Тема уроку: "СІЛЬСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО СВІТУ. ГЕОГРАФІЯ ОСНОВНИХ ЗЕРНОВИХ І ТЕХНІЧНИХ КУЛЬТУР ТА ВИРОБНИЦТВА ПРОДУКЦІЇ ТВАРИННИЦТВА. НАЙБІЛЬШІ КРАЇНИ-ВИРОБНИКИ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОЇ ПРОДУКЦІЇ. WORLD AGRICULTURE".
Навчальна мета: визначення основних тенденцій та особливості розвитку сільського господарства світу з’ясувати географію сільськогосподарського господарства світу; дізнатися про найбільших виробників сільськогосподарської продукції; з’ясувати причини такого лідерства; удосконалювати навички аналізу інформаційних джерел; активізувати вживання лексики з теми; розвивати навички аудіювання та говоріння.
Розвивальна мета: розвивати навички аналізування та систематизації інформації; уміння робити прогнозовані висновки; розвивати просторове мислення; уміння працювати в групі.
Виховна мета: виховувати повагу до тяжкої сільськогосподарської праці, дбайливе ставлення до продуктів, милосердя до людей, які голодують.
Загальноосвітня мета: ознайомлювати учнів зі світовими тенденціями в розвитку сільського господарства, зі способами вирішення проблем, пов’язаних зі зміною клімату.
Тип уроку: формування нових знань, умінь і навичок.
Обладнання: підручник, атлас, проектор, мультимедійна дошка, роздатковий матеріал.
Опорні та базові поняття: сільське господарство, рослинництво, тваринництво, агрокліматичні ресурси, спеціалізація.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Вчитель географії: Добрий день. Ми з вами розпочали вивчати розділ господарство країн світу. Якою буде тема сьогоднішнього уроку я пропоную визначити переглянувши відео.
Відео
Вчитель англійської мови:As you can see the theme of our today’s class is “World Agriculture”. We are going to deal with the basic terms on the topic, learn new facts and try to find the solutions to some problems.
Вчитель географії: Перед вами соняшник - символ миру добробуту і світла. Але на ньому відсутні пелюстки, давайте ж на пелюстках які знаходяться перед вами напишемо свої очікування від сьогоднішньої теми уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь.
Слайд 1
Вчитель географії: На карті показати основні країни-лідери виробники сільськогосподарської продукції, рослинництва і тваринництва?
Пшениця - Китай, Індія, США, Франція, Росія, Канада, Австралія.
Кукурудза - США, Аргентина, Китай, Бразилія, Франція, Мексика.
Соняшник - Україна, США, Аргентина, Китай
Vocabulary exercises
Вчитель англійської мови:Let us do a couple of vocabulary tasks in order to get acquainted with the basic terms.
(Вправи з використанням «LearningApps.»)
The two major branches of agriculture are plant growing and stock breeding.
2.Referring the basic words to the groups of either “Plant Growing” or “Stock Breeding”. What are the sub branches of plant growing? What sub branches belong to stock breeding?
https://learningapps.org/display?v=ptizw9x3t17
ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності.
Вчитель географії: За аналітичними підрахунками вчених, ресурсів Землі вистачить прогодувати кілька десятків мільярдів людей. Близько 60% населення світу, численність якого менше десяти мільярдів, недоїдають, а частина навіть опинилася на межі голодної смерті. Чим можна пояснити такі невідповідності?
Що відповісти на це запитання спробуємо розглянути сільське господарство світу з різних точок зору.
Запишіть тему уроку: «Сільське господарство світу. Географія основних зернових і технічних культур та виробництва продукції тваринництва. Найбільші країни-виробники сільськогосподарської продукції. World Agriculture.»
Слайд 2
Вчитель географії: Згадаймо історію про великого Майстра, який шив чудові капелюхи, кепки, панами і чепчики з різнокольорового фетра.
Минали роки і славетний майстер покинув цей світ, залишивши синам у спадщину свою славу, майстерню і шість різнокольорових капелюхів. Капелюхи були настільки вишукані, що, певно, мали б належати дуже багатій успішній людині. Але спливав час, а багатий замовник так і не з’явився. І сини вирішили поділити між собою батьківську спадщину. Розділивши спадщину сини дбайливо зібрали обрізки кольорового фетра, замкнули майстерню і на світанку вирушили кожний у своєму напрямку. Минуло багато часу, перш ніж сини старого майстра знову зібралися разом під дахом батьківської майстерні.
Син, який узяв собі
Білий капелюх став поважною людиною, він перелічував факти і події, опускаючи свої переживання.
Володар
Чорного капелюха став дотепним та в’їдливим. Він бачив у людях слабкі їх сторони і недоліки, та все ж зробив непогану кар’єру і попереджав про помилкові рішення.
Жовтий капелюх зробив третього сина оптимістом. Він радіє сонцю, вирощує квіти й займається благодійництвом.
Слухаючи розповіді братів четвертий син то аплодував то роздратовано підкидав свій
Червоний капелюх. Він був чудовим знаменитим актором, але так і не навчився стримувати свої почуття.
Хазяїн
Зеленого капелюха був знаменитий, але скромний. До всього за що б він не брався, він підходив по-своєму, нетрадиційно. Він мав багато винаходів.
Останній із синів Капелюшника зняв свій
Синій капелюх, і всі побачили, скільки мудрості і любові випромінюють його очі. Він став Учителем.
(На екрані в цей час висвітлюються кольорові капелюхи і їх значення на англійській мові)
Вчитель англійської мови:
Let us see how well you remember the meanings of colourful hats.
What does the white hat mean? (facts and events)
What does the black colour denote? (drawbacks and disadvantages)
What is the meaning of the yellow hat? (positive ideas and advantages)
What can you say about the red one? (feelings and emotions)
Do you remember what the green hat means? (original and new ideas)
And finally, what can you say about the blue cap? (wisdom and knowledge)
Вчитель географії: Перед кожним із вас набір різнокольорових капелюхів, ви вже ознайомилися з значенням кожного з кольорів і вашим завданням є обрати той капелюх з точки зору якого ви б хотіли характеризувати сільське господарство.
Після формування груп. У кожного з вас є лист само оцінювання, який ви протягом уроку, виконуючи завдання, будете заповнювати.
Кожна група отримує теми. Протягом 7 хв. Вам необхідно опрацювати матеріал та створити кластер відповідно до кольору свого капелюха. Після чого спікер групи здійснить захист кластеру.
Білий капелюх (події, факти)
Слайд 3
1.Сільське господарство — друга за значущістю галузь матеріального виробництва після промисловості та один із найдавніших видів господарської діяльності людини. Зародившись ще в епоху неоліту, воно протягом тисячоліть залишалося головною формою набуття матеріальних благ. У сільському господарстві ще й сьогодні зайнята половина економічно активного населення світу. За загальною кількістю зайнятих (1,3 млрд.) із цією галуззю не може змагатися жодна інша. При цьому якщо у країнах, що розвиваються, в сільському господарстві працює більше 2/3 зайнятого населення, а в окремих із них — 3/4, то в розвинутих країнах — менше 1/10, а у США — лише 2,4 %.
Незважаючи на те що у світі спостерігається загальна тенденція до скорочення кількості працюючих у сільському господарстві, його значення зростає через продовольчу проблему, яка загострюється внаслідок зростання чисельності населення.
Розрізняють товарне і споживче сільське господарство. Для товарного характерна велика продуктивність, інтенсивність розвитку, високий рівень спеціалізації. Для споживчого – низька продуктивність, екстенсивність розвитку, відсутність спеціалізації.
Співвідношення рослинництва і тваринництва залежить від рівня і індустріалізації країни, природних умов,етнічних і релігійних особливостей тієї чи іншої країни.
В цілому в економічно розвинених країнах Європи і Англо-Америки переважає тваринництво, яке ведеться з використанням досягнень науки, а в країнах, що розвиваються,особливо в екваторіальній, субекваторіальній зонах та зоні мусонного клімату – рослинництво.
Слайд 4
2. Зернові культури є головними продовольчими і фуражними культурами. Вони займають більшу частину посівних площ земної кулі. Основні зернові культури світу – пшениця, рис, кукурудза, які називають «трьома хлібами людства». Основними виробниками пшениці є такі країни як Китай, Індія, Росія, США, Франція. Головними виробниками рису є Китай, Індія, Індонезія, Бангладеш, В’єтнам. Вони ж є і найбільшими його споживачами. Переважна частина кукурудзи припадає на США, Китай, Бразилію, Аргентину та Мексику.
Слайд 5
3. До технічних культур належать цукроносні, олійні, волокнисті культури та каучуконоси. До цукроносних культур відноситься цукрова тростина та цукровий буряк. Більша половина цукру виробляється з цукрової тростини. Її вирощують у США, Мексиці, Бразилії, Австралії і на Кубі. Головні експортери куба. Бразилія, Мексика.
4. Олійні культури є сировиною для одержання жирів рослинного походження. Головною олійною культурою є соєві боби, з яких отримують до 1/3 олії. Близько 60% збору соєвих бобів та 80% виробництва олії припадає на США. Значне місце серед продукції олії є оливкова олія. Основний регіон вирощування оливкових дерев припадає на Середземноморські країни. Перше місце належить Італії, друге – Іспанії потім ідуть Португалія і Греція.
Особливу групу в рослинництві становлять культури тропічного землеробства: чай, кава, какао. Головними постачальниками чаю на світовий ринок є Індія та Шрі-Ланка, а його споживачами – країни Європи, США, Канада. Найбільші експортери кави: країни Латинської Америки. Головними виробниками какао бобів є Гана, Нігерія, Кот- д’Івуар, Камерун, Бразилія, Еквадор.
Слайд 6
5. Основними галузями тваринництва є скотарство, свинарство, вівчарство, птахівництво. Аргентину називають «м’ясним цехом світу» через її провідне місце в експорті яловичини. Більше половини поголів’я свиней припадає на Азію, де виділяється Китай – більше 1/3 світового поголів’я. Вівчарство переважає у тих районах, де інші види тваринництва не можуть набути достатнього розвитку, де є пасовища з низько товарною рослинністю. Найбільше поголів’я овець розміщено в Австралії. Вівчарство є постачальником не тільки м’яса, але й високоякісної вовни.
Вчитель англійської мови:The facts and actual information on the theme have been extremely detailed and educational. I hope, you do remember where different crops and products are grown and produced. Now, you task is to match the crops to the major producing countries. (“Agriculture on the Map”) https://learningapps.org/display?v=p4opv38gk17
Чорний капелюх (недоліки, негатив)
Слайд 7
Населення Землі з кожним роком постійно зростає. Все більше потрібно продуктів харчування. Зростають площі розораних земель, що негативно впливає на оточуюче середовище.
Вчитель англійської мови:While listening to the information about the negative effects of agriculture, will you, please, fill in the following table. Your task is to match the results to their causes.
1.Основним засобом виробництва і знаряддям праці в сільському господарстві є земля, Сільськогосподарське виробництво постійно знижує агрохімічні властивості грунту. Це насамперед, багаторазовий обробіток його різними знаряддями за допомогою потужних і важких колісних тракторів і комбайнів; споживацьке ставлення до землі, намагання якнайбільше від неї взяти і якнайменше їй повернути, що призводить до виснаження гумусу; перехід на індустріальні та інтенсивні технології, тобто застосування високих доз мінеральних добрив і хімічних засобів захисту рослин, яке супроводжується забрудненням ґрунту баластними речовинами (хлоридами, сульфатами), накопиченням отрутохімікатів у ґрунтах і підґрунтових водах.
2.Ґрунти забруднюються відпрацьованими газами тракторів, комбайнів, автомобілів, мастилами та пальним, які витікають з них під час роботи на полях, а також техногенними викидами промислових підприємств – сульфатами, оксидами азоту, важкими металами, радіонуклідами. Безповоротної шкоди завдає ґрунтам відведення сільськогосподарських земель, особливо ріллі, під будівництво фабрик, заводів, електростанцій, відкритих гірничих розробок, доріг та міст, військових полігонів тощо.
3.Необхідність проведення меліоративних засобів таких як зрошення, осушення, вапнування інтенсивного розвитку сільського господарства не викликає заперечення, але тривале зрошення, наприклад, спричиняє низку екологічних проблем. Головна з них – це вторинне засолення грунтів. Крім того, дренажні води, що скидаються полів, містять велику кількість мінеральних добрив і пестицидів, які забруднюють водойми. Надмірне використання для зрошення води річок Амудар’я і Сирдар’я призвело до знищення Аральського моря, яке перетворилося у дві великі калюжі.
4. Осушення земель призводить до зниження грунтових вод, що впливає на збільшення кількості посушливих днів, зменшення вологості повітря, а це, в свою чергу, обумовлює зниження урожайності сільськогосподарських культур. В середньому від 20 до 70%.
Вчитель англійської мови:Let us see if you have filled in the tables correctly. Look at the slide, please. Do you have the same answers? Now, who wants to make a short report according to the table?
Незважаючи на негативний вплив господарської діяльності людини ми не можемо відмовитись від продуктів харчування, одягу і всього, що нам дає рослинництво і тваринництво.
Жовтий капелюх (позитив)
Слайд 8
1. Ми не будемо говорити про те, що продукція сільського господарства є джерелом харчування людини без якого не можливе існування самої людини. Ми хотіли б поговорити про інші властивості рослин і тварин які позитивно впливають на людський організм. Багато з нас знайомі з інформацією про те, що деякі тварини здатні надавати позитивний вплив на здоров'я людини, попереджаючи розвиток різних захворювань.
2. Каністерапія вже багато років використовується для лікування дітей з ДЦП, синдромом гіперактивності, епілепсію, аутизм, затримкою психічного розвитку, хворобою Дауна та заїканням. У присутності собаки їм легше адаптуватися в соціумі, засвоювати і розвивати рухові і мовні навички. Ці активні і доброзичливі тварини рятують людини від психоемоційного перенапруження, депресій і головних болей. У присутності пса легше переносяться розумові та інтелектуальні навантаження, а їх висока здатність до навчання допомагає їм ставати відмінними помічниками для людей з обмеженими можливостями.
3. Коні. Спілкування і взаємодія з цими благородними тваринами допомагає позбавлятися від психічних розладів, депресій, фобій, алкогольної або наркотичної залежності. Коні допомагають дітям із затримкою мовного і психічного розвитку, аутизмом і синдромом Дауна налагодити зв'язок з навколишнім світом, швидше набувати різних навички і адаптуватися в соціумі. В останні роки педіатри та терапевти в багатьох країнах наполягають на тому, щоб програми з іпотерапії були включені до протоколів лікування багатьох захворювань. Коні відмінно зарекомендували себе в лікуванні психічних, неврологічних, серцево-судинних і суглобово-м'язових хвороб.
4. А я хочу сказати про запахи. Запахи надають різносторонню дію на організм. Одні запахи допомагають боротися зі стресом, інші здатні розслабити, освіжити, підвищити працездатність, сконцентрувати увагу і поліпшити пам'ять. І було б неправильно недооцінювати силу впливу запахів на психологічний, фізіологічний і соціальний стан людини. Олія жасмину піднімає настрій, заспокоює, сприяє релаксації. М’ята відновлює життєві сили, стабілізує емоції, усуває нервозність, підсилює впевненість в собі. Лимон концентрує увагу, активізує творчу енергію і спонукає до діяльності. Олія ванілі потужний активатор життєвої та психологічної енергії, допомагає знайти гармонію і мислити позитивно.
Вчитель англійської мови:Let us read the text. While reading you will match the odors to the effects they have on people.
__________ is generally invigorating. _________ scent increases activity in the brain area that wakes us up in the morning.
_________ is a sleep aid. Research has shown that the scent of _______ in your bedroom leads to a more restful night of sleep and a greater level of alertness the following day.
________ is generally relaxing. Exposure to _______ scent can decrease heart rate. Use the scent for unwinding at bedtime.
_______ helps to lose weight. It works as a replacement for the pleasure that you would get from eating sweets—but without the calories.
Чи викликає і у вас якісь емоції обговорювана тема?
Червоний капелюх (емоції)
Слайд 9
Свої відчуття до теми я хотіла б висловити такими рядками.
Вийдеш влітку в степ а кругом благодать. Він широко розкинувся під яскраво – блакитним небом. Степ неораний і незасіяний. Багато з рослин, що ростуть в степу – лікарські. Це справжня скарбниця природи. Можливо колись і тут посіють пшеницю. Хоча дике, вільне поле квітів і трав мені подобається більше.
Health, wealth and happiness are what we all aim for in our lives. Who suffers most from the lack of food and clean water? Right you are. These are children. But if we do at least a little, we can help them to live. This is what the following poem is about. Fill in the missing words.
Слайд.10
Вчитель англійської мови:Complete the poem
Help them to Live
Think of all the children in the world
How many are as fortunate as you?
You have food to eat and somewhere 1)________ to live,
You have clothes to wear and water to 2)________ too.
We have to fight to save the children,
We all have so much to give.
We have to try to save the children,
Help them to live.
There are children in the world who have no 3)________,
Who live all alone out on the city street.
There are children with no 4)________ to survive
Who can’t afford to buy a single thing to eat.
There are children who live under cloudless skies
Where the crops may never see a drop of 5)________.
There are children who need medicine and care
But no 6)________ are around to heal their pain.
We have money, we have 7)_________ and we have 8)_________,
We have enough of everything and much to spare.
It’s our duty to the children of the world
To offer 9)________ and show them that we care.
Keys: safe, drink, homes, money, rain, doctors, food, love, help
Now let’s see which words you’ve filled in. Will you please read the lines with the inserted words. Have you noticed that all these words represent basic essential things, the things we can’t live without. So, what do we need to live a happy life?
Основне завдання сільського господарства нагодувати зростаюче населення, але хотілося б щоб і майбутні покоління могли споживати екологічно чисті продукти. Що ви можете запропонувати в цьому напрямку?
Зелений капелюх.(нестандартні рішення)
Слайд 10
1. Описуючи нинішній стан сільського господарства вживають поняття «зелена революція» Чому «зелена»? Тому що зелений колір – це колір сільського господарства. Чому революція? Тому що в сільському господарстві відбуваються широкомасштабні перетворення на основі сучасної агротехніки. На разі триває новий етап «зеленої революції», який має назву «біотехнічна революція». На цьому етапі широко застосовується біотехнології, комп’ютерні засоби, нові способи захисту рослин, обробітку грунтів.
У результаті проведення «зеленої революції» багато країн, що розвиваються зуміли повністю задовольнити свої потреби в продуктах харчування за рахунок власного виробництва. Дехто вважає, що «демографічний вибух» характерний для цієї групи країн,не в останню чергу зумовлений «зеленою революцією». Спираючись на її досягнення, деякі країни цієї групи навіть спромоглися навіть перетворитися на експортерів сільськогосподарської продукції.
2. Чи можна влаштувати невеличкий город на підвіконні? Звісно можна. А що тоді посадити, щоб урожай зелені радував вас навіть в похмурі зимові дні? Що для цього потрібно?
Щоб швидко отримати корисні і смачні рослини навіть в зимовий період, коли світловий день дуже короткий, слід скористатися методом гідропоніки. Це відмінний, сучасний та екологічний метод вирощування рослин В кімнатних умовах методом гідропоніки можна вирощувати такі рослини, як пряна зелень, полуниця, перець, цибуля, редька, салат, огірки та тіньовитривалі сорти томатів.
Що для цього потрібно? Потрібна ємність, вода, посівний матеріал і трохи технічних знань. Гідропоніка – це безґрунтова культивація, яка стимулює ріст рослин завдяки регулюванню кількості води та розчиненого в ній кисню і мінеральних солей.
3. У результаті процесу урбанізації в Україні є багато занепадаючих сел, а жителі мегаполісу все більше хочуть використовувати в своєму харчуванні органічні продукти. Чому б не поєднати корисне з приємним. Придбати чи орендувати ділянку землі в такому селі і вирощувати екологічні продукти для своєї сім’ї. Надлишки можна продавати. Наприклад, у Вінницькій області ягідний бізнес врятував помираюче село.
Вчитель англійської мови:Have you ever heard of smart agriculture? How do you understand this newterm?
We are going to watch a short video about it. Watch and listen very carefully, as you will do a task after the film. https://www.youtube.com/watch?v=lUdNMsVDIZ0
Task “Correct me if I am wrong”
Який висновок можна зробити з усього сказаного?
Синій капелюх (висновок)
Слайд 11
Прослухавши інформацію груп ми зробили такі висновки.
Сільське господарство, як галузь людської діяльності має як позитивні так і негативні наслідки. Ми ще раз переконалися, що будь яке втручання в природу порушує природний баланс і змінює природні комплекси, адже географічна оболонка цілісна. Та, все ж, людина не може відмовитися від тих благ які дає їй науковий прогрес, тому втручання людини в природу повинно бути математично чітко прораховане, щоб вплив на природу був якомога менший.
ІV. Закріпити вивчену інформацію сьогоднішньої теми я пропоную виконати тест контроль.
Тест (online)
1. Назвіть три основних «хліба людства»
А) пшениця Б) ячмінь В) соя Г) рис
2. Виберіть з переліку країну, що має найбільше поголів’я овець
А) Австралія Б) Бразилія В) Індія Г) Китай
3. Виберіть з переліку технічні культури
А) жито та ячмінь Б) просо і соя В) цукровий буряк, соняшник
4. Виберіть з переліку країни, які спеціалізуються на вирощуванні чаю
А) Аргентина, Китай Б) Індія, Іран В) Індія, Шрі-Ланка.
5. Виберіть з переліку країну, що має найбільше поголів’я великої рогатої худоби
А) Австралія Б) Бразилія В) Індія Г) Китай
У вас на парті є конверт сюрприз в якому знаходиться ключ до тестових завдань. Правильна відповідь 1 бал
V. Домашнє завдання
Слайд 12
1.Опрацювати §13-14.
2.Підготуватися до практичної роботи.
3.Home task: working in pairs, prepare a short report or a project or a presentation about climate smart agriculture.