Бібліотека – інформаційний та культурний центр. Опис діяльності бібліотеки закладу ПТНЗ
Перебудова бібліотечної мережі позначилась і на бібліотеці навчальних закладів. Зміна традиційного уявлення про її соціокультурну роль, зміст діяльності, безперечно, пов'язана з реформуванням сфери освіти. Новий зміст навчальних програм, розширення та поглиблення традиційних дисциплін, право навчальних закладів і педагогів на самостійний вибір програм, методів, методик, форм навчання потребують нового рівня використання різноманітних джерел інформації (як первинних, так і вторинних), сприяють зміні змісту інформаційних потреб учасників навчально-виховного процесу.
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕПРАТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ
ВЕЛИКОНОВОСІЛКІВСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ЛІЦЕЙ
«Бібліотека ПТНЗ – лабораторія творчих ідей»
смт Велика Новосілка
2018 рік
Зміст
Вступ………………………………………………………………………3- 4 стор
1.Бібліотека – інформаційний центр навчального закладу
1.1. Інформаційна діяльність бібліотеки………………………………..5-11 стор.
1.2. Інноваційні технології в роботі бібліотеки……………………….11-13 стор.
1.3.Головні завдання і функції бібліотеки Великоновосілківського професійного ліцею………………………………………………………….13-24 стор.
2.Супровід навчально-виховного процесу інформаційним забезпеченням.
2.1. Інформаційне забезпечення педагогів………………………………25-29 стор.
2.2.Інформаційне обслуговування учнів……………………………………...29 стор.
2.3.Інформаційне обслуговування батьків учнів……………………….29-31 стор.
2.4. Робота з адміністрацією ліцею…………………………………….31-33 стор.
3.Популяризація бібліотеки
3.1. Популяризація літератури.Масові заходи………………………...33-37 стор.
3.2.Нові форми масової роботи ………………………………………….37-40 стор.
3.2. Робота з активом бібліотеки……………………………………….41-43 стор.
Висновки……………………………………………………………...44-45 стор.
Література………………………………………………………………46 стор.
Вступ
Хто полюбить книгу,
той далеко піде у своєму розвитку.
Книга рятує душу від здерев’яніння»
Шевченко Т. Г.
Бібліотека… Давня і вічно юна оселя людського розуму. Ряди книжкових полиць містять у собі допитливий науковий пошук, насолоду прекрасним, здобуття знань, розвагу і так – до нескінченності.
Неможливо уявити сучасне життя без бібліотек, куди кожна людина може прийти, щоб отримати необхідну інформацію, або «підзарядити» свою душу духовними багатствами, залишеними нам у спадщину.
Бібліотекар - добрий чарівник, до якого приходять, ледь навчившись читати. Будь який навчальний заклад починається із книги, з бібліотеки. Василь Сухомлинський сказав, що бібліотека – це кабінет №1. Для багатьох із нас усе найцікавіше починається з бібліотеки.
Бібліотека – інформаційний та культурний центр. Основна робота бібліотеки - інформувати та просвіщати, зробити інформацію доступною. Навчальний процес неможливий без книжки: підручника, творів художньої літератури, наукових та довідкових видань, журналів, преси.
Книга – постійне джерело знань, здобуте людством протягом віків. Спілкування з книгою допомагає людині оволодіти певною сумою знань, засвоїти досвід попередніх поколінь, прилучає її до культурних надбань та цінностей українського народу, його звичаїв та традицій.
Безмежна сила книги. Без неї людина – сліпа. Книга відкриває перед людьми безмежний світ. Протягом усього життя ми звертаємося до книги, вона відкриває нам небачені обрії, допомагає зрозуміти історію народу, розкриває таємниці природи життя. Книга допомагає нам у навчанні і вихованні, збагачує знаннями, зміцнює волю. Книга – мудрий друг, який хоч не вміє говорити , проте розкаже нам геть про все. Нерідко книга прочитана нами в дитинстві, залишається в пам'яті на все життя.
«Хто багато читає, той багато знає» - так кажуть у народі. Книга – скарбниця людського досвіду, накопиченого під час тисячоліть. «Книги – це ріки, що наповнюють світ, це джерела мудрості» - писав Нестор Літописець. Це найбільше повне і всеосяжне вираження культури людства.
Соціально-політичні, економічні та культурні зміни, як відомо, суттєво вплинули на сучасну бібліотечну практику. Перебудова бібліотечної мережі позначилась і на бібліотеці навчальних закладів. Зміна традиційного уявлення про її соціокультурну роль, зміст діяльності, безперечно, пов’язана з реформуванням сфери освіти. Новий зміст навчальних програм, розширення та поглиблення традиційних дисциплін, право навчальних закладів і педагогів на самостійний вибір програм, методів, методик, форм навчання потребують нового рівня використання різноманітних джерел інформації (як первинних, так і вторинних), сприяють зміні змісту інформаційних потреб учасників навчально-виховного процесу.
1.Бібліотека – інформаційний центр навчального заклад
1.1. Інформаційна діяльність бібліотеки
Відповідно до нормативних документів, бібліотека Великоновосілківського професійного ліцею намагається формувати універсальний склад фонду, до якого входила б навчальна, художня, навчально-популярна, педагогічна, довідкова література для учнів. Методична та довідкова - для педагогічних працівників. До фонду бібліотеки входять не тільки книги та брошури, газети та журнали, а й інші носії інформації. Зміст фонду бібліотеки ВПЛ відповідає потребам учнів, педагогів, особливостям нашого навчального закладу, системи загальної професійної освіти.
Бібліотекар Валентина Іллівна Хараман упроваджує в навчально-виховний процес різноманітні форми роботи, а саме: виставки, бесіди, огляди, тематичні довідки, тематичні вечори, літературні ранки, диспути, сценарії свят, тематичний підбір літератури (для підготовки доповідей, класних годин, засідань педради, круглих столів, вечорів-зустрічей), тематичні полиці. Але педагоги чекають сьогодні від бібліотеки й таких послуг, як бібліотечні уроки, допомога в проведенні класних годин, своєчасне інформування про нові надходження, підбір літератури з певної теми, допомога в придбанні нових підручників, регулярне інформування про публікації в періодичних виданнях.
Бібліотека Великоновосілківського професійного ліцею має абонемент і читальний зал - зручне, просторе приміщення зі спеціальними меблями, обладнанням і належним освітленням.
До бібліотеки регулярно й своєчасно надходять методичні й дидактичні матеріали, підручники та навчальні посібники, у її фондах є достатня кількість довідкових та енциклопедичних видань, періодика.
Можна зазначити, що перспектива бібліотеки будь – якого закладу освіти та безпосередньо закладу професійної освіти полягає в розширенні асортименту інформаційних продуктів і послуг, перетворенні її на інформаційний центр. Бібліотека в ліцеї - це не просто пункт видачі підручників, саме вона є інформаційним осередком навчального закладу, від стану якого залежить діяльність усього механізму навчання та виховання.
Оптимальна організація її діяльності - це активний внутрішньосистемний обмін, взаємодія з бібліотеками інших установ, розробка автоматизованої системи інформаційного обслуговування учнів, викладачів та майстрів виробничого навчання на базі єдиного банку даних, активне використання нових інформаційних технологій, засобів копіювання й автоматизації. Серед перспективних напрямів - створення в ліцейській бібліотеці медіатеки, а також активне користування мережею Інтернет.
Третє тисячоліття – це тисячоліття нових інформаційних технологій. Збільшення потоку інформації в останні роки вимагає від людства сформованості інформаційних умінь: знаходити, обробляти, запам'ятовувати та використовувати інформацію. У Програмі розвитку освіти України, в основному «Положенні про бібліотеку загальноосвітнього закладу» до значимих віднесено проблему формування у підростаючого покоління інформаційної культури, пізнавальної самостійності. Суспільству, яке розвивається, потрібен культ знань. Прагнення до знань, до пізнання світу повинне стати однією з найважливіших потреб людини. Щоб досягти зрілості, високої духовної культури, розвитку творчих здібностей, людині потрібні не лише знання, а й уміння самостійного пошуку інформації, вироблення вмінь та навичок самоосвіти. Інформаційні вміння є основою для успішного засвоєння всіх навчальних предметів, і дають можливість людині вільно орієнтуватись у потоці інформації. В сучасному світі зростає роль умінь добувати, переробляти інформацію, одержану з різних джерел, застосовувати її для індивідуального розвитку і самовдосконалення людини.
Сучасні вчені та практики вважають, що загальний стан інформаційної культури учнівської молоді не можна визначити задовільним. На уроках з одного предмета вони не вміють застосовувати знання, набуті на уроках з інших предметів. Як правило, більшість учнів виявляються безпорадними, розв'язуючі типові інформаційні завдання: не знають складу бібліотечних каталогів і картотек, їх специфічних особливостей під час пошуку інформації, не обізнані з алгоритмами розв'язання пошукових завдань, не володіють методикою виконання інформаційних запитів, не спроможні грамотно оформити результати пошуку.
Отже, одним з принципових завдань бібліотеки Великоновосілківського професійного ліцею є прищеплення молоді власного внутрішнього потягу до знань, намагання навчити її оперувати сучасною інформацією.
Для ціх цілей виготовлений інформаційний бюлетень «Центри Інформаційних ресурсів України» де ліцеїсти мають можливість знаходити інформаційні матеріали з різних тем.
Сьогодні важливо не стільки примусити учня вивчити певний обсяг інформації, скільки навчити його самостійно набувати нові знання, використовувати всю різноманітність інформаційних ресурсів, зокрема друковане слово , аудіо- та відео матеріали, електронні мережі.
1.2. Інноваційні технології в роботі бібліотеки.
Бібліотека Великоновосілківського професійного ліцею поступово перетворюється в медіатеку, яка буде мати змогу надати учням, педагогам і вихователям нові види послуг, зокрема з використанням нетрадиційних носіїв інформації.
Сьогодні разом із книгами, журналами, газетами фонд ліцейської бібліотеки поповнюється аудіозаписами, відео матеріалами, електронними словниками, комп’ютерними програмами.
Мрія кожного бібліотекаря , щоб його бібліотека перетворилася справді в медіатеку. Слово "медіатека", як і "бібліотека", складне. Воно включає в себе два слова "медіа" і "тека". Давньогрецьке слово "тека" означає "сховище", "масив будь-яких предметів", "приміщення для зберігання цього масиву". Не менш стародавнє грецьке слово "бібліон" перекладається як "книга", розуміючи в широкому значенні: бібліотека, етимологічно не тільки власне книгосховище, але й сховище журналів, газет, касет, дисків - словом, всіх видів документів, які складають бібліотечний фонд.
У комп'ютерній зоні медіатеки Великоновосілківського професійного ліцею забезпечується не тільки індивідуальна робота учнів з навчальними програмами з узагальнення та корекції знань, вивчення можливостей нових програмних засобів (в особливості систем мультимедіа), комп'ютерна верстка газети «Ліцеїст»,робота з сторінкою навчального закладу в мережі Фейсбук та сайтом ліцею, але й пошук та використання віддалених баз даних, робота над медіа- проектами.
Самостійна робота учнів в умовах медіатеки, передбачає наявність у ліцеїстів певних спеціальних навичок і вмінь, якими вони можуть опанувати або на уроках інформатики, або в ліцейській медіатеці. Структура, методичне забезпечення та дидактичні можливості медіатеки забезпечують побудову цілісного інтенсивного навчального процесу особистісно-орієнтованого навчання.
Як показує практика використання ресурсів медіатеки на уроках, підвищилася наочність уроків, з'явилася можливість оживити урок, викликати в учнів інтерес до предмету, що вивчається, підключити одночасно кілька каналів подання інформації.
Виток спіралі інформатизації розкручується все вище і вище. Але не можна забувати, що в основі будь-якого навчального процесу лежать педагогічні технології. Інформаційні освітні ресурси повинні не замінити їх, а допомогти бути більш результативними. Вони покликані оптимізувати працевитрати викладача, щоб навчальний процес став більш ефективним.
Дуже важливо, щоб нові інформаційні технології застосовувалися не замість, а разом з традиційними, класичними.
Інформаційні технології не повинні впроваджуватися тотально в навчальний процес, вони мають стати контекстуальною основою для змін, оскільки:
В даний час наша бібліотека оснащена компьютером. Свою місію бібліотекар бачить у підтримці всіх учасників НВП інформацією, у наданні бібліотечно-інформаційних ресурсів на різних носіях: друкованому (книжковий фонд, фонд періодичних видань, комп'ютерні роздруківки), цифровому (флеш-пам'ять, CD-, DWD-диски), допомога при роботі в мережі Інтернет.
1.3.Головні завдання і функції бібліотеки Великоновосілківського професійного ліцею.
Головними завданнями бібліотеки ВПЛ на данний час є:
Основні функції бібліотеки.
Бібліотека ліцею є структурним підрозділом навчального закладу і її діяльність спрямована на виконання загальної мети, що зафіксована в Законі України „Про загальну середню та професійну освіту”. А це – забезпечення всебічного розвитку особистості шляхом навчання та виховання, які ґрунтуються на загальнолюдських цінностях та принципах науковості, політкультурності, світського характеру освіти, системності, інтегрованості, єдності навчання і виховання, на засадах гуманізму, демократії, громадянської свідомості, взаємоповаги між націями і народами в інтересах людини, родини, суспільства, держави.
А якщо одним із головних завдань професійного ліцею є оволодіння учнями систематизованими знаннями з обраної професії, знаннями про природу, людину, суспільство, культуру та виробництво засобами пізнавальної і практичної діяльності, іншими словами дати комплекс загальноосвітніх знань, стандарт професійної та середньої освіти учням, то, звичайно, що і її структурний підрозділ – бібліотека – повинна виконувати загальноосвітню функцію. Навчальний заклад та його бібліотека різноманітними формами та методами пізнавальної та практичної діяльності сприяють інтелектуальному, суспільному і фізичному розвитку особистості, що є фундаментальною основою для подальшої освіти та трудової діяльності.
При реалізації загальноосвітньої функції бібліотека ВПЛ використовує різноманітні ресурси, форми та методи бібліотечно-інформаційної діяльності:
- формувати універсальний, з врахуванням завдань навчальної діяльності, профілю бібліотеки, запитів та інтересів користувачів, бібліотечний фонд;
- допомагає користувачам бібліотеки виробляти навички самостійно добувати знання, що передбачає постійне, скрупульозне, поступове, уміле, професійне формування в учнів умінь та навичок працювати з книгами, іншими документами бібліотеки, робити з них виписки, а з часом – писати анотації, створювати огляди ряду документів за відповідною тематикою, висловлювати і аргументувати свою точку зору на книги, явища, події;
- прищеплює навички систематичного читання та засвоєння не тільки програмного матеріалу, а й документів, що за змістом та за складністю виходять за рамки навчальної програми, виробляє потребу в постійному підвищенні загальноосвітнього рівня;
- навчати користувача-учня орієнтуватись у величезному потоці друкованої та іншої інформаційної продукції;
- загальноосвітня функція направлена і на таку категорію користувачів, як учні, викладачі, майстри виробничого навчання, вихователі, батьки, інші педагогічні працівники, які відповідно до своєї професійної діяльності зв’язані з ліцеєм.
Загальноосвітня функція тісно пов’язана з виховною. Необхідно зазначити, що не можна провести чіткої межі, чіткої грані між тією чи іншою соціальною функцією шкільної бібліотеки.
Виховна функція націлює педагогів, вихователів, бібліотекаря, батьків, громадськість на реалізацію ряду першочергових завдань. Серед них:
• сприяння формуванню відповідного світогляду користувача, а саме: вміння оцінювати політичні, економічні, екологічні, культурологічні та інші явища, виходячи із загальнолюдських позицій, розбиратися в різнобарвній гамі партій та політичних течій, їхніх програмних цілях, спрямуваннях, механізмах реалізації цілей, співвідношення їх із державною політикою, реальними сподіваннями громадян нашої Батьківщини;
• прищеплення моральних цінностей, які акумулювали б у собі загальнолюдську мораль, основою якої є гуманістичне начало, спонукали учнів до активної громадянської позиції;
• виховання у абонента-учня любові до Батьківщини, високої культури міжнаціонального спілкування, дружби та братерства між народами;
• створення та вдосконалення правової держави передбачає виховання у користувачів розуміння та виконання своїх прав та обов’язків, додержання законів, правил, інших нормативно-правових актів, етичних та естетичних норм і традицій народу, міжнародних правових норм;
• реалізація виховної функції сприяє соціалізації юної особи, виявленню та розкриттю її творчих здібностей і можливостей, вироблення самоповаги, самостійності та свободи мислення;
• певною мірою допомагає цікаво проводити час, можливості взаємного спілкування як з однолітками, так і зі спеціалістами народного господарства, творчою інтелігенцією та іншими категоріями суспільства.
Бібліотека є обов’язковим структурним підрозділом загальноосвітнього навчального закладу. А тому всі стратегічні освітні завдання, які належить вирішувати національному вихованню, трансформуються в завдання та діяльність бібліотеки. Слід зазначити, що бібліотека посідає вагоме місце в системі інформаційної підтримки навчально-виховного процесу.Залучення бібліотеки до розв’язання освітніх завдань сучасного навчального закладу сприяє впровадженню в практику нових форм і методів роботи: «Книга – твій друг», «Книга – міст у світ знань», «Книга запитує – книга відповідає».
Виховний захід «Герої не вмирають»
Традиційно бібліотека ліцею сприяє вихованню і загальному розвитку учнів через залучення до читання, через розробку та проведення масових заходів. Щоб зацікавити читачів розмаїттям книжкового світу, бібліотекар разом з викладачами та майстрами виробничого навчання систематично проводить літературні заходи, інтелектуальні ігри. У бібліотеці постійно організовуються книжкові виставки та перегляди найцікавіших видань.
Книжкова виставка та виховна година «Голодомор»
На сьогоднішній день одним із новітніх і ефективних засобів для реклами та популяризаціїкнижкового фонду бібліотеки є мультимедійна презентація. До Всеукраїнського дня бібліотек була підготовлена презентація на тему: «Від глиняної книги - до електронної ». Мета створення цієї презентації полягала в тому, щоб розповісти про довгий і важкий шлях створення книг і бібліотек, і друга презентація на тему: «Бібліотека – інформаційний центр навчального закладу».
Проводиться інформаційна робота із метою підвищення рівня культури виховання учнів ліцею. Надається допомога викладачам, класним керівникам, майстрам виробничого навчання, вихователям у підготовці й проведенні масових заходів.
Година спілкування «До Дня Конституції України»
Популяризація літератури з метою задоволення інформаційних потреб учнів здійснюється шляхом проведення ліцейською бібліотекою спільно з педагогічним колективом різних масових заходів, таких, як читацькі конференції, літературні вечори, уроки народознавства, вікторини-конкурси, диспути й ін.
Вивчаємо кухню сонячної Греції разом
Формуванняу ліцеїстів навичок незалежного бібліотечного користувача: навчання користуватися носія ми інформації, шукати, відбирати й критично оцінювати інформацію. Сприяння формуванню особистостей учнів засобами літературної спадщини, формами й методами індивідуальної та масової роботи:
- бесіди;
- диспути;
- літературні ігри;
- читацькі конференції
- вікторини;
- літературно-музичні композиції;
- бібліотечні заняття й т. ін.
Популяризація кращих матеріалів за допомогою застосування бібліотечних форм роботи, організація виставок і стендів, проведення культурно-масової роботи щодо виховання підростаючого покоління.
Книжкові виставки
Інформаційна функція бібліотеки багатогранна. Серед окремих її аспектів:
• надання інформації про документи, що надійшли до фондів шкільної бібліотеки для різноманітних категорій користувачів;
• надання відомостей користувачу про зміст конкретного документу або тематику документів відповідно до питань, що захоплюють його думки та уявлення;
• інформація про новітні інформаційні технології, що використовуються як в нашій державі, так і за її межами;
• повідомлення про проведення конкретних заходів (літературно-музичні вечори, Дні інформації, Тематичні тижні з предметів загальноосвітньої та професійної підготовки, відкриті перегляди літератури, виставки документів просуспільно-політичні події тощо);
• виховання в учнів інформаційної культури, вироблення потреби та навичок пошуку, систематизації, обробки, накопичення та оцінки інформації для сьогодення та майбутнього.
Економічна функція бібліотеки ліцею багатопланова і охоплює всі грані бібліотечної і педагогічної діяльності:
• прищеплення навичок бережного ставлення до книг та інших документів бібліотеки, ліцейського, державного, суспільного та особистого майна;
• особиста участь у роботі зі збереження бібліотечного фонду, по можливості створення деяких зразків продукції, що необхідна бібліотеці, ліцею, суспільству;
• вироблення якостей дбайливого хазяїна, тобто не тільки створювати, виробляти ті чи інші продукти людської праці, але й робити їх з найменшими затратами різних ресурсів (людських, матеріальних, фінансових, часових тощо);
• виховання умінь та навичок організовувати свою діяльність раціонально, оптимально, економити свій час.
Методами реалізації даної функції є залучення учня-користувача до книг та інших документів відповідного, тобто економічного характеру, спілкування з іншими людьми по даній та близькій тематиці, одержання з інших каналів змістовної, пізнавальної, емоційної, естетичної та іншої інформації.
Реалізація економічної функції дає можливість формувати людину, особистість, здатну до сприйняття новацій, мислити не шаблонно, не стандартно і консервативно, а творчо.
Реалізація економічної функції проходить не тільки через цінності та відповідні соціальні норми, що зафіксовані у виданнях та інших документах, але й через реальну поведінку батьків, знайомих, колег та інших категорій суспільства під час навчання, відпочинку, в побутових умовах.
Культурно-просвітницька функція бібліотеки полягає в тому, щоб кожний учень відчув себе причетним до рідної культури, усвідомлював, що є хай і не великою, але істотною часткою „ми”. Кращі зразки українського фольклору (пісні, думи, казки), твори різних напрямів, які є у фондах ліцейської бібліотеки, можуть допомогти учням у цьому.
Тематичні вечорниці «До мови, до звичаїв серцем доторкнись»,
Національна література є органічною складовою літератури світової. Юні читачі, беручи до рук книгу, повинні дізнатися з її сторінок, як життєвий досвід однієї нації збагачує іншу, засвоюючи естетичні, етичні, моральні норми людства. А головне – усвідомлювати себе продовжувачами кращих традицій наших пращурів, з’єднувальною ланкою між минулим і майбутнім. У цьому – відповідальне завдання бібліотеки Великоновосілківського професійного ліцею.
Виховний захід до Дня козацтва
2.Супровід навчально-виховного процесу інформаційним забезпеченням.
2.1. Інформаційне забезпечення педагогів.
На сучасному етапі цивілізації інформація охоплює дедалі більше галузей і стає однією з головних людських цінностей та основним ресурсом майбутнього.
Адже без глибокого оволодіння обсягами і потоками інформацій , які постійно зростають , соціальний розвиток суспільства неможливий, саме цим визначається роль і значення виховання інформаційної культури особистості та діяльності бібліотеки у даному напрямі.
Бібліотека Великоновосілківського професійного ліцею – це центр інформаційної підтримки освіти, духовного збагачення учнів, педагогічних працівників, розвитку їх інтелектуальних та творчих здібностей.
Інформаційна культура особистості органічно пов'язана з особливостями інтелектуального розвитку. Чим багатший внутрішній світ людини, тим більше можливостей формування високої інформаційної культури.
Тому наша бібліотека тісно співпрацює з педагогічними працівниками і ставить перед собою такі завдання:
Головна функція бібліотеки Великоновосілківського професійного ліцею - інформаційна. Саме на інформаційно - бібліографічне обслуговування спрямоване зусилля, на максимальне розкриття перед відвідувачами книжкових фондів, на пропаганду бібліотечно – бібліографічних знань педагогами. Важливою функцією є також обслуговування педагогічних працівників ліцею.
Щоб навчально – виховний процес був ефективнішим, викладачам, майстрам виробничого навчання необхідно займатися із передовим педагогічним досвідом, із сучасними навчально –виховними технологіями, методичними розробками.
Педагогам потрібно знаходити відповіді на багато питань: як запровадити в практику нові програми; як працювати з новими підручниками; про нові напрямки дослідження в педагогіці; працювати з новими програмами Міністерства освіти, положеннями, нормативними і управлінськими документами.
Бібліографічне інформування педагогів – пріорітет у діяльності бібліотеки, тому бібліотекар систематично інформує педагогів про нові документи в галузі освіти, матеріали з викладання предметів, методики сучасного уроку, нові підручники.
З метою інформування педколективу систематично працює інформаційний бюлетень «На хвилинку зупинись – нову книгу подивись», «Нові надходження літератури».
Традиційними стали виступи з оглядами новинок літератури на педрадах. Ведеться підписка педагогічної преси педагогічними працівниками ліцею. Серед форм бібліографічного інформування, що використовується в бібліотеці, - дні бібліографії, списки нових надходжень, виставки – перегляди, тематичні папки. Фонд бібліотеки, особливо художньої літератури, яка вивчається за новою програмою досить малий, тому використовується для роботи педагогів ПК.
Бібліотека надає багато методичної літератури, тематичних папок для проведення класних виховних годин, для проведення різних свят, матеріалу для виступів на методоб’єднаннях, зборів навчальних груп та інших позакласних заходів: «Сяйво Різдв’яних свят», «Слово про Кобзаря», «Батьківська хата» та багато інших.
Бібліотека – це найважливіше і найперше джерело інформації для педагогічних працівників. Проводиться інформаційна робота і для підвищення рівня бібліотечно – інформаційної культури педагогів. В усі часи бібліотека була й буде найкращим провідником у світі книг, тим місцем, де читачі зможуть відпочити і зрости духовно, морально та професійно.
Тільки у співпраці з педагогічним колективом є майбутнє бібліотеки як центру пізнавальної та науково – педагогічної інформації.
Методичний брейн - ринг «Сучасні виховні технології в роботі педагогічного працівника»
Структура співпраці з педколективом ліцею:
Для викладачів – предметників систематично у процесі надходження нової фахової літератури поновлюються тематичні полички за навчальними предметами
2.2.Інформаційне обслуговування учнів.
Пріоритетність інформаційних технологій, захоплення електронними носіями знижує інтерес до книги, тому проблема залучення ліцеїстів до читання займає провідне місце в роботі бібліотеки. Виходячи з цього, прагнемо створити систему навчання учнів сучасними інформаційними технологіями, які допомогли б підготувати їх для роботи з новими видами інформації.
Основними аспектами формування інформаційної культури є робота:
2.3.Інформаційне обслуговування батьків учнів.
Тільки суспільство читаюче, може бути суспільством мислячим. Та, на жаль, така давня традиція як читання в родині – призабута.
Тому одним із напрямків роботи бібліотеки Вликоновосілківського професійного ліцею є:
Становлення та формування особистості підлітка відбувається під впливом великої кількості факторів: фізіологічного, соціального, виховного, педагогічного та інших, але найбільшу увагу в цьому процесі має сімейний фактор, який включає в себе батьківське виховання до Батьківщини, до рідної землі, до звичаїв свого народу, до рідної мови і до книги. Адже саме батьки повинні прищепити любов до читання, до книги. Ще з раннього дитинства вони переповідають казки своїм дітям, а потім починають читають їм книги, після цього діти пішовши до школи починають читати самі, і саме в цей час батькам потрібно прищепити любов до книги, розповісти як правильно поводитись з книгою і як її берегти.
Завдання бібліотекаря продовжити те, що започаткували батьки - любити книгу. Адже книга - це інструмент учня, яким він повинен вправно користуватися в навчанні. І тому повинна бути тісна співпраця батьків і бібліотекаря. Пояснити батькам що бібліотека – це найважливіше і найперше джерело інформації для учня. В усі часи бібліотека була й буде найкращим провідником у світі книг, тим місцем, де читачі зможуть відпочити і зрости духовно, морально та професійно.
Мета роботи бібліотеки навчити учнів любити книгу, прищеплювати навички бібліотечно – бібліографічних знань, виробити вміння користуватися інформацією. Найефективнішим засобом виявлення інтересів ліцеїстів до читання є анкетування. Воно якнайширше розкриває інтереси та уподобання учнів. Проаналізувавши відповіді ліцеїстів, складається діагностична схема, що дозволяє вивчити інтереси учнів до різних жанрів літератури
Дорослі досить часто нарікають на відсутність у дітей інтересу до читання і до книги, а виявляють інтерес до телевізора і на даному етапі до комп’ютера. Так, на даний час сучасне життя неможливе без ПК, які займають усе більше місце в дозвіллі підлітків. І саме батьки з раннього дитинства повинні прищепити любов до книги – посадити дитину на коліна і читати разом з нею, давати цікаві відповіді на запитання діток, допомогти дитині вибрати цікаву книжку, обговорити разом з нею зміст прочитаного, поговорити про головних героїв, дати їм характеристику.
Батькам не варто боятися того, що діти віддають перевагу комп’ютеру, адже ПК це інформаційний центр де можна почерпнути багато цікавої інформації, це каталізатор розвитку інтелекту в цілому, вони розвивають кмітливість, уміння мислити, здатність швидко перебирати варіанти відповідей.
При правильному підході до занять на ПК можна отримати максимум користі для розвитку підростаючого покоління. В теперішній час учні можуть користуватися і електронними книгами.
Бібліотекар тісно співпрацює з батьківським комітетом і батьками. На загальнобатьківських зборах бібліотекар інформує про забезпеченість учнів підручниками, веде розмову про збереження бібліотечного фонду, про роботу з боржниками даної бібліотеки.
В системі виховання гармонійної освіченої людини величезну роль відіграє родинне виховання. Тому бібліотекар намагається прилучати батьків до виховних заходів і родинних читань, що проходять в ліцеї.
З батьками проводяться індивідуальні бесіди – консультації, вони залучаються до участі у літературних вечорах та загальноліцейських заходах. Для батьків оформлена поличка «Для вас, батьки».
2.4. Робота з адміністрацією ліцею.
Сьогодні в Україні йде процес становлення нової системи освіти та виховання, зорієнтованих на входження у світовий освітній простір, який супроводжується істотними змінами в педагогічній теорії і практиці і в новітні й сучасній системі ЗПО. В цих умовах адміністрації навчального закладу необхідно орієнтуватися в широкому аспекті сучасних новітніх інформаційних технологій, ідей, напрямків.
Всі стратегічні освітньо – виховні завдання, які належить вирішувати національній школі трансформуються в завдання і діяльність ліцейської бібліотеки. Для адміністрації ліцею необхідна інформація про нові методи організації навчально – виховного процесу, форми і методи планування роботи навчального закладу, про загальний стан освіти в країні, про нове обладнання, підвищення кваліфікації вчителів, фінансування роботи ліцею. Для адміністрації ліцею особливий інтерес представляє інформація про нові методи виховання, викладання конкретної дисципліни, перевірки знань, підвищення педагогічної майстерності.
Забезпечення інформаційних потреб для адміністрації ліцею ведеться за такими ознаками:
Тісна співпраця бібліотекаря Валентини Іллівни Хараман і адміністрації ліцея є надзвичайно корисною і плідною щодо збереження фонду бібліотеки. Бібліотекар виховує в учнів бережливе ставлення до підручників та навчальної літератури. Ліцеїсти активно включаються у Всеукраїнську акцію «Живи, книго!», «Подаруй книгу своїй бібліотеці». Збереженню книг сприяє організація змагань учнівських колективів. В класних кабінетах створені куточки, де висвітлюється робота по збереженню підручників, проводяться рейди по перевірці підручників. В бібліотеці створено екран по збереженню підручників «Книга дякує» і «Книга плаче». Один раз на рік бібліотекар разом із дирекцією робить замовлення підручників за новою програмою.
До початку навчального року бібліотекар складає план роботи бібліотеки на новий навчальний рік, який затверджується на педрадах при, а також план бібліотечно – бібліографічної роботи. Створюється актив бібліотеки, який відіграє важливу роль у діяльності бібліотеки. Юні «бібліотекарі» чотири рази на рік перевіряють стан підручників, і висвітлюють на загальному екрані в бібліотеці. Також проводять ремонт книг у «Книжковій лікарні» бібліотеки.
Спільні зусилля бібліотекаря і адміністрації ліцею матимуть добрі наслідки для творчої роботи з учнями, допомагають у гармонійному розвитку особистості. І тільки у співпраці є майбутнє, як центру пізнавальної та науково – педагогічної інформації. Тому що бібліотека – це найважливіше джерело інформації для адміністрвції, викладачів, класних керівників, батьків, учнів, є запорукою своєчасного і ефективного впровадження нових освітніх технологій і методів у навчально – виховному процесі із метою його удосконалення.
3.Популяризація бібліотеки
3.1.Популяризація літератури. Масові заходи.
Особливо популярні у нашій бібліотеці масові заходи. Адже масовий захід – це і реклама книги та бібліотеки, і виховання учнів(залежно від теми), і навчання (декламаторського мистецтва, поведінки на сцені), і розвиток (інтелектуальних здібностей, пам’яті, уваги та уяви), і взаємозв’язок (учень – бібліотекар – учитель - книга). За період роботи в бібліотеці було проведено чимало заходів різної тематики. Звичайно бібліотекар працює з групою учнів, які залюбки допомагають у бібліотеці. Кращими активістами, як правило є учні 2 курсу. З активом бібліотеки легко і просто працювати. Вони допомагають в оформлені книжково - ілюстративних виставок, розробці завдань до конкурсів, турнірів, написанні сценаріїв та беруть участь у підготовці майже всіх заходів, які проводяться в ліцеї. Завдяки роботі в бібліотеці, зростає рейтинг групи, учні якого зазвичай є активістами не тільки бібліотеки, а й ліцею. Навчившись працювати на сцені, учні стають ведучими різних загально ліцейських заходів.
Ефективними технологіями масової роботи бібліотеки є книжкові полиці, виставки, огляди літератури, цикли читань, обговорення книг, літературні ігри , розвиток інтелектуальних здібностей, пам’яті, уваги та уяви. «Нині Меланіїї, завтра Василя»
В нашій бібліотеці було проведено: відкритий мікрофон: «У світі цікавих новин», коло спілкування: «Нині Меланії, завтра Василя», інформаційно – пізнавальна година : «У мові моїй краса й неповторність», Лесині читання, хвилинка духовності: «Стрітення Господнє», вікторина «Тарасовими шляхами», тематичний діалог з учнями: «Добро починається з тебе», година спілкування: « Україна – незалежна держава», урок – реквієм, присвячений голодомору «Пам’ятаймо минуле заради майбутнього», «Українські вечорниці» та інші. Такі форми роботи надзвичайно результативні.
Участь у обласному фестивалі писанкарства «Від писанки до писанки»
Виховний захід «Миколай іде – добро несе»
у Великоновосілківському центрі соціальної реабілітації
дітей та підлітків «Затишок»
Бібліотекар намагається проводити якнайбільше масових заходів, адже це подобається ліцеїстам та їх наставникам. Зміст цих заходів разом з активом бібліотеки висвітлюється в газеті «Ліцеїст» та на сторінці навчльного закладу в соціальній мережі Фейсбук, де зібрано фотоматеріали про хід їх проведення. А це неабиякий стимул для залучення учнів до участі у роботі, яку проводить бібліотечний актив.
Ефективним щодо інформування учнів та популяризації літератури, до видатних дат історії, державних свят, предметних і тематичних тижнів є різноманітні книжкові виставки різнопланової тематики, що охоплює всі напрямки навчально-виховної роботи. Книжкова виставка – поширена у ліцейській бібліотеці технологія масової роботи з читачами. Вона покликана пробуджувати в читачів інтерес до літератури, а також розкривати книжкові фонди бібліотеки. ДдД
ДД
День Соборності України
3.2.Нові форми роботи
Акції:
– «Бібліоніч»
– «Бібліотечні сутінки»
– «Буккросинг»
– «Лібмоб»
«Підвішена книга». Суть цієї акції – популяризація читання. Будь-який читач може на один тиждень «підвісити» свою найулюбленішу книгу зі своїм відгуком, рецензією. Акцію можна проводити не тільки у стінах бібліотеки, а і в онлайні – на сторінках соцмереж. Рекомендують проводити цю акцію приблизно 3 місяці, а за результатами проведення можна скласти рекомендаційні списки улюблених книжок активних читачів-учасників, а також скласти рейтинг най-най-цікавіших книг вашої бібліотеки. Результат акції – активізація читання, збільшення кількості книговидач на абонементі; складення читацьких рейтингів найцікавіших книг і найактивніших читачів, проведення творчих конкурсів за самими читаючими книгами.
– Флешмоб
– Бібліо-кросс – акція, спрямована на залучення до читання книг з однієї тематики, або за конкретний час. Виграє той читач, який прочитає найбільшу кількість книг.
3. Наочна пропаганда, Виставки:
– Виставки однієї книги;
– Виставки – інсталяції з будь-якої теми;
4. Огляди, Реклама книги, бібліотеки:
– Бібліофреш – (від англійського слова fresh – свіжий) – бібліографічний огляд новинок.
– Бібліошопінг , Книжковий аукціон – ігрова форма реклами книги. Кожен учасник представляє по одній раніше прочитаній книзі так, щоб у присутніх виникло бажання її «купити» – прочитати. Виграє той, хто набрав найбільше голосів учасників.
– Бібліокафе або книжкове кафе – ігровий варіант інформаційної роботи зі старшокласниками, де на «закуску» подають пізнавальну літературу, на «основну страву» можна запропонувати найцікавіші книги вашого фонду (як класику, так і сучасну літературу), а на десерт – найновіші книги.
– Флешбук – презентація чи знайомство з цікавими книгами за допомогою ілюстрацій, особистих вражень про книгу.
– Книжковий дрес-код – форма бібліотечного заходу, під час якого презентують саме ті книги, які можна вважати обов’язковою складовою сучасної людини.
– Буктрейлер – невеликий відеоролик, який включає в себе найяскравіші моменти книги, візуалізує її зміст. Основне завдання – представити читачеві книгу і рекомендувати її до прочитання. Тривалість букрейлера – не більше 3-х хвилин.
– Бібліотечне графіті – якщо є можливість, можна запропонувати своїм активним читачам прикрасити стіни бібліотеки чи книжкові полиці власними малюнками. Це буде і реклама книги чи улюбленого героя, і реклама бібліотеки, адже діти будуть передавати інформацію про свою «творчість» друзям, батькам, однокласникам.
Масова робота
– Библіо-Квест («пошук»), Бібліо-Кешинг (сховище) , Бібліо-занурення, Бібліо-Бродилки – інтерактивні пригодницькі ігри, учасники яких пересуваються пунктами, знаходять і виконують завдання, долають перешкоди в рамках загального сценарію. Та група учасників, яка досягає фінішу першою – отримує змогу розгадати головну таємницю і отримати супер-приз. Бібліо-занурення має відмінність: команди учасники відшукують інформацію, кожна за своєю темою, у будь-яких джерелах. Наприклад: тема «Метелики» – команда шукає все про метеликів у книгах, періодиці, інтернеті, електронному каталозі….
– Літературна Печа-куча (у перекладі з японської – «болтовня») – це представлення коротких доповідей, спеціально обмежених за формою і тривалістю. Літературна печа-куча проходить у традиційному форматі: учасники готують доповіді, доповнюючи їх яскравими презентаціями із 20 слайдів. Час для показу і представлення одного слайду 20 секунд. Тож виступ одного учасника займає приблизно 6-7 хвилин. Теми виступів можуть бути найрізноманітнішими і від улюблених книг чи героїв до улюбленого хобі. Між виступами учасників аудиторія може обмінюватися думками чи ставити запитання.
– Літературний ярмарок – комплекс невеликих, але різнопланових заходів, які проходять одночасно. Це можуть біти вікторини, конкурси, зустрічі з цікавими людьми, номери художньої самодіяльності, ігри, розіграші призів.
– Книжковий, поетичний батл, батл цікавих фактів – змагання між окремими читачами, кожен з яких «захищає» свою книгу, вірш чи цікавий факт. Може проводитися за певною темою.
– Бібліотечний журфікс – зустрічі з цікавими людьми різноманітних професій, які проводяться в один, заздалегідь обраний день, і супроводжуються широкою рекламою.
– Бібліотечний Non–stop – під час цього заходу бібліотека протягом дня представляє собою майданчик для відкритого інтерактивного спілкування з цікавими творчими людьми.
– Скайп-спілкування, скайп-зустрічі – проходять у форматі зустрічі читачів з читачами, читачів з письменниками.
– Літературні, тематичні вечірки – зустрічі друзів, знайомих для обговорення літературних творів, обміну думками і книгами (яких немає у фонді б-ки). Мета заходу – провести зустрічі читачів у дружній, легкій формі.
– Літературні вибори – захід, присвячений виборам, шляхом голосування за лідера серед літературних героїв. Напередодні потрібно провести виборчу агітаційну кампанію, де кандидатами будуть літературні герої – ваші читачі.
– Літературний пеленг – пошук нових літературних імен, читачів
– Літературні піжмурки – бібліотекар пропонує читачам – дітям взяти додому і прочитати книги із спеціальної підбірки, де книжки будуть обгорнуті щільним папером і читачі не будуть знати назви книг. Потім можна провести ігрову програму, де бібліотекарі будуть ставити запитання, а читачі вгадувати і тим самим знайомитися зі своїми «секретними» книгами. Як варіант, читачі можуть ще й відшукувати книги у фонді бібліотеки.
– Літературний слем – форма роботи, спрямована на розвиток творчості читачів. Це літературне змагання, в центрі якого є презентація власних творів, де кожен з учасників читає свої твори у різних номінаціях, отримуючи бали від журі.
3.3. Робота з активом бібліотеки
Важливу роль у житті бібліотеки відіграє актив, що складається із читачів, які частіше від інших відвідують бібліотеку, цікавляться не тільки книгами, а й справами бібліотекаря, завжди готові прийти на допомогу. Тому, на початку кожного навчального року в нашій бібліотеці формується бібліотечний актив, розробляється план роботи з активом.
Спочатку робота з активом вимагає конкретних зусиль, але якщо початковий етап створення та ознайомлення з роботою бібліотечного активу пройдено, то бібліотекар матиме чималу допомогу.
Основна мета Валентини Іллівни в роботі з такими учнями, щоб любов до книжок і бібліотеки вони зберегли надовго і могли передати своїм товаришам.
В кожній групі ліцею є відповідальні бібліотекарі, вони разом із активом бібліотеки:
• допомагають в організації масових заходів, популяризації книги;
• організовують та проводять рейди – перевірки стану збереження підручників;
• допомагають в організації та проведенні творчих акцій бібліотеки;
• виписують прізвища боржників і розносять нагадування по групах;
• допомагають обробляти нові книги: поставити штамп тощо;
• чергують на перервах у бібліотеці і тим самим допомагають бібліотекару знаходити потрібну інформацію в довідковій літературі, підбирати потрібний матеріал.
Робота з активом бібліотеки
У роботі з бібліотечним активом Валентина Іллівна спирається на найважливіші потреби особистості: в спілкуванні, в практичній діяльності, у виконанні завдань, корисних справ, розширенні світогляду. Для систематичної роботи зраз у місяць проводяться заняття, під час яких розв’язуються такі завдання:
- розширити і поглибити знання учнів про книгу і бібліотеку;
- навчити свідомому вибору книги з використанням довідково – бібліографічного апарату бібліотеки;
- навчити самостійно працювати з книгою, довідковими та періодичними виданнями.
На першому занятті кожного нового навчального року обговорюємо план роботи бібліотечного активу: робота з боржниками, повідомлення про повернення книг, бесіди, інформування учнів класу про заходи, які проводить бібліотека. Крім того одним із завдань активу є ремонт, збереження книг.
За допомогою бібліотечного активу розробили пам’ятки учням – читачам:
- «Як працювати з підручником»;
- «Як працювати з художньою книгою»;
- «Як читати науково - популярну книгу»;
- «Як читати книгу».
Читачі, які часто відвідують бібліотеку, люблячі книгу та читання, зазвичай допомагають бібліотекарю у всіх його починаннях: беруть участь у підготовці масових бібліотечних заходів, намагаються залучити до бібліотеки своїх товаришів.
Добровільна участь у справах бібліотеки - важливий принцип організації читацького активу. Головна умова його створення - це знання бібліотекарем інтересів і захоплень читачів. Участь у роботі бібліотечного активу робить вільний час учнів змістовнішим, наповнює його захоплюючим читанням, розширює кругозір, робить змістовнішим.
ВИСНОВКИ
У Великоновосілківському професійному ліцеї бібліотека здобула статус кабінету №1 саме завдяки тому, що забезпечує виконання своєї головної функції – інформаційної.
Впровадження у діяльність ліцейської бібліотеки сучасних інформаційно-комунікаційних технологій дає позитивні результати щодо навчання та виховування учнів, надання їм оптимальних можливостей для отримання освіти й високої інформаційної культури. Тому бібліотекар Валентина Іллівна Хараман намагається планувати свою роботу так, щоб бібліотека ліцею якнайкраще відповідала запитам учнів і педагогів, забезпечуючи потреби навчально-виховного процесу в усіх його ланках, надаючи систематичну, цілеспрямовану допомогу:
З огляду на вищесказане, стає зрозумілим, що роль бібліотеки і бібліотекаря набуває нових граней. В умовах реформування сучасної освіти змінюється ставлення й до професії бібліотекаря, який сьогодні - і педагог, і вихователь, і психолог. Для учнів бібліотека – це простір де можна разом читати, навчатися, спілкуватися, дружити. А для педагогів – це кабінет духовного розвантаження, в якому можна отримати не тільки потрібну інформацію, а й зарядитися позитивною енергією на весь трудовий день.
Тому мета, бібліотекаря Валентини Іллівни Хараман – створювати такі умови, за яких кожен відвідувач погодився б зі словами О.Герцена: «Бібліотека – це відкритий стіл ідей, за який запрошений кожний».
ЛІТЕРАТУРА
1. Положення про бібліотеку загальноосвітнього навчального закладу
2. І.О. Шепелева. Настільна книга шкільного бібліотекаря.- Харків. «Основа» - 2010 рік
3. Гаркуша В. В. Інформаційні технології в бібліотеці / В. В. Гаркуша // Шк. б-кар. – 2010. - №1. – С. 15-17.
4. Дяченко Н. І. Творчий підхід до бібліотечної справи / Н. І. Дяченко // Шк. б-кар. – 2011. - №1. – С. 7-9.
5. Макаренко Л. С. Спільна робота шкільного бібліотекаря з учителями -предметниками / Л. С. Макаренко // Шк. б-ка. - 2006. - №8. – С. 18 – 19.
6. Немченко О. М. Сучасна бібліотека як інформаційний центр навчального закладу / О. М. Немченко // Шк. б-кар. – 2012. - № 3. – С. 6-12.
7. Пірус Т. П. Інноваційні технології в роботі бібліотеки / Т. П. Пірус // Шк. б-ка. – 2008. - №2. – С. 39.
8. Полохач Т. М. Сучасна бібліотека – центр підтримки та розвитку культури читання / Т. М. Полохач // Шк. б-кар. – 2013. - №5. – С. 8-14.
9. 1. Гайдай Л.М. Інформаційно-методичне забезпечення навчально-виховного процесу / Л.М.Гайдай // Шкільний бібліотекар. – 2010. – Пілотний випуск. – С.12-14.
10. 7. Тимченко Г.Ф. Медіатека в школі (для учнів 8-х класів) / Г.Ф.Тимченко // Шкільний бібліотекар. – 2013. - №10. – С.9-14.
1