Конспект уроку Музичного мистецтва у 5 класі на тему "Народні інструменти"

Про матеріал
Конспект уроку №12 Музичного мистецтва у 5 класі на тему "Народні інструменти" за підручником Л.Г.Кондратова. Урок насичений вправами та іграми, супроводжуєтья презентацією.
Перегляд файлу

ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ №10

НОВОКАХОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

 

 

 

Авторська розробка

уроку музичного мистецтва

в 5 класі

 

Тема 2: Народна музика

Народні інструменти

 

 

 

 

 

 

Янішевська

Лариса Іванівна

Вчитель музичного мистецтва

Другої кваліфікаційної категорії

 

2020

Урок № 12

Тема семестру:Народна музика

Тема уроку: Народні інструменти

Мета:

Навчальна: ознайомити учнів з українськими народними інструментами (струнними,струнно-смичковими, духовими, ударними), ознайомитись з їх звучанням, познайомитись з колективом Троїстих музик та їх музикою, навчити виразно виконувати народні та композиторські пісні.

Розвивальна – розвивати музичний слух, співацькі та слухацькі навички, образно-асоціативне мислення учнів, почуття темпу та ритму, уміння орієнтуватись у теоретичному матеріалі, формувати вміння виразно виконувати народні пісні, дотримуватись правил фразування і дихання під час вокально-хорової роботи.

Виховна – виховувати патріотичні почутті  та зацікавленість українськими творами мистецтва, українськими народними інструментами, виховувати художній смак учнів.

Тип уроку: засвоєння нових знань та навичок

Технології навчання:особистісно-орієнтоване навчання, технологія інтерактивного навчання, здоров’єзберігаюча, інформаційна.

Методи роботи: пояснювально-ілюстративний, словесний, інтерактивний, дослідницький, аудіовізуальний, практичний.

Форми роботи: вправа  «Комп’ютерний вірус», «Мозковий штурм», випереджальне завдання  «Гра в кореспондентів», «Мікрофон», аналіз прослуханого музичного твору, ребус, інструментальна та рухова інтерпретація, використання ДШІ, «Криптограма», «Кросворд», «Методичні картки»

Музичний матеріал: музичне вітання та музичне прощання, аудіо фрагменти звучання українських народних інструментів, українська народна пісня «Їхав козак за Дунай», аудіо запис «Гопака».

Наочні посібники: картки з зображенням українських народних інструментів, фото та аудіо фрагменти запису українських народних інструментів, презентація Microsoft Power Point, слова пісні, підручник.

Обладнання: ІКТ, фонохрестоматія, фортепіано, шумові музичні інструменти

 

 

C:\Users\Администратор\Desktop\Сучасний урок\20200213_133409.jpgХід уроку

1.Організаційний момент. Музичне привітання

 

 

2. Актуалізація навчальної діяльності

Учитель. Для того ,щоб дізнатись тему нашого уроку ми повинні розгадати криптограму, сьогодні до нашого комп’ютера завітав комп’ютерний вірус і тому заблокував ключ до криптограми, треба його розблокувати згадавши назви українських народних пісень, за кожну назву відкриється одна буква.

Вправа «Криптограма»

 

н

а

р

о

д

н

і

11

6

9

4

8

11

5

 

і

н

с

т

р

у

м

е

н

т

и

5

11

7

1

9

13

3

0

11

1

2

 

Вправа «Комп’ютерний вірус» (ймовірні відповіді дітей)

  •         «Ой ходить сон»
  •         « Котику сіренький»
  •         «Грицю,Грицю до роботи»
  •         «Подоляночка»
  •         «Щедрик»
  •         «Добрий вечір тобі,пане господарю»
  •         «Сіяв мужик просо»
  •         «Ой на горі та й женці жнуть»
  •         «А ми просо сіяли,сіяли»
  •         «Вийди, вийди сонечко»
  •         «Ой на горі Січ іде»
  •         «Ой сивая тая зозуленька»

 

 

Ключ до криптограми

0

11

9

13

2

7

1

8

4

6

3

5

е

н

р

у

и

с

т

д

о

а

м

і

 

 

3. Мотивація начальної діяльності

Учитель. Молодці діти. Гарно попрацювали і комп’ютерний вірус заблокували. Сьогодні тема нашого уроку «Народні інструменти» а саме українські народні інструменти. Ми з ними познайомимось, допоможуть мені наші кореспонденти, які самостійно дослідили та забрали інформацію, а в кінці уроку найуважніші учні допоможуть усьому класу відновити  картину, яку все ж таки вірус встиг пошкодити.(Слайд)

 

    4. Вивчення нового матеріалу

Учитель.

      Слово надаю нашим помічникам-кореспондентам. (Виступи учнів з випереджальним завданням)

     Кореспондент1.

Бандура та кобза давні українські струнно-щипкові інструменти.

      Бандура - Струнно-щипковий лютневий інструмент крилоподібної форми; Спосіб гри - ковзаючий, глісандоподібний, з широким застосуванням гри по всьому грифу і приструнках, за винятком (на відміну від кобзи) притискання пальцями струн до грифа. (Слайд )

     Кобза - український лютнеподібний струнний щипковий музичний інструмент з 4-ма (і більше) парними струнами. Кобза складається з корпусу і грифа, на грифі розташовані 8-10 нав'язаних ладів за допомогою яких на кожній струні можна отримати звуки хроматичної гами. (Слайд )

Гра «Мікрофон»

  •         Чому ці інструменти відносять до струнно-щипкових?
  •         Чи схожі бандура та кобза між собою?
  •         Як ви вважаєте чим саме схожа?

Кореспондент2  

Цимбали (бойківське - цимбал, закарпатське - цимбали). У традиції українців розрізняють два найпоширеніші типи цимбалів: старовинні і  мелодичні (на різних територіях України). Щоб цимбали зазвучали – треба вдарити п струнах спеціальними паличками.

(Слайд )

    Гудок — триструнний скомороший музичний інструмент з корпусом грушевидної форми, на якому грали лукоподібним смичком. Під час гри стоячи корпус упирали до грудей, сидячи - ставили на коліно. Прототип скрипки. Виконували музику на гудкі як і на скрипці смичком.

(Слайд )

 Гра «Мікрофон»

  •         До якої групи інструментів можна віднести гудо? (струнно-смичкові)
  •         Чому ви так вважаєте?

Кореспондент 3

Сопілка - народний духовий музичний інструмент, в Україні відомий з княжих часів. Виготовлявся із калинової гілки, бузини, ліщини,очерету та ін. Довжина сягала 30-40 см, у нижньому кінці просвердлювали 4- 5-6 дірочок. (Слайд)

Трембіта (локально бойківське - "трумбета") - мундштучний сигнальний інструмент лемківських, бойківських та гуцульських пастухів. На Гуцульщині також вживається у весільному, колядницькому, похоронному обрядах.

(Слайд)

Окарина - назва походить від італійського Ocarina - "гусеня". Її форма зазвичай нагадує голову гусака. Окарина - рід Свистково- сосудоподібної флейти з пристроєм для вдування повітря і декількома отворами. Точну дату народження цього стародавнього музичного інструменту вказати не можливо.

(Слайд)

 Гра «Мікрофон»

  •         До якої групи інструментів можна віднести сопілку, окарину та трембіту?
  •         Як ви вважаєте, чи можна вдома зіграти на трембіті?Обгрунтйте свою думку.

Кореспондент 4

Козобас — акомпануючий смичково-щипковий музичний інструмент створений у 1960-х роках на гуцульській фольклорно-етнографічній основі.

 (Слайд)

Волинка (загальноукраїнське - "коза", "дуда", гуцульське - "дудка", "дудки") - відомий широко колись інструмент групи шалмеїв. Зараз зберігся лише на Гуцульщині.

(Слайд)

Гра «Мікрофон»

  •         Ви коли-небудь бачили козобас і волинку?
  •         Чому на них зараз дуже рідко грають?

Кореспондент 5

Бугай (бербениця) - акомпануючий фрикційний музичний інструмент, який за тембром нагадує ревіння бугая. Невеличка діжечка, в якій верхній отвір обтягнуто шкірою. До шкіри в центрі прикріплено пучок конячого волосся. Музикант зволоженими у квасі руками сіпає за волосся і залежно від того, де зупиниться рука, змінюється висота звучання.

(Слайд )

Бу́бон — дуже поширений ударний музичний інструмент з невизначеною висотою звуку у вигляді обруча, на який з одного боку натягнуто шкіру. У прорізах обруча встановлено малі металеві таріолчки — брязкальця.

(Слайд)

Гра «Мікрофон»

  •         У всіх музичних  творах можна використовувати бугай?
  •         Чи можна грати весь музичний твір тільки на бубні?

 

Учитель. Дякую кореспондентам за підготовку, учням за увагу. З українськими народними інструментами познайомились, давайте згадаємо які українські народні танці можна виконати на них.

5. Фізкультхвилинка

(Звучить гопак) Спробуйте виконати рухи цього запального танцю.

Танцювальна та рухова імпровізація

6. Вправа «Методичні картки» та робота у парах

Учитель . У кожної пари є комплект карток з зображенням українських інструментів. Виберіть три інструменти для створення інструментального ансамблю. Як називався в Україні такий ансамбль музикантів? (Троїсті музики)

(Слайд)

7. Вокально-хорова робота

Розспівування. Виконання поспівки

Розучування української народної пісні «Їхав козак за Дунай» 2 куплети.

Вправа «Ребус»

1) Виконання пісні вчителем

- Як ви гадаєте, як називається ця пісня?

- Прочитайте уважно її назву, зашифровану у ребусі. («Їхав козак за Дунай»)

2) Вивчення слів двох куплетів, робота над дикцією

3) Робота над чистотою інтонування, правильним диханням, фразування

4) Інструментальна інтерпретація пісні. (Виконання пісня з шумовими дитячими інструментами (ДШІ)

5) Рухова інтерпретація пісні.

8.Підсумки уроку

     Сьогодні ми на уроці добре попрацювали і познайомилися з українськими народними інструментами, вивчили пісню та послухали українські народні інструменти. Комп'ютерний вірус встиг пошкодити не тільки нашу назву,а й картинку, яка захована у  під кросвордом. Наша кропітка праця допоможе  відновити  картину,а для цього треба розгадати кросворд.

(Слайд)

Зображення інструментів на картках.

Учитель. Ось і відновили ми картину «Козак Бандурист» невідомого автора 19 ст.

Вправа «Мозковий штурм»

  •         Хто зображений на картині?
  •         Який інструмент тримає козак?
  •         Яку музику він виконує?  Сумну чи веселу?

 

8. Оцінювання учнів на уроці.

9. Домашнє завдання (за бажанням)

     Знайдіть приклади використання українських народних танців у творчості професійних композиторів.

 

 

C:\Users\Администратор\Desktop\Сучасний урок\20200213_132211.jpg

 

 

Музичне прощання

1

 

docx
Додано
25 лютого 2020
Переглядів
1430
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку