Мета. Закріпити знання учнів про життєвий і творчий шлях письменника. Розвивати в них зв’язне мовлення, пам’ять, мислення, увагу.
Обладнання. Портрет І.Я .Франка, виставка його творів, ілюстрації до казок.
І. Організація учнів до уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Бесіда
-Що ви знаєте про Івана Франка?
-Які ще факти з біографії письменника ви знаєте?
2. Розповідь бібліотекаря про дитячі роки письменника.
«27 серпня цього року Іванові Франку виповнилося 165 років.
Народився він в селі Нагуєвичі на Дрогобиччині в сім’ї коваля. Батько його був справжнім майстром своєї справи, розумною і шанованою людиною.
Мама Марія, ласкава і співуча, знала безліч пісень – і сумних, і жартівливих, дуже часто співала. Пізніше поет так писав про це:
«Малим ще хлопчиною
В мамині пісні заслухувавсь я:
Пісні ті стали красою єдиною
Бідного мого, тяжкого життя»
Іванко був добрим і привітним, мав багато друзів, з якими ходив до лісу по гриби, бігав на річку купатися і ловити рибу. Хлопчик охоче допомагав батькам по господарству.
На шостому році Івася віддали до школи в сусіднє село Ясеницю Сільну. Здібний, обдарований хлопчик швидко навчився рахувати, читати й писати українською, польською, німецькою мовою.
Згодом навчався в школі в Дрогобичі, пізніше – у гімназії в цьому ж місті. Юнак за підсумками навчального року став найкращим учнем. Мав унікальну пам’ять. Наприклад, знав напам’ять усього «Кобзаря» Тараса Шевченка. Навчаючись в шостому класі гімназії, пише вірші і читає їх своїм товаришам.
Коли Іван був в сьомому класі, його перші поезії були надруковані у львівському журналі «Друг» під псевдонімом Джеджалик.
Для дітей письменник створив збірку казок про тварин під назвою «Коли ще звірі говорили». До неї увійшла казка «Фарбований лис», з якою ви знайомилися на попередньому уроці.
3. Бесіда за змістом казки.
- Яким постає Лис Микита на початку твору?(хитрим, гордим, хвальковитим)
- Куди збирався піти Лис у базарний день? Для чого?
- Чи вдалося Лисові Микиті виконати свої горді нахваляння?
-Як йому вдалося врятуватися?
-Чи впізнали звірі Лиса Микиту?
-Чому він не розповів правди лісовим мешканцям?
- Знайдіть і зачитайте в книзі, яким царем був Лис Микита.
- Як звірі дізналися , хто насправді Гостромисл?
- Чому звірі так розгнівалися на Лиса Микиту?
- Чого навчає нас ця казка?
4.Фізкультхвилинка.
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Творче завдання.
- Напишіть на листочку пораду Лисові Микиті, як йому змінитися на краще. Через 3 хвилини я підійду до кожного зі скринькою і ви вкинете кожен свій листочок.
2. Гра «Кореспондент»
- Уявіть, що ви – журналісти. Кожен з вас підготував цікаву інформацію про Івана Франка. Усі разом ми створимо газету до 165річчя письменника. Для цього ви емоційно зачитуєте цікавий факт з життя письменника і приклеюєте свій листочок на основу газети.
-Народився 27 серпня 1856року у селі Нагуєвичі на Дрогобиччині. Хлопчик зростав розумним і допитливим. Усе навкруги його цікавило: чи розмовляють звірі між собою, про що шепоче листя дерев, куди вночі зникає сонце.
- Батько поета був відомим на всю округу ковалем, справжнім майстром своєї справи, розумною і шанованою людиною.
- Мама Марія, ласкава і співуча, знала безліч пісень. Працюючи, вона дуже часто співала. То й маленький син з часом почав їй підспівувати…
Творча спадщина письменника надзвичайно багата і різноманітна. Вона становить понад 100 томів. Це - вірші, поеми, казки, оповідання, повісті, наукові статті.
- На поезії Івана Франка створено 200 музичних композицій.
Відомий композитор Анатолій Кос-Анатольський на вірш поета «Ой,ти, дівчино, з горіха зерня» створив романс, який і досі входить до репертуару найславетніших співаків світу.
3.Читання казки «Лисиця і рак» А) Відгадування загадок.
-Хто є головними героями наступної казки, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадки.
У темному лісі проживає
Довгий хвіст пухнастий має.
Їй на місці не сидиться
Відгадайте, це… (Лисиця)
На дні річному проживаю
Я небезпечні клешні маю,
Довгі вуса, чорні очі,
А вперед іти не хочу. (Рак)
Назвіть головних героїв казки. Б) Читання казки в особах.
Діти одягають костюми Лисички і рака ,а автор – плащ. Стараються виразно і емоційно прочитати текст.
-Якою є лисичка ?
-Як Рак провчив хитрунку?
- Чого навчає нас ця казка?
ІV. Підсумок уроку.
Казки І.Я. Франка цікаві не лише тим що в них є вигадка, фантастика неправда, а тим, що «під лушпиною тої неправди, вони криють звичайно велику правду». У вчинках Лиса, Ведмедя, Вовка, Лисиці, Рака вгадуються людські вади.