Урок музичного мистецтва в 6 класі на тему "Дзвонарське мистецтво в нашому житті"

Про матеріал
Знання різних видів мистецтв є запорукою різнобічно розвиненої особистості підлітка і вивчення дзвонарської культури, її складових займає тут не останню роль. Учень має знати про дзвонарство свого краю, особливості музики дзвонів, прикмети відображення дзвонінь у класичній і сучасній музиці, розуміти виражальні засоби дзвонінь, уміти створювати елементарний музичний супровід на дзвіночках і бубенцях.
Перегляд файлу

Модель уроку музичного мистецтва в 6 класі

«Дзвонарське мистецтво в нашому житті»[1]

 

Анотація. Знання різних видів мистецтв є запорукою різнобічно розвиненої особистості підлітка і вивчення дзвонарської культури, її складових займає тут не останню роль. Учень має знати про дзвонарство свого краю, особливості музики дзвонів, прикмети відображення дзвонінь у класичній і сучасній музиці, розуміти виражальні засоби дзвонінь, уміти створювати елементарний музичний супровід на дзвіночках і бубенцях.

Мета:

навчальна: ознайомити учнів з історією свята Різдва Христового, колядками, щедрівками; ввести дітей у світ дзвонарського мистецтва, показати самобутність дзвонів і їхнє місце в житті людини; розширити мистецький тезаурус учнів;

розвивальна: розвивати емоційно-чуттєву сферу, творчо активну особистість; формувати навички виконання музики на дзвіночках, бубенцях; розвивати тембровий і ритмічний слух, уміння працювати гуртом й індивідуально, вести мистецький діалог;

виховна: виховувати почуття гордості за матеріальні й духовні надбання свого народу; через усну (приказки, прислів’я) та музичну (пісні) народну творчість формувати інтерес до української дзвонарської культури, виховувати зацікавлення до краси звучання дзвонів, сприяти полімистецькому вихованню учнів, формуванню в них морально-духовних якостей.

Тип уроку: комбінований.

Репертуар: колядка «Чути дзвінок» (вивчення).

       М. Леонтович «Щедрик» (музичне сприймання).

Дидактичне забезпечення, обладнання.

  • посібник, підручник, ноти та тексти;
  • наочне зображення музичних ударних інструментів (дерев’яні била, дзвони, дзвіночки, бубонці);
  • репродукція картини: Я. Пстрак «Дзвонарі»;
  • баян, фортепіано, била, дзвіночки, бубенці;
  • ноутбук + екран + Sound система 2.1;
  • записи дзвонінь у форматах mp.3 та mp.4; М. Леонтович «Щедрик».

Мистецький тезаурус: дзвонарське мистецтво, било, клепало дзвони, дзвіночки, бубенці, оркестрові дзвони.

 

Перебіг уроку

I. Організаційно-мотиваційна частина уроку

Вхід до класу під музику дзвонів(запис). На дошці або мультимедійному екрані світлина й малярської роботи, що зображає дзвони і дзвонарів.

photo    Я

 

Музичне вітання: «Добрий день, вам, добрий день! В світі музики, фантазії, пісень. Добрим будь, щирим будь! Із дзвонарством – у дивну путь!».

Перевірка присутності.

 

 

II. Активізація уваги та сприймання учнів

Дорогі діти! Чи впізнали який музичний інструмент зустрів вас на уроці? Чи знаєте, як в часи Середньовіччя називали майстрів, які відливали дзвони? (людвисарі). Навіщо їх відливали? Під час яких подій звучали дзвони? Про все це ви дізнаєтеся нині на уроці.

III. Цілепокладання

Представлення теми та очікуваних результатів. Мотивація.

Тема уроку: «Дзвонарське мистецтво у нашому житті». Нині ми помандруємо у казковий світ дзвонарства, зокрема вивчимо колядку «Чути дзвінок», послухаємо вокальне й інструментальне виконання «Щедрика» Миколи Леонтовича. Зокрема, познайомимося із різновидами ударних музичних інструментів – билами, дзвониками, дзвіночками, бубонцями, почуємо їхні милозвучні голоси, а також спробуємо на них пограти.

З історії інструмента.

Дзвін – музичний ударний інструмент із групи ідіофонів. Дзвони є важливою приналежністю церковного храму, пам’ятками історії, матеріальної культури, витворами художнього відливництва та ін. Попередниками дзвонів були дерев’яні била, клепачки. Дзвін виник як сигнальний інструмент, а з часом, коли було знайдено правильну форму й найкраще співвідношення міді й олова, це дозволило видобувати чудові звуки. Так народилася галузь народної інструментальної музики – дзвонарське мистецтво. Корпус дзвонів відливався зі сплаву металів цинку, свинцю, міді, олова, бронзи тощо. Віддавна стало традицією називати відлиті дзвони людськими іменами. На цих фото бачимо зображення дзвонів «Андрей» (1933 р.) та «Святоюрського» (1341 р.), які розміщенні на дзвіниці собору Святого Юра у Львові. Святоюрський дзвін є найстарішим із повністю збережених в Україні. На іншій світлині зображено деревяне било (попередника дзвонів), яким колись було прийнято скликати на Службу Божу й відзначати її найурочистіші моменти.

 

1341 (вверху) і дзвін Андрей 1933 р                  bilo

           Дзвін «Андрей» 1341р.                                                          Дерев’яне било.

 

А чи знаєте ви як називають людей, які виготовляють дзвони? (відливниками). Дзвоніня колись супроводжували людину від народження і до самої смерті. В давнину звук дзвона сповіщав людей про різні події. Наприклад, коли було чути сполошний дзвін, то це свідчило про якесь лихо (пожежу, повінь чи наступ ворожого війська), похоронне дзвоніння (перебирання) означало, що хтось помер, а урочистим, святковим передзвоном прославляли перемогу чи зустрічали важливих осіб. Таке церковне дзвоніння, як благовіст сповіщає вірян про початок богослужіння, а також звучить у найрочистіших його частинах. Ще є таке дзвоніння, як тридзвін – це коли тричі з невеликими перервами вдаряють у декілька дзвонів одночасно й ін.

IV. Вивчення нового матеріалу

Вокально-хорова робота

Розспівування:

  • закритим ротом проспівати звук «а-а-а», «м-м-м» legato;
  • проспівати склад «ля» non legato;
  • на стійких ступенях (I-III-V-III-I);
  • проспівати «мі-ме-ма-мо-му» staccato.

Скажіть, будь ласка, яке свято церковного календаря є одним із найкрасивіших та видатних християнських свят? (Різдво Христове). Віддавна в Україні стало традицією на Різдво ходити з вертепом колядувати, тим самим прославляючи народження Ісуса Христа. А що несуть колядники? Вони несуть попереду вифлиємську зірку та дзвіночки, якими весь час дзвонили. 

Демонстрація пісні: колядка «Чути дзвінок».

Чути дзвінок:

Дзень-дзелень-дзелень,

Дзвонить дзвінок.

Що Христос ся днесь рождає,

На якого світ чекає.

Дзень-дзелень-дзелень,

Дзвонить дзвінок.

Вість весела, вістка мила

Нас, хрещених, звеселила.

Дзень-дзелень-дзелень,

Дзвонить дзвінок.

Чути дзвінок:

Дзень-дзелень-дзелень,

Дзвонить дзвінок.

Діва Сина породила

І на сіні положила.

Дзень-дзелень-дзелень,

Дзвонить дзвінок.

Пастиріє дають хвалу:

Прийми від нас, Христе-Царю.

Дзень-дзелень-дзелень,

Дзвонить дзвінок.

Створення музичного супроводу до колядки «Чути дзвінок»

(Використовуються для імпровізації дітей дзвоники, дзвіночки, бубенці.)

На вступі до пісні учні дзвонять дзвіночками. Пульс у куплетах відбивається ударами по підкові (трикутниках). На словах: «Чути дзвінок, дзень-дзелень-дзелень» i «Дзень-дзелень-дзелень, дзвонить дзвінок» звучать дзвоники.

V. Музичне сприймання. Художньо-педагогічний аналіз.

Сьогодні ми з вами послухаємо славнозвісного «Щедрика» написаного М. Леонтовичем. Ця обробка твору зробила українського композитора всесвітньовідомим. Існує велика кількість різновидів виконання  феноменального «Щедрика». Це й хорове, інструментальне, вокально-інструментальне звучання. Зараз пропоную вам послухати цей твір у виконанні американського хору Мормонського Шатра.

Орієнтовні запитання для учнів перед сприйманням твору:

  • Звучання яких дзвонів використано у творі?
  • Завдяки чому в слухачів виникають різні емоційні образи? Які вони?
  • У супроводі чого звучить вокальна імітація дзвонінь?

Обговорення після сприймання твору:

  • Які образи виникали у вашій уяві під час сприймання цієї музики?
  • Що символізують звуки дзвонів у «Щедрику»?
  • Що ви знаєте про оркестрові дзвони?

Чи правда, що для підкреслення святкового різдвяного настрою в «Щедрику» використано вокальну імітацію дзвонінь учасниками хору, звичайні дзвінки, а також оркестрові дзвони?

А зараз послухайте ще один класичний хоровий варіант виконання «Щедрика».

Орієнтовні запитання для учнів перед сприйманням:

  • Чим відрізняється перше виконання від другого?
  • Яким чином тут імітується звучання дзвонів? (за допомогою голосу, вокальна імітація)

Звучання дзвонів, їхня вокальна імітація пронизують цей твір проникаючи в душу кожного з нас. Створюють піднесений настрій, тим самим духовно оздоровлюючи.

Оркестрові дзвони

 

VI. Узагальнення, систематизація та корекція набутих знань.

Друзі, нині ми здійснили подорож у чарівну Країну дзвонарства. Ви переконалися, яке багатогранне дзвонарське мистецтво. Тож давайте пригадаємо:

  • Що таке дзвін? Яке його призначення?
  • Які ви знаєте види дзвонінь?
  • Для чого в музичних творах композитори використовують звучання дзвонів?

VII. Підсумки уроку. Оцінка діяльності учнів під час його проведення.

Отже, своїм корінням дзвонарське мистецтво сягає часів сивої давнини. Дзвони – народні музичні інструменти, а дзвонарство є яскравою сторінкою історії музичної культури нашого народу, що свідчить про його високу матеріальну та духовну культуру. Нині ми розгорнули лише невелику сторінку дзвонарського мистецтва, а для більшого ознайомлення з ним виконайте наступні домашні завдання.

Варіанти домашніх завдань:

провести свої дослідження щодо походження бил, дзвонів, дзвіночків;

підшукати прислів’я, прикмети де розповідається про дзвони і їхнє призначення;

виразити свої враження про дзвонарське мистецтво в малюнку;

поцікавитися в дорослих членів родини про оздоровлення музикою дзвонів.

Прощання.

Радісний надходить день,

Дзвонять дзвони: дзень-дзелень,

Понад міста, понад села

Надійшла весна весела.

До побачення! Дякую за творчу співпрацю. Хай щастить!

Вихід учнів із класу під звучання дзвіночків.

 

Використана література

  1. Гумінська О. О. Урок музики в загальноосвітній школі : метод. посіб. Тернопіль : Навчальна книга-Богдан, 2008. 104 с.
  2. Кіндратюк Б. Д. Дзвонарська культура України : монографічне дослідження. Вид. 2-ге, виправ. і доп. Івано-Франківськ : Вид-во Прикарпат. нац. ун-ту ім. В. Стефаника, 2015. 912 с. + CD.
  3. Кіндратюк Б. Д. Духовне здоров’я школярів і музика дзвонів: Етнопедагогічний аспект : наук.-метод. посіб. Івано-Франківськ: Лілея-НВ, 2005. 270 с.

 

 


[1] Авторська розробка

docx
Додано
16 листопада 2019
Переглядів
1427
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку