БІНАРНИЙ УРОК З ПРЕДМЕТІВ: БІОЛОГІЯ, ХАРКІВЩИНОЗНАВСТВО Особливості природних зон Харківської області та охорона флори і фауни Харківської області.

Про матеріал

БІНАРНИЙ УРОК З ПРЕДМЕТІВ:

БІОЛОГІЯ, ХАРКІВЩИНОЗНАВСТВО

Особливості природних зон Харківської області та охорона флори і фауни Харківської області.

Перегляд файлу

Харківська гімназія № 86

Харківської міської ради Харківської області

 

 

 

БІНАРНИЙ УРОК З ПРЕДМЕТІВ:

БІОЛОГІЯ, ХАРКІВЩИНОЗНАВСТВО

Особливості природних зон Харківської області та охорона флори і фауни Харківської області.

 

 

Розробка уроку для 8 класу

Виконали:

Чернишенко Ганна Дмитрівна

Вчитель біології, спеціаліст вищої категорії

Логай Вікторія Леонідівна

Вчитель географії, спеціаліст вищої категорії                   

 

ХАРКІВ 2021

 

Тема уроку: Особливості природних зон Харківської області та охорона флори і фауни Харківської області.

Тип уроку: урок – подорож з елементами засвоєння нового матеріалу.

Мета уроку: сприяти формуванню цілісного уявлення учнів про природу Харківської області, розвивати вміння працювати з картами атласу, виховувати у дітей ціннісне ставлення до природи.

Задачі уроку:

  •        Створити в процесі навчальної діяльності атмосферу, яка стимулює пізнавальну та творчу діяльність учнів, їх образне мислення;
  •        Розвивати творчу та самостійну компетентність, вміння працювати з різними джерелами знань, працювати в командах;
  •        Надати знання про географічне положення, головні риси природних умов зони лісостепу та степу Харківщини;
  •        Виховувати екологічну самосвідомість та культуру.

Обладнання: географічні атласи, підручники, таблиця «Природні зони Харківщини», телевізор, карта Харківської області, уривки науково – популярних фільмів.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань: (10 хв.)

Демонструються уривки науково – популярного фільму про природу Харківської області.

Питання до дітей:

 - Що називається природною зоною?

 - У межах яких природних зон розташована Харківська область?

ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності (5 хв.)

 Вступне слово вчителя біології. Повідомлення теми і мети уроку.

Слово  вчителя географії: на сучасне розповсюдження різноманітних видів рослин і тварин на нашій планеті впливають різноманітні фактори:широта місцевості, рельєф, кліматичні особливості, поверхневі води, взаємозв’язки, що виникають між живими організмами та навколишнім середовищем, між собою та з людиною.  Всі ці фактори називають екологічними.

Слово  вчителя біології: Екологічні фактори, екологічні чинники або фактори середовища — сукупність усіх чинників середовища (температура, вологість, світло, живі організми тощо), що діють на живий організм Не всі вони однакові за своїм значенням, вплив окремих компонентів взагалі незначний. Всю різноманітність екологічних факторів ділять за походженням і характером дії на три великі групи — абіотичні, біотичні та антропогенні. До абіотичних відносять фактори неорганічної, або неживої, природи, до біотичних — вплив живої природи, а також людини. Антропогенні фактори зумовлені діяльністю людини, вплив її на природу може бути як свідомим, так і стихійним, випадковим. Такий поділ певною мірою є умовним, бо кожен з факторів існує і проявляється лише як результат загальної дії середовища.

 

ІІІ. Організаційний момент: (5 хв.)

 Поділ класу на 6 груп - 5 експедицій, які будуть вивчати свій розділ (рельєф та ґрунти, клімат, внутрішні води, рослинний і тваринний світ, охорона природи ),1 кореспондентів

 Запис загальної таблиця у зошитах.  (Заповнюється учнями під час уроку.)

 IV.  Розповідь вчителя географії про фізико географічне положення природних зон: (5 хв.)

Харківська область розташована на північному сході України За природно-кліматичними умовами територію області можна розділити на дві зони: лісостепову – це центральні, північні і західні райони і степову – південні і східні райони. Природні рони розділяють на провінції. В лісостепу виділяють Середньоруську та Лівобережно – Дніпровську провінції. В степовій зоні виділяють Лівобережно – Дніпровську провінцію і Донецько – Донську провінцію

 

V. Отримання маршрутних листів, робота з ними. (20 хв.)

 Маршрутний лист. Група №1”Юні кліматологи ”.  Визначити:

  1.     Тип клімату
  2.     Температури середні січня
  3.     Температури середні липня
  4.     Максимальні температури січня
  5.     температури липня
  6.     Опади(кількість, розподіл)
  7.     Циркуляція повітряних мас
  8.     Переважаючі вітри
  9.     Погоди сезонів року

 

 Маршрутний лист. Група №2 ”Юні гідрологи ”. Визначити:

  1.     Які ріки протікають(показ на карті)
  2.     Тип їх живлення
  3.     Режим
  4.     Характер течії
  5.     Чи є канали ,болота, озера, водосховища .
  6.     З’ясувати причини їх появи .
  7.     3 Яке значення внутрішніх вод для степової зони і для населення.

 

 Маршрутний лист. Група №3 ” Юні геоморфологи й ґрунтознавці. ” Визначити:

  1.     Переважаючий тип рельєфу й основні форми рельєфу(назвати й показати на карті)
  2.     Корисні копалини зони (назвати й показати на карті )
  3.     Типи ґрунтів .Чому саме ці?
  4.     Меліорація ґрунтів
  5.     Фізико –географічний поділ зони .

 

 Маршрутний лист. Група №.4”Юні біологи”.  Визначити:

  1.     Характерна рослинність. Чому саме ця?
  2.     Тваринний світ. Пристосування до умов життя в зонах.
  3.     Рідкісні тварини і рослини.

 

 Маршрутний лист. Група №5 „Юні екологи”.  Визначити:

  1.     Природоохоронні території зони.
  2.     Які екологічні проблеми характерні для зон.

 

 Кореспонденти. Готують статтю до газети,після доповідей груп, де освітлюють такі питання:

  1.     В які природній зоні більш сприятливі умови для розвитку органічного світу?
  2.     В які природній зоні більш сприятливі умови для діяльності людини?
  3.     В які природній зоні найбільше антропогенне навантаження на довкілля?
  4.     Загальне враження, найкращі виступили...

 

 VІ. Виступи експедицій. Заповнення учнями таблиці. (15 хв.)

VІІ.  Закріплення знань : (15 хв.)

  1.     Слово  вчителя біології: Спеціальною формою охорони природи є переселення рослин, птахів та ссавців. Використовують два способи: акліматизацію та реакліматизацію. Акліматизація - це процес переселення рослин та тварин в нові умови існування. Реакліматизація - переселення видів на ті території, де вони жили раніше, але потім були знищені.
  2.     Прийом «Мозковий штурм»:  Чи можна акліматизувати в зоні лісостепу слона, крокодила, жирафа, в зоні степів верблюда, пінгвіна, тюленя. Відповідь обґрунтуйте.

 VІІІ .Підсумок уроку (10 хв.)

 Виступ кореспондентів

  1.     Прийом «Роблю висновок»: учні за допомогою вчителя роблять висновки щодо особливостей природних зон Харківщини.
  2.     Оцінювання досягнень учнів засобом самооцінки (учні самі аналізують ступінь зайнятості кожного члена в групі).

 

 ІХ. Домашнє завдання: (5 хв.)

  1.     Опрацювати відповідний текст підручника
  2.     Вивчити записи в зошиті
  3.     Скласти проект «Допомогти природі Харківщини».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

Маршрутні листи:

”Юні кліматологи ”

Ознаки обєкта

Степ

Лісостеп

  1. Тип клімату

 

 

  1. Температури середні липня

 

 

  1. Максимальні температури січня

 

 

  1.     Температури липня

 

 

  1.     Опади(кількість, розподіл)

 

 

  1. Циркуляція повітряних мас

 

 

  1. Переважаючі вітри

 

 

  1. Погоди сезонів року

 

 

 

”Юні гідрологи ”.

Ознаки обєкта

Степ

Лісостеп

  1.     Які ріки протікають(показ на карті)

 

 

  1.     Тип їх живлення

 

 

  1.     Режим

 

 

  1.     Характер течії

 

 

  1.     Чи є канали ,болота, озера, водосховища .

 

 

  1.     З’ясувати причини їх появи .

 

 

  1.     Яке значення внутрішніх вод для степової зони і для населення

 

 

 

” Юні геоморфологи й ґрунтознавці. ”

Ознаки обєкта

Степ

Лісостеп

  1. Переважаючий тип рельєфу й основні форми рельєфу(назвати й показати на карті)

 

 

  1. Корисні копалини зони (назвати й показати на карті )

 

 

  1. Типи ґрунтів. Чому саме ці?

 

 

  1. Меліорація ґрунтів

 

 

  1. Фізико –географічний поділ зони .

 

 

 

”Юні біологи”. 

Ознаки обєкта

Степ

Лісостеп

  1. Характерна рослинність. Чому саме ця?

 

 

  1. Тваринний світ. Пристосування до умов життя в зонах.

 

 

  1. Рідкісні тварини і рослини.

 

 

 

„Юні екологи”. 

Ознаки обєкта

Степ

Лісостеп

  1. Природоохоронні території зони

 

 

 

  1. Які екологічні проблеми характерні для зон

 

 

 

Атлас,  який використовують в підготовці  групи6

Підсумкова таблиця, яка є результатом роботи всіх команд

 

Ознаки обєкта

Степ

Лісостеп

  1.               Географічне положення

 

 

  1.               Тип клімату Тип клімату

 

 

  1.               Які ріки протікають

 

 

  1.               Чи є канали ,болота, озера, водосховища

 

 

  1.               Переважаючий тип рельєфу й основні форми рельєфу

 

 

  1.               Корисні копалини зони

 

 

  1.               Типи ґрунтів.

 

 

  1.               Меліорація ґрунтів

 

 

  1.               Фізико –географічний поділ зони .

 

 

  1.          Характерна рослинність.

 

 

  1.          Тваринний світ.

 

 

  1.          Природоохоронні території зони

 

 

  1.          Які екологічні проблеми характерні для зон

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Природоохоронні об’єкти Харківської області

  Ботанічний сад ХНУ

 Найстарішим ботанічним садом України є Ботанічний сад Харківського національного університету ім. В Н. Каразіна. Цей об'єкт природно-заповідного фонду Харкова загальнодержавного значення був заснований в 1804 році. Сьогодні площа ботсаду складає 41,9 га. Розташований він частково по вул. Клочковська, 52 (5,1 га), а переважно - по вул. Отакара Яроша, 24 (36,8 га).

  Бурлуцький заказник

 Бурлуцький заказник -  заказник загальнодержавного значення. Був створений в 1977 році на землях Великобурлуцького району Харківської області.  Знаходиться на ділянці від смт. Великий Бурлук до с. Катеринівка. Площа охоронної території 326 га.

 

Великобурлуцький степ

 Великобурлуцький степ - регіональний ландшафтний парк. Створений на кордоні степової і лісостепової зони з метою збереження в природному стані лісостепових ландшафтів і типів місцевостей Східноєвропейської провінції, охорони і раціонального використання природних ресурсів.

  Гора Крем'янець

Найвище місце Харківської області - гора Крем'янець. Розташована гора 218 м над рівнем моря і 160 м над Сіверським Донцем. Знаходиться по дорозі від центру міста Ізюм. Гора є геологічним пам'ятником природи, цікава оголеннями верхньокрейдяних і юрських порід з численними останками органічного світу.

  Григорівський бор

Лісовий заказник місцевого значення «Григорівський бор» є об'єктом природно-заповідного фонду міста Харкова. Знаходиться у терасі долини річки Уда. Землі заказника займають площу 76 га і вкриті сосновим лісом штучного походження. Охороняється з 1999 року.
 

  Дерева Гінкго

Ще одним об'єктом природно-заповідного фонду міста Харкова є дерева Гінкго. Цей ботанічний пам'ятник природи займає площу всього 0,1 га, але має велику цінність з багатьох точок зору. Є реліктовими рослинами третинного періоду в кількості 3 штук.

  Джерело мінеральної води «Харківська-1»

 У Саржиному Яру, який є рекреаційною зоною Харкова, знаходиться облаштоване джерело мінеральної води «Харківська-1».

  Ізюмський дендропарк

 Ізюмський дендропарк є частиною меморіальної зони біля підніжжя гори Крем’янець і входить до складу цього природно-заповідного об'єкту.

  Катеринівський заказник

 Катеринівський заказник - заказник загальнодержавного значення. Розташований у Великобурлуцькому районі Харківської області.

  Краснокутський дендропарк

 Краснокутський дендропарк — один з найстаріших дендропарків України, він заснований більше 200 років тому.

  Національний природний парк «Гомольшанські ліси»

 Національний природний парк «Гомільшанські ліси» є одним з наймальовничіших місць Лівобережної України. 

  Парк в Сковородинівці

 Заповідний меморіальний комплекс Григорія Сковороди розташований на південній околиці села Сковородинівка (раніше Пан-Івановка)...

  Парк дикої природи «Вільхова балка»

 Регіональний ландшафтний парк «Парк дикої природи «Вільхова балка» був створений в Харківський області 29 січня 2009 року...

  Печенізьке поле

 Регіональний ландшафтний парк «Печенізьке поле» - унікальна природоохоронна зона і відмінне місце відпочинку.

  Харківський лісопарк

 Харківський лісопарк — має найбільшу площадь серед подібних лісопарків на Україні .

doc
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
28 вересня 2021
Переглядів
1111
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку