Бінарний урок математики і музики для 5 класу «Пісня живе серед нас. Натуральні числа»(конспект)

Про матеріал
У матеріалі представлено розробку відкритого уроку музичного мистецтва та матетматикиз елементами STEAM-освіти.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Інтегрований урок математики

і музики

для 5 класу

«Пісня живе серед нас.

Натуральні числа»

 

 

« Пісня живе серед нас .Натуральні числа».

Мета:    Формування предметних компетентностей:

-повторити і закріпити знання, вміння, навички учнів   додавати, віднімати , множити , ділити   натуральні  числа, розв’язувати  задачі на ці дії; повторити і систематизувати знання учнів з  теми «Натуральні числа»;

       - ознайомити з особливостями понять «народна  музика, побутова пісня», засобами математики та музики ознайомити учнів з життям і творчістю А.Б.Солов’яненка;

      - розвивати творчі здібності учнів, виховувати ціннісне ставлення до музичної культури минулого і сучасності.

Формування ключових компетентностей:

-спілкування державною мовою - доречно та конкретно вживати в мовленні математичну термінологію, чітко, лаконічно та зрозуміло формулювати думку;

-математична компетентність – розвивати вміння виконувати дії з натуральними числами, розв’язувати рівняння та

текстові задачі з використанням усіх дій з натуральними числами;

-уміння вчитися впродовж життя – організовувати та планувати свою навчальну діяльність;

-соціальна та громадянська  компетентності – вміння працювати самостійно, в  групах ,виділяти та виконувати власну роль у командній роботі.

- виявлення спільних закономірностей і елементів музики й математики; розвиток логічного й абстрактного мислення;

- дати уявлення про цілісність світу і взаємозв'язок шкільних предметів,

 міжпредметної естетичної – виявляти естетичне ставлення до світу в різних сферах діяльності людини, оцінювати предмети і явища, їх взаємодію, що формується під час опанування різних видів мистецтва.

Тип уроку: формування та вдосконалення вмінь і навичок.

Обладнання та наочність: телевізор, комп’ютер, підручник, мультимедійна презентація, музичний центр, музичний інструмент.

Хід уроку

  1. Організаційний етап. (слайд 1)

Клас поділяється на 3  команди за геометричними фігурами – квадрат, коло, трикутник.(фігури уже на столах)

             - музичне привітання;

2. Перевірка домашнього завдання.

  Домашнє завдання з математики. Консультанти.

Доброго дня, діти! Чи виникли питання при виконанні домашнього завдання? В кінці уроку зберу зошити для перевірки.

  1. Мотивація навчальної діяльності  учнів.

 Асоціативний кущ. (слайд 2)

 Які асоціації викликають у Вас слова: (слова лежать на столах)

«математика, музика, школа» - підберіть по  декілька слів до кожного з понять, наприклад: математика- задачі, додавання, … ,

Музика - пісня , слухати, …,

Школа – клас, парта, … ,

  1. Повідомлення теми та мети уроку.

 

В.Мат : Записуємо дату і тему уроку: «Пісня живе серед нас. Натуральні числа» . (слайд 3)

(слайд 4)

Епіграфом нашого уроку є вислів найвідомішого фізика А. Ейнштейна «Математика і музика потребують єдиного мислення».

Засобами математики та музики на уроці ознайомимо  вас з творчістю

А. Солов’яненка, для цього ми повторимо дії з натуральними числами, пригадаємо розв’язування рівнянь та задач. Спробуємо знайти, що є спільного між математикою і музикою, відшукаємо аналогії, а також спробуємо знайти спільні точки дотику точної науки математики і прекрасного, витонченого мистецтва – музики, зокрема, народної пісні.

 Математика та мазика – два шкільних предмети, два полюси людської культури.

 

(слайд 5)

В.Муз:  Слухаючи музику, ми переносимось у магічний світ звуків. Розв’язуючи задачі, ми поринаємо у логічний та точний світ чисел. Ми не задумуємося над тим,що світ звуків та простір чисел з давніх часів знаходяться поруч один з одним.

Надзвичайним скарбом нашого народу завжди була пісня.  Українці співали в будень і в свято, в рідному домі і на чужині, виливали свою радість і тугу. Та найголовніше, що розкриває для нас народна пісня, – це ставлення до всього, що відбувається в житті людей. І саме такі пісні становлять окремий пласт народної творчості і називаються побутовими. (слайд 6)

  • Пригадайте, які пісні називаються побутовими?
  • Які групи пісень належать до них? (слайд 7)
  • Які пісні називають козацькими?
  • Для чого призначені колискові пісні?
  • Про що розповідають ліричні пісні?

( учні пригадують визначення «побутові пісні» та їх жанри: козацькі, дитячі, ліричні, жартівливі, колискові і т.д.)

 

5.  Актуалізація опорних знань і вмінь. (слайд 8)

 В.Мат : А зараз усний математичний тест. (тест у програмі Learning up)

1.Розв’язування усних вправ

У вас на екрані тест – уважно читаємо, хто готовий підіймає руку і дає відповідь, і перевіряємо:

1.Яке з чисел є коренем рівняння:  х: 746 =10 ?:

А) 7 460            Б) 746                 В) 74 006               Г) 7 046

2. З автобуса на зупинці вийшло 15 пасажирів. Девятеро з них пішли до пішохідного переходу, а решта людей почали переходити дорогу, попереду автобуса. Скільки людей порушили правила дорожнього руху?

А) 10           Б)9              В) 6                Г) 5

3.  Обчисліть: 28:4-3;

А)14          Б)28              В) 4              Г) 3

4. Подайте 5032 м у кілометрах і метрах

А)5км 32 м           Б)50км32 м               В)532км 10м         Г) 500км32 м

5. Біля школи ростуть каштани  та берези. Каштанів росте 9, а беріз– у 3 рази більше.  Скільки дерев росте біля школи?

А) 46              Б) 27                  В) 12                    Г) 36

6. В Оленки двокопієчних монет стільки, скільки десятикопієчних. Усього у неї 60 к. Скільки грошей в Оленки двокопієчними монетами?

А) 0 монет             Б) 5  монет            В) 60 монет          Г)  2 монети

2.  Наступне завдання – робота в парах (слайд 9)

Розв’язати  кросворд. (лежить на столах).

 

 

 

 

 

 

1. Геометрична фігура, яка має початок і не має кінця (промінь).

2. Частина прямої, обмежена двома точками (відрізок).

3. Результат дії додавання (сума).

4. Результат дії віднімання (різниця).

5. Не крива (пряма).

А тепер прочитайте слово, яке утворилося по вертикалі ( пісня), як звязок математичних термінів та музичних понять.

 

6.  Історична довідка.   (слайд 10)

В. Муз: Народна пісня завжди була невичерпним джерелом для творчості багатьох композиторів та виконавців.

  • І сьогодні на уроці ми познайомимося з творчістю відомого українського виконавця А.Б.Солов’яненка, якого називали українським соловейком і одним з найкращих тенорів у світі. Діти, пригадайте, «тенор – це …високий чоловічий голос). (слайд 11-слайд10)

 

(слайд 12) Колесо історії  (розшифровка QR кодів)

У вас а партах на яскраво-жовтих листочках лежать зашифровані у QR коди цікаві факти з життя та творчості А.Б.Соловяненка, считайте їх за допомогою своїх смартфонів та поділіться з іншими.

  • Анатолія Солов'яненка Він виступав на сценах відомих театрів світу - "Метрополітен-опера", "Ла Скала", Великого театру.
  • Йому пропонували залишитися в Італії і Росії, але серце Анатолія Борисовича назавжди було віддане Україні. 30 років він прослужив у Національному театрі опери і балету.
  • Пам’ятник співаку встановлено у Києві  на вулиці Інститутській, там же і встановлена меморіальная дошка (вул. Інститутська, 16).
  •  

(слайд 13)

В.Муз: А.Соловяненко народився 25 вересня 1932 року, 25 вересня 1999 усі шанувальники таланту Анатолія Борисовича відзначали 67 років з дня його народження. В цей день його ім’я з теплотою у серці і невимовною вдячністю згадували не тільки в Україні, а й у багатьох країнах світу.

Ми маємо змогу почути його спів – народні пісні, його улюблені, які Анатолій Солов’яненко неповторно виконував на сценах багатьох столиць світу, як справжній українець, партіот своєї Батьківщини. Ви почуєте українські народні пісні: «Чорнії брови», «Ніч яка місячна» та «Місяць на небі»    (Звучить відео підбірка трьох  укр..нар.пісень)

(слайд 14)

Обговорення прослуханої музики

 - Який характер пісень?

- До якої групи народних побутових пісень належать ці пісні?

- Яка пісня набільше сподобалась? Чому?

 

7. Колективне розв’язування вправ.

В.Мат: Які чудові пісні! Я бачу, діти, що ви як зачаровані. Справді, таке диво може зачарувати будь-кого. (слайд 15 -16-15)

Але мало хто знає, що А.Б.Солов’яненко мав математичну освіту: він закінчив Донецький політехнічний інститут і викладав у ньому нарисну геометрію. (Нарисна́ геоме́трія — це розділ геометрії, що вивчає методи зображення тривимірних об'єктів , сьогодні ви знаєте це поняття, як 3D)

І коли у квітні 1962 р. на звітному концерті у Києві виступив молодий інженер, зал був приголомшений, журі вражене, а  дирекція столичного театру опери і балету запросила його на роботу у свій колектив.

(Слайд  17)

Завдання 1. Давайте обчислимо скільки років та місяців пройшло з того часу, якщо концерт відбувся 15 квітня 1962 р., а зараз листопад 2019.

Розв’язання:

2019-1962=57 років і 11-4=7 місяців

Відповідь: 57 років  і 7 місяців (перевірка-слайд)

 (слайд 18)

В.Муз: Понад 50 років минуло з того часу, а було ніби вчора. Шанувальники таланту А.Б.Солов’яненка ніколи не забудуть ще один його виступ – сольний концерт у столичному палаці культури «Україна» 1978 року. Публіка кричала «Браво!», «Браво!» і мало хто знав тоді, що це А.Солов’яненко склав свій випускний іспит на закінчення Київської консерваторії. Хоч уже мав звання народного артиста, був визнаним і популярним у своїй країні і за кордоном.

 (слайд 19)

Завдання 2. А було йому тоді… Скільки років, ви дізнаєтесь, розв’язавши рівняння :     16569+х=2716+13899

Розв’язання:

16569+х=2716+13899,

16569+х=16615,

х=16615-16569,

х=46,

 Перевірка: 16569+46=16615.

Відповідь: А.Солов’яненку тоді було 46 років. (Слайд 6)

Фізкульхвилинка (слайд 20)

8. Групова робота. Завдання 1. (слайд 21)

 

В.Мат :У кожної групи на партах є завдання. Розв’язавши їх, ви дізнаєтеся про цікаві факти із життя А.Солов’яненка і познайомите з ними інших.

І група.

     Сума трьох чисел дорівнює 4304. Перше з них у сім разів більше від другого, а третє дорівнює сумі першого та другого. Перше з чисел, те яке вас цікавить.

х+7х+(х+7х)=4304

16 х=4304

х=269

Відповідь:  7*269=1883

Вч муз.  Стільки власних концертів  дав А. Солов’яненко

ІІ група .

У саду ростуть вишні , яблуні та груші. Вишень було 84 дерева, що в 4 рази менше ніж яблунь і на 38 дерев менше ніж груш. Скільки всього дерев росло в саду?

1.84*4=336(д),- було яблунь;

2.84+38=122(д)-було груш;

 3.336+84+122= 542 (дерева)

Вч муз. Стільки оперних партій виконав А. Солов’яненко.

   ІІІ група.

         Один робітник виготовляє 153 деталі за зміну, а другий – на 18 деталей більше. Скільки всього деталей виготовляють два робітники за 4 зміни, працюючи разом?

1.153+18=171 – (дет.) – виготовляє ІІ робітник за зміну ;

2.171+153=324 (дет.) - виготовляють робітники за 1 зміну разом;

3.324*4=1296 (дет.) -  виготовляють два робітники з 4 зміни.

Відповідь: 1296 деталі.

Вч муз. У стількох оперних спектаклях співав А. Солов’яненко

 ( перерва, представлення задач)

(Слайд 22)

Вч муз. Ми маємо змогу почути його спів – українську народну пісню «Їхав козак за Дунай», яку Анатолій Солов’яненко неодноразово виконував на сценах багатьох столиць світу  і яку сьогодні ми з вами розучимо.

(Звучить відео кліп пісні)

А) вокально-хорові вправи

Б) Робота над піснею

Вч. Муз: Жоден оперний співак не міг вважати свій спів досконалим, якщо він не пройшов італійську школу вокалу. А.Солов’яненко стажувався у міланському театрі.

Подолати відстань від Донецька до Мілана йому було б набагато простіше засобами математики.

9.Індивідуальна робота . (слайд 23)

В.Мат :Розв’яжемо задачу. Хто перший розв’яже задачу буде її представляти.

З Донецька до Києва А.Солов’яненко вирушив потягом , який був у дорозі 13 годин і йшов зі швидкістю 58 км/год. З Києва до Мілана він летів літаком 3 години зі швидкістю 575 км/год. Яка відстань між оперними театрами Донецька та Мілану?

 Згадаємо якою формулою будемо користуватися?  (S=v *t )

(слайд 24) -схема

Розвязання :(слайд 25)

58*13=754 (км) - проїхав потягом;

575*3=1725 (км) - летів літаком ;

754+1725=2479 (км) - вся відстань

Відповідь: відстань між оперними театрами Донецька та Мілану 2479 км.

Вч. МузЖодної хвилини, витраченої даремно, без користі» – ось життєвий девіз народного артиста А.Солов’яненка.

 І наша спільна праця на уроці не пройшла без користі для вас. Ви були активними, уважними.

До вашої уваги ще олне завдання, яке було задано кільком учням заздалегідь – це проект «Пісні нашої родини»

Захист проектів з музики «Пісні нашої родини»(2 проекти) (слайд 26)

Вч. Муз.Ось і підійшов до кінця урок. Я вважаю, що кожен із вас знайшов ту невидиму ниточку, яка пов’язує математику і музику.

 

Підсумки уроку. Оцінювання.

 Всі хто працював активно отримають гарні оцінки.

 

Рефлексія. Метод «Незакінчене речення» (слайд 27)

Сьогодні на уроці я дізнався про …

Мені сподобалося,  ….

Я не знав, що …..

Мені потрібно повторити….

Мені запямяталось…

 

Домашнє завдання. (слайд 28) (Роздрукувати)

 (QR код)

1. Знайти додаткові цікаві відомості про  А. Б. Солов’яненка

2. Обчислити значення виразів: 

            а)608  .  175;

            б)408000 : 170;

            в) 315 : (162 + 12  .  24  - 429).

3. Розв’язати рівняння :

            238 : х =14.

4. Одна сторона трикутника 15 см, друга – в 3 рази довша за першу і на 11 см коротша за третю сторону. Обчислити периметр трикутника.

В.Мат :Дякую за активну роботу, за увагу, за спостережливість, уважність.

 (слайд 29)

Мій настрій на уроці…( виходячи з класу на дошці діти кріплять свій настрій від уроку до обраного смайлика)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Послухайте у виконанні Анатолія Соловяненка пісню, слова до якої написала людина, яка також мала математичну освіту (фізико-математичний факультет Харківського університету) – це Михайло Петрович Старицький – брат основоположника української класичної музики Миколи Лисенка.

(Звучить пісня „Ніч яка, Господи, місячна, зоряна” у виконанні А. Солов̕ яненка)

 

docx
Додано
17 лютого 2020
Переглядів
1165
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку