Безсполучникове складне речення. Складне речення з різними видами зв'язку

Про матеріал
Самостійна робота для учнів 9 кл. з укр. мови під час карантину. Цікаво, зручно, ефективно.
Перегляд файлу

Роздрукувати, виконати завдання. Виконану роботу надіслати на електронну адресу: serbinlarisa0@gmail.com  для перевірки.

Самостійна робота  з української мови для 9 класу за  темою «Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення».

  1. варіант       2 варіант
  1. Прочитайте. Випишіть з тексту складне  речення

сполучникове                                                 безсполучникове

               Земле рідна! Мозок мій світліє

                       І душа ніжнішою стає,

  Як твої сподіванки і мрії

  У життя вливаються моє.

  Я живу  тобою і для тебе,

  Вийшов з тебе, в тебе перейду,

  Під твоїм високочолим небом

  Гартував я душу молоду.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

              

   

  1. Прочитайте речення. Випишіть  безсполучникове складне  речення , утворене  з  частин

неоднорідних      однорідних

  1. Гуси зібралися докупи, замахали крильми, повитягувавши білі  шиї (Є. Гуцало).
  2. То не хмара – біла пташка хмарою спустилась (Т. Шевченко).
  3. Закон життя один: вірно служити своїй землі (М. Стельмах).

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3.Перепишіть речення, знімаючи риску.  Визначте й підкресліть  граматичні       основи  в

   1 – 3 реченнях     4 – 6 реченнях

      Миттєвий холодок тополь зостався по/заду, тепер знову я їхав через блиск білої спеки. Не/знайоме село залишалося праворуч, розкидане по горбках. Від того села їхала машина, і за нею  тягнувся довгий хвіст куряви. Я повернув ліворуч-моє дерево мало бути ген за отими двома ожередами. Пухка, ще не/зігріта сонцем стежечка погойдувала мене. Щось добре й щасливе ворушилося  в мені – мабуть, тому, що по/переду я бачив довгий ряд старих дерев.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4.Перебудуйте складне безсполучникове речення на складнопідрядне. Визначте смислові   відношення між частинами. Накресліть схеми безсполучникових складних речень.

1-2 речення       3-4 речення

1. Але нелегко було знайти вихід: довкола їжилися обриви скель (І Франко).

2. На поле набігла тінь - ділянка темнії (В.Бабляк).

3. Протягом усієї минулої зими я відчував: щось має статися в цьому світі(Є Гуцало).

4. Оглянувся - в порту вже кипить(О.Гончар).

         5. Перебудуйте прості речення з однорідними членами на складні безсполучникові.

1 речення      2 речення

  1. Усе чарує зір кругом: роса, і луг, і вода.  2. Усе закуталося в чарівний світ: сад, озеро й лан.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

6. Відредагуйте словосполучення.

       1-3          4-6

Прийти до згоди -

Рідко трапляється  -

Скільки годин –

Рух шестидесятників –

Точно відомо –

У даний час -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Роздрукувати, виконати завдання. Виконану роботу надіслати на електронну адресу: serbinlarisa0@gmail.com  для перевірки.

Самостійна робота для 9 класу за темою «Безсполучникове складне речення. Двокрапка, тире між частинами безсполучникового складного  речення».

  1. Двокрапку треба поставити між частинами  безсполучникового складного речення.

1-3        4-6

  1. Затям доброзичливість вартісніша за золото та срібло(З Біблі).
  2. Не посилай прокляття на вітер вони повернуться до тебе(А. Коваль).
  3. Мертві вороги небезпечніші за живих вони не вразливі(В. Канівець).
  4. І пригадалось йому дитинство над водами хиляться лози, лелека пл. иве на висоті(Т. Шевченко).
  5. У світі ніщо не вічне навіть тимчасові труднощі (О. Перлюк).
  1. Тире треба ставити між частинами безсполучникового складного речення.

1-3           4-6

1.Відкрий для себе Україну ти ж бо не знаєш всю її (Г. Бідняк).

2. У тебе смуток а в мене ревний жаль (А. Малишко).

3. В лузі співав соловейко пісня захоплює жаль (М. Старицький).

4.Посієш у пору збереш зерна гору ( Народна творчість).

5. Минула нічка день зробився (Б. Лепкий).

6. Говорить шовком шиє (Народна творчість).

    3.Перебудуйте подані речення з двокрапкою так, щоб у них можна було поставити тире.

   1-2                   3-4

  1. Серце б’ється і б’ється не в такт: підійматися вгору нелегко ( П. Воронько).
  2. Він у нас зовсім дурний:з чужого воза бере, а на свій кладе (Народна творчість). 
  3. Нехай лежить: воно їсти не просить (Народна творчість).
  4. Не вчи щуку літати:  щука знає свою науку(Народна творчість)

4.Перебудуйте складносурядні складні речення на безсполучникові. Поставте необхідні  розділові     знаки.

1-3         4-6

  1. На гору доступитися нелегко, зате з гори зручніше боронитися (Леся Українка)
  2. Ще сонечко не раз мало сходити, а вже ловецьке товариство вирушило з  табору

 (І. Франко).

  1. Хлопці і купалися і дрімали, а сонечко все ще високо стояло (В. Канівець).
  2. Літа ніколи не повертаються до людини, а людина завжди повертається до своїх літ

 (М. Стельмах).

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________

5.Додайте до поданих частин складних безсполучникових речень такі продовження, щоб в утвореному реченні  можна було поставити двокрапку.

1-2               3-4

  1. Не обговорюйте прилюдно чужі смаки_______________________________________
  2. Не хваліться перед незнайомцем своїми успіхами чи вищим становищем на службовій драбині_________________________________________________________________________________________________________________________________________
  3. Не використовуй прилюдно чужі смаки______________________________________ ________________________________________________________________________
  4. У  громадському місці не розмовляйте голосно про особисті справи ________________________________________________________________________

6.У поданих реченнях допущено помилки у вживанні розділових знаків. Знайдіть їх і виправте.

1-3                       4-6

                        1.Розум є лише зброєю: геній – є натхненням дару(С. Смайсл).

          2.Розум дано людині – щоб вона зрозуміла, жити одним розумом не можна

            (У. М. Ремарк).

           3. Сміх, це сонце, воно проганяє зиму з людського обличчя (В.Гюго).

4. Тільки, скарби розуму дійсні; ними можна ділитися – нічого не втрачаючи                                                                (  Демофіл).

          5. Діти, невизначені генії ; вони захоплюють світ з надлюдською енергією (А. Франс).

                       6.Мистецтво ревниве; воно вимагає-щоб людина повністю віддавалась йому (Мікела-

нджело).

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Роздрукувати, виконати завдання. Виконану роботу надіслати на електронну адресу: serbinlarisa0@gmail.com  для перевірки.

 

Самостійна робота з української мови для 9 кл. за теми «Складне речення з різними видами зв’язку»

1.Перепишіть , розставляючи пропущені розділові знаки. Укажіть безсполучниковий і сполучниковий  види зв’язку між частинами складних речень.

Варіант 1                     Варіант 2

1-2             3-4  

1. Небо було синіше од моря море було синіше од неба і мені здавалося що вони заздрять одне одному (М. Коцюбинський). 2. Не здавайтеся і не опускайте рук якщо одного разу ви посіяли і не вродило це не означає що воно не вродить ніколи (Т. Петриненко).3. На світі законів чимало я нагадаю один щоб море  не висихало потрібно багато краплин.(В. Симоненко).4 Слово найтонший дотик  до серця воно може стати ніжною запашною квіткою і живою водою що повертає віру в добро (В. Сухомлинський).

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________                                                                                                                             

2.За поданими семами складіть і запишіть речення.

1-2                    3-4

1. [], і  [],якщо (…)   .

2.Коли(..),  [ ], але [ ].

3.[],так що(…), та  [].

4.[]: [], як(…).

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3.Випишіть безсполучникове речення, у якому його частини протиставлені одна одній. Розділові

пропущено.

1-3                   3-4   

1. Сніг тікає дзвенять струмки усе парує.

2. Хлопці і купалися і дрімали  сонце все ще високо стояло.

3.  Оглядаюсь я і бачу віддаляється гурт незнайомців.

4. Я вірю вернеться тепло.

5. Розум є лише зброєю геній є натхненням дару.

6. Не викидайте слова  з пісні воно  в рядку одвіку стояло.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4.Відредагуйте словосполучення.

1-5                           6-10

Слідуюча зупинка

Відмітив у списку

Рідко трапляється

Термін витікає

У пам’ять

У той самий день

Прикласти зусилля

Добитися успіху

У даний час

Чуть не впав

5.Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Накресліть схеми речень.

1 речення                   2 речення

1. Я цілую щодня твоє небо зоряне на твоєму плечі спить Мала Ведмедиця і коли твоє серце  десь в Австралії сердиться в Україні у хмари злітають ворони. (О. Мардус).

2. Очі ніби з весен хмари у них і подив вітру від того білоповенневого квіту що затоплює навесні цей підлісний масив міста і якась сторожкість яку можна побачити тільки в очах матері і мудра задума що влягається десь глибоко барвою яблуневої пори золотої осені (В. Качкан).

docx
Додано
24 березня 2020
Переглядів
3011
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку