Бінарний урок для 6 класу з музичного мистецтва та зарубіжної літератури "Звуки природи в музиці та поезії".

Про матеріал

Урок позакласного читання з зарубіжної літератури та музичного мистецтва до теми "Музичні жанри". На конкретних прикладах показати учням можливості музичного мистецтва виражати різноманітні настрої,поглибити знання учнів про «класику музичного пейзажу»,розкрити можливості мистецтва слова при відтворенні звуків довколишнього середовища

Перегляд файлу

Конспект бінарного уроку

з музичного мистецтва та зарубіжної літератури ( 6 клас).

Тема: Звуки природи в музиці та поезії ( позакласне читання, музичні жанри).

Мета уроку:

     Навчальна: на конкретних прикладах показати учням можливості музичного мистецтва виражати різноманітні настрої та почуття людини; поглибити знання учнів про « класику музичного пейзажу»; виробити вміння в учнів визначати життєвий та  емоційний зміст музичних  творів та поезії; розкрити поняття засоби музичної виразності; дати можливість учням  відчути красу поетичного слова, розкрити можливості мистецтва слова при відтворенні звуків довколишнього середовища.

     Розвивальна: розвивати ціннісне ставлення до музики та літератури; розвивати вміння учнів  інтерпретувати музику  та виразно виконувати  поезію; розвивати вміння сприймати красу поетичного слова.

      Виховна: виховувати любов до природи, почуття людяності,  почуття єдності з музичним образом  твору ; виховувати повагу до митця, поета та композитора.

Музичний матеріал: «Пори року» А. Вівальді, Чайковський "Пори року" - Березень - "Пісня жайворонка", «Карнавал тварин» К. Сен- Санс « Слон»,

 Н. А. Римського-Корсакова « Політ джмеля», В. Косенко "Дощик", Е. Гріг «В печері гірського короля».

Літературний матеріал: Н. Красоткіна«Цікаві слони», С. Єсенін (переклад

 І.  Рибальченко) «Береза», Ф. Тютчев «Жаворонок», В. Жуковський «Зима недаром злится», Іван Коваленко  «Дивувався давно і дивуюсь тепер»,

Ф. Тютчев «Весняна гроза», Л. Костенко « Джміль», Г.Х. Андерсен «Снігова королева».

Обладнання: ПК.

Тип уроку : бінарний.

Вступна частина. Організаційний момент.

Рефлексія: вправи на активізацію півкуль головного мозку https://www.youtube.com/watch?v=JRUN-KHUBWs&fbclid=IwAR1S0uvW_UAxNGTOmTYMFwpYNBf_ivxiJP4zi8fawzBupnDzGIoX4lN4EQk

Мотивація навчальної діяльності

      Ми почасти навіть не звертаємо уваги на те, що музика стала частиною нашого життя. Ми її чуємо у кіно та театрах, під час свят та театральних дій, у транспорті та вдома, музика лунає з екранів телевізорів, із приймачів та мобільних телефонів. Музику не можна відокремити від життя людини, адже музика є важливою складовою цього життя. Для того щоб зрозуміти й полюбити музику, необхідно навчитися її слухати. Але музичних творів так багато! Як же навчитися розуміти  музику? Цього ми вчитимемося сьогодні на уроці.

      А ще ми сьогодні зможемо доторкнутись  до «звичайного дива» : почути, як звуки природи стали частиною, тлом, наскрізною лінією поезії. Стати свідками того, як поет, використовуючи слова та звукопис, примушує читача почути «голос» природи, побачити в уяві пейзажі, що оживають від майстерності  автора.

Актуалізація опорних знань

  • Які настрої може передавати музика?
  • Які засоби музичної виразності ви можете пригадати?
  • Яка музика може передати настрій колискової, а яка — запального танцю?
  • Що таке алітерація та асонанс?
  • Наведіть приклади асонансу та алітерації.

 

ОСНОВНА ЧАСТИНА .Учні обирають  карточки з поезіями підготовлені вчителем ( на вибір)

     Картини зміни пір року, шелест листя, пташині голоси, плескіт хвиль, дзюрчання струмка, грозові гуркіт - все це можна передати в музиці. Багато знаменитих композитори вміли робити це блискуче: їх музичні твори про природу стали класикою музичного пейзажу. Природні явища, музичні замальовки рослинного і тваринного світу постають в інструментальних і фортепіанних творах, вокальних та хорових творах, а іноді навіть у вигляді програмних циклів. Найвідоміші музичні твори про природу епохи бароко – це скрипкові концерти Вівальді. Композитор  передає своєю музикою і  гуркіт  грому, і шум дощу, і шелест листя, і пташині трелі, і собачий гавкіт, і завивання вітру, і навіть тишу осінньої ночі. Багато ремарок  композитора в партитурі прямо вказують на те чи інше явище природи, яке має бути зображено.

Слухання музики: ( без оголошення назви твору)  Вівальді "Пори року" - "Зима". https://www.youtube.com/watch?v=hCsZmoMMWY0

Поміркуйте :

  • Яку пору року зобразив композитор?
  • Які засоби музичної виразності використав?
  • Підберіть поезію, прочитайте.
  • В яких творах зарубіжних поетів змальовуються така картина природи?

          

               Береза

Березонька-білявка

Під моїм вікном

В мереживі зі срібла:

Прикрилася сніжком.

 

На гіллі пухнастім

Сніжним ланцюжком

Грона розпустились

Тороччям-бахромой.

 

І стоїть береза

В тиші уві сні,

І горять сніжинки

В золотім вогні.

 

А зоря-ледащо,

Мандруючи кругом,

Засипає гілочки

Сріблом-новачком.

   С.Єсенін (переклад Інни Рибальченко)

Слухання музики: ( без оголошення назви твору) Чайковський "Пори року" - Березень - "Пісня жайворонка». https://www.youtube.com/watch?v=LCFJEZEqCLw

Поміркуйте:

  • Який інструмент звучить?
  • Що зобразив композитор: пору року, рослину, живу істоту?
  • Чому пташку? Як ви почули? Які засоби музичної виразності використав?
  • Підберіть поезію і прочитайте.

 

 На солнце темный лес зардел,

В долине пар белеет тонкий,

И песню раннюю запел

В лазури жаворонок звонкий.

Он голосисто с вышины

Поет, на солнышке сверкая:

Весна пришла к нам молодая,

Я здесь пою приход весны;

 

Здесь так легко мне, так радушно,

Так беспредельно, так воздушно;

Весь божий мир здесь вижу я.

И славит бога песнь моя!

      В.Жуковський

 

Зима недаром злится,
Прошла её пора —
Весна в окно стучится
И гонит со двора.
И всё засуетилось,
Всё нудит Зиму вон —
И жаворонки в небе
Уж подняли трезвон.

Зима еще хлопочет
И на Весну ворчит.
Та ей в глаза хохочет
И пуще лишь шумит...

Взбесилась ведьма злая
И, снегу захватя,
Пустила, убегая,
В прекрасное дитя...

Весне и горя мало:
Умылася в снегу
И лишь румяней стала
Наперекор врагу.

    Ф.Тютчев
 

     Композитор обрав для своїх дванадцяти місяців жанр фортепіанних мініатюр. Але й одне лише фортепіано здатне передати фарби природи не гірше хору та оркестру. Тут і весняна радість жайворонка, і радісне пробудження підсніжника, і мрійлива романтика білих ночей, і пісня човняра, похитування на річкових хвилях, і польові роботи селян, і мисливські полювання, і тривожно-сумне осіннє завмирання природи

Слухання музики: ( без оголошення назви твору) Н. А. Римського-Корсакова

 « Політ джмеля».

https://www.youtube.com/watch?v=lLWUJ5jwbhM

    Це симфонічний епізод з опери « Казка про царя Салтана» за мотивами однойменного  твору А.С. Пушкіна. Композитор музичними засобами передав політ і дзижчання  джмеля, звуки, що передають його рух,— то поступово підіймаються нагору, то опускаються донизу, то звучать гучніше, то завмирають, музиканти виконують твір у дуже швидкому темпі.

Поміркуйте:

  • Чому твір звучить у такому швидкому темпі?
  • Які інструменти ви почули?
  • Якими словами ви б передали політ джмеля?
  • Доберіть поезію  прочитайте.

 

Піднімає джміль фіранку,

Каже: — Доброго вам ранку!

Як вам, бджілко, ночувалось

Чи дощу не почувалось?

 

Виглядає бджілка з хатки: —

У дзвіночку добре спатки.

Цей дзвіночок — як намет.

Тільки дощ — як кулемет.

      Ліна Костенко

 

Слухання музики: В.Косенко "Дощик" . https://www.youtube.com/watch?v=jeeCJMyWYio

  П'єса „Дощик” контрастна за характером. Вона складається з трьох частин. Тут багато динамічних наростань і спогадів: дощ то посилюється, то вщухає. У середній частині мелодія рухається плавніше, спокійніше. Зміна в характері музики посилюється уповільненням темпу.

Поміркуйте:

  • Як змінюється настрій твору?
  • Опишіть, який дощ ви уявили.
  • Послухайте поезію

Дивувався давно і дивуюсь тепер

(Це у серце моє улилась дивина)

Чистоті й глибині задеснянських озер,

Де прозора вода аж до самого дна.

 

Безліч років живуть, і прогрес їх не стер,

І жадоба людська чудом їх обмина.

Як їм важко тепер між модерних химер,

Коли стиснувся час і втекла далина.

 

Та мій подив озерний хтось раптом спинив,

Гірка дума мене непокоїть щодня:

Хай би душі людські на них схожі були,

 

А вони все міліють, всихають до дна.

Де була множина, там тепер однина.

То хоча б ще озера на світі жили!

    Іван Коваленко

 

  • Якими словами автор описує води озера?
  • Як ви розумієте слова  «А вони все міліють, всихають до дна» у відношенні до людських душ?
  • Яку паралель між водою та душею людини проводить поет?

                   Весняна гроза

Люблю я час грози весною,

Коли травневий перший грім,

Немовби тішаться грою,

Гуркоче в небі голубім.

 

Гримить відлуння голосисто!

От дощик бризнув, пил летить.

Краплин прозорчасте намисто

На сонці золотом горить.

 

Біжать потоки вод прозорих,

Пташиний не змовкає гам,

І в лісі гам, і шум у горах,-

Усе підспівує громам.

 

Ти скажеш: пустотлива Геба,

Кормивши Зевсові орла,

Громокипучий кубок з неба

На землю з сміхом розлила.

           Ф.Тютчев

 

Слухання музики: К. Сен-Санс «Слон».  https://www.youtube.com/watch?v=34f7LWQD8xg

  Серед музичних творів про природу осібно стоїть «велика зоологічна фантазія» Сен-Санса для камерного ансамблю. Несерйозність задуму визначила долю твору: «Карнавал», партитуру якого Сен-Санс навіть заборонив публікувати за життя, повністю виконувався твір тільки в колі друзів композитора. Оригінальний інструментальний склад: крім струнних і кількох духових сюди входять два фортепіано, челеста і такий рідкісний у наш час інструмент, як скляна гармоніка. Комічність «Карнавалу» підкреслюють численні музичні алюзії і цитати. Наприклад, «Слона» виконує соло контрабас, самий низький інструмент оркестру, важкий і малорухомий (виконує вальс).

Поміркуйте:

  • Якими звуками - низькими чи високими - змальовано образ тварини?
  • Як звучала музика: легко чи важко, швидко чи повільно?
  • Чи підказала вам музика, що робить слон?
  • Який танець танцює слон?( вальс уповільнений)
  • Доберіть поезію і  прочитайте з  відповідною інтонацією, тембром  і темпом ( низьким голосом, повільно).

 

       Цікаві слони

 Слони — це найбільші у світі тварини,

 А ще найсильніші на цілій Землі.

 І дуже цікаві вони для людини,

 Бо проти слонів усі звірі — малі!

 Заввишки слони аж трьох метрів сягають,

 Та ще й чотирьох досягають не раз.

 І масу велику, аж десять тонн мають.

 І навіть дванадцять заважать не раз.

 Великого хобота мають гнучкого

 І вуха-опахала є у слонів.

 Нема у тваринному світі ні в кого

 Таких вух і хобота — дива із див!

 І два з половиною аж сантиметри

 В них шкіра товстенна, ну, що тут сказать…

 Йдуть швидко слони до шести кілометрів,

 А тридцять п’ять — сорок, якщо побіжать…

 Чудовий в них нюх, відчуття рівноваги

 Та й чують здалека прекрасно вони.

 І не позичати їм сили й відваги…

 Нікого вони не бояться ніскільки,

 Бо сильні й розумні.

 Та довго живуть.

     Красоткіна Надія

 

Слухання музики: Н. А. Римський-Корсаков « Політ джмеля».

https://www.youtube.com/watch?v=lLWUJ5jwbhM

    Це симфонічний епізод з опери « Казка про царя Салтана» за мотивами однойменного  твору А.С.Пушкіна. Композитор музичними засобами передав політ і дзижчання  джмеля, звуки, що передають його рух,— то поступово підіймаються нагору, то опускаються донизу, то звучать гучніше, то завмирають, музиканти виконують твір у дуже швидкому темпі.

Поміркуйте:

  • Чому твір звучить у такому швидкому темпі?
  • Які інструменти ви почули?
  • Якими словами ви б передали політ джмеля?
  • Доберіть поезію  прочитайте.

 

Піднімає джміль фіранку,

Каже: — Доброго вам ранку!

Як вам, бджілко, ночувалось

Чи дощу не почувалось?

 

Виглядає бджілка з хатки: —

У дзвіночку добре спатки.

Цей дзвіночок — як намет.

Тільки дощ — як кулемет.

    Ліна Костенко

Слуханя музики: Е.Гріг «В печері гірського короля».

https://www.youtube.com/watch?v=cqTw5vQvtu4

     Едвард Гріг жив у містечку Трольхаугені. Ця назва означає «пагорб тролів». Ельфи, гноми, тролі є персонажами норвезьких народних казок. Саме їх образи втілені у п’єсі. Усі вони живуть у горах. Їх король сидить на троні в печері, а навколо нього розважаються фантастичні істоти. Композитор створив яскраву картину стрімкого танцю казкових персонажів. В основі твору – одна тема. Її характер постійно змінюється: від настороженого до схвильованого, збудженого. Спочатку тема звучить у найнижчому регістрі, насторожено і таємничо. Поступово підвищується мелодія, посилюється звучність, прискорюється темп, який наприкінці п’єси стає стрімким. Здається, ніби казкові мешканці закружляли у стрімкому вихорі. Раптом усе переривається різкими акордами. Ще двічі мелодія прагне відновити свій нестримний біг, однак настійливі акорди (наче владні жести печерного повелителя) зупиняють дикий танок.

Поміркуйте:

  • Як характер мелодії  змінюється завдяки використанню композитором різноманітних прийомів розвитку музики?
  • Які ви знаєте літературні твори про казкових істот? Прочитайте уривок з відповідною інтонацією.
  • Які літературні прийоми використав поет в описі казкових істот?

Г.Х.Андерсен «Снігова королева».

«Щоб сягнути кінця цієї історії, спершу нам слід опинитися на її початку. А починається вона зі злого троля – він був лихий і підступний, справжнє породження темних сил. Якось був у нього гарний настрій, от він узяв та й створив дзеркало, що применшувало відображення доброго й прекрасного, а натомість непомірно збільшувало злі та потворні речі й вчинки. Найчарівніші пейзажі у ньому були нудними, наче варений шпинат, а люди у дзеркалі виглядали огидними – здавалося, ніби вони стоять на голові або зовсім не мають тіла. Їхні обличчя були настільки викривлені, що ніхто не міг їх упізнати, і якщо на носі була одненька плямка, то здавалось, ніби все обличчя було покрите ластовинням. Троль вважав, що його витвір був неперевершений. Кожну добру й праведну думку дзеркало викривлювало, і троль реготав, задоволений своїм творінням. Усі, хто ходив у школу лиходія – а в нього була своя школа – розповідали про те диво й запевняли, що вперше можна побачити, якими насправді є світ і людство.»

Висновки: музичне мистецтво виражає різноманітні настрої та почуття людини. Картини зміни пір року, шелест листя, пташині голоси, плескіт хвиль, дзюрчання струмка, грозові гуркіт - все це можна передати в музиці за допомогою різноманітних прийомів розвитку музики:

-динамічний прийом (зміна звучності); 

-жанровий прийом (від вкрадливої ходи до фантастичного танцю);

-темповий прийом (від повільного до прискорено-стрімкого);

- тембровий прийом (від низького, густого тембру до високого, пронизливо-напруженого); 

- інтонаційно-мелодичний прийом (зміна характеру теми від настороженого до схвильованого).

Мистецтво слова є настільки універсальним, що може передати будь-які звуки природи ( з використанням  звукопису), створити будь-яку картинку, активізуючи творчу уяву читача.

 

Завантаження...
docx
Додано
31 жовтня 2019
Переглядів
1116
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку