Бінарний урок з біології та фізики "Око як орган чуття та оптична система"

Про матеріал

Бінарний урок є практичним відображенням інтегральної технології навчання і являє собою нестандартну форму з реалізації міжпредметних зв'язків. Це творчість двох педагогів, яка переростає у творчий процес учнів і формує в останніх креативну компетентність.

Перегляд файлу

ДОНЕЦЬКЕ ВИЩЕ УЧИЛИЩЕ ОЛІМПІЙСЬКОГО РЕЗЕРВУ ІМ.С.БУБКИ

 

 

 

 

 

 

 

Бінарний урок на тему:

ОКО ЯК ОРГАН ЧУТТЯ ТА ОПТИЧНА СИСТЕМА

Біологія + Фізика

8 клас

 

 

                                                         Підготували викладачі

                                                                     ЧАЙКА Н.П., ВІРЧЕНКО В.І.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018 р.

ТЕМА УРОКУ: ОКО ЯК ОРГАН ЧУТТЯ ТА ОПТИЧНА СИСТЕМА

Навчальна мета:

  • дати поняття про зорову сенсорну систему, її основні частини і функції, довести відповідність будови ока його функціям;
  • визначити механізм роботи оптичної системи ока, встановити акомодаційні можливості ока та їх порушення.

Розвиваюча мета:

  • розвивати логічне мислення, вміння аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, порівнювати та узагальнювати теоретичний матеріал;
  • вдосконалювати практичні вміння та навички учнів працювати з підручником та іншими джерелами знань;
  • розвивати інтелектуальні  здібності та стійкий інтерес до вивчення біології та фізики ;
  • продовжувати формування вміння застосовувати теоретичні знання в проектній діяльності.

Виховна мета:

  • виховувати свідомих громадян;
  • виховувати розуміння значення нормального функціонування зорової сенсорної системи для збереження здоров'я людини;
  • формувати соціокультурні, інформаційні, логічні компетентності.

 

Обладнання: таблиця «Зоровий аналізатор. Орган зору», модель ока, додатковий матеріал, завдання групам, схема очного яблука, опорний конспект.

Тип уроку: бінарний урок з використанням інтерактивних методів, мультимедійного обладнання; урок засвоєння нових знань.

Методи та прийоми: робота в групах, «Мікрофон», «Асоціативний кущ», робота з таблицею, аналіз відеоролику, робота з підручником.

 

Структура уроку. 

1. Організаційний момент - (1 хв.). 

2. Формулювання мети і завдань уроку (мотивація) – (4 хв.). 

3. Пояснення нового матеріалу – (15 хв.). 

4. Первинне закріплення знань (розуміння і уміння) – (8 хв.). 

5. Закріплення – завдання (застосування) – (14 хв.). 

6. Підведення підсумків роботи – (2 хв.). 

7. Домашнє завдання – (1 хв.).

 

Очікувані результати

 

 

 

 

 

1) учні дають поняття про зорову сенсорну систему, її основні частини і функції, доводять відповідність будови ока його функціям;

2) визначають механізм роботи оптичної системи ока, встановлюють акомодаційні можливості ока та їх порушення;

3) формують вміння застосовувати теоретичні знання в проектній діяльності;

4) виховують розуміння значення нормального функціонування зорової сенсорної системи для збереження здоров'я людини.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент                                                            СЛАЙД 1

Учитель біології: Добрий день. По очах бачу, що ви готові до уроку, який ми сьогодні проведемо разом з Вікторією Іванівною.

Учитель фізики: Наш урок бінарний: біологія та фізика. У вас на партах лежить опорний конспект, з яким мі будемо сьогодні працювати, завдання, схема очного яблука.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Учитель біології:  90% інформації про навколишній світ ми отримуємо за допомогою зору. А як називається орган зору людини? Око. Це ключове слово нашого уроку. 

Тема  уроку: “Око як орган чуття та оптична система”.                                                                 

Учитель фізики: Епіграфом нашого уроку ми візьмемо такі слова:

Краще один раз побачити, ніж сто разів почути.         СЛАЙД 2

Очікувані результати                                                   СЛАЙД 3

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності                                    СЛАЙД 4

Учитель біології: «З усіх органів чуття людини око – найвищий дар і чудовий витвір природи. Поети оспівували його, філософи прославляли, а фізики намагалися наслідувати йому, як неперевершеному зразку оптичних приладів», - писав німецький вчений Герман Гельмгольц. «Нічого не може бути страшніше, ніж лишитися зору. Це – велика трагедія, вона забирає у людини девять десятих світу». Це дійсно так, бо 90 % інформації дає нам «сонячний орган» -  око.

Учитель фізики: Само по собі око – шедевр приладобудування. Навіть неозброєним оком людина побачить вночі свічку на відстані 30 кілометрів. Уявіть собі терези, які були б однаково зручні для зважування вантажних машин і лікарських порошків, і ви одержите далеко не повне уявлення про розмах можливостей ока. Але такий досконалий інструмент, звичайно, має складну будову.

ІV. Вивчення нового матеріалу                                                 СЛАЙД 5

Учитель біології:  Турецьке прислів'я свідчить “Смак їжі визначають сіллю, смак світу – очима”. Красиве прислів'я, але з погляду фізіолога не зовсім правильне. Ми бачимо завдяки не тільки очам, а всьому зоровому аналізатору. Зір – це дивовижна спільна робота ока і мозку. Зоровий аналізатор складається з трьох частин: рецепторного органу, нервового шляху і мозкового центру.

(Учень читає на слайді частини зорового аналізатору).

Учитель біології: відкрийте підручники на сторінці 186 і знайдіть відповідь на питання: «Яке значення має зоровий аналізатор?»

Рецепторний орган – це око. Щоб зрозуміти, яким чином він бере участь в сприйнятті зорових образів, необхідно знати його будову.

 

                                                                                            СЛАЙД  6

 Зараз ми разом з вами розглянемо будову очного яблука.  Я на таблиці показуватиму частини очного яблука, а ви – знайдіть їх на своїй схемі і позначте (схема 1). Зір у людини бінокулярний(стереоскопічний). Очне яблуко розташоване в очній ямці черепа і рухоме завдяки м'язам, які регулюють його положення. Зовні око вкрите білковою оболонкою – вона захищає його від механічних пошкоджень і допомагає зберігати форму. У передній частині білкова оболонка переходить в рогівку. Вона прозора і пропускає світло. Це найсильніша “лінза” ока. Велика частина світла заломлюється на межі рогівки і передньої камери (водянистої вологи). За білковою оболонкою знаходиться судинна оболонка. Це тонкий пігментний шар, що поглинає світлові промені. Спереду, напроти рогівки, судинна оболонка переходить у райдужну оболонку, яка може бути різного кольору (роль генів) залежно від кількості пігменту, що знаходиться в ній. В центрі райдужної оболонки знаходиться круглий отвір – зіниця. Зіниця розширюється або звужується залежно від кількості світла, падаючого на око.

                                                                                                    СЛАЙД 7

Нарешті, внутрішня стінка очного яблука вкрита дуже тонкою оболонкою – сітківкою , вона має складну будову. Перший (зовнішній) шар – пігментний, який містить чорний пігмент фусцин, він поглинає світлові промені, сприяючи чіткішому зображенню предметів. Другий шар – рецепторний, утворений фоторецепторами: колбочками і паличками. Вони сприймають світло і перетворюють його енергію на нервовий імпульс. Колбочки (їх 7 млн) забезпечують сприймання форми і кольору предметів, вони збуджуються лише при яскравому освітленні. Найбільше колбочок навколо центральної ямки.  Палички (їх 130 млн.) мають видовжену форму, колір не розрізняють, збуджуються навіть при малому, так званому сутінковому, освітленні. Переважають на периферії сітківки. Зорові рецептори через третій шар сітківки – біполярні клітини – переходять у зоровий нерв, по якому нервові імпульси передаються у зорову зону кори великого мозку.

 Ми розглянули око як частину зорового аналізатора, а зараз з'ясуємо механізм його роботи як оптичної системи.

Продовжує урок учитель фізики.                                  СЛАЙД 8

Для того, щоб зрозуміти, як працює око, нам необхідні знання про лінзи.  Лінза – прозоре тіло, обмежене з двох сторін сферичними поверхнями. Вони бувають такими, що збирають (опуклими) і розсіювальними (увігнутими).

                                                                                                    СЛАЙД 9

Зараз ми доповнимо інформацію про будову і функції ока, використовуючи фізичні поняття. Рогівка, рідина передньої та задньої камер, кришталик і склисте тіло утворюють оптичну систему ока. Сітчаста оболонка (сітківка) виступає в ролі екрану, де формується зображення предмету.

                                                                                                    СЛАЙД 10

Основним елементом оптичної системи ока є кришталик – еластичне лінзоподібне тіло (двоопукла лінза). Залежно від даного предмету кривизна кришталика здатна мінятися за рахунок гладких м'язів війкового тіла. Таке пристосування ока називають акомодацією.

                                                                                                    СЛАЙД 11

Механізм роботи оптичної системи ока наступний:

(Малюють заломлювання світла )

Зображення на сітківці ока виходить зменшеним, дійсним і переверненим (мозок “перевертає” зворотне зображення, і воно сприймається як пряме).

                                                                                                   СЛАЙД 12

При нормальному зорі світлові промені від предметів проходять, заломлюючись, через оптичну систему ока і фокусуються на сітківці. При порушенні зору зображення предметів можуть опинитися перед або за нею. При короткозорості зображення розташоване перед сітківкою, при далекозорості – позаду нею. І в тому і іншому випадку сітківка сприймає нечітке зображення.

Виправляють дефекти зору за допомогою окулярів: короткозорість - окулярами з розсіювальними лінзами, а далекозорість  - окулярами із збиральними лінзами. (с.9) Крім того корекцією зору і лікуванням очних хвороб займаються фахівці очних клінік – офтальмологи.

Ну що, втомилися? Зробимо гімнастику для очей.

              Релаксація (гімнастика для очей)                     СЛАЙД 13

Картинки по запросу гімнастика для очей

Картинки по запросу гімнастика для очей

 Наші очі відпочили, продовжуємо далі.

V. Рефлексія                                                                                     СЛАЙД 14

Закріплення. Створення міні – проектів.

Ви отримали теоретичні знання про око як орган чуття і його оптичну систему. А зараз перейдемо до практичної діяльності.

 Робота в групах.

Кожна група повинна створити міні – проект. В кінці роботи представники груп покажуть, що у них вийшло.

        Завдання першій групі.

Написати міні-твір «Який чудовий світ, подивись!» (у вигляді сенкану)

1. Іменник (тема).

2. Два прикметники (яке воно?)

3. Три дієслова (що воно робить?)

4. Фраза-висновок з чотирьох слів.

5. Іменник-синонім до теми, або ж слово асоціація до теми.

ОЧІ - ДЗЕРКАЛО ДУШІ…

ксенічка :: ОЧІ - ДЗЕРКАЛО ДУШІ…

Очима багато так можна сказати…

 І зло, і любов, і тепло передати.

 А очі, як море, глибокі й бездонні,

 Бувають гарячі, бувають холодні…

 І деколи очі сльозу проливають,

 Бо біль, що в душі, вони відображають…

 Із тисяч очей, що ми бачимо в світі,

 Шукаєм лиш ті, що нас можуть зігріти…

 

Завдання другій групі.

Веселковий крос – опитування. Пограємо у лото.

Мета: встановите відповідність між поняттям і його смисловим значенням. 

Для цього:

 ознайомтеся з таблицею понять, до яких необхідно підібрати смислові значення; 

 звернете увагу на колірний фон таблиці понять; 

 підберіть до запропонованих понять їх смислові значення, звернете увагу на колірний фон таблиці відповідності, що вийшла; 

 приготуйте звіт про виконану роботу; 

 чому завдання називається веселковий крос–опитування? (яка закономірність утворюється в колірній гаммі відповідностей?).

Поняття

Смислове значення

Око      

 

Далекозорість

 

Лінза

 

Кришталик

 

Акомодація

 

Окуляри

 

  Зір

 

Поняття

Смислове значення

 

іноді називають “живим” фотоапаратом

 

при цьому недоліку ока фокус лежить за сітківкою

 

оптичне тіло, що має сферичну поверхню

 

розташований за зіницею, схожий на збиральну лінзу

 

здатність ока пристосовуватися до бачення, як на близькій, так і на далекій відстані

 

пристрій, що корегує недоліки зору

 

найдосконаліше і найчудовіше зі всіх наших відчуттів

 

Завдання третій групі.

Використовуючи модель очного яблука і схему, розкажіть про анатомічну будову ока.

Завдання четвертій групі.

Прочитайте текст і сформулюйте правила гігієни зору. Дайте їм обґрунтування. У деяких людей виникають порушення зору. Якщо ж виконувати нескладні прави, то можна їм запобігти. Дуже шкідливо тримати книги і зошити на відстані ближче 30 сантиметрів від очей. Коли ми розглядаємо предмети на близькій відстані, м'язовий апарат ока напружується, міняється кривизна кришталика, виникає швидке стомлення і погіршення зорового сприйняття. При постійному поганому освітленні і неправильній поставі виробляється звичка розглядати все поблизу. В результаті розвивається короткозорість.

Перебування на природі, де забезпечений великий кругозір - прекрасний відпочинок для очей. Для нормальної роботи очей важливе хороше освітлення. Стіл для занять потрібно ставити так, щоб світло падало зліва.  Шкідливо читати в рухомому транспорті, особливо при поганому освітленні. Із-за постійних поштовхів книга то віддаляється від очей, то наближається до них, то відхиляється убік. При цьому кривизна кришталика то збільшується, то зменшується, а очі весь час повертаються, “шукаючи” вислизаючий текст. В результаті наступає погіршення зору. Коли ми читаємо лежачи, положення книги в руці по відношенню до очей постійно міняється і ця звичка завдає великої шкоди зору. Очі слід берегти від травм. Це найчастіша причина помутніння рогівки і сліпоти. Причиною очних травм у дітей часто є витівки, бійки.  Дуже шкодить зору куріння, вживання спиртних напоїв. Нікотин, алкоголь і різні токсичні речовини можуть викликати важкі ураження зорового нерва і привести до втрати зору.  Бережіть свої очі!

VI. Висновки уроку.

  1. Виставлення оцінок учням                                                      СЛАЙД 15

 

                                                                                                    СЛАЙД 16

  1. Учитель біології: Очі – найцінніший і дивовижніший дар природи. У них відбиваються всі наші відчуття: радість, страждання, байдужість, любов і ненависть. Очі є не тільки дзеркалом душі, але і як би дзеркалом загального стану здоров'я. Це найважливіший орган чуття і тому вони заслуговують виняткової уваги. Чому сьогоднішній урок ми провели разом з Вікторією Іванівною?

Учитель фізики: Такими сумісними уроками ми збираємо картину дійсності, що оточує нас. Тому, що пізнання світу можливе тільки за наявності взаємозв'язку всіх шкільних навчальних предметів. 

VII. Домашнє завдання.                                                                    СЛАЙД 17

  • §42 прочитати (біологія);
  • підготувати  повідомлення  «Використання оптичної системи ока в технічних приладах».

ксенічка :: ОЧІ - ДЗЕРКАЛО ДУШІ…

 

Спасибі за урок. Побачимося!

/Якщо буде час/

А зараз запрошуємо вас до навчального кінозалу. Відеоролик.

Чи ви все запамятали з уроку?

Чи досягли ми мети уроку?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Тема. Око як орган чуття та оптична система

  1. Будова ока

 

  1. Оптична система ока

 

  1. Закріплення  (рефлексія). Міні-проект.
docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
27 березня 2018
Переглядів
1917
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку