Бінарний урок."Виготовлення виробів на токарному верстаті та їх оздоблення"

Про матеріал
Розробка бінарного уроку з трудового навчання (слюсарна і швейна справа). Тема уроку. Виготовлення виробів на токарному верстаті та їх оздоблення.
Перегляд файлу

1

 

Тема уроку: Виготовлення виробів на токарному верстаті та їх

                      оздоблення.

Мета уроку:

навчальна: сформувати і вдосконалити знання і вміння про оздоблення виробів, будову токарного верстата, правил безпечної роботи  на ньому; відпрацювати прийоми роботи на верстаті;

розвиваюча: розвивати впевненість під час виконання практичної роботи, формувати в учнів самостійність під час виконання роботи; розвивати почуття прекрасного;

виховна: пробудити інтерес до творчої діяльності, виховувати колективізм; виховати прагнення  до досконалості організації  процесу праці, переконати в необхідності дотримуватись правил безпечної роботи під час практичної роботи; виховувати охайність і точність у роботі, розвити прагнення доводити розпочате діло до кінця, прищеплювати любов до вивчення народних традицій.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання і матеріали: токарно-гвинторізний верстат, свердлильний верстат, слюсарні інструменти, макет токарно-гвиноторізного верстата, плакати з безпеки праці, технологічні картки, комп’ютер, заготовки для деталей, бісер, голки, клейовий пістолет.

 

Хід уроку

 

 

І. Організація учнів.

Вчитель швейної справи:

Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок.

Незвичайний і цікавий,

Тож гостей зібрав чимало.

Повернімося обличчям до гостей

І лагідно промовимо: «Добрий день!»

Кожен з нас приготувався,

На перерві постарався.

Зараз сядуть всі дівчата,

А за ними і хлоп’ята.

 

Девіз : МИ ПРАЦЮ ЛЮБИМО, ЩО В ТВОРЧИСТЬ ПЕРЕЙШЛА!

 

ІІ. Загальнокорекційна частина.

 Гадаю день сьогодні буде добрим, адже сьогодні ми продовжимо працювати над виробом до свята, яке всі люди дуже люблять, з нетерпінням чекають.

 - Скажіть, діти, яке незабаром буде велике свято для всього християнського люду? (Великдень).

 - А що це за свято?

 Я розповім вам коротенько про історію цього свята: (включити комп’ютер, фото1-6) (додаток 2)

 Великдень у християнстві, також Воскресіння Христове -  найдавніше християнське свято; головне свято богослужебного року. Установлено на честь воскресіння Ісуса Христа (фото 1)

Великдень! Сама назва вказує на те, що це не звичайний, а великий день. Величне свято, яке споконвіку символізувало перемогу над силами темряви і зла, уособлювало примирення і прощення. Воно нагадує нам про любов і милосердя, страждання і біль, одвічні людські цінності. Воскресіння Ісуса Христа дає нам змогу перемогти духовну смерть і жити новим повнокровним життям (фото 2).

Воскресіння Господнє в усі часи давало людям наснагу вірити і любити, прощати. Щоб зупинити зло, нам треба перемінитися самим, бо саме з кожного з нас спитається: «А що ти зробив?». У цей день кожному треба примиритися з ближнім, відкрити свою душу вогником добра та милосердя. Будьмо християнами – милосердними до всього живого.

 На теренах України святкувати Великдень як Воскресіння Ісуса почали ще наприкінці першого тисячоліття, з приходом християнства. 

  Сьогодні свято Великодня в Україні символізує також загальне відродження та оновлення світу. Збереглося багато звичаїв та обрядів, котрі здійснюються і нині, які передаються з покоління до покоління.

Упродовж пасхальних днів періодично дзвонять церковні дзвони:

 

Дзвони дзвонять величаво, всіх до церкви звуть...

  Йдуть у Божий Храм дорослі й діточок ведуть.

 У кошичках святкових святити несуть. (фото 4)

 

Дзвони дзвонять –це знак перемоги життя над смертю (фото 5).

 

У ніч Воскресіння Христа в церкві проводиться святкове богослужіння святяться паски, яйця та інші страви (фото 6).

 Великодня Служба Божа триває всю ніч. Її найурочистіший момент настає опівночі, коли священик сповіщає «Христос воскрес!», а всі присутні відповідають «Воістину воскрес!». Після служби процесія тричі обходить

навколо церкви – хресний хід, а потім починає процес освячення обрядових пасхальних страв.

           Як і всі люди ми також  готуємось до свята. На протязі двох років, яких ви займаєтесь у майстерні і хлопчики,і дівчатка виготовляли вироби з церковної тематики разом – хлопчики точили  заготовки для виготовлення капличок, а потім почали виготовляти більш складніші деталі і почали збирати їх, щоб зробити  макет церкви , а дівчатка прикрашали їх бісером, виготовляли квіти, дерева для прикрашання церковного подвір’я.(Показати вироби).

Сьогодні ми продовжимо виготовлення комплексу храму церковного комплексу, тому ми зібрались разом групи хлопчиків і дівчаток, щоб було легше координувати свою роботу і ви ближче побачили технологію виготовлення виробів один одного, щоб мати повну уяву про процес виготовлення виробу, який відноситься до декоративно-ужиткового мистецтва.

 

Зібратися разом – це початок,

Триматися разом – це процес,

Працювати разом – це успіх!

 

Гадаю, сьогодні ми успішно попрацюємо.

 

Вчитель слюсарної справи:

 

ІІІ. Тема уроку

Тема сьогоднішнього уроку: «Виготовлення деталей виробів на токарному верстаті та їх оздоблення».

В процесі розкриття цієї теми ми  з вами будемо виготовляти деталі до макету церкви на токарному верстаті та оздоблювати їх різними способами.

 

ІV. Актуалізація опорних знань

Деталі для виготовлення церкви ми виготовляли в нашій майстерні разом з вами.

- Що називається деталлю? (Деталь – це виріб, зроблений з одного суцільного шматка матеріалу.)

- Скажіть, діти, які інструменти та пристосування ми використовували під час виготовлення деталей церкви? (Ручні столярні та слюсарні інструменти,   свердлильний верстат, заточний  верстат, токарний верстат, електричний дриль.)

Після виготовлення окремих деталей їх треба оздобити та зібрати у виріб, який є макетом церкви.

 - Що таке макет? (Макет – це зменшена в декілька разів копія споруди.)

Деталі можна виготовляти як ручними інструментами, так і на токарному, свердлильному, заточному верстатах.

 Токарно-гвиноторізний верстат – це універсальна машина.

Словник: Універсальна машина – це машина, яка виконує декілька видів робіт з різних матеріалів.

На токарному верстаті можна виготовляти деталі як з металу, так і з дерева. Ми виготовляємо комплексний виріб, в який входять деталі зроблені з металу, дерева і пластмаси.

Щоб навчитися якісно працювати на токарному верстаті треба знати його призначення, будову та правила безпечної роботи на ньому.

- Які види робіт можна виконувати на токарному верстаті? ( Можна точити циліндричні, конічні та фасонні поверхні, підрізати торець заготовки, нарізати різьбу, свердлити отвори з торця заготовки, розточувати отвори, відрізати заготовки).

Будову токарного верстата ми розглянемо на макеті, виготовленому на уроках в нашій майстерні. (Макет токарного верстата знаходиться на слюсарному верстаку і за допомогою механічного пристрою повертається до учнів різними боками. Один з учнів підходить до макету токарного верстата і розповідає його будову.)

Токарний верстат – це складна машина, яка працює від дії електричної енергії. Для того, щоб не отримати ушкодження або травму під час роботи на верстаті треба дотримуватися правил безпечної роботи. Ці правила ми з вами розглянемо за допомогою слайдів (на екрані демонструюся фото 7-13 з зображенням різних правил безпечної роботи. Діти з місця коментують кожну позицію на зображенні.)

-  Які деталі церкви ви вже виготовляли на токарному верстаті? (Башти, куполи.)

Щоб вони мали завершений вигляд, їх потрібно оздобити. А оздобленням у нас займались група дівчаток.

 

Вчитель з швейної справи:

- Які види оздоблень ви знаєте?

- До якого виду мистецтва відноситься оздоблення виробів? (Оздоблення різних виробів відноситься до декоративно-ужиткового мистецтва.)

  Декоративно-ужиткове мистецтво виникло з любові до навколишнього світу і з потреби не тільки бачити і відчувати красу, а й творити її власними руками. Багато поколінь майстрів створювали художнє оздоблення виробів різними матеріалами.

Він має звучний перелив, великий спектр забарвлень, форм та багато ґатунків...

Це матеріал для творчості, який не можна замінити іншим, він є незрівнянним, унікальним за своїми художніми ознаками... Майстри та звичайні люди, використовуючи різні техніки, з нього виготовляють різноманітні прикраси та декоративні предмети, дрібнички... Ним вишивають на ткані... Цей перелік можна нескінченно продовжувати, описуючи дивовижний, надзвичайний матеріал...

- Діти, про що йде мова? (Бісер) (фото14)

-  Правильно. Бісер, із яким так люблять працювати, творити з нього казкові речі майстровиті люди різного віку.

     - Які є види бісеру? (Бісер, намистини, стеклярус, рубка, паєтки...). (Показати види бісеру на стенді).

     - З чого виготовляють бісер? (З скла, дерева, пластмаси.)

 - За призначенням на які групи можна поділити предмети з бісеру?

 • головні убори та їхні деталі (кокошники, вінці, рясна,шапки, пов’язка на голову, заколки, обруч на голову ...);(фото15,16)

 • шийні прикраси (комірці, ланцюжки, кольє, намиста...) ;(фото17)

 • нагрудні прикраси (брошки);

 • поясні прикраси (пояси, ремені) (фото18);

    • наручні прикраси (браслети, пов’язки, ланцюжки) (фото19,20);

    • предмети інтер’єру (панно, картини, диванні подушки, скатертини, вставки на стільцях...); (фото21-27)

    • особисті побутові речі (дитячі іграшки, гаманці, чохли для парасольок, обкладинки для записників та альбомів, футляри для карт, мобільних телефонів, чохли для мілких речей, окулярів, шнури, навіть нашийники для собак, одяг); (фото28-31)

   • предмети побуту (скриньки, шкатулки, таці, підстаканники, підсвічники, вази, кільця для серветок, шухлядки різного призначення тощо). В наш час почали виготовляти з бісеру дерева, квіти, прикрашають пляшки (фото32-37).

 Самостійну групу виробів, оздоблених бісером і стеклярусом, становлять предмети церковного культу. Це оклади ікон, власне ікони й образки, стрічки, бісерні чотки, знизки бісеру й стеклярусу у вигляді китиць під лампади напівкадила, церковне начиння: підставки під свічки, нашивні хрести, маленькі бісерні подушечки під книги, тощо (фото38-47).

В Україні виготовлення бісерних виробів має тривалу традицію. Більшого поширення багатобарвні намистинки набули в давньоруські часи. Традиційним було виготовлення бісерних прикрас до народного одягу, а також нашивали на одяг бісер. Пізніше його стали використовувати для прикрашання одягу священників, покрівців, шат до ікон, а також у вишиванні картин, панно до житлових інтер’єрів, ним оздоблювали побутові речі та світське вбрання. Захопились цим мистецтвом і в Україні.

 Наше покоління підтримує стародавні українські народні традиції, а також доповнює їх новими. Для заняття рукоділлям з’являються нові, сучасні матеріали, що дозволяє розширити спектр створення різноманітних цікавих речей, які наповнені естетичним змістом, прикрашають наше буденне життя, дарують тепло, радість, насолоду людям. Заняття бісерним рукоділлям може бути тимчасовим захопленням у вільний час, може стати хобі, і навіть професією, яка заповнить все життя людини.

 Під час роботи з бісером людина виховує в собі терпіння, посидючість і цілеспрямованість. А це ті потрібні і важливі якості, яких нам часом так не вистачає в повсякденному житті.

 Отже, давайте й ми займемося приємною та корисною справою – продовжимо роботу по виготовленню і оздобленню мініатюри церковного комплексу, над яким працювали в продовж року.

 

V. Практична робота

- Давайте пригадаємо які матеріали та інструменти використовують під час роботи з бісером? (Нитки капронові різних кольорів, дріт d 0,2-0,5мм, голки, ножиці, круглогубці, клей ПВА, клейовий пістолет, бісерний станок, фурнітура). (фото47-49)

- Окрім бісеру чим ми ще оздоблювали деталі церкви? (Акриловою    фарбою, самоклеючою плівкою, ламінованим ДВП, кольоровим органічним склом, білою жерстю.)

- Якими техніками можна виготовляти вироби з бісеру? (Низання на нитку, волосінь, проволоку; клеєння, пришивання, ткацтво, в’язання, плетіння, виготов- лення мозаїки, вишивка). На яких виробах ми використовували ці техніки?

 При виготовленні бісерних прикрас, якщо необережно працювати з голками та ножицями, існує небезпека отримати травму.

- Згадаймо правила безпечної роботи з голкою:

Голка має гостре жало

Її не кидай де попало.

 

Пам’ятай, що при роботі

Її не слід тримати в роті.

Голку, про це добре знай

Без ниток не залишай.

Користуйся обережно

І в свій одяг не встромляй!

Дуже добре звичку мати

Голку в гольниці тримати.

 - Як потрібно організувати робоче місце під час роботи з бісером?

1) Оптимальним освітленням робочого місця є розсіяне сонячне світло, оскільки при денному світлі бісер не змінює свого кольору.

2) Під час роботи бісер слід висипати невеликими порціями на ворсисту тканину, з якого його легко набирати на голку.

3) При зберіганні та під час роботи  не рекомендують змішувати бісер різних кольорів або його різні види одного кольору.

  Зараз, щоб закріпити вивчений матеріал і перевірити як ви його засвоїли, група дівчаток відгадають кросворд, а група хлопчиків тести. (Кросворд і тести в письмовому вигляді (додаток 1)

 Сьогодні ми продовжимо виготовляти і оздоблювати деталі церкви.

 Практичну роботу кожен учень буде виконувати згідно технологічної карти індивідуально (технологічні картки роздаються учням на кожне робоче місце). Так як в нашій майстерні два токарні верстати, то роботу на них учні

будуть виконувати послідовно згідно графіка. Інші учні будуть виготовляти та оздоблювати деталі, що входять в будову церкви.

На практичному уроці

Треба дружно працювати,

Щоб змогли на всі питання

Повні відповіді дати.

 1. Під час практичної роботи вчителі роблять обхід робочих місць з метою проведення індивідуального і фронтального інструктажів, контроль за організацією робочих місць та дотримання учнями правил безпечної праці.

 2. Збирання даних для підведення підсумку уроку.

 

 

VI. Підведення підсумків уроку

  1.                  Аналіз характерних помилок, загальна оцінка виконаної роботи.
  2.                  Виставлення і мотивація оцінок.

 

Ось і уроку кінець!

Хто працював, той молодець

Всі дружні й активні були увесь час,

Хороші оцінки чекають на вас.

 

Шановні гості!

Спасибі що знайшли час,

Прийшли до нас.

Якщо Ваша ласка,

То приходьте до нас ще ,будь ласка.

VІІ. Прибирання робочих місць майстерні.

 

 

                                                                                                                                            Додаток1

Кросворд «Робота з бісером»

 

 

1

2

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По вертикалі.

  1.                           Вид бісеру, виготовлений з дерева.

          5) Вид бісеру, виготовлений із скла.

 

По горизонталі.

  1.                           Техніка виготовлення  виробів.
  2.                           Інструмент, який використовується під час виготовлення виробів.
  3.                           Як називається матеріал для оздоблення виробів?

          6) Матеріал, на який нанизується бісер.

                                                              

Тестові завдання

Знайди відповідність між намальованими операціями та їх

назвами:

Відрізування заготовок -

  1.   Розточування заготовок -
  2.   Обточування зовнішніх циліндричних поверхонь -
  3.   Підрізання торця -
  4.   Просвердлювання отворів-
  5.   Нарізання різьби -







 

 

Технологічна картка

Виготовлення деталей на токарно-гвинтовому верстаті

 

 

 

 

 

 

 

 

Назва – стійка

 

Матеріал –сталь

 

Кількість – 25шт.

з/п

 

      Назва операції

 

Поопераційний ескіз

Матері-

     ал

Інструменти

робочі

вимірю-      вальні

1

              2

                   3

      4

      5

      6

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

Підібрати заготовку,

закріпити її

 

 

 

 

 

Обточити циліндричну

поверхню заготовки

 

 

 

 

 

Обточити конічну

поверхню заготовки

 

 

 

 

 

 

 

 

Прорізати канавку

 

 

 

 

 

 

Обточити хвостовик

заготовки під різьбу

м6

 

 

 

 

 

 

Відшліфувати заготовку

 

 

 

 

Відрізати деталь

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

сталь

(круглий

прокат)

 

 

 

 

 

 

сталь

(круглий

прокат)

 

 

 

 

 

сталь

(круглий

прокат)

 

 

 

 

 

 

сталь

(круглий

прокат)

 

 

 

 

 

сталь

(круглий

прокат)

 

 

 

 

 

 

сталь

(круглий

прокат)

 

 

 

сталь

(круглий

прокат)

 

 

токарно-

гвинто-

різний

верстат

 

 

 

 

 

ТВ-4,

прохід-

ний

різець

 

 

 

 

ТВ-4,

прохід-

ний

різець

 

 

 

 

 

ТВ-4,

відрізний

різець

 

 

 

 

 

ТВ-4,

відрізний

різець

 

 

 

 

 

 

ТВ-4,

шліфу-

вальний

папір

 

 

ТВ-4,

відрізний

різець

 

 

штанген-

циркуль

 

 

 

 

 

 

 

штанген-

циркуль

 

 

 

 

 

 

штанген-

циркуль

 

 

 

 

 

 

 

штанген-

циркуль

 

 

 

 

 

 

штанген-

циркуль

 

 

 

 

 

 

 

штанген-

циркуль

 

 

 

 

штанген-

циркуль

 

 

 

 

                                                                                   

 

 

 

 

                                                                                                                      Додаток 2

                         

 

               фото1                                                                  фото2                      

 

 

                        

 

 фото3 фото4

 

 

                           

 

 фото5 фото6

 

 

                           

 

 фото7 фото8

                             

 

 фото9 фото10

 

                           

                          

 

 фото11 фото12

 

 

                          

 

                 фото13 фото14

 

 

 

                                      

 

 фото15 фото16

                           

 фото18

 фото17

 

 

                          

 

 фото19 фото20

 

 

                          

 

 фото21 фото22

 

 

                          

 фото23 фото24

 

 

 

                           

 фото26

 фото25

                          

 

 фото27 фото28

 

 

 

                           

 

 фото29 фото30

                           

 фото32

 фото31

 

 

                       

 

 фото34

 фото33

 

 

 

                          

 

 фото35 фото36

 

 

                       

 

                фото37 фото38

 

 

                           

 

 фото39 фото40

 

 

                           

 

 фото41 фото42

 

 

 

 

                           

 

 фото43 фото44

 

 

 

 

                          

 

 фото45 фото46

 

 

 

 

                            

 

 фото47 фото48

 

 

 

 фото49

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Технології, 10 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
24 квітня 2021
Переглядів
1069
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку