Інтегрований урок математики
і музики
для 5 класу
«Пісня живе серед нас.
Натуральні числа»
« Пісня живе серед нас .Натуральні числа».
Мета: Формування предметних компетентностей:
-повторити і закріпити знання, вміння, навички учнів додавати, віднімати , множити , ділити натуральні числа, розв’язувати задачі на ці дії; повторити і систематизувати знання учнів з теми «Натуральні числа»;
- ознайомити з особливостями понять «народна музика, побутова пісня», засобами математики та музики ознайомити учнів з життям і творчістю А.Б.Солов’яненка;
- розвивати творчі здібності учнів, виховувати ціннісне ставлення до музичної культури минулого і сучасності.
Формування ключових компетентностей:
-спілкування державною мовою - доречно та конкретно вживати в мовленні математичну термінологію, чітко, лаконічно та зрозуміло формулювати думку;
-математична компетентність – розвивати вміння виконувати дії з натуральними числами, розв’язувати рівняння та
текстові задачі з використанням усіх дій з натуральними числами;
-уміння вчитися впродовж життя – організовувати та планувати свою навчальну діяльність;
-соціальна та громадянська компетентності – вміння працювати самостійно, в групах ,виділяти та виконувати власну роль у командній роботі.
- виявлення спільних закономірностей і елементів музики й математики; розвиток логічного й абстрактного мислення;
- дати уявлення про цілісність світу і взаємозв'язок шкільних предметів,
міжпредметної естетичної – виявляти естетичне ставлення до світу в різних сферах діяльності людини, оцінювати предмети і явища, їх взаємодію, що формується під час опанування різних видів мистецтва.
Тип уроку: формування та вдосконалення вмінь і навичок.
Обладнання та наочність: телевізор, комп’ютер, підручник, мультимедійна презентація, музичний центр, музичний інструмент.
Хід уроку
Клас поділяється на 3 команди за геометричними фігурами – квадрат, коло, трикутник.(фігури уже на столах)
- музичне привітання;
2. Перевірка домашнього завдання.
Домашнє завдання з математики. Консультанти.
Доброго дня, діти! Чи виникли питання при виконанні домашнього завдання? В кінці уроку зберу зошити для перевірки.
Асоціативний кущ. (слайд 2)
Які асоціації викликають у Вас слова: (слова лежать на столах)
«математика, музика, школа» - підберіть по декілька слів до кожного з понять, наприклад: математика- задачі, додавання, … ,
Музика - пісня , слухати, …,
Школа – клас, парта, … ,
В.Мат : Записуємо дату і тему уроку: «Пісня живе серед нас. Натуральні числа» . (слайд 3)
(слайд 4)
Епіграфом нашого уроку є вислів найвідомішого фізика А. Ейнштейна «Математика і музика потребують єдиного мислення».
Засобами математики та музики на уроці ознайомимо вас з творчістю
А. Солов’яненка, для цього ми повторимо дії з натуральними числами, пригадаємо розв’язування рівнянь та задач. Спробуємо знайти, що є спільного між математикою і музикою, відшукаємо аналогії, а також спробуємо знайти спільні точки дотику точної науки математики і прекрасного, витонченого мистецтва – музики, зокрема, народної пісні.
Математика та мазика – два шкільних предмети, два полюси людської культури.
(слайд 5)
В.Муз: Слухаючи музику, ми переносимось у магічний світ звуків. Розв’язуючи задачі, ми поринаємо у логічний та точний світ чисел. Ми не задумуємося над тим,що світ звуків та простір чисел з давніх часів знаходяться поруч один з одним.
Надзвичайним скарбом нашого народу завжди була пісня. Українці співали в будень і в свято, в рідному домі і на чужині, виливали свою радість і тугу. Та найголовніше, що розкриває для нас народна пісня, – це ставлення до всього, що відбувається в житті людей. І саме такі пісні становлять окремий пласт народної творчості і називаються побутовими. (слайд 6)
( учні пригадують визначення «побутові пісні» та їх жанри: козацькі, дитячі, ліричні, жартівливі, колискові і т.д.)
5. Актуалізація опорних знань і вмінь. (слайд 8)
В.Мат : А зараз усний математичний тест. (тест у програмі Learning up)
1.Розв’язування усних вправ
У вас на екрані тест – уважно читаємо, хто готовий підіймає руку і дає відповідь, і перевіряємо:
1.Яке з чисел є коренем рівняння: х: 746 =10 ?:
А) 7 460 Б) 746 В) 74 006 Г) 7 046
2. З автобуса на зупинці вийшло 15 пасажирів. Дев’ятеро з них пішли до пішохідного переходу, а решта людей почали переходити дорогу, попереду автобуса. Скільки людей порушили правила дорожнього руху?
А) 10 Б)9 В) 6 Г) 5
3. Обчисліть: 28:4-3;
А)14 Б)28 В) 4 Г) 3
4. Подайте 5032 м у кілометрах і метрах
А)5км 32 м Б)50км32 м В)532км 10м Г) 500км32 м
5. Біля школи ростуть каштани та берези. Каштанів росте 9, а беріз– у 3 рази більше. Скільки дерев росте біля школи?
А) 46 Б) 27 В) 12 Г) 36
6. В Оленки двокопієчних монет стільки, скільки десятикопієчних. Усього у неї 60 к. Скільки грошей в Оленки двокопієчними монетами?
А) 0 монет Б) 5 монет В) 60 монет Г) 2 монети
2. Наступне завдання – робота в парах (слайд 9)
Розв’язати кросворд. (лежить на столах).
1. Геометрична фігура, яка має початок і не має кінця (промінь).
2. Частина прямої, обмежена двома точками (відрізок).
3. Результат дії додавання (сума).
4. Результат дії віднімання (різниця).
5. Не крива (пряма).
А тепер прочитайте слово, яке утворилося по вертикалі ( пісня), як зв’язок математичних термінів та музичних понять.
6. Історична довідка. (слайд 10)
В. Муз: Народна пісня завжди була невичерпним джерелом для творчості багатьох композиторів та виконавців.
(слайд 12) Колесо історії (розшифровка QR кодів)
У вас а партах на яскраво-жовтих листочках лежать зашифровані у QR коди цікаві факти з життя та творчості А.Б.Соловяненка, считайте їх за допомогою своїх смартфонів та поділіться з іншими.
(слайд 13)
В.Муз: А.Соловяненко народився 25 вересня 1932 року, 25 вересня 1999 усі шанувальники таланту Анатолія Борисовича відзначали 67 років з дня його народження. В цей день його ім’я з теплотою у серці і невимовною вдячністю згадували не тільки в Україні, а й у багатьох країнах світу.
Ми маємо змогу почути його спів – народні пісні, його улюблені, які Анатолій Солов’яненко неповторно виконував на сценах багатьох столиць світу, як справжній українець, партіот своєї Батьківщини. Ви почуєте українські народні пісні: «Чорнії брови», «Ніч яка місячна» та «Місяць на небі» (Звучить відео підбірка трьох укр..нар.пісень)
(слайд 14)
Обговорення прослуханої музики
- Який характер пісень?
- До якої групи народних побутових пісень належать ці пісні?
- Яка пісня набільше сподобалась? Чому?
7. Колективне розв’язування вправ.
В.Мат: Які чудові пісні! Я бачу, діти, що ви як зачаровані. Справді, таке диво може зачарувати будь-кого. (слайд 15 -16-15)
Але мало хто знає, що А.Б.Солов’яненко мав математичну освіту: він закінчив Донецький політехнічний інститут і викладав у ньому нарисну геометрію. (Нарисна́ геоме́трія — це розділ геометрії, що вивчає методи зображення тривимірних об'єктів , сьогодні ви знаєте це поняття, як 3D)
І коли у квітні 1962 р. на звітному концерті у Києві виступив молодий інженер, зал був приголомшений, журі вражене, а дирекція столичного театру опери і балету запросила його на роботу у свій колектив.
(Слайд №17)
Завдання 1. Давайте обчислимо скільки років та місяців пройшло з того часу, якщо концерт відбувся 15 квітня 1962 р., а зараз листопад 2019.
Розв’язання:
2019-1962=57 років і 11-4=7 місяців
Відповідь: 57 років і 7 місяців (перевірка-слайд)
(слайд 18)
В.Муз: Понад 50 років минуло з того часу, а було ніби вчора. Шанувальники таланту А.Б.Солов’яненка ніколи не забудуть ще один його виступ – сольний концерт у столичному палаці культури «Україна» 1978 року. Публіка кричала «Браво!», «Браво!» і мало хто знав тоді, що це А.Солов’яненко склав свій випускний іспит на закінчення Київської консерваторії. Хоч уже мав звання народного артиста, був визнаним і популярним у своїй країні і за кордоном.
(слайд 19)
Завдання 2. А було йому тоді… Скільки років, ви дізнаєтесь, розв’язавши рівняння : 16569+х=2716+13899
Розв’язання:
16569+х=2716+13899,
16569+х=16615,
х=16615-16569,
х=46,
Перевірка: 16569+46=16615.
Відповідь: А.Солов’яненку тоді було 46 років. (Слайд 6)
Фізкульхвилинка (слайд 20)
8. Групова робота. Завдання 1. (слайд 21)
В.Мат :У кожної групи на партах є завдання. Розв’язавши їх, ви дізнаєтеся про цікаві факти із життя А.Солов’яненка і познайомите з ними інших.
І група.
Сума трьох чисел дорівнює 4304. Перше з них у сім разів більше від другого, а третє дорівнює сумі першого та другого. Перше з чисел, те яке вас цікавить.
х+7х+(х+7х)=4304
16 х=4304
х=269
Відповідь: 7*269=1883
Вч муз. Стільки власних концертів дав А. Солов’яненко
ІІ група .
У саду ростуть вишні , яблуні та груші. Вишень було 84 дерева, що в 4 рази менше ніж яблунь і на 38 дерев менше ніж груш. Скільки всього дерев росло в саду?
1.84*4=336(д),- було яблунь;
2.84+38=122(д)-було груш;
3.336+84+122= 542 (дерева)
Вч муз. Стільки оперних партій виконав А. Солов’яненко.
ІІІ група.
Один робітник виготовляє 153 деталі за зміну, а другий – на 18 деталей більше. Скільки всього деталей виготовляють два робітники за 4 зміни, працюючи разом?
1.153+18=171 – (дет.) – виготовляє ІІ робітник за зміну ;
2.171+153=324 (дет.) - виготовляють робітники за 1 зміну разом;
3.324*4=1296 (дет.) - виготовляють два робітники з 4 зміни.
Відповідь: 1296 деталі.
Вч муз. У стількох оперних спектаклях співав А. Солов’яненко
( перерва, представлення задач)
(Слайд 22)
Вч муз. Ми маємо змогу почути його спів – українську народну пісню «Їхав козак за Дунай», яку Анатолій Солов’яненко неодноразово виконував на сценах багатьох столиць світу і яку сьогодні ми з вами розучимо.
(Звучить відео кліп пісні)
А) вокально-хорові вправи
Б) Робота над піснею
Вч. Муз: Жоден оперний співак не міг вважати свій спів досконалим, якщо він не пройшов італійську школу вокалу. А.Солов’яненко стажувався у міланському театрі.
Подолати відстань від Донецька до Мілана йому було б набагато простіше засобами математики.
9.Індивідуальна робота . (слайд 23)
В.Мат :Розв’яжемо задачу. Хто перший розв’яже задачу буде її представляти.
З Донецька до Києва А.Солов’яненко вирушив потягом , який був у дорозі 13 годин і йшов зі швидкістю 58 км/год. З Києва до Мілана він летів літаком 3 години зі швидкістю 575 км/год. Яка відстань між оперними театрами Донецька та Мілану?
Згадаємо якою формулою будемо користуватися? (S=v *t )
(слайд 24) -схема
Розв’язання :(слайд 25)
58*13=754 (км) - проїхав потягом;
575*3=1725 (км) - летів літаком ;
754+1725=2479 (км) - вся відстань
Відповідь: відстань між оперними театрами Донецька та Мілану 2479 км.
Вч. Муз.«Жодної хвилини, витраченої даремно, без користі» – ось життєвий девіз народного артиста А.Солов’яненка.
І наша спільна праця на уроці не пройшла без користі для вас. Ви були активними, уважними.
До вашої уваги ще олне завдання, яке було задано кільком учням заздалегідь – це проект «Пісні нашої родини»
Захист проектів з музики «Пісні нашої родини»(2 проекти) (слайд 26)
Вч. Муз.Ось і підійшов до кінця урок. Я вважаю, що кожен із вас знайшов ту невидиму ниточку, яка пов’язує математику і музику.
Підсумки уроку. Оцінювання.
Всі хто працював активно отримають гарні оцінки.
Рефлексія. Метод «Незакінчене речення» (слайд 27)
Сьогодні на уроці я дізнався про …
Мені сподобалося, ….
Я не знав, що …..
Мені потрібно повторити….
Мені запям’яталось…
Домашнє завдання. (слайд 28) (Роздрукувати)
(QR код)
1. Знайти додаткові цікаві відомості про А. Б. Солов’яненка
2. Обчислити значення виразів:
а)608 . 175;
б)408000 : 170;
в) 315 : (162 + 12 . 24 - 429).
3. Розв’язати рівняння :
238 : х =14.
4. Одна сторона трикутника 15 см, друга – в 3 рази довша за першу і на 11 см коротша за третю сторону. Обчислити периметр трикутника.
В.Мат :Дякую за активну роботу, за увагу, за спостережливість, уважність.
(слайд 29)
Мій настрій на уроці…( виходячи з класу на дошці діти кріплять свій настрій від уроку до обраного смайлика)
Послухайте у виконанні Анатолія Солов’яненка пісню, слова до якої написала людина, яка також мала математичну освіту (фізико-математичний факультет Харківського університету) – це Михайло Петрович Старицький – брат основоположника української класичної музики Миколи Лисенка.
(Звучить пісня „Ніч яка, Господи, місячна, зоряна” у виконанні А. Солов̕ яненка)