Безпека життєдіяльності при роботі з комп'ютером. Інформація, дані, повідомлення

Про матеріал

Конспект уроку №1 з інформатики в 5-му класі за новою програмою "Безпека життєдіяльності при роботі з комп'ютером. Інформація, дані, повідомлення".

Під час уроку розкрита знаннєва, діяльнісна та ціннісна складові. Також розкривається така ключова компетентність як "Уміння вчитися впродовж життя"



Перегляд файлу

Урок №1                            5 клас

ТЕМА: Безпека життєдіяльності при роботі з комп'ютером. Інформація, дані, повідомлення

Очікувані результати:  знаннєва складова: здобувачі освіти розуміють поняття "інформація", 
наводять приклади даних та повідомлень, знають та розуміють відмінність між даними та повідомленнями, наводять приклади інформаційних процесів;  діяльнісна складова: розрізняють повідомлення в залежності від способів його подання, розпізнають різновиди інформаційних процесів, дотримується правил безпеки життєдіяльності під час роботи з комп'ютерним пристроями;  ціннісна складова: усвідомлюють наслідки впливу комп’ютерних пристроїв на здоров'я та інтелектуальний розвиток. 

Наскрізна лінія «Здоров'я і безпека»:  дотримуються правил безпеки життєдіяльності під час роботи з ІТ-пристроями.

Уміння вчитися впродовж життя:    виявляють допитливість, наполегливість, впевненість, вміння мотивувати себе до навчальної діяльності, долають перешкоди як ключові чинники успіху навчально-пізнавального процесу інформатики;

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап 

  • Привітання; знайомство з класом; перевірка присутніх;
  • Повторення правил ТБ    ( «ТАК-НІ», «Закінчити речення»…);   сл. 1-11
  • Вступний інструктаж з ТБ в класі інформатики;

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку, мотивація навчальної діяльності   

   На сьогоднішньому уроці ми з вами поговоримо … а про що, дізнаємося,  розгадавши ребуси. Ребуси (Інформатика, інформація)  сл. 12

Отже, інформатика , згадаємо які задачі вона допомагає нам вирішувати.  А з яким словом у вас асоціюється слово інформатика? Правильно зі словом Інформація. А, що ви розумієте під словом інформація? (відповіді дітей).   сл. 13

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Отже

Інформатикаце наука про інформацію, способи її пошуку, збирання, зберігання, обробки та передавання    сл. 14

Термін «інформація» походить від латинського слова іпformatio, яке означає роз'яснення, виклад.

Під інформацією розуміють відомості про об'єкти навколиш­нього світу, які сприймаються людиною, твариною, рослинним сві­том або спеціальними пристроями і підвищують їх рівень поінфор­мованості.   сл. 15

Інформація передається за допомогою??..(повідомлень).

Які бувають Повідомлення, як можна передати повідомлення?

 (усними, письмовими, у вигляді малюнків, жестами, спеціальними знаками чи організованими якимось ін­шим чином).  сл. 16

За допомогою повідомлень відбувається обмін інформацією між людьми, між людьми і машинами, між машинами; обмін сигналами у рослинному і тваринному світі, від клітини до клітини, від ор­ганізму до організму тощо.

За допомогою чого людина отримує повідомлення з навколишнього світу?

(Людина отримує інформацію(повідомлення) за допомогою своїх органів чуття)

Які ви пам’ятаєте органи чуття?     сл. 17

Отже за способом сприйняття повідомлення бувають:

Візуальне – це текст, число та графіка.  Давайте наведемо з Вами приклади…..

Звукове – це мова, музична композиція, сигнали.   Давайте наведемо з Вами приклади…..

Тактильне - за допомогою дотику. Давайте наведемо з Вами приклади…..

Нюхове – за допомогою носа. Давайте наведемо з Вами приклади…..

Смакове  – за допомогою смаку(язик). Давайте наведемо з Вами приклади…..

 

Одне й те саме повідомлення можна передавати різними мовами, усно та письмово або у вигляді малюнку. сл. 18

Сприйматися повідомлення може також по різному. Наприклад, кивок голови згори вниз у нас означає слово «Так», а у Болгарії слово «Ні». Або слово «коса» також має три значення коса дівчини, коса на річці та коса для скосу трави.

Таким чином інформація залежить від того, як трактується повідомлення і за допомогою чого воно передається.

 

 

Для тих, хто хоче знати більше…

Властивості інформації    сл. 19

Корисність. Корисність інформації оцінюється за тими зада­чами, які можна розв'язати з її використанням. Відомості, ко­рисні для однієї людини, виявляються марними для іншої, якщо вона не може їх використовувати.

Актуальність. Інформація актуальна(своєчасна), якщо вона важлива в даний момент часу. Якщо ви маєте їхати потягом, то для вас важливою є інформація про те, коли цей потяг вирушає. Однак ця інформація втрачає свою актуальність після того, як потяг рушив.

Вірогідність (правдивість). Інформація вважається вірогідною, якщо вона не суперечить реальній дійсності, правильно її пояснює і підтвер­джується нею. Якщо ви довідалися про повінь з інформаційної телепрограми, то ця інформація, цілком ймовірно, є достовір­ною. Водночас чутки про пришестя інопланетян, що очікується наступного тижня, недостовірні.

Об'єктивність. Інформація може бути об'єктивною або суб'єктивною (залежати чи не залежати від чийогось судження). Наприклад, повідомлення «вода в морі холодна» є суб'єктивним, водночас повідомлення «температура води +17 градусів Цельсія» дає об'єктивну інформацію.

Повнота. Інформація повна, якщо її достатньо для правиль­них висновків і прийняття правильних рішень. Якщо людині на основі якої-небудь інформації доводиться щось вирішувати, то вона спочатку оцінює, чи досить цієї інформації для-ухвалення правильного рішення.

Зрозумілість. Інформація зрозуміла, якщо при її сприйманні немає потреби у додаткових повідомленнях (не виникає запи­тань). Якщо людині розповідають щось, до сприймання чого вона ще не підготовлена, наприклад звертаються англійською раніше, ніж людина вивчила цю мову, то вона з почутої інформа­ції винесе зовсім іншу інформацію, ніж це було б тоді, коли лю­дина вивчила англійську мову.

Фізкультхвилинка


Хлопчики й дівчатка!

Колони підрівняйте.

Й розминку - веселинку

Зі мною починайте.

Раз — підняти руки вгору,

Два -  нагнутися додолу.

Три, чотири — прямо стати.

Будем знову починати.

Руки в боки, руки так,

Руки вгору, як вітряк.

Вище руки підніміть і голівки потрясіть.

Нахил вліво — раз, два. три

Нахил вправо — раз, два три.

Нахилились, розігнулись.

Навкруг себе повернулись.

Раз присядьте.

Два присядьте.

І за парти тихо сядьте.


 

Інформаційні процеси. Як ви розумієте це словосполучення?  Давайте розберемось: що таке інформація, що таке процес?

Отже дія або процес над інформацією.

Що можна робити з інформацією? (…)  сл. 20

Інформаційні процесиобмін відомостями між людьми, людиною та пристроєм, пристроєм та пристроєм, обмін сигналами між живою та неживою природою, у тваринному і рослинному світі.

Повідомлення передається через канали зв’язку від джерела (передавача) до споживача (приймача).

За канали зв’язку можуть правити комп’ютерні мережі (локальні, інтернет), засоби телекомунікації (телефонні лінії, радіотелефони, мобільний зв’язок), а також зовнішні накопичувачі інформації.

Розглянемо способи передавання інформації

Від людини до людини. приклади

Від людини до пристрою   приклади

Від пристрою до людини   приклади

Від пристрою до пристрою    приклади

 

Навіть первісні люди повинні були зберігати відомості про різні способи полювання, обробляння землі, спостереження за природою та тваринами.

Як раніше люди зберігали повідомлення? (Наскальні малюнки, глиняні дощечки, пергамент, папірус, воскові дощечки)  Це все можна назвати носіями повідомлень.   сл. 21

Сучасна людина для зберігання повідомлень використовує:  (папір, магнітні стрічки, магнітні та оптичні диски, флеш-накопичувач, власну пам'ять)   сл. 22

 Отримання нових повідомлення основі вхідних  (думаємо над інформацією, розмірковуємо, отримуємо нову інформацію) називається опрацюванням.   сл. 23

 

Для тих, хто хоче знати більше…

  • пошук – пошук інформації за допомогою інформаційно-пошукових систем у мережі Інтернет, базах (банках) даних тощо (книги, розповідь, фото..)
  • сприйняття – отримання інформації за допомогою органів чуття та спеціальних пристроїв,
  • збирання – накопичення вхідної інформації в інформаційній системі для подальшого,
  • захист – комплекс заходів, які спрямовано на запобігання втрат, відтворення та мо­дифікації інформації

 Повідомлення, зафіксовані на певному носії та подані у зручному для передавання й опрацювання, називаються даними

 

VI. Усвідомлення набутих знань

Дайте відповідь:   сл. 24

Про які інформаційні процеси йдеться в описаних нижче подіях?

а) бесіда з другом;

б) написання переказу;

в) відповідь учня на запитання вчителя на уроці;

г) скорочений запис умови задачі;

д) підготовка до написання реферату;

е) перегляд кінофільму;

є) виставлення вчителем тематичних оцінок;

ж) складання плану проведення літніх канікул; 

з) створення листівки до дня народження;

Робота з підручником  

Стор 15, впр. № 1-4 усно   сл. 25

 

V. Підсумок уроку. Оцінювання роботи учнів. д/з

Фронтальне опитування    сл. 26-27

  1. Що таке інформатика?
  2. Що розуміється під термінами «інформація», «повідомлення», «дані»?
  3. Які властивості повинна мати інформація?
  4. Які є види інформації?
  5. Які є органи чуття у людини?
  6. Наведіть приклади отримання інформації через органи чуття.
  7. Наведіть приклади інформаційних процесів.
  8. Наведіть приклади опрацювання повідомлень людиною та автоматичними пристроями.
  9. Розкажіть, як ви використовуєте кожний з інформаційних процесів.

 

Опрацювати підручник   Р.11 стор. 6-15,     сл. 28

дати відповіді на питання стор.15,

виконати впр. № 5,6 стор.16

 

docx
Додано
17 липня 2018
Переглядів
4766
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку