітей ).

 

     9. Україна за часів кріпацтва.

1.  Як збіглися мрія Пилипка про море з ремеслом, яке опанував хлопчик?

     ( він став чумаком і їздив до моря по сіль ).

2.  Яку важливу річ повідав Пилипкові старий чумак?

     ( гроші не замінять доброї родини: вірної дружини і малих діточок ).

3.  Яку науку хлопчик засвоїв від старого чумака?

     ( треба дбати не тільки про свою власну родину, а й про всіх людей, землю

       нашу оберігати і боронити ).

4.  Чи враховували українці здібності своїх дітей, коли віддавали їх навчатися

      професії?

      ( вони  придивлялися, до чого у дитини є  здібності, бо вважалося, що  Бог

     дає людині хист ще до народження, а йти проти долі – це дуже погано ).

5.  Що  говориться  у  статті  Закону  України  «Про охорону  дитинства»,  яка

     яка називається «Дитина і праця»?

     ( Стаття 21, 35, с. 139 – 140, С.Гавриш «Маленькі історії…» )

6.  Що таке кріпацтво?

     (  це повна залежність селян від панів ).

7.  Які права мали кріпаки та їхні діти?

     ( ніяких  прав  вони не мали, були  безправні, їх  могли  продати, обміняти,

      подарувати ).

8.  Коли кріпаки стали вільними?

     ( в 1861 році кріпацтво скасували ).

9.  Чи захищала держава право дитини жити у сім'ї?

     (  ні ).

 

     10. Наприкінці 19 століття.

1.  Чому 12-річний Захарка вимушений був працювати на заводі?

     ( в нього помер батько ).

2.  Які були умови праці жінок і дітей?

     (  жінкам платили вдвічі менше, ніж чоловікам, а дітям вдвічі менше, ніж

       жінкам ).

3.  Чи був хлопчик захищений від експлуатації?

     ( ні ).

4. Коли були створені перші закони, які забороняли використовувати дитячу

    працю?

    ( наприкінці 19 – 20 ст. ).

5.  Як захищають право дитини на працю Конвенція про права дитини і Закон

     України «Про охорону дитинства»?

     ( Стаття 36 Конвенції захищає дитину від усіх форм експлуатації;

        Стаття 32  - право  дитини  на  захист від  економічної експлуатації, вста-

        новлює мінімальний вік для прийому на роботу ).   

     11. Правові документи.

1.  Що таке декларація?

    ( це програмна заява про права ).

2. Коли і де була прийнята перша Декларація прав дитини?

    (  в 1924 році, в Женеві, Щвейцарія ).

3.  Для чого діти повинні знати свої права і обов'язки?

     (  щоб бути освіченими, вміти орієнтуватися у житті ).

4.  Що таке конвенція?

     ( міжнародний договір )

5.  Де і коли була підписана Конвенція про права дитини?

     (  в Нью-Йорку, в 1989 році ).

6.  Яке основне завдання Закону України «Про охорону дитинства»?

     (  розширення  гарантій  дітей, забезпечення  фізичного,  інтелектуального,

        культурного розвитку молодого покоління ).

7.  Які існують найвищі цінності життя?

     ( мир на всій Землі, свобода, справедливість, визнання гідності всіх людей

       та їхніх рівних і невід'ємних прав ).

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
21 січня 2019
Переглядів
4165
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку