Тема. Види зв'язку речень у тексті: послідовний, паралельний (практично).
Мета:
□ навчальна: ознайомити учнів із видами зв'язку речень у тексті;
□ розвивальна: розвивати увагу, гнучке мислення;
□ виховна: виховувати прагнення до досконалості в різних видах мовлення.
Внутрішньопредметні зв'язки: мова, мовлення, синтаксис, пунктуація.
Міжпредметні зв'язки: мова, література, соціокультура.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Перевірка домашнього завдання
2. Емоційне налаштування на роботу на уроці
► Виразно прочитайте вірш. Визначте тему і основну думку.
ПРИЧАРОВАНА
Сквером жінка миловидна
йде зі школи з дітками:
східний тип (з обличчя видно),—
порівнялись швидко ми.
Усміхається: — Так пряжить
тижнями останніми,
що мої малята кажуть:
наче в Єревані ми!
Взагалі ми з Зангезура
свій вірменський рід ведем.
В нас, як каже ваш Сосюра,
щастя зоряний едем.
Що не слово, то такою
мовою співучою!
Ідемо попід густою
липою квітучою:
— Як,— питаю,— ви, вірменка,
нашу мову вивчили?
— А читаючи Шевченка!
Мабуть, це пришвидшило!
«Кобзаря» читала в вузі,
час у ночі крадучи.
«Стажувалася» в бабусі
у селі Безрадичі.
Як співали молодички
«Продай, милий, сиві бички»,
часом підпрягалася,—
від душі сміялася...
— Що ж найперше стало вабить?
Є ж якась основина?
— Українська пісня, мабуть,—
нею причарована!
Д. Білоус
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
Співпраця вчителя і учнів
▼ Що нове в темі сьогоднішнього уроку?
▼ Про які види зв’язку речень у тексті сьогодні дізнаємось?
IV. ПОЯСНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
► Прочитайте два тексти. У якому з них послідовний зв’язок речень, у якому — паралельний?
Текст 1
УЧИТЕЛЬ
Просте, звичайне слово, яке щодня повторюємо і ми, і наші діти. А скільки воно таїть у собі найкращих, незабутніх спогадів! Скільки пов’язано з ним вдячних перемог і звершень у кожної людини! Учитель навчив нас писати й читати перше слово — мама. Потім такі, як земля, сонце, народ, праця. І не тільки навчив писати й читати ці слова, а й допоміг збагнути їх глибинний зміст, прищепив нам відповідальність обов’язку, допоміг поступово знаходити своє місце в житті.
Ми тоді ще були дітьми і, може, не одразу розуміли всю велич першої науки в першого свого вчителя. Але минали роки, і кожен з нас усе більше й глибше усвідомлював велику ціну й коштовний скарб, що його нам дарував учитель у першій початковій школі. Учитель привчив нас, малих, не тільки до науки, а й до праці, вів до ясного світла, яке потім осявало нам усі шляхи й дороги в складному, але багатогранному житті (За В. Кучером).
Текст
РІДНА ЗЕМЛЯ
Надвечір сонце сідало за далекі темно-фіолетові горби. Високо над горбами стояло серпневе сонце. Дурманно пахтіли прив’ялі трави, квіти, верби, і тіло обняла млість, а ноги обважніли.
Юрко зупинився.
Перед ним глибокою балкою пророслась левада, а за нею темною зеленню лисніли картоплі. Перед левадою горби відійшли від річки, і над берегом послався невеликий, густо засвічений білою ромашкою луг. Юрко ніби вперше оце побачив свою землю в зеленому квітучому вінку, і стільки радості давала вона йому, стільки сили (В. Козаченко).
► Прочитайте текст. Що нового ви дізналися про синтаксичні одиниці?
В українській мові часто окремі речення (складні і прості) тісно пов’язуються між собою за змістом і будовою і складають одне синтаксичне ціле. Тоді в ньому ці речення зв’язані або паралельно, або ланцюжком. Наприклад: Вранці виплило сонечко на погідне небо оглянути, що зробила ніч з землею. Вітер стих, чистий свіжий сніг сріблом сяв під блакитним наметом неба. Земля наче вбралась на Різдво в білу сорочку
(М. Коцюбинський).
У цьому тексті зв’язок речень паралельний. Події в ньому відбуваються одночасно.
Прочитайте другий текст. У ньому події розвиваються послідовно. Це ланцюжковий зв’язок речень у тексті.
Незабаром Хома з’явився на виклик. Він прибув не сам, а в супроводі цілого почту місцевих селян. Словаки вже запросто кликали його на ім’я, як свого односельчанина, і, розмахуючи руками, клялися, що обрали б Хому своїм приматором, якби він залишився тут (О. Гончар).
3. Робота за підручником (теоретична частина і вправа)
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Пояснювальний диктант із додатковим завданням
ШЕВЧЕНКО З НАМИ
Народна мудрість каже: розділена радість — подвійна радість. І якщо в твоєму домі щаслива подія, родичі, друзі, близькі й далекі сусіди йдуть до тебе, приносять добре слово, щирий дарунок, незрадливе тепло сердець.
Так було в останні дні травня, в урочисті святкові дні, коли український народ відзначав черговий ювілей свого славетного сина, одного з найгеніальніших поетів землі Тараса Григоровича Шевченка.
Це благородне високе почуття, що піднесеність душі й розуму по-братерському розділили представники літератури сорока трьох народів і народностей світу. Адже Шевченко творчістю своєю запалив яскраве сонце, а сонце не може належати одному народові. Воно світить для всіх (3 журналу).
► Який зв’язок речень у тексті? Поясніть розділові знаки, постановку яких ви вже вивчали.
► Після запису визначте вид зв’язку речень у тексті.
А через усю Україну, посеред щедротних степів і ланів широкополих бандурно пливе Дніпро-Славутич, мов та оспівана народом голуба стрічка в русій косі, спадаюча аж до пояса,— історичний символ і образ України.
Люблю, нене, твою рахманну землю і стихію Чорного моря, яке котило краями гомін волі. Люблю твої веселі доли і засіяні верховини Карпат, що сягають зір, розлогі ниви і зажурені діброви, тихі, як молитва, озера і бистрії ріки, сиві міста і села в квітучих вінках садів, мову і пісні, що споконвіку живуть у серці твоєму, і людей- творців і мучеників твоєї вічності (Я. Гоян).
Підберіть текст із підручника будь-якого шкільного предмета. Визначте вид зв’язку речень у ньому.
VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ
► Допишіть речення. Користуючись підручником, наведіть приклади.
1. Вид зв’язку речень у тексті буває .... 2. Послідовний — це коли.... 3. При паралельному зв’язку ....
2. Робота з інтерактивною дошкою
► Прочитайте тексти і визначте в них вид зв’язку речень.
Текст 1
Українська мова мене не тільки вабить як письменника, вона дивує й захоплює. Перш за все вражає її синонімічне багатство, різноманітність діалектних форм, її ясна, повноголоса тонічність — її, одне слово, безмежність. Українська мова для мене — це море, в якого немає дна й берегів і яке настільки багатоманітне й невичерпне, що ніколи не встановити межі при пізнанні її феномена. Вона може звучати на найрізноманітніших регістрах: по-простацькому й найвишуканіше, нею легко віддавати найтонші настроєві гами, надається вона й до найповажнішого інтелектуального мислення й творення. В неї рухомий наголос і її важко ввібрати в канонічні форми граматичних догм, бо вона жива, мінлива, плинна і неодновимірна. Словниковий її запас так само незміренний. На її основі гарно творяться неологізми, бо вона не бажає носити на собі мундира канонічності, отже, має найбільшу перспективу розвитку в часі, вона натурально з’єднує в собі пласти архаїчні й модерні, вбирає в себе слова інтернаціональні, а водночас не тратить і множинності слів питомих. З нею просто й надійно, бо вона — душа моєї нації {В. Шевчук).
Текст 2
КВІТИ ВЕСНИ
Життя квітів починається з пролісків.
Пролісок — квітка ніжна, але смілива і нетерпляча. Сьогодні це біло-зеленаво-жовтуватий хвостик. Завтра це біло-зелена гостриця. Післязавтра це вже довгий зелений листок з тоненькою стрілкою всередині. Ще за день брунька на кінці стрілочки розквітає враз твердою білою кашицею. І квітів визорює так густо, що земля знову стає біла і зимна від рясного холодного цвіту.
І негайно ж заквітовує ряст. Це вже весна. Квіти рясту фіалкові — теплі і сонячні. І хоча тіло квітки ще тверде, напружене, готове до опертя холоду й негоді — її дух вже ніжний, теплий, весняний. Вона вже пахне.
Потім з’являється жовтий козелець. Це вже повна весна. Квітка гаряча, як сонце. Вона м’яка і ніжна.
І тоді рясно вибухає фіалковий цвіт. Густим килимом вкривають теплу землю фіалки. Вони пахнуть ніжно, радісно і хвилююче. Випростовує свої м’які волохаті пелюстки тихий сон. Стрімко зводяться легкі тремтливі дзвіночки. Все затоплює, все захоплює, все укриває невідступний швидкий барвінок (Ю. Смолич).
1. Розмірковування над видами зв'язку речень у тексті
Який, на ваш погляд, вид зв’язку речень у тексті зустрічається частіше?
Чи усвідомлено я сприймаю або створюю текст щодо видів зв’язку речень у ньому?
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР)
► Виконати вправу за підручником.
► Підібрати два тексти з різними видами зв’язку речень і записати.