Конспект уроку з природознавства
Тема. Без води немає життя. Властивості води — рідини.
Вода — розчинник
Мета:
Обладнання: підручник, робочий зошит, індивідуальні картки, надрукований віршик на дошці, схема «Три стани води», ілюстрації до теми «Вода», карта світу, 3 склянки, ложка, тарілка, паличка для розмішування, цукор, марганцівка, крейда, картинки для гри «Знайди воду», сигнальні картки.
Тип уроку: комбінований
Клас: 3-й
Хід уроку:
Встаньте, діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Гостей, що до нас завітали, привітаєм,
Всім присутнім здоров’я й доброго настрою побажаєм.
Адже: «Якщо хочеш, щоб життя тобі усміхнулось – посміхнися першим».
Ми з вами описали сьогоднішню погоду, а зараз ми виконаємо самостійну роботу.
Тест з теми « Повітря»
1. Повітря – це:
а) рідке тіло
б) тверде тіло
в) газоподібне тіло
2. Повітря знаходиться:
а) в пустих порожнинах
б) в грунті та воді
в) навколо нас, в грунті, воді, в пустих порожнинах
3. Шар повітря навколо Землі називають:
а) атмосферою
б) гідросферою
в) літосферою
4. Познач правильне твердження:
а) повітря має запах
б) повітря не має запаху
в) повітря прозоре, безбарвне, не має запаху
Правильні відповіді: 1- в, 2-в, 3- а, 4- в.
Відгадування загадок
Усяк її вживає,
Буває хмаркою вона,
Сніжинкою буває,
Бува, як скло,
Крихка, тверда —
Звичайна, підкажіть,... (вода).
А тільки покажусь — ховатися почнуть. (Дощ)
На рукав згори злетіла.
Поки несла її сюди,
Стала краплею води. (Сніжинка)
- Прочитайте віршик і спробуйте визначити тему нашого уроку:
Добрий день,
Джерельце, криничко,
Чистая водичко.
Ми тебе нап’ємось -
Сили наберемось.
(Відповіді дітей)
Тому будьте уважними та активними!
1. Розповідь з елементами бесіди
- Відкрийте свої підручники на с. 81 та дайте відповідь на запитання:
- Вода — багатство Землі. Вона необхідна для життя всіх живих організмів.
- Розгляньте схему «Три стани води» (на дошці)
У природі вода перебуває у трьох станах:
ВОДА
Рідка Тверда Газоподібна
Основними умовами переходу води з одного стану в інший є зміна температури повітря. Тобто коли ми підігріваємо водичку рідкого стану вона переходить у газоподібний. А коли водичка замерзає, вона перебуває у твердому стані.
Отже, вода три стани має. В газоподібному літає.
Ось уяви із самовару гаряча з свистом рветься пара.
Та тільки пару остуди, враз стане краплею води.
В рідкому вже перетікає, з високих гір мерщій тікає.
Збігає з пагорбів в долини. І до морів широких лине.
А ще й турбіни оберта на гідростанціях вода.
Коли вода в твердому стані- це сніг і лід при замерзанні.
На полюсах Землі холодних, лежать запаси снігу й льоду.
Від них також залежить дуже наш звичний клімат, юний друже.
Виявляється – вода! Вона обійде будь-яку перешкоду, натиском своїм зруйнує найміцніші мури. Наш народ здавна помітив цю властивість води і склав таке прислів’я : “Мала крапля , а й та камінь точить”.
Усі ми звикли дивитися на воду, як на звичайну речовину, але воду називають найбільшим дивом світу.
Подивіться на карту світу (на дошці). Гляньте, скільки на ній синього кольору! А ви знаєте, що нашу планету називають голубою планетою.
Чому ж вона голуба? Якщо всю землю розділити на 4 частини, то 3 з них – це вода. Але слід зауважити, що більшість води на планеті – солона. Прісна вода складає всього 3% від усієї кількості води на планеті. Існує глобальна проблема нестача прісної води.
Вода міститься під землею у джерелах, колодязях, криницях. Вода є на суші у вигляді річок, озер, морів, океанів. Вода є у повітрі у вигляді туману, хмари, дощу. Вода входить до складу всіх живих організмів. Наприклад, в організмі людини вода становить понад половину маси тіла, а огірок майже повністю складається з води. Без води засихають рослини, гинуть тварини. Людина може прожити без води лише кілька днів. Вода міститься не тільки у водоймах, на суші, у повітрі, але й у айсбергах, снігових покривах гір, льодовиках.
2. Практична робота. Ознайомлення з властивостями води
Давайте проведемо ряд дослідів, щоб виявити властивості води.
Дослід 1. Виллємо невелику кількість води на тарілку. Що відбувається ? (Вода розтікається). Якою є перша властивість?( Текучість)
Дослід 2. Із великої склянки переллємо воду у меншу склянку другої форми. Яку форму мала вода в великій склянці? Яку форму має вода в меншій склянці? А свою форму вода має? (Вода набуває форму тієї посудини в якій знаходиться).
Отже, друга властивість води – не має форми.
Дослід 3. Зануримо у склянку з водою ложку. Чи добре її видно?Отже, вода прозора - це третя її властивість. Чи має вода смак? Чи має запах? Отже, вода прозора, без смаку, без запаху - це те ж її властивості.
Дослід 4. Кинемо в склянку ложку цукру, розмішаємо. Чи розчинився цукор у воді? Давайте вкинемо 2-3 кришталики марганцівки, розмішаємо. Куди зникли кришталики? Якою стала вода? (Кришталики марганцівки розчинились у воді. Вода стола рожевою.) Для речовин,що розчинилися у воді, вода є розчинником. А утворена речовина називається розчином.
Існують речовини, які у воді не розчиняються. До них належать, наприклад крейда, пісок, глина, крохмаль, олія.
У склянку з водою вкинемо крейду. Що ми спостерігаємо? Крейда у воді не розчинилася.
Вкинемо у склянку з водою пісок. Розмішаємо. Чи розчинився він у воді?
Отже, є речовини, які не розчиняються у воді, вони називаються нерозчинними у воді речовинами. Також є такі речовини, які у воді розчиняються. Вода для них є розчинником, а утворена речовина називається розчином.
Вода – рідина має ще одну властивість: при нагріванні розширюватись, а при охолодженні – стискатись.
3. Робота в зошитах з друкованою основою
Відкрийте робочі зошити на с. 32. Ми з вами з’ясували властивості води. Зараз давайте запишемо наші спостереження у зошити.
Ми Мандруєм, ми мандруєм,
Україною крокуєм.
Ось побачили Карпати.
Як вершини нам дістати?
Заглянемо в озерця,
Не торкнутися нам дна!
Так ми довго-довго йшли
І до школи знов прийшли.
Вода — розчинник
Пригадай, як зникли кристалики марганцівки і солі, коли їх вкинули у склянку з водою. Вони розчинилися. Те саме відбувається з цукром, питною содою, деякими мінеральними добривами, коли вони потрапляють у воду.
Речовини, які розчиняються у воді, називають розчинними у воді речовинами. Вода для них є розчинником.
Розчинятися у воді можуть не тільки тверді, а й рідкі та газоподібні речовини. Наприклад, у воді розчиняються рідини - спирт, оцтова кислота. А також гази — кисень, вуглекислий газ, аміак.
Воду з розчиненою в ній речовиною називають розчином. Наприклад, розчин солі, розчин цукру, розчин оцтової кислоти (у побуті його називають оцтом). Поміркуй, як приготувати ці розчини.
Крім розчинів, які можна приготувати, є природні розчини. Це вода морів, океанів, солоних озер і мінеральних джерел, сік рослин, кров людей і тварин.
Не всі речовини розчиняються у воді.
У воді не розчиняються пісок, глина, крохмаль, олія, нафта, газ, бензин, інші речовини. Речовини, які не розчиняються у воді, називають нерозчинними у воді речовинами.
2. Робота із зошитом з друкованою основою
Відкрийте свої робочі зошити на с.32. Нам потрібно вставити пропущені слова.
3. Бесіда
- Де на Землі є вода?
- У яких трьох станах перебуває вода у природі?
- Назвіть властивості води-рідини.
- Чому потрібно берегти воду?
Давайте поміркуємо:
- Чому плями від олії, масла не можна змити водою?
Подивіться уважно на листочки, які лежать у вас на партах. Знайдіть предмети у яких є вода. Назвіть стани води.
(Учитель називає речовину, якщо вона розчиняється, учні піднімають зелену сигнальну картку, а якщо не розчиняється — червону)
Розчиняється
Сіль, цукор, кисень, марганець, спирт, оцет
Не розчиняється: пісок, крейда, крохмаль, олія, бензин, нафта
3. Бесіда «Мозковий штурм»
- Як ви розумієте вислів «Вода дорожча за золото»?
- На Землі багато води, але її треба економити. Чому? Тому що у природі мало прісної води, замулюються озера і болота, вода замерзає, вода випаровується. Тому потрібно економити воду, адже існує глобальна проблема нестача прісної води.
1. - Що ви запам’ятали на уроці?
- Чи було вам цікаво?
- Чи було вам зрозумілого?
2. Повідомлення домашнього завдання
Читати у підручнику с. 91-94, у роб. зошиті с.31 вправа 2, с.32 вправа 3
3. Оцінювання
Мені дуже сподобалося як працювали ви всі. Ви дуже активний та розумний клас. Тому я хочу подарувати вам подарунки як і обіцяла. Ми перемогли тому ваш клас отримує ось такі солодкі подарунки.