Бінарний інтегрований урок з природознавства і читання на тему "Комахи - друзі чи вороги?"

Про матеріал

Природознавство: продовжити формувати поняття «комахи», їх значення та різноманітність у природі, вчити розподіляти комах за групами «друзі»-«вороги»; розвивати вміння впізнавати комах за описом, визначати їх за істотними ознаками; вдосконалювати навички роботи в парі, в групі, додержуватися етики спілкування під час дискусії. Виховувати дбайливе ставлення до природи.

Літературне читання: ознайомити учнів з новим літературним жанром — байкою, з її особливостями; вчити аналізувати події, що відбуваються у природі, вміти переносити їх у реальну дійсність життя, оцінювати вчинки персонажів, визначати мотиви їхньої поведінки; розвивати навички читання (швидкість, виразність, правильність), уміння переда­вати при виразному читанні стан, характер, настрій; формувати мовленнєві вміння; виховувати любов до праці.

Перегляд файлу

                                              Конспект інтегровано-бінарного уроку для 3 класу

                                   з природознавства та літературного читання

                                                 на тему: «Комахи – друзі чи вороги? Їх визначна    

                                                 роль в природі. Комахи, як головні персонажі

                                                літературного твору та носії певних людських рис»

                                           вчителя початкових класів Галаганівського НВК 

                                                «ЗОШ І – ІІІ ступенів дитячий садок»

                                                 Снігурівського району Миколаївської області

                                                 Діденко Ірини Миколаївни  

 

Тема.  «Комахи – друзі чи вороги? Їх визначна роль в природі. Комахи, як головні персонажі літературного твору та носії певних людських рис». 

Зінтегровані предмети: природознавство, літературне читання.

Літературне читання. Розділ. Байки.

Природознавство. Розділ. Тваринний і рослинний світ.

Літературне читання.  Байки. Видатний український байкар Леонід Глібов. Мораль байки. Леонід Глібов «Коник-стрибунець» (напам’ять).

Природознавство. Комахи.

Мета:

Природознавство: продовжити формувати поняття «комахи», їх значення та різноманітність у природі, вчити розподіляти комах за групами «друзі»-«вороги»; розвивати вміння впізнавати комах за описом, визначати їх за істотними ознаками; вдосконалювати навички роботи в парі, в групі, додержуватися етики спілкування під час дискусії. Виховувати дбайливе ставлення до природи.

Літературне читання: ознайомити учнів з новим літературним жанром — байкою, з її особливостями; вчити аналізувати події, що відбуваються у природі, вміти переносити їх у реальну дійсність життя, оцінювати вчинки персонажів, визначати мотиви їхньої поведінки; розвивати навички читання (швидкість, виразність, правильність), уміння переда­вати при виразному читанні стан, характер, настрій; формувати мовленнєві вміння; виховувати любов до праці.

Ключові компетентності :

• уміння вчитися: учень уміє переключатися з одного виду роботи на інший; виконує творчі завдання;

• загальнокультурна: самостійно добирає необхідне навчальне приладдя і отримує робочий порядок на столі;

• соціальна: продуктивно співпрацює з партнером у парі, виконує різні ролі та функції, проявляє ініціативу;

• комунікативна: аргументує й коректно відстоює свою думку.

 • загальнокультурна: цінує дружбу, загальнолюдські моральні закони.

Обладнання: презентація, набор «Комахи» (під картинками номери), таблиця «Комахи», фотопортрет Леоніда Глібова, підручники для 3 класу: В. Науменко «Літературне читання», Гільберг, Сак «Природознавство», музичний супровід фізкульхвилинки «В траве сидел кузнечик», таблиця «Сенкан», картка для фенологічних спостережень, завдання уроку, рефлексія «закінчи речення», асоціативний кущ, мікрофон.

Тип уроку: інтегровано-бінарний урок ознайомлення з новим матеріалом.

Хід уроку

Етап уроку

Методичний коментар

І. Організація класу. Створення емоційно-сприятливого середовища.

 Інтерактивна вправа «Очікування».

  • Діти, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
  • Що ви очікуєте від вчителя?
  • Що ви очікуєте від себе?
  • Я хочу, щоб цей урок був … (цікавим, повчальним, пізнавальним, творчим, добрим, змістовним, незвичайним).

Спонукаю учнів до створення емоційно-сприятливого середовища.

ΙΙ. Фенологічні спостереження «3 хвилинки про сьогоднішню днинку»

Закінчити  думку:

  • Настала  пора року …. Взимку переважає … погода.
  •  Перший місяць зими називається …, цю назву він отримав…  (Груднем називали нерівну, покриту грудками дорогу).
  • Другий … , тому що …(Січень – снігом січе).
  • Третій… , тому, що …  (У лютому зима по-справжньому виявляє свій суворий характер – дмуть сильні вітри, дошкуляє лютий мороз).
  • Сьогодні … лютого, день тижня…. Температура повітря – … градусів, небо …, опади…, вітер. На дорогах(справжня ковзанка – ожеледиця).
  • До зими  треба ретельно готуватися: чим отоплювати житло, запастися продуктами, теплим одягом.

Звертаю увагу на метод пізнання: спостереження.

ІΙΙ.  Повідомлення теми і мети уроку

1. Створення емоційного фону уроку.  

— Сьогодні ми відправляємось з вами в уявну подорож до лісу. В лісі дуже багато дерев, але на нашому шляху трапився величезний дуб. Якщо уважно придивитися, то можна побачити, як по стовбуру снують мурашки, на ниточці-павутинці звисає гусінь. Ось підлетіла муха, і її схопила спритна оса. Майже коло вуха дзижчить комар. На стовбурі розмістився жук-рогач. На листку сидить жучок-сонечко, полює на попелиць. Але це тільки ті мешканці дубу, яких ми побачили. Частина їх сховалася від сторонніх поглядів. Тих, які замаскувалися, відразу не впізнати.

Одні з них схожі на гілочки або на листя чи кору дерева. Інші ховаються під корою, в листі, плодах. Деякі — дуже дрібні.

Створення ситуації здивування.

2. . Передбачення теми уроку учнями.

– Як ви гадаєте, про кого йде мова і яка буде тема сьогоднішнього уроку?

Залучаю учнів до визначення теми уроку.

3. Уточнення теми уроку вчителем. Завдання уроку. (на дошці).

– Тема сьогоднішнього уроку: «Комахи – друзі чи вороги? Їх визначна роль в природі. Комахи, як головні персонажі літературного твору та носії певних людських рис».  Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про життя комах, їх значення та різноманітність у природі, навчитеся впізнавати комах за описом, визначати їх за істотними ознаками, розподіляти за групами «друзі»-«вороги», познайомитеся з новим літературним жанром, його особливостями; будете вчитися аналізувати події, що відбуваються у природі, знаходити зв'язок з реальною дійсністю життя, оцінювати вчинки персонажів, визначати мотиви їхньої поведінки; розвивати навички читання (швидкість, виразність, правильність), уміння переда­вати при виразному читанні стан, характер, настрій; вдосконалювати навички роботи в парі, в групі, додержуватися етики спілкування під час дискусії, виховувати любов до праці,  дбайливе ставлення до природи.

Формування навчально-організаційних умінь і навичок: учень ставить завдання, 

спонукає себе до виконання цих завдань протягом уроку.

ΙV. Мотивація навчальної діяльності учнів

– Як ви гадаєте, для чого людині потрібні знання про природу? (Щоб знати як зберегти природу, а тим самим і себе, бо в природі все взаємопов’язано).

– Що було б якби люди не працювали? (Люди жили б як дикарі і нічого б не мали).

Спонукаю учнів до розмірковувань

V. Актуалізація опорних знань

1. Відповіді на запитання

– На які шість груп поділяються тварини?

  • Про яку групу тварин йдеться у загадці?

            Шість ніг без копит,

Ходить, не стукотить. (Комаха)

Спонукаю учнів до розмірковувань

2. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»

Що відразу приходить вам на думку, коли ви чуєте слово комахи? (Вчитель записує на дошці).                                                        

 

                               Мед              Краса                          

        Шестиногі                                       бігають

 

   

Літають                                               маленькі

 

Метелики                                          повзають

 

Працюють                                               коники                                                                                         

                                      квіти

 

 

 

Спонукаю учнів до розмірковувань

VІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Бесіда. Робота за підручником природознавство (с. 103–106)

— Пригадайте, за якою основною ознакою можна впізнати комаху.

— Розгляньте малюнок 81. Розкажіть, які ще частини тіла є у комах.

— Розгляньте малюнок 82. Поміркуйте, у яких комах кінцівки пристосовані до стрибання, плавання, а в яких — до риття, хапання. Як це пов’язано з тим, де вони живуть?

— Розгляньте малюнок 83. Порівняйте крила різних комах.

Більшість комах живуть у лісах. Усі комахи постійно заклопотані пошуками їжі. Але вони встигають запилювати квіткові рослини, забезпечуючи їм утворення плодів та насіння. Серед найактивніших запилювачів бджоли, джмелі, метелики і мухи.

Світ комах ніби розділився на два ворожі табори: рослиноїдних та хижих. Рослиноїдні поїдають дикорослі й культурні рослини від вершків до корінців. Хижі — полюють на рослиноїдних комах, захищаючи рослинність. Існує ще одна група комах, які живляться рослинними й тваринними рештками, як, наприклад, гнойовик лісовий. Вони — «санітари».

У наш час на Землі панують комахи. Вони чудово пристосувалися до життя в різних природних умовах, немає їх лише в морях.

Марно сподіватися встановити точну чисельність різних видів комах у природі. Кількість їх безмежна, а роль у природі — визначна.

До корисних комах належать: сонечко, бджола, мураха, джміль, бабка.

До шкідників – комар, колорадський жук, сарана, метелик-капусниця, капустянка.

Спонукаю учнів до розмірковувань та спостережень

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зацікавлюю до пізнання нової інформації.

Висновки

  • Тіло комах складається з трьох частин (голови, грудей і черевця), вкритих твердим покривом.
  • Мають три пари лапок.
  • Мають одну або дві пари крил.
  • Комахи пристосувалися до життя у різних природних умовах.
  • Комах розподіляють на рослиноїдних, хижих і «санітарів».

Заохочую до вмінь робити висновки та узагальнювати отримані знання.

2. Вправа «Мікрофон»

— Діти, твори яких жанрів ми вже читали на уроках з літературного читання? (Вірші, казки, оповідання, ле­генди, загадки...)

Спонукаю до відтворення в пам’яті раніше отримані знання.

3. Шифрограма-колограма

Сьогодні ми ознайомимося з новим жанром. А яким, ви скажете, коли розшифруєте шифрограму-колограму.

Ключ: читати за рухом годинникової стрілки через букву, починаючи з виділеної.

(Байка)

Байканевеликий найчастіше віршований твір повчального змісту.

Дійовими особами байок найчастіше є тварини, але іноді — людські істоти чи неживі предмети. Байка служить зразком життєвої мудрості, висміює людські вчинки, характери, недоліки.

Особливістю жанру є мораль – повчальний висновок, найчастіше розташований в кінці байки.

Зацікавлюю до пізнання нової інформації.

4. Артикуляційна зарядка

  1. Дихальні вправи
  • Для того, щоб добре підготуватися до читання повправляймося у вимові звуків природи. Завдання виконуємо під час видиху повітря.
  • Відтворюємо звуки:
  • Віяння вітру (шшшшшшшш…);
  • Дзюрчання води (поклацування язиком);
  • Помахів крил лелеки (хо-хо-хо)
  • Накрапання дощу (крап-крап-крап);
  • Завивання вітру (у-у-у);
  • Дзижчання бджоли (вз-вз-вз);
  • Шарудіння осінніх листочків (шс-шс-шс-шс).

Зацікавлюю до роботи зі своїм мовним апаратом в цікавій для учнів формі. 

  1. Промовляння скоромовки

Дзижчить над житом жвавий жук,

бо жовтий він вдягнув кожух.

Долання складних форм вимови.

5 . Робота в парах. Гра «Впізнай комаху»

  (під малюнком номер не за порядком)

Завдання:

  • Відгадайте загадку. Знайдіть на якій картинці зображена комаха, запишіть цей номер картинки.  

* * * 

Серед літа біля липки 
Виграють сопілки, скрипки. 
Це не скрипки, не сопілки, 
То медок збирають ...                   (Бджілки)   № 1

* * * 
Вертоліт такий маленький 
Сів на квітку золотеньку. 
Усміхнулася кульбабка: — 
Завітала в гості...                             (Бабка)   № 2

* * * 
Хоч не олень – роги має,
І не птиця, а літає.
Чорний-чорний, а не крук,
Це малий, моторний ...                        (Жук)   № 3

* * * 

У фраку зеленому маестро

Злітає над лугом, і пада в траву.

Він - гордість місцевого оркестру

І найкращий стрибун у висоту.         (Коник)  № 4

* * * 
Прилетіла цокотуха, 
Щось торочить понад вухом. 
Всім набридла байка ця 
Без початку і кінця.            (Муха) № 5

* * * 
Що то є за гість:
Ніжок має шість.
Аж чотири крильця має,
По квітках собі літає?
Не бджола, не джмелик —
Зоветься...                         (Метелик)   № 6

* * *

Не звір, не птиця -

Ніс, як спиця.

Летить - пищить,

Сяде - мовчить.

Хто його вб'є,

Той кров свою проллє.            (Комар) № 7

     * * *  
Прилетів малий комарик,
У руці тримав ліхтарик,
Щоб стежину відшукати
Та у лісі не блукати.                 (Світлячок)  № 8

* * * 
Ця комашка-розумашка 
І працює дуже важко. 
В земляну свою хатинку 
Тягне довгу соломинку.    (Мурашка)  № 9

* * * 

  На свитині червоненькій
Має латочки чорненькі.
На листочок сяде – вмить,
Мов жариночка, горить.          (Сонечко)  № 10

Перевірка роботи в парах.

Парна робота.

Нагадую учням про правила роботи в парі.

 

Ускладнюю завдання, формую увагу.

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Залучаю учнів до самоперевірки.

— А тепер прочитайте, будь ласка, назву байки, яку ми будемо вивчати.

Коник-стрибунець»)

  • Хто автор байки?  (Леонід Глібов)

Навчаю працювати з книгою.

6. Робота над байкою Л. Глібова «Коник-стрибунець» (с. 91–93)

  1. Ознайомлення з автором.  Біографічна довідка

Давайте ознайомимося з творчістю видатного українського бай­каря Л. І. Глібова.

Леонід Іванович Глібов народився на Полтавщині. У дитинстві Льолик, як усі його звали, був веселим і жвавим, йому подобалося все красиве, але найбільше він полюбляв доглядати за квітами, тому його прозвали «королем квітів». Знайомі і родичі, вітаючись із ним, казали: «Здоров був, Льолику, квітчастий королику». Хлопчик дуже любив слухати казки баби Одарки. А ще Леонід любив слухати народні пісні, зачаровувався народними звичаями й обрядами.

Коли настав час здобувати освіту в гімназії, тринадцятирічний хлопчик так засумував за рідною домівкою, що всю тугу вилив у своєму першому вірші «Сон». Залишив Л. Глібов великий доробок: байки, віршовані загадки і казки, акровірші, жарти. Ці твори принесли йому славу, його шанують, люблять і знають не тільки в Україні, а й в усьому світі. У творчому доробку Леоніда Івановича Глібова 107 влучних байок. Недарма І. Я. Франко назвав його «найкращим українським байкописом».

Формую зацікавленість життям митців.

2) Словникова робота (слова записані на дошці).

Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем, тлумачення незнайомих слів.

   Вдатний                      Кряче    

   Молодець                 Досхочу

Не вгаваючись         Розкошував

 Неперелевки            Проворний            

     Гульк                        Вдача

Формування навчально-інформаційних умінь і навичок: робота зі словарним запасом.

3) Виразне читання байки вчителем

 – Під якими номерами знаходяться на малюнках головні герої байки? (комахи під № 4 і № 9, коник і мурашка).

— Розгляньте малюнок коника. Чи доводилося вам бачити цих комах?

— Що вам відомо про мурашок? (Вони дуже працьовиті.)

Яку картину уявили, прослухавши байку?

Формування навчально-інформаційних умінь і навичок: розвиток умінь уважно слухати текст, розуміти прослухане.

4)Читання байки учнями (мовчки)

 

Формування читацьких умінь.

Ф і з к у л ь т х в и л и н к а

 (Під мелодію «В траве сидел кузнечик»).

Давайте уявимо, що зараз літо, а ми з вами комахи, та відпочинемо від праці.

Створення емоційного розвантаження.

5) Осмислення байки як мистецького словесного шедевру. Бесіда з учнями.

– Де жив Коник-стрибунець?

– Що робив Коник ціле літо?

  •  Чому він потрапив в скрутне становище?
  •  В кого Коник-стрибунець просив допомоги?
  •  Чому Муравей не боявся приходу зими?
  •  Що порадив Муравей для Коника?

– Чим комахи нагадують людей?

Формування умінь осмислювати твір як мистецький словесний шедевр, відповідати на  запитання до тексту, пояснювати свою думку однокласникам.

Спонукаю учнів до висловлення оцінних суджень щодо поведінки та вчинків героїв.

6) Виразне читання байки учнями. Конкурс на кращого читця.

– З якою інтонацією потрібно читати слова героїв байки?

Формування читацьких умінь і навичок.

7) Хвилинка літературознавчої пропедевтики.

  Яка тема байки?

  • Яка головна думка твору?

Заохочую учнів до розмірковувань.

8) Мораль байки. (Мораль байки – повчальний висновок, який як правило, знаходиться у кінці). 

  • Знайдіть мораль байки «Коник-стрибунець».
  • Що б ви порадили конику?
  • Що повчального можуть взяти з байки люди?          

Формування навчально-інформаційних умінь і навичок: спонукаю до висловлення власних думок та оцінних суджень.

VΙΙ. Узагальнення та систематизація навчальних досягнень учнів.

  1.  Сенкан до слова комахи

(Діти працюють колективно, нагадую правила складання сенкану)

Слово, яке позначає тему (назва предмета)

 (1 слово) (Комахи)

Опис теми (назва ознаки).  

 (2 слова)   (Корисні, шкідливі)

Дія, пов’зана з темою (назви дій).  

(3 слова) (Повзають, літають, бігать)

Фраза, що висловлює ставлення до теми.

(4 слова) (Роль комах у природі визначна)

Слово, близьке за значенням до теми.

(1 слово)   (Шестиногі)

Колективна форма роботи.

Розвиток творчої діяльності учнів.

Формування навчально-інтелектуальних і творчих умінь і навичок: застосовує мисленнєві операції, у творчих завданнях.

 

 

  1. Робота в групах. Дискусія «Комахи: друзі чи вороги»

І команда – яка стверджує, що комахи – вороги

ІІ команда – яка стверджує, що комахи – друзі

І команда:

Комахи – наші вороги. Вони об’їдають листя на деревах.

ІІ команда: 

Комахи – наші друзі. Вони знищують шкідників.

І команда

Комахи – наші вороги. Вони через укуси розносять різні хвороби від тварини до тварини, від тварини до людини.

ІІ команда

Комахи – наші друзі. З речовин, які вони виділяють роблять ліки. Бджоли виробляють мед, який дуже корисний для здоров’я людей.

І команда

Комахи – наші вороги. Міль псує одяг.

ІІ команда: 

Комахи – наші друзі. Вони є кормом для птахів. А без птахів загинуть дерева, які виробляють кисень, яким ми дихаємо.

 І команда

Комахи – наші вороги. Вони псують плоди.

ІІ команда:

Комахи – наші друзі. Вони запилюють рослини.

І команда

Комахи – наші вороги. Комарі, мухи докучають людям своїми укусами.

 ІІ команда

Комахи – наші друзі. Вони є окрасою степів і лісів. Цвіркуни і коники гарно співають, мурашок називають «санітарами лісу».

    Молодці! Ви переконливо дискутували. Але сперечатись не варто, адже кожна комаха потрібна, в природі немає нічого зайвого.

Формування навчально-інтелектуальних і творчих умінь та навичок: добирає факти, які підтверджують висловлену думку.

 

Спонукаю висловлювати думку 3-4 пов’язаними судженнями.

VΙΙΙ. Підсумок уроку. Рефлексія.

 Комахи  прощаються з нами  і ось такі дають поради:  

  • Більше працюйте, не лінуйтеся.
  • Будьте спостережливими, дружіть з природою, оберігайте кожну живу істоту.
  • Чи справдилися ваші очікування від уроку?
  • Яким був для вас урок?
  • Продовжіть речення:   

«На уроці я…» (перевірка за завданнями на дошці)

Дізнався:

  • більше про життя комах, їх значення та різноманітність у природі.

Познайомився:

  •  з новим літературним жанром, його особливостями;
  • з новим автором.

Навчився:

  • впізнавати комах за описом,
  • визначати їх за істотними ознаками,
  • розподіляти за групами «друзі»-«вороги»,
  • аналізувати події, що відбуваються у природі,
  • знаходити зв'язок з реальною дійсністю життя,
  • оцінювати вчинки персонажів, визначати мотиви їхньої поведінки.

Розвивав:

  • навички читання (швидкість, виразність, правильність),
  • уміння переда­вати при виразному читанні стан, характер, настрій;
  • навички роботи в парі, в групі,
  • уміння додержуватися етики спілкування під час дискусії.

Виховував у собі:

  • любов до праці, 
  • дбайливе ставлення до природи.

Формування навчально-інтелектуальних і творчих умінь та навичок: робить висновок-узагальнення з допомогою вчителя

 

 

Формую контрольно-оцінні уміння.

 

Створюю стан комфорту через відчуття задоволення результатами своєї праці.

 

ΙX. Домашнє завдання:

На вибір: подабається/можу виконати самостійно.

  1. Розповісти  про комах.

Виразно прочитати байку «Коник-стрибунець».

  1. Розповісти про комах.

Вивчити напам'ять байку «Коник-стрибунець».

Можливість обрати домашнє завдання.

 

 

docx
Додано
26 лютого 2018
Переглядів
3950
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку