Конспект уроку та презентація до нього на тему "Етикет та безпека електронного спілкування". Розроблено та проведено у 2018 року в рамказ проведення Дня Безпечного Інтернету 2018 року.
Посинання на статтю про урок на сайті НЗ - http://dcsp.km.ua/home/novyny/297-den-bezpechnoho-internetu-2018.html
ДНЗ "Хмельницький центр ПТО сфери послуг"
ВІДКРИТИЙ УРОК
на тему: «Безпека та етикет електронного спілкування»
(у рамках проведення Дня безпечного Інтернету 2018)
Підготувала:
викладач Гончарук Юлія Юріївна
Предмет: Інформатика
Дата проведення: 07.02.2018
Група №14
Професія: Кухар, офіціант, бармен
Хмельницький 2018р.
Урок №30
Тема програми: Служби Інтернету
Тема уроку: Безпека та етикет електронного спілкування
Мета: навчальна – ознайомити учнів з основними правилами етикету та безпеки спілкування у мережі Інтернет, основними видами інтернет-залежності, сформувати знання про правама людини під час користування мережею Інтренет;
розвиваюча – розвивати у учнів свідоме ставлення до користування Інтернет-ресурсів, грамотність користування Всесвітньою павутиною;
виховна – виховувати у учнів почуття відповідальності за розміщення інформації у мережі Інтернет.
Матеріальне забезпечення: презентація «Безпека та етикет електронного спілкування», проектор, доступ до мережі Інтернет (використовуємо ресурси пошукової системи google, електронні дошки padlet), відеоролик «Безпечне спілкування у соціальних мережах», роздатковий матеріал.
Хід уроку:
І. Організаційна частина (5 хв):
ІІ. Повторення та актуалізація знань (5 хв):
Пригадуємо основні визначення з попередніх уроків:
6 лютого 2018 року у відзначається День безпечного Інтернету під гаслом «Створюй, спілкуйся та поважай: кращий Інтернет починається з тобою» з метою залучити до дій кожного та кожну, хто відіграє свою роль у створенні кращого Інтернету для всіх.
День безпечного Інтернету (SID) організовано мережами Insafeта INHOPE за підтримки Європейської комісії для просування безпеки та позитивного використання цифрових технологій, особливо дітьми та молоддю.
День Безпечного Інтернету відзначається на другий день другого тижня другого місяця щорічно. Мільйони людей у всьому світі об’єднуються заради натхнення до позитивних змін та підвищення освіченості з питань безпеки он-лайн та участі у заходах у всьому світі.
ІІІ. Основна частина (15 хв)
Етикет електронного спілкування
Етикет - це правила доброго тону в тій або іншій соціальній групі.
На сьогодні в Інтернет також сформувалися певні правила спілкування. Зрозуміло, що викладачі й студенти повинні їх дотримуватись. Ці правила можна знайти в телеконференціях, на багатьох сайтах. Вони мають різноманітний вигляд.
Поради з етикету електронного спілкування:
Коли ви використовуєте телекомунікації, то маєте справу з екраном комп'ютера. Ви не можете жестикулювати, змінювати тон, і Ваша особа не має жодного значення. Слова, лише слова - це все, що "бачить" Baш співрозмовник.
Коли ви ведете розмову електронною поштою або берете участь у конференції, можна помилитися в тлумаченні слів Вашого співрозмовника і, на жаль, забути про те, що Ваш адресат теж людина зі своїми почуттями і звичками.
Однак не забувайте про головний принцип мережевого етикету: повсюдно в мережі знаходяться реальні люди.
І ще одна причина, через яку слід бути чемним у мережі. Коли Ви зв'язуєтеся в кіберпросторі, пам'ятайте, що Ваші слова фіксуються. Можливо, вони збережуться там, куди Ви вже не зможете дістатися. Інакше кажучи, є шанс, що вони ще повернуться і зашкодять Вам, а у Вас не буде жодної можливості вплинути на цей процес.
У реальному житті більшість з нас свідомо підкоряється законам, інколи через обмеження, інколи через побоювання бути викритими. У віртуальному просторі такі шанси порівняно невеликі. Люди інколи забувають про те, що "за екраном" знаходиться жива людина, і вважають, що в мережі правила поведінки не такі самі, як у звичайному житті.
Цю оману можна виправдати, але однаково - це омана. Стандарти поведінки можуть дещо відрізнятися в різних точках віртуального простору, однак в цілому вони не більше поблажливі, ніж у реальному житті.
Дотримуйтеся етики спілкування! Не вірте тому, хто каже: "Вся етика тут полягає в тому, що Ви самі для себе встановите". Якщо ви зустрічаєтесь з проблемою етичного характеру в кіберпросторі, уявіть, що Ви в реальному житті. Тоді Ви швидко знайдете розв'язання.
Не використовуйте в повідомленнях жаргонізми і нецензурну лексику. Також, не пишіть довгих, зрозумілих лише Вам, оборотів. Пам'ятайте про те, що спілкування відбувається не в живу, і співрозмовник не чує Вашої інтонації і не бачить виразу обличчя.
Намагайтеся писати повідомлення в робочий час, особливо, якщо відповідь співрозмовника для Вас важлива.
Не пишіть багато коротких повідомлень, тим паче, якщо Ви тільки починаєте діалог і хочете швидко пояснити ситуацію. Краще написати велике змістовне повідомлення, в якому Ви все розкажіть в деталях. Звичайно, на це знадобиться трохи більше часу, але, повірте, Ваш співрозмовник таким чином краще сприйме інформацію. Дуже незручно збирати по кілька слів і відновлювати розмову.
Залишайте іншим час подумати. Навіть якщо у того, з ким Ви ведете онлайн-діалог, стоїть активний статус, відповідь на Ваше повідомлення може прийти не моментально. Тим паче, не закидайте співрозмовника іншими питаннями і не перепитуйте щось по кілька разів, будьте толерантними!
Використовуємо метод мозкового штурму та електронну дошку створену на ресурсі Padlet.com.
Учням пропонується назвати ті загрози, які, як вони вважають, можуть нашкодити їм.
Викладач фіксує їх на електронній дошці (дошко створена за типом полотно, щоб мати змогу довільно розміщати блоки на екрані та встановлювати зв’язки між ними).
Після цього запропонуйте учням об’єднати їх за схожими ознаками у групи.
Кожна команда отримує завдання розмістити на електронній дошці 3 поради, як уникнути загроз, певної групи.
Перегляд відеоролику «Безпечне спілкування у соціальних мережах»
IV. Творчо-дослідницьке завдання у групах (15 хв)
Як ми почерпнули і з відеоролика, і з тих проблем, які у нас викликає Інтернет, багато людей втрачає контроль над використанням ресурсів та може стати Інтернет залежною.
Першими з проблемою інтернет-залежності зіткнулися американські психотерапевти. До них за консультацією звернулися кілька великих корпорацій, які стали помічати погіршення роботи перевіреного роками персоналу. При цьому формально дисципліна була на високому рівні, співробітники засиджувалися в офісі після закінчення робочого дня і майже весь час проводили за комп’ютерами. Після уважного аналізу поведінки користувачів з’ясувалося, що їх притягував Інтернет.
Найбільш детально цю проблему досліджувала доктор Кімберлі Янг, професор психології Піттсбурзького університету, автор книги «Спіймані в Мережу». Доктор Янг назвала інтернет-залежність інтернет-аддикцією. Кімберлі Янг виділяє п’ять основних типів інтернет-залежності:
Учні отримують бланки-завдання (Додаток 2), які необхідно заповнити інформацією про певний вид Інтерне-залежності. Використовують свої власні знання та пошук інформації у мережі Інтернет.
Після заповнення карток, кожна команда доповідає про своє дослідження.
V. Заключна частина(5 хв)
Аналіз діяльності групи на уроці, виставлення оцінок. Визначення та пояснення домашнього завдання.
Домашнє завдання: скласти пам’ятку «Етикет та безпека спілкування в мережі Інтернет».
Додаток 1. Бланк само оцінювання команди
КОМАНДА |
||
№з/п |
Прізвище та ім’я учня |
Робота на уроці (+ або -) |
1. |
|
|
2. |
|
|
3. |
|
|
4. |
|
|
5. |
|
|
6. |
|
|
7. |
|
|
Додаток 2. Анкета дослідження Інтернет-залежності
Вид залежності________________________________________________
У чому проявляється залежність ______________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
Чому, на вашу думку, виникає такий вид Інтернет-залежність?
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
Запропонуйте 5 порад, які на Вашу думку допоможуть уникнути від такого виду Інтернет-залежності:
Додаток 3. (За наявності часу) на виявлення залежності від Інтернету
Дайте відповідь «Так» або «Ні».
1. Чи відчуваєте Ви занепокоєння через відсутність комп’ютера або Інтернету?
2. Чи відчуваєте Ви потребу в збільшенні часу для роботи за комп’ютером або перебуванню в Мережі Інтернет?
3. Чи були у Вас невдалі спроби контролювати, обмежувати або припинити використання комп’ютера або Інтернету.
4. Чи відчуваєте Ви себе втомленим, пригніченим або роздратованим при спробі обмежити або припинити користування комп’ютером або Інтернетом?
5. Чи сиділи Ви за комп’ютером або знаходились в on-line більше ніж планували?
6. Чи були у Вас випадки коли ви могли отримати проблеми на роботі, навчанні або іншій сфері через надмірне користування комп’ютером або Інтернетом?
7. Чи траплялось вам приховувати членам сім’ї, друзям або іншим людям час проведення за комп’ютером або у Мережі?
8. Чи використовуєте Ви комп’ютер або Інтернет за для того, щоб уникнути проблем або поганого настрою (почуття безпорадності, провини, роздратування, депресії).
Якщо опитуваний дає 5 або більше позитивних відповідей, то він вважається залежним.
Додаток 4. Корокті історії про погані наслідки Інтернет-залежності
«Сімнадцятилітній юнак забив своїх батьків залізними прутами, бо вони не пускали його в комп’ютерний клуб. Убивство скоїв підліток зі своїм приятелем. За їхнім задумом цей злочин мав покласти початок серії убивств у місті: горе-гравці збиралися грабувати й убивати батьків інших фанатів комп’ютерних ігор».
Двоє підлітків розстріляли дванадцять однокласників, вчителя і поранили ще кілька людей, розкидаючи саморобні гранати. Після цього покінчили життя самогубством. У знятому перед тим фільмі один з них говорить, що відбуватиметься щось на зразок Doom.
Двадцятидворічний житель Таїланду вмер під час гри в Counter-Strіke. Відпрацювавши зміну на заводі, він пішов до Інтернет – клубу, а щоб зайве не відриватися від комп’ютера, закупив по дорозі провізію. Друзі знайшли його в критичному стані тільки наступного дня. Молоду людину доставили в лікарню, однак було вже пізно і він помер не приходячи до тями. Причиною смерті стала серцева недостатність — геймер просто перехвилювався під час гри.
Двадцятидворічний безробітний китаєць украв у матері 2900 юанів (майже 300 доларів), що збирався витратити на комп’ютерний клуб. Коли мати влаштувала своєму чаду скандал, той її просто отруїв. Батько нещасного знайшов труп дружини через півтора місяці після вбивства в шухляді для білизни. Убивцю страчено.
Двоє геймерів випадково зустрівшись у реальному житті почали з’ясовувати стосунки які згодом перетворилися у бійку в результаті якої одного було забито на смерть. Винуватця засудили до 8 років обмеження свободи.