Урок сімейного співу. Музичне мистецтво.
6-й клас.
Мета уроку: ознайомити учнів з особливостями хорової музики, видами хорів, співочими голосами на прикладі кращих хорових колективів України. Вчити розрізняти на слух характерні ознаки звучання академічного та народного хору. Розвивати вміння моделювати різні типи вокально-хорової роботи.
Тип уроку: урок поглиблення теми.
План уроку.
1. Виконання духовного гімну українців «Боже великий,єдиний» муз.М. Лисенка.,сл. О.Кониського.
2. Мотивація до навчання «Сходинки» до творчої майстерні диригента-аматора:
2.1. Інтерактивна гра «Мікрофон»
2.2. Вікторина в групах
3. Основна частина
3.1. Презентації: «З історії становлення та розвитку хорової музики», «Хорові колективи Волині».
3.2. Творча майстерня.Розспівка (М.Леонтович «Щедрик» -- тема – триголосся. Українська народна пісня «Ой, полечко-поле»
3.3. Вокально-хорова робота «Тихо над річкою» - Робота над двоголоссям
4.Творча робота .
4.1. Інтерактивна гра «Диригент».
4.2. Міні-концерт хорових творів.
5. Підсумок уроку. Домашнє завдання.
Хід уроку.
2.Вчитель. Виконанням духовного гімну українців «Боже великий, єдиний» стало хорошою традицією розпочинати уроки музичного мистецтва в гімназії. До якого виду музики можна віднести виконаний нами твір ( До хорової музики) Здавна хорове мистецтво спонукало людей не тільки співати щось разом, але й зближувало їх духовно, вчило слухати, поважати і любити один одного. На таких високих почуттях ми зможемо не тільки слухати хорову музику, але й відвідати й попрацювати у творчій майстерні диригента-аматора. Чи готові ви до таких випробувань? Зараз наш гімназійний кореспондент поставить вам запитання, які його цікавлять. Прохання відповідати одним словом.
2.1. Інтерактивна гра «Мікрофон». Запитання :
а) Колектив виконавців-співаків кількістю 12 і більше осіб? (хор)
б) Хор, який співає прикритою манерою звучання? (академічний)
в) Хор аматорів? (народний)
г) Хор без супроводу? (а капела)
д) Хоровий колектив який складають чоловічі і жіночі партії? (мішаний)
е) Високий жіночий голос? (сопрано)
є) Низький чоловічий голс7 (бас)
ж) Хор який співає в один голос? ( унісон)
Вчитель. Проведене вами опитування дає підставу стверджувати, що ми можемо перейти до наступної сходинки – вікторини. Хочу запропонувати вам послухати уривки із трьох хорових творів. Попрацюємо в парах над характеристиками кожного музичного твору.
а) Дитячий хор «Лібера» -- «Голос ангелів»:
- дитячий хор;- із солістами;- дисканти;- хор із супроводом
б) муз.Д.Крижанівського.,сл. Т Шевченка «Реве та стогне Дніпр широкий»:
- народний; - мішаний;
- голоси – сопрано альт тенор бас;- із супроводом
в) муз. Д. Бортнянського Хоровий концерт « Не відверни мене під час старості»:
- а капелла;- академічний;- мішаний;- поліфонія
3.1. Вчитель. Проаналізувавши хорові твори, можна впевнено сказати, що хорове мистецтво – багатогранне і складне. ( Учні демонструють презентації)
а) «З історії хорової музики» Цікаво, що у Стародавній Греції хорова музика зародилася у театрах. ЇЇ першоосновою було декламування, яке змінювалося хором. Голоси співаків розрізняли за висотою звучання-регістрами. За часів Раннього Середньовіччя в кожній церкві були хори півчих. Відомо, що до епохи Відродження професійне хорове мистецтво було пов’язане тільки з церквою. У ранній хоровій церковній музиці був поширений «знаменний розспів». Замість нот вокальні хорові твори записували знаками — «знаменами» або «крюками». У XIV—XV ст. почав активно розвиватися багатоголосний спів. Мелодію, яку виконували співаки, назвали хоровою партією.Написання хорових партитур не змінилося до сьогоднішнього часу. З розвитком хорового мистецтва зароджуються жанри духовної хорової музики – кантати, ораторії, меси, хорові концерти,реквієми.
б) «Хорові колективи Волині»
Академічний хор «Оранта» Свято-Троїцького кафедрального собору. Ініціатором заснування на початку 90-х років був викладач Луцького педагогічного коледжу А. Головерса. Художній керівник колективу В.В.Мойсеюк. В репертуарі колективу духовні хорові твори Д. Бортнянського., А. Веделя., В. Барвінського., М. Березовського, хор неодноразово виступав із гастролями в багатьох європейських країнах.
Волинський академічний народний хор заснований в 70- роках. Художнім керівником протягом 30-ти років був композитор А.М. Пашкевич. Нині колектив очолює О. Стадник. В репертуарі хору – твори волинських композиторів, народні пісні тощо. Послухайте у виконанні Волинського народного хору повстанські пісні.
3.2. Вчитель. А зараз дозвольте запросити віх присутніх на репетицію хорів (учень-диригент розставляє учасників по партіях)
3.3.Робота над піснею «Тихо над річкою»: унісон, спів партій «морморандо», робота над двоголоссям, спів «а капелла», спів із супроводом.
4. Вчитель. Проведена нами репетиційна робота надає можливість запросити вас до концертної зали (учні виходять на імпровізовану сцену і виконують хорові твори :
а) М. Леонтович «Щедрик»;
б) Українська народна пісня « Ой, полечко-поле»
в) «Тихо над річкою» муз. П. Батюка, сл. С. Черкасенка.
г) «Дощик» муз. Б.Фільц.,
д) «Лілея і вітер» муз. М.Стефанишина,сл. Й.Струцюка.
5. Сьогоднішній урок –це справжній вернісаж хорового мистецтва. Адже ми з вами не тільки слухали та аналізували хорові твори, але й самі працювали над вокально-хоровими навичками, щоб гідно виступити на концертній сцені. В якій манері вам сподобалось співати краще – в народній чи академічній? (в академічній)
Домашнє завдання – створити фонотеку хорових творів духовного напрямку.