Бінарний урок на тему: "Домедична допомога під час отруєння"

Про матеріал

Ознайомлення учнів із причинами харчових отруєнь, збагачувати їх знання про основні правила харчування, систематизувати знання про профілактику харчових отруєнь, ознайомити з правилами надання домедичної допомоги при харчових отруєннях та кишкових інфекціях.

Перегляд файлу

Тема.  Харчові отруєння небактеріального походження,  домедична допомога

            під час отруєння.

Мета:

Навчальна:  ознайомити учнів із причинами харчових отруєнь, збагачувати їх знання про основні правила харчування,  систематизувати знання  про профілактику харчових отруєнь, ознайомити з правилами  надання  домедичної  допомоги при харчових отруєннях та  кишкових  інфекціях;

Розвиваюча: розвивати санітарно-гігієнічні навички, розвивати вміння та навички само- і взаємодопомоги при харчових отруєннях;

Виховна:       виховувати  бережливе ставлення до свого здоров'я,  виховувати здоров'язбережувальні звички.

Обладнання:  ілюстративний матеріал, схема-таблиця «Попередження харчових отруєнь», мультимедійні засоби та презентація.

Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.

Дидактичне забезпечення: буклети, квіточка-семипелюсточка, опорні конспекти, план - конспект уроку, підручники:

1. О.М.Олійник «Основи фізіології, санітарії та гігієни харчування», Львів-1998р.

2. Й.С. Білоруська «Основи мікробіології, санітарії та гігієни», К.-2003р.

Матеріально – технічне забезпечення: мультимедійний проектор, ноутбук.

Міжпредметні зв’язки: виробниче навчання з професії «кухар», безпека життєдіяльності, анатомія,  соціологія, естетичне виховння, біологія, технологія приготування їжі.

Література для підготовки до уроку викладача:

1. Буянов В.М. Перша медична допомога - М.: Медицина, 1978.

2. Велика медична енциклопедія / Гол. ред. Б.В. Петровський .- Т.18 - М.: Радянська енциклопедія, 1982.

3. Винокурова Л.Е., Васильчук М.В., Гаман М.В. «Основи охорони праці», К. «Вікторія» 2001.

4. Жидецький В.П., Джигирей В.С., Мельников О.В. Основи охорони праці. Навч. посібник.-Львів: Афіша, 2000.

5. Рожінского М.М., Катковський Г.Б. Надання долікарської допомоги. - М.: Медицина, 1980.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

1. Привітання, налаштування  позитивного настрою в групі

2. Створення атмосфери довіри та доброзичливості

3. Перевірка відвідування, стану робочих місць та зовнішнього вигляду учнів, організації уваги.


Викладач ЗВ. 

А цікаво вам дізнатись,

Що сьогодні може статись?

Ну то всядьтеся зручніше

І працюємо скоріше.


ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів

Викладач ЗВ. Дорогі учні, ви вже знаєте, що для нормального росту і розвитку людського організму необхідні енергія і будівельний матеріал. Цей будівельний матеріал забезпечує їжа. Тож наше життя і здоров'я залежить від того, що і як ми споживаємо.

Викладач санітарії. Наша маса, зріст, розум, краса, наші успіхи і невдачі, навіть наші хвороби — усе це наслідки нашого харчування.

Викладач ЗВ. Зараз ми проведемо опитування з допомогою Вправи  «Квіточка»: 7 бажаючих учнів зривають по одній пелюсточці з квіточки, читають питання та дають відповідь на нього.

- Які продукти допомагають людям рости?

- Які продукти харчування заряджають організм енергією?

- Які продукти харчування «зігрівають» тіло?

- Чому харчові продукти мають бути різноманітними?

- Чим людина може отруїтись? (харчами, грибами, чадним газом, алкоголем, токсичними та наркотичними речовинами тощо).

- Чи завжди після вживання їжі ми почуваємо себе задоволеними?

- Які неприємні відчуття можуть виникати після прийому їжі?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Викладач санітарії.  Епіграфами до  нашого уроку ми обрали приказки «Ми копаємо собі могилу ложкою і виделкою» та «Свою хворобу шукай на дні тарілки!» бо вони мають глибокий зміст. Ми практично припинили споживати «живі» продукти, необхідні нашому організму. До них належать свіжі овочі та фрукти, зелень, ягоди, молоко, сир домашнього приготування, свіже м’ясо, риба, соки, горіхи, злаки.

Викладач ЗВ.  Згідно результатів статистичних досліджень, проведених Міністерством охорони здоров’я, на сьогодні основною причиною виникнення інфекційних кишкових захворювань та харчових отруєнь є недотримання елементарних правил гігієни під час зберігання або приготування їжі. За даними Всеукраїнської організації охорони здоров’я щороку від отруєнь помирає понад 250 000 чоловік. Показники гострих отруєнь в Україні зростають і складають вже 25-40 випадків на 10 000 населення. Спостерігається збільшення побутових (випадкових, алкогольних, наркотичних, лікарських) отруєнь серед дітей та підлітків. Ця біда може торкнутись кожного. Тому для майбутніх кухарів на сучасному ринку ресторанного господарства виникає необхідність вивчення теми отруєння, щоб отримати знання про необхідність надання домедичної допомоги потерпілому при отруєнні.

Впродовж уроку нам необхідно вирішити наступну проблемну ситуацію. Проблемна ситуація.  Марія і Юля посперечалися. Марія стверджує, що харчові отруєння спричиняють тільки бактерії, які розмножилися в їжі. а Юля вважає, що харчові отруєння виникають тільки через вживання отруйних грибів і рослин. Хто з них правий?

IV. Вивчення нового матеріалу (Бесіда-обговорення)

Викладач санітарії. Наше здоров'я  залежить від того, що ми їмо, як

 швидко і як часто. Усі харчові продукти мають бути доброякісними і свіжими. Поспішна їжа, її погане пережовування спричиняють болі у животі, відчуття нудоти і блювання. Але найбільшу небезпеку несуть у собі харчові отруєння. План роботи.

1. Поняття про харчове отруєння.

2. Ознаки та домедична  допомога потерпілому при харчових отруєннях.

Викладач ЗВ.  Розповідь викладача з використанням міні - плакатів:

Т. ч., сьогодні на уроці ми поведемо мову про ... харчові отруєння. Перед тим, як ми перейдемо безпосередньо до вивчення матеріалу, скажіть мені, як ви гадаєте навіщо ми вивчаємо даний матеріал. Спробуйте сформулювати мету уроку. Тепер відкрийте зошити запишіть...

Отруєння – це порушення функцій організму, спричинене потраплянням з навколишнього середовища токсичних речовин, що не можуть бути знешкоджені внутрішніми силами організму.

Виникнення харчових отруєнь пов’язано з прийняттям їжі, що містить токсичні речовини. Ці речовини містяться в отруйних грибах, гірких ядрах абрикос та інших кісточкових плодах; хлібі, виробленому з зерна з домішками мікроскопічних грибів та отруйних бур’янів; в отруйних продуктах тваринного походження. Значну небезпеку представляють отруєння продуктами, що містять отрутохімікати та інші хімічні домішки. Харчові отруєння можуть виникнути у результаті потрапляння в їжу отруйних речовин рослинного, тваринного, мінерального походження, а також від продуктів, заражених деякими видами мікробів.

Викладач санітарії. (Робота з схемами). Схематично харчові отруєння  можна зобразити так:

                                        Харчові  отруєння

 

Бактеріального походження                 Небактеріального походження

            

Б

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Викладач санітарії. Як ви побачили це дуже об’ємна тема, розглянути її за один урок неможливо.  Тому сьогодні ми поговоримо про  харчові отруєння немікробного характеру.

Робота з опорним конспектом.

          Харчові отруєння немікробного характеру виникають при вживанні в їжу отруйних продуктів або хімічних отрут. До них відносяться отруєння:

  • отруйними грибами;
  • ядрами кісточкових (містять амигдалін, що в організмі взаємодіє з кислотою шлунка і утворює синильну кислоту);
  • сирою квасолею (містить отруту фазін, яка руйнується тільки при тепловій обробці);
  • пророслою картоплею ( міститься глікозид соланін);
  • насінням бур’янів, яке знаходиться в зерні (кукіль, дурман, блекота);
  • деякими видами риб (вусань, осман, і маринка мають отруйні молочко та ікру);
  • цинком, свинцем, міддю, миш’яком (містяться в посуді, газетах, добривах, пестицидах).

Види отруєння

Ознаки отруєння

Домедична допомога

Отруєння грибами

Блювання, понос, біль у животі, слинотеча, головний біль, загальна слабкість, повільний і слабкий пульс, задишка, кома.

Промивання шлунка (розчином харчової соди (чайна ложка на півлітра води) або розчин марганцевокислого калію блідо-рожевого кольору), проносне, клізма, прийняття великої кількості рідини, зігрівання тіла, можна дати активоване вугілля, викликати “швидку допомогу”.

Отруєння речовинами рослинного походження

Нудота, блювота, біль у животі, понос, слинотеча, рідше сухість у роті; загальна слабкість; у важких випадках судоми, втрата свідомості, порушується ритм серцевої діяльності та дихання.

Промити шлунок (дати випити 3-4 склянки води; пальцем або ложечкою натиснути на корінь язика, викликаючи блювоту), промивання повторити 2-3 рази. Після промивання шлунка прийняти активоване вугілля (20 таблеток на 1 склянку перевареної води розмішують докашкоподібного стану і випивають) і через 2години повторно промити шлунок. Якомога швидше доставити постраждалого в лікарню; за наявності судом, щоб не допустити порушення дихання через спазм жувальних м’язів, у рот потерпілого вставляють ручку ложки, обгорнену носовою хусточкою або бинтом.

Отруєння харчовими продуктами і водою

Загальна слабкість, нудота, багаторазове блювання, спазми у животі, пронос, блідість, спрага, можливе підвищення температури, частий пульс, судоми.

У таких випадках отруєному кілька разів промивають шлунок (процедуру повторюють доки не з’являться чисті промивні води); очистити товстий кишечник теплою водою за допомогою клізми. Вживати велику кількість рідини. Для зігрівання хворого обкладають грілками. Обов’язково викликати “швидку допомогу” чи лікаря.

Викладач ЗВ. Ви уважно вивчили конспект? Давайте зясуємо?

- Якими продуктами харчування найчастіше можна отруїтись? (сметана, молоко, кондитерські вироби, ранні овочі та фрукти)

- Які рекомендації лікарів, щоб уникнути харчового отруєння?

(не купувати їжу на стихійних ринках; дочекатись природного дозрівання овочів та фруктів).

Викладач санітарії. Ви з допомогою опорного конспекта ознайомилися  із загальними симптомами отруєнь та домедичної допомоги у разі їх виникнення. А зараз ми з’ясуємо симптоми отруєнь певними рослинами та грибами. З цією метою  кожен з вас  на попередньому уроці одержав випереджуюче домашнє завдання. (Доповіді учнів) – додаток 1.

 

Викладач ЗВ. Давайте узагальнимо всі отримані під час уроку знання.

Загальні правила домедичної допомоги у разі харчового отруєння

- Негайно викличте лікаря.

- Промийте постраждалому шлунок: дайте випити 5-6 склянок теплої води, натисніть на корінь язика, викличте блювання, повторіть процедуру декілька разів.

- Дайте постраждалому випити міцного несолодкого чаю.

- При проносі — поставте клізму.

- Дайте прийняти активоване вугілля (1 таблетку на 10 кг маси тіла).

- Якщо блювання в потерпілого проходить мимоволі, а він непритомний, поверніть його голову набік, стежте, щоб блювотні маси не потрапили в дихальні шляхи (вчасно видаляйте їх з ротової порожнини)

Суворо заборонено при сильних харчових отруєннях приймати без призначення лікаря:

антибіотики, сульфаніламідні препарати, лінекс, біопрепарати,

народну медицину у вигляді відварів і настоянок різних рослин (кора дуба, корки граната),

алкоголь і спиртові розчини.

викликати блювання, якщо потерпілий знаходиться у непритомному стані;

використовувати для промивання шлунку навіть слабких розчинів кислот, лугів;

давати пити молоко, якщо причина отруєння невідома; давати пити алкоголь.

У стаціонарі проводяться подальші заходи щодо усунення токсинів з організму і боротьба з інфекцією, зневодненням і ураженням нервової системи. При своєчасному початку лікування отруєння проходять безслідно за 3-7 днів.

Вправа «Створи пам'ятку»  - учасники,  використовуючи

 теоретичний матеріал створюють пам'ятку. Наприклад,  Пам’ятка  «Як надати першу допомогу при отруєннях»

Пам’ятайте! При харчовому отруєнні треба діяти швидко й рішуче.

Девіз "розумних": "Екстремальну ситуацію треба передбачити, по

можливості – уникнути, при необхідності – діяти"

 

Алгоритм дій

 

 

Так чи

ні

Перед вживанням їжі хоча б на вигляд та запах визначити, чи свіжа вона

 

Уникати  вживання їжі, несвіжої на вигляд чи запах

 

При отруєнні одразу викличу "швидку допомогу"

 

Поки "швидка допомога"  у дорозі — допомагаю хворому: промиваю шлунок. Якщо немає блювання, треба його викликати, а якщо є — не припиняти його, випивши від 1 склянки до 8 літрів слаборожевого розчину марганцевокислого калію (0,05 %). Блювання не припиняти доти, поки вода після блювання не стане чистою, блідо-рожевою. (За відсутності марганцівки можна використати для промивання шлунку розчин таніна (0,5 %) або води з домішками активованого вугілля чи солі)

 

Промивання шлунку не проводжу:

якщо хворий без свідомості;

якщо після отруєння пройшло 12 годин;

якщо є судоми

 

Після промивання шлунку до приходу лікаря очистити  хворому товстий кишечник теплою водою (20 градусів) за допомогою клізми. При цьому слідкую, щоб вийшла вся введена речовина

 

Даю ентеросгель чи пігулки активованого вугілля

 

На живіт і ступні ніг кладу грілку

 

До приїзду "швидкої допомоги" не залишаю хворого

 

 Пам’ятайте, що будь-яке отруєння вимагає пильної уваги до хворого.    

       Турбота та грамотні дії не просто допоможуть — в деяких випадках від них залежить життя людини

 

Викладач санітарії. Що необхідно робити щоб уникнути отруєнь?

Заходи попередження харчових отруєнь:

Щоб запобігти або звести до мінімуму ризик харчових отруєнь необхідно дотримуватися елементарних правил:

готувати їжу тільки в умовах кухонь, регулярно проводити прибирання в зоні приготування і прийому їжі,

суворо дотримуватися правил кулінарної обробки продуктів, технології приготування,

використовувати тільки доброякісні продукти, перевіряти терміни придатності,

по можливості не зберігати швидкопсувні продукти, або зберігати їх в умовах холодильника не більше 6-12 годин,

  з обережністю ставитися до продуктів з сирими компонентами, особливо в громадському харчуванні,

  завжди візуально і на запах перевіряти якість продуктів,

  не вживати консервів домашнього приготування, куплених на ринках,

  ретельно мити руки і посуд,

  боротися з мухами та іншими комахами в будинку, і особливо на кухні,

  не вживати в їжу незнайомих продуктів або страв, особливо у громадських закладах,

  завжди кип’ятити або фільтрувати воду.

 Викладач ЗВ. Ви, як кухар, можете стати причиною отруєння людей? Що необхідно робити? (додаток 2)

V. Закріплення набутих знань

Робота в групах

Робота в малих групах з роздатковим матеріалом.

    Завдання – 1,2 групи – отримують кольорові картинки отруйних та неотруйних рослин. Необхідно обрати отруйні рослини для людини.

3авдання – 3,4 групи – отримують кольорові картинки грибів-паразитів, в тому числі трутових грибів, домових грибів, тощо. Необхідно обрати гриби, що паразитують на злакових культурах.

Практична робота. Відпрацювання навичок домедичної  допомоги за харчових отруєнь. Робота в парах. Вправа «Отруєння»

Учням роздають малюнки різних продуктів, рослин, грибів, треба вибраті ті, які можуть викликати отруєння. (сира риба; консерва, в якої закінчився термін реалізації; суп; оселедець; петрушка(зелень);   отруйні рослини і гриби; консервовані вишні з кісточками…. Учні, працюючи в парах, відтворюють алгоритм виклику лікаря, виконання конкретних дій до його приїзду. При цьому вони по черзі виконують ролі потерпілого,  людини, що надає допомогу.

Ситуація. Ваш  одногрупник отруївся неякісними, несвіжими продуктами тваринного походження (м’ясо, риба, ковбасні вироби, м’ясні або рибні консерви). У нього блювання і болі в животі. Опишіть послідовність своїх дій під час надання йому домедичної допомоги. Таке тренування допоможе вам діяти спокійно в разі реального отруєння.

VI. Узагальнення та систематизація результатів роботи учнів

Фронтальне опитування

Дайте відповіді на запитання:

* Чому за харчового отруєння не можна приймати їжу? (Щоб уникнути запальних захворювань органів травлення.)

* Навіщо викликати лікаря, якщо ви добре й самі знаєте, що робити в такій ситуації? (Самолікування може призвести до непоправних наслідків)

* Чим небезпечний тривалий пронос і блювання? (Зневодненням організму)

* Чому рекомендована температура рідини для пиття хворого має бути наближена до температури тіла людини? (Щоб хворий організм не витрачав енергію на нагрівання абоохолодження рідини у шлунку. Рідина, наближена за своєю температурою до температури тіла людини, швидше всмокчеться слизовою оболонкою шлунку і потрапить до кров’яного потоку)

Сторінка інтелектуалів.

Гра  «Магічний квадрат»

Подивиться на цей магічний квадрат. Пропускаючи постійно однакову кількість літер і рухаючись за годинниковою стрілкою, ви прочитаєте вислів – вимогу правил особистої гігієни: основне правило профілактики шлунково-кишкових хвороб.

Е

К

М

Д

И

Ю

 

И

У

Ї

Р

П

О

Р

Е

Д

Й

Відповідь: «Мий руки перед їдою»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Головоломка "Вислів Гіппократа" – учні  одержують окремі

слова, з яких намагаються утворити вислів.

всі; з; Людина; приходять; народжується; їжею; хвороби; здоровою.

(Людина народжується здоровою, всі хвороби приходять з їжею)

VII. Підсумки уроку та домашнє завдання.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

- опрацювати опорний конспект;

- підготувати буклет (або пам’ятку) «Профілактика харчових отруєнь»;

- намалювати (або створити) слайди соціального ролика (або мультимедійної презентації) «Домедична допомога за харчових отруєнь»;

1. Самоаналіз діяльності

1

На уроці я працював(ла)

активно/ пасивно

2

Своєю роботою на уроці я

задоволений(а) / не задоволений(а)

3

Урок для мене здався

коротким /довгим

4

За урок я

не втомився(лась) / втомився(лась)

5

Мій настрій

став кращим/став гіршим

6

Матеріал уроку мені був

зрозумілий / не зрозумілий / корисний / марний цікавий / нудний

7

Домашнє завдання мені здається

посильним / важким / цікавим / не цікавим

2. Самооцінювання

Учні називають бал, що, на їх думку, відображає об’єктивну оцінку їх активності і якість роботи на уроці. Викладачі  коментують, за потреби коригують процес самооцінювання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                        Харчові  отруєння

 

Бактеріального походження                 Небактеріального походження

            

 

Б

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота з опорним конспектом.

 

  Харчові отруєння немікробного характеру виникають при вживанні в їжу отруйних продуктів або хімічних отрут. До них відносяться отруєння:

  • отруйними грибами;
  • ядрами кісточкових (містять амигдалін, що в організмі взаємодіє з кислотою шлунка і утворює синильну кислоту);
  • сирою квасолею (містить отруту фазін, яка руйнується тільки при тепловій обробці);
  • пророслою картоплею ( міститься глікозид соланін);
  • насінням бур’янів, яке знаходиться в зерні (кукіль, дурман, блекота);
  • деякими видами риб (вусань, осман, і маринка мають отруйні молочко та ікру);
  • цинком, свинцем, міддю, миш’яком (містяться в посуді, газетах, добривах, пестицидах).

 

Види отруєння

Ознаки отруєння

Домедична допомога

Отруєння грибами

Блювання, понос, біль у животі, слинотеча, головний біль, загальна слабкість, повільний і слабкий пульс, задишка, кома.

Промивання шлунка (розчином харчової соди (чайна ложка на півлітра води) або розчин марганцевокислого калію блідо-рожевого кольору), проносне, клізма, прийняття великої кількості рідини, зігрівання тіла, можна дати активоване вугілля, викликати “швидку допомогу”.

Отруєння речовинами рослинного походження

Нудота, блювота, біль у животі, понос, слинотеча, рідше сухість у роті; загальна слабкість; у важких випадках судоми, втрата свідомості, порушується ритм серцевої діяльності та дихання.

Промити шлунок (дати випити 3-4 склянки води; пальцем або ложечкою натиснути на корінь язика, викликаючи блювоту), промивання повторити 2-3 рази. Після промивання шлунка прийняти активоване вугілля (20 таблеток на 1 склянку перевареної води розмішують докашкоподібного стану і випивають) і через 2години повторно промити шлунок. Якомога швидше доставити постраждалого в лікарню; за наявності судом, щоб не допустити порушення дихання через спазм жувальних м’язів, у рот потерпілого вставляють ручку ложки, обгорнену носовою хусточкою або бинтом.

Отруєння харчовими продуктами і водою

Загальна слабкість, нудота, багаторазове блювання, спазми у животі, пронос, блідість, спрага, можливе підвищення температури, частий пульс, судоми.

У таких випадках отруєному кілька разів промивають шлунок (процедуру повторюють доки не з’являться чисті промивні води); очистити товстий кишечник теплою водою за допомогою клізми. Вживати велику кількість рідини. Для зігрівання хворого обкладають грілками. Обов’язково викликати “швидку допомогу” чи лікаря.

 

 

 

Додаток 1

 

ОТРУЙНІ     РОСЛИНИ

Отруйні рослини

Ознаки отруєння

Домедична допомога

  1. Кукіль звичайний

- Подразнення слизових оболонок порожнини роту, шлунково-кишкового тракту;

- слинотеча, нудота;

- блювота, пронос;

- загальне збудження;

- можливі паралічі.

- Промити шлунок;

- дати серцеві препарати;

- терміновий виклик «Швидкої допомоги».

2. Плевел п`янкий Lolium_perenne_1.jpg

- Ураження центральної нервової системи: млявість, сонливість, нетверда хода, тремтіння, зменшення чутливості;

- порушення серцевої діяльності;

- почастішання дихання.

- Промити шлунок;

- поставити клізму;

- дати серцеві препарати;

- дати адсорбуючі засоби;

- терміновий виклик «Швидкої допомоги»

3.Геліотроп

heliotropium0.jpg

- Ураження печінки;

- водянка;

- судоми, кома;

- Промити шлунок;

- дати адсорбуючи засоби;

- терміновий виклик «Швидкої допомоги»

4.Блекота belenadj_enl.jpg

- Надмірне збудження;

- розширені зіниці;

- почервоніння шкіри, обличчя;

- галюцинації, запаморочення.

- Промивання шлунку великою кількістю води;

- терміновий виклик «Швидкої допомоги»

5. Беладонна (красавка) belladonna.jpg

 

- Сухість і печіння в роті й горлі;

- охриплість голосу;

- зниження зору;

- задишка;

- набряки на обличчі, кінцівках;

- галюцинації , судоми.

- Промити шлунок великою кількістю води;

- дати адсорбуючи засоби;

- терміновий виклик «Швидкої допомоги»

6. Дурман звичайний datura-stramonium-seeds.jpg

- Першіння в горлі;

- збудження;

- паралічі;

- Промити шлунок великою кількістю води;

- дати адсорбуючи засоби;

- терміновий виклик «Швидкої допомоги»

7. Паслін

1404041680_paslyon-chor-1.jpg

- Нудота;

- болі в животі;

- блювота, пронос;

- загальна слабкість, головні болі.

- дезорієнтація у просторі і часі;

- температура;

- розширення зіниць;

- втрата свідомості;

- судоми, кома.

- Промити шлунок великою кількістю води;

- дати адсорбуючи засоби, проносні;

- терміновий виклик «Швидкої допомоги»

  1. Конвалія травнева

6798775.jpg

- Нудота, блювота;

- пронос;

- сильний головний біль, біль у шлунку;

- порушення ритму і частоти серцевих скорочень;

- ураження нервової системи: збудження, розлад зору, судоми, втрата свідомості.

- Промити шлунок великою кількістю води;

- дати адсорбуючі засоби, проносні;

- дати знеболювальні;

- терміновий виклик «Швидкої допомоги»

 

Ознаки отруєння рослинами

При отруєнні будь-якими рослинами спостерігається прихований період. Тривалість його може коливатися від декількох хвилин до доби, залежно від видів небезпечної хімічної речовини. Гострі отруєння можуть бути викликані плодами, стеблами, коріннями, квітами рослин. Деякі рослини при одному лише дотику до їх листків можуть викликами опік шкіри з появою міхурів і навіть виразок, які важко загоюються. Під час походу чи збору ліків треба остерігатися  пробування невідомих ягід, збирання в гербарій явно отруйних рослин. Збираючись на прогулянку в ліс або в поле, де можуть рости отруйні рослини, надягайте брюки і сорочку з довгими рукавами.

Домедична  допомога

                 1-й крок. Зберігайте спокій, щоб не погіршити стан людини.

                 2-й крок. З`ясуйте в неї, що відбулось, і коли.

                 3-й крок. Викличте швидку допомогу.

                 4-й крок. Допоможіть організму звільнитися від отрути шляхом промивання шлунку і викликання блювоти

                  5-й крок. Після промивання шлунку дати випити ентеросорбенти - препарати, що зв`язують отрути в шлунково-кишковому тракті та виході їх з випорожненнями.

Гриби - паразити

ГРИБИ  - ПАРАЗИТИ

  1. Ріжки

rizki.jpg

- Ураження нервової системи: судоми, психози;

- ураження кровоносної системи;

- глухота, кома, гангрена.

- Промивання шлунку;

- терміновий виклик «Швидкої допомоги»

- дача серцевих препаратів при необхідності.

2. Головня golovnev-02.jpg

- Внутрішні крововиливи, втрата свідомості

- Промивання шлунку;

- терміновий виклик «Швидкої допомоги»

3. Сажкові sajka.jpg

-Ураження нервової системи;

- втрата свідомості, кома.

- Промивання шлунку;

- терміновий виклик «Швидкої допомоги»

 

ОТРУЄННЯ ПРОДУКТАМИ, ТОКСИЧНИМИ ЗА ПЕВНИХ УМОВ

Профілактичні вимоги щодо цих отруєнь:

  • варення з кісточкових плодів (вишень, слив, абрикосів, персиків) безпечні для вживання у їжу, тому що під час термічної обробки отруйна речовина руйнується, але продаж кісточок абрикосів і персиків заборонена, їх дозволяється використовувати тільки для виготовлення масла;
  • використовувати  для приготування страв квасолю, борошно з неї та концентрати можна тільки після теплової обробки;
  • заборонено використовувати ядра слив, абрикосів, персиків, вишень і гіркого мигдалю у виготовленні кондитерських виробів;
  • пророслу картоплю ( особливо навесні )  потрібно ретельно чистити й не використовувати її відвари.

Можливі також отруєння бджолиним медом, якщо він зібраний з таких отруйних рослин, як блекота, дурман, багно, азалія, тощо.

Ці отруєння завжди протікають у гострих формах.

Продукти

Ознаки отруєння

Перша допомога

  1. Проросла позеленіла картопля

Pochemu_nelzya_upotreblyat_v_pishu_pozelenevshie_klubni_kartofelya.jpg

  • Головний  біль;
  • нудота,
  • блювота;
  • втрата  

   свідомості

- Промивання шлунку великої кількістю води;

- терміновий виклик «Швидкої допомоги»

  1. Сира квасоля

vfas2.jpg

  • Головний біль;
  • нудота,
  • блювота;

       -  втрата 

          свідомості

- Промивання шлунку;

- терміновий виклик «Швидкої допомоги»

  1. Квасолеве борошно та концентрати з нього

1393.jpg

  • Головний  біль;
  • нудота,
  • блювота;
  • втрата свідомості

- Промивання шлунку;

- терміновий виклик «Швидкої допомоги»

  1. Ядра кісточок абрикосів, персиків, слив, вишень, гіркого мигдалю.

42578955.jpga095dacb76a7836506fb91271004a017.jpg

  • Головний  біль;
  • нудота,
  • блювота;
  • втрата свідомості

- Промивання шлунку;

- терміновий виклик «Швидкої допомоги»

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

5 основних правил профілактики харчових отруєнь

Правило

Конкретні дії

Навіщо?

Підтримання чистоти

Обов’язково мити руки після туалету, перед приготуванням їжі; ретельно вимивати всі робочі поверхні на кухні; боротьба з гризунами і комахами

Багато мікроорганізмів, що живуть у ґрунті, воді й організмах тварин і людей, небезпечні. Вони передаються через рукостискання, господарські ганчірки, кухонні предмети. Простий дотик здатен перенести їх у продукти і спричинити захворювання

Від’єднання сирого від готового

Зберігати сире м’ясо, птицю й морепродукти окремо від інших харчових продуктів. Для обробки сирих продуктів слід користуватися окремими ножами і дошками. Зберігати продукти треба в закритому посуді, відокремивши сирі від готових

У сирих продуктах, м’ясі, птиці і морських продуктах можуть бути небезпечні мікроорганізми, які потраплять під час приготування і зберігання продуктів на решту з них

Якісне прожарювання і проварювання продуктів

Ретельно піддавати термічній обробці продукти: прожарювати, проварювати. Розігріваючи перші страви (супи, борщі), слід доводити їх до кипіння

За ретельної теплової обробки (не нижче 70 °С) гинуть практично всі небезпечні мікроорганізми. Харчові продукти, на які необхідно звертати особливу увагу, — це м’ясний фарш, м’ясні рулети, великі шматки м’яса і цілі тушки птиці

Зберігання продуктів у холодильнику

Не залишати приготовану їжу за кімнатної температури більше 2-х годин. Прибирати всі приготовані і ті, що швидко псуються, страви в холодильник. Не зберігати їжу довго, навіть у холодильнику

За кімнатної температури мікроорганізми розмножуються дуже швидко. За температури нижче 5 °С або вище 60 °С процес їх розмноження сповільниться або припиниться. Деякі небезпечні мікроорганізми можуть розмножуватися і за температури нижче 5 °С

Вибір свіжої, якісної їжі

Вибирати свіжі продукти, без ознак псування. Мити фрукти і овочі чистою проточною водою. Для пиття використовувати тільки кип’ячену або бутильовану воду

Сирі продукти можуть містити небезпечні мікроорганізми.

У зіпсованих або покритих пліснявою продуктах можуть утворюватися токсини. Ретельно відібрані й добре вимиті або почищені продукти менш небезпечні для здоров’я

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Шльокова Наталія
    Велике дякую! Чудова робота!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Орлова Ольга Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Фиалко Вера
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 березня 2018
Переглядів
4085
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку