Бінарний урок з предметів «Зарубіжна література» та «Мистецтво»
11 клас
Розгорнутий конспект уроку
Тема: Модернізм та авангардизм в європейській ліриці та у мистецтві XX ст.
Мета: перевірити рівень засвоєння вивчених тем , вчити оволодівати мистецтвом спілкування та навичками взаємодопомоги, пробуджувати у дітей щирий інтерес до всього прекрасного, корисного, морального.
Розвивати пізнавальні здібності учнів, творчу активність, цілеспрямованість, самостійність, наполегливість в досягненні мети, вміння швидко та раціонально приймати рішення, логічно мислити, працювати в команді.
Виховувати людяність, гуманізм у стосунках, доброзичливість, повагу до людей, великодушність, скромність та самопожертву.
Тип уроку: урок практичного застосування знань, навичок і умінь.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
Вчитель зарубіжної літератури. Шановні учні!
Сьогодні ми починаємо захоплюючий подорож у світ модернізму та авангардизму — двох важливих напрямків літератури, що кардинально змінили мистецтво і ХХ століття. Це були часи великих змін, експериментів і пошук нових способів вираження людей внутрішнього світу
Перш ніж ми занурилися в цей матеріал, хочу поставити вам кілька запитань
-Як ви думаєте, чому в ХХ столітті мистецтво та література так сильно змінилися? Що можна було вплинути на митців цього часу?
-Чи можна сказати, що мистецтво — це відображення суспільних змін?
-Як ви розумієте слово "авангард"?
Чи зустрічали його раніше в інших сферах?
Вчитель мистецтва. Сьогодні ми намагаємося зрозуміти, чому митці вийшли з традиційних форм і як вони створили щось зовсім нове. Ви дізнаєтесь про видатних представників модернізму та авангардизму, які залишили свій слід в європейській літературі та мистецтві. Ми розглянемо їхні новаторські підходи до форми, стилю та змісту.
Зверніть увагу на те, як ці напрямки не просто зображують світ, а хочуть змінити спосіб його бачення .Наша сьогоднішня мета — не тільки зрозуміти ці мистецькі рухи, але й навчитися бачити, як вони впливають на сучасну культуру. Тож, приготуйтеся до відкриттів і дайте поринемо в цю яскраву епоху інновацій і змін.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель зарубіжної літератури. Справжнє мистецтво не має кордонів ні в просторі, ні в часі.
Вчитель мистецтва. У кожного – своє сприйняття, своє розуміння твору мистецтва. Адже шедеври не підлягають однозначному тлумаченню. Головне – прагнути осягнути їх не тільки розумом, а й душею.
Вчитель зарубіжної літератури . Твори мистецтва оточують нас всюди – це архітектура та скульптура,
Вчитель мистецтва. Живопис і графіка, декоративно-прикладне мистецтво.
Вчитель зарубіжної літератури. Музика, театр, кіно
Вчитель мистецтва. Дизайн, реклама, комп’ютерна графіка та багато інших.
Словом, куди не глянь – скрізь мистецтво, навіть, як кажуть японці – випити чаю, і це мистецтво.
Вчитель зарубіжної літератури. Тож запрошуємо вас у країну незвичайного уроку зарубіжної літератури ти мистецтва .
Вчитель зарубіжної літератури . І зі світу літератури представляти авангард буде Ґійом Аполлінер – поет-авангардист.
ІІІ. Основна частина уроку.
Вчитель мистецтва. Познайомимось з додатком Google Arts & Culture, з яким будемо працювати.
Google Arts & Culture (укр. Мистецтво й Культура Ґуґл; колишня назва: Google Art Project) — це онлайн-платформа, використовуючи яку громадськість може отримати доступ до зображень високої чіткості художніх робіт, які зберігаються у музеях — партнерах ініціативи. Проєкт був запущений компанією Google 01 лютого 2011 року, у партнерстві з 17 міжнародно відомими музеями, включно з Галереєю Тейт, Лондон; Музеєм мистецтва Метрополітен, Нью-Йорк та Галереєю Уффіці, Флоренція.[1]
Платформа дозволяє користувачам здійснювати віртуальні тури галереями музеїв, знайомитись з фізичною та контекстуальною інформацією про художні роботи та створювати свої власні віртуальні колекції. Функція «walk-through» проєкту використовує технологію Google Street View.[2] Зображення багатьох робіт існують у надзвичайно високій якості, а кожен музей-партнер обрав одну роботу, зображення якої мало якість один гігапіксель (більше 1 млрд пікселів).
3 квітня 2012 року Google оголосив про значне розширення Арт-проєкту та підписав угоди про партнерство з 151 музеєм 40 країн. На той час платформа налічувала більше 32 тис. робіт з 46 музеїв та продовжвалась робота з формування колекції зображень інших партнерських музеїв. Серед нових партнерів були Художня галерея Онтаріо, Білий дім, Галерея австралійського скельного мистецтва Гріффітського університету (Австралія), Музей ісламського мистецтва (Доха) та Гонконзький музей мистецтв.[3] Тоді ж Google запустив другу, поліпшену версію сайту з функціями Google+, покращеним пошуком та функціями для навчання.[4] Станом на березень 2015 року на сайті 81,8 тис. робіт з 486 колекцій.
З огляду на наміри створити з платформи глобальний ресурс, він доступний багатьма мовами.
Вчитель зарубіжної літератури.
Трішки про історію « авангардизму.
На межі 1900-1910-х рр. на світових художніх обріях з’явилися не просто модернові, а ультрановаторські явища, котрі отримали узагальнену назву «авангардизм» (від фр. avant-garde - передовий загін). До них належать футуризм, дадаїзм, сюрреалізм та ін. З-поміж модерністів авангардисти вирізнялися особливим радикалізмом, нетерпимістю до традицій класичного мистецтва.
Цікавою і водночас непростою є проблема співвідношення модернізму та авангардизму, тобто їхньої естетико-художньої спорідненості та несхожості. Позиції дослідників різні: від ототожнення цих явищ до їх різкого протиставлення. Однак більшість учених схиляється до того, що авангардизм і модернізм початку XX ст. генетично пов’язані, породжені однією історико-культурною ситуацією і мають чимало спільних рис (заперечення традиції, «старого мистецтва», позитивізму, схильність до неоміфологізму, ірраціоналізму тощо). Водночас авангардизм відрізняється від модернізму ще різкішим запереченням традиції, епатажністю, ще більшою схильністю до експерименту.
Вчитель мистецтва. Скористаймося додатком,який допоможе нам знайти цікаву інформацію про модернізм та авангардизм.
Давайте спробуємо перейти на першу функцію додатку Google Arts & Culture . Це своєрідна гра- пазли .
Діти шукають інформацію про авангардизм та демонструють свою роботу.
Вчитель зарубіжної літератури. Додам мотивації від Сальвадора Далі.
Завдання авангардного мистецтва своєрідно визначив знаменитий художник-сюрреаліст Сальвадор Далі: «Допоки взуття не зноситься, ми ним користуємося, коли ж воно стопчеться, ми закинемо його на горище і купимо інше.
Чом не вимагати того самого від мистецтва? І якщо вже воно застаріло й перестало слугувати нашим почуттям, викиньмо його на горище. Нехай належить історії...
Мистецтво, яке сьогодні насправді слугує нам і яке нам саме “за розміром”, - це, без сумніву, мистецтво, назване авангардизмом або новим мистецтвом. Стародавнє мистецтво будь-якої доби було, щоб ви й не сумнівалися, для свого часу новим і кроїлося, як і сучасне, за мірками і, отже, за законами гармонії тих людей, які ним користувалися...
Хай якою би великою була наша повага до померлого пращура, час з’ясувати: допоки ми будемо тягти на плечах його труп і потерпати від усіх стадій розкладання? Поховаймо ж його нарешті з усіма почестями й збережімо найкращі спогади. Заради поваги до мистецтва, заради поваги до Парфенону, Рафаеля, Гомера, єгипетських пірамід, Джотто оголосімо себе антихудожниками...».
ІV. Практична робота.
Діти працюють у групах.
1 група досліджує додаток Google Arts & Culture
2 група досліджує інформацію про представника модернізму Гійома Аполлінера.
3 група досліджує творчість Гійома Аполлінера.
Вчитель мистецтва. Ґуґл має на меті збільшення кількості учасників Арт-проєкту, тому шукає партнерства з музеями різних країн світу. Зараз в Арт-проєкті майже 500 колекцій з 81,8 тисяч експонатів. Арт-проєкт надає галереям можливість заповнити форму на запит партнерства з Ґуґл.
Які ж є розділи в додатку.
РОЗДІЛИ:
Що поряд — дає можливість побачити на мапі, в якій країні та місті, розташовані музеї, пам’ятки архітектури, і що можна побачити на виставках. Вказує відстань та офіційний сайт.
Колекції — зібрані колекції музеїв світу (США, Франція, Велика Британія, Чехія, Італія та багато інших). В колекції кожного музею представлена певна кількість можливих взаємодій: статті, віртуальні виставки, прогулянка музеєм та фото колекції експонатів музею. Також додається коротка інформація про музей.
Теми — в залежності від теми, наприклад, історія LGTB+ в розділі збирається інформація: відео, статті, пам’ятники та екскурсії у форматі 3D, 360 °, VR та AR. В цій темі розповідає про початок, становлення та вплив на культуру.
Експерименти — в цій рубриці додаток знайомить з мистецтвом, яке поєднується з технологіями та креативністю.
Митці — зібрана велика колекція робіт митців: від Фріди Кало до Бенксі. Рубрика дає можливість не лише ознайомитися з роботами митців, але й перейти на історії або теми, пов’язані з ними.
Техніки — як створюють картини, скульптури, кераміку, одяг. Всі техніки та матеріали, які використовуються для виробів, детально описані в цій рубриці. Що роблять з текстилем, як виглядає гравюра, що можна зробити з піску, і багато іншого.
Мистецькі напрямки — можливість вивчити всі напрямки мистецтва, і не тільки образотворчого. Роки існування напрямку, короткий опис, пов’язані з ним історії та приклади.
Історичні події та постаті — можна дізнатися про Голокост, колекції, представлені в музеях світу, історії людей, що пережили Голокост, передивитись величезну фотоколекцію історичних подій минулого. В постатях можна знайти як Александра Македонського та Наполеона, так і Леді Гагу та Гілларі Клінтон.
Тож прошу приготуватися моїм дослідникам розглянути другу цікаву пропозицію від додатка.
Спробуємо у Google Arts & Culture експериментальну функцію Art Selfie. За її допомогою можна знайти двійників на десятках тисяч картин з усього світу.
Додаток використовує технологію комп’ютерного зору для порівняння селфі з картинами музеїв, які співпрацюють з Google Arts & Culture.
Діти демонструють свою роботу.
Після завантаження селфі додаток видає декілька картин, люди на яких схожі на автора селфі. Картини сортуються за відсотком схожості; під кожною можна прочитати її опис.
Вчитель зарубіжної літератури . А тим часом мої дослідники демонструють знайдену інформацію про літературного представника модернізму Гійома Аполлінера.
Повідомлення від учнів.
Справжнє ім'я — Вільгельм-Альберт-Володимир-Аполлінарій Костровицький. Народився у Римі 26 серпня 1880 року. Мати, Ангеліка Костровицька, була дочкою польського емігранта Михайла-Аполлінарія Костровицького, колишнього штабс-капітана російської армії, який емігрував до Італії після поразки польського повстання 1863 року. Родовий маєток знаходився у Білорусії під Новогрудкою, були сусідами Міцкевича, Рідними мовами були польська та італійська, а французьку опанував у монастирських школах на півдні Франції. До дев’яти років жив в Італії, потім відправили вчитися у колеж у Монако й Канни, пізніше – у ліцей у Ніцці. Коли було 17 років я разом з товаришем по ліцею готував рукописний часопис, до якого увійшли вірші, статті на політичні теми, міркування щодо театрального мистецтва… Перший псевдонім «Гійом Макабр». Потім під псевдонімом Луїза Лаланн. Псевдонім «Гійом Аполлінер» з’явився у 1902р., це утворення від першого імені (Вільгельм) та останнього (Аполлінарій).
2. У Франції пережив більшу частину свого життя, з цією країною пов’язав і мистецтво. Але перші роки життя в цьому місті були важкими. Французьке громадянство отримав лише у 1916р. , нерідко бідував, жив на випадкові заробітки, нарешті влаштувався вчителем французької мови у заможну родину і поїхав за рубіж: подорожував Німеччиною, Австрією, відвідав Прагу. На початку 900-х років я став приділяти багато уваги живопису, захоплювався кубізмом.
3. У 1911 р. разом з Пікассо пережив сутичку з французьким законом:запідозрили у причетності до викрадення з Лувру картини Леонардо да Вінчі «Джоконда». І хоч звинувачення були безпідставними, його тримали під слідством ще понад чотири місяці.
Вирушив добровольцем на фронт. На фронті Аполлінер показав себе сміливим солдатом, дослужився до лейтенанта і 9 березня 1916 отримав французьке громадянство. Проте через тиждень, 17 березня 1916 року він отримав важке поранення осколком в голову, йому було проведено трепанацію черепа. Він демобілізувався, проте від травми так і не отямився.
Коли вчителював у родині Міло, закохався в Анні Плейден, яка служила гувернанткою, це почуття було нерозділеним. А кохання до Марі Лорансен насправді було найяскравішою подією житті. . Ще був закоханий у Луїзу де Коліньї-Шатійон. На початку 1918 року він одружився з красунею Жаклін Кольб. . Проте через півроку 9 листопада 1918 помер у Парижі, заразившись іспанкою; похований 13 листопада на цвинтарі Пер-Лашез
Основні твори: поетичні збірки «Рейнські вірші», «Алкоголі. Вірші 1898— 1913 pp.»(1913), «Каліграми. Вірші миру і війни (1913—1916)» (1918), стаття «Новий дух і поети» (1918).
Аполлiнер став теоретиком сюрреалiзму, напряму в лiтературi, i цей термiн належить саме йому, що означає "надреалiзм". Поет, вважав вiн, мусить боротися зi старими поетичними штампами, творити несподiване, експериментувати.
Вчитель мистецтва. Третій етап роботи в додатку Google Arts & Culture
. Досліджуємо підбірку картин Пікассо , близького друга Аполлінера у додатку , рубриці «Митці» .
Учні аналізують роботи.
Вчитель зарубіжної літератури. Пропоную попрацювати третій групі учнів, які працюють в парах.
Кожна творча пара аналізує певну поетичну збірку, пояснює назву, історію створення поезій, визначає тему, ідею та художні засоби провідної поезії, читання напам’ять.
І пара: збірка «Алкоголі. 1898-1913 рр.», аналіз поезії «Міст Мірабо».
ІІ пара: збірка «Каліграми. Вірші Миру та Війни», аналіз поезії «Зарізана голубка й водогорай».
І пара
Збірка «Алкоголі. 1898-1913 рр.»
У збірці «Алкоголі» поет відтворює світосприйняття людини початку ХХ ст. дитини урбаністичної цивілізації, яка насолоджується модерною красою індустріального міста, захоплено спостерігає шалену динаміку життєвого плину, і з великими сподіваннями на оновлення світу вітає історичні зрушення, що відбуваються у неї на очах.
Назва збірки – «Алкоголі» - п’янкий і палючий сонячний напій життя, що дарує насолоду й муку, приголомшує свідомість і загострює почуття, - ось яке смислове поле виникає навколо цього слова.Вірші написані верлібром.
Верлібр (від фр. vers libr – вільний вірш) – система віршованих рядків, ритмічна єдність яких основана лише на інтонаційній подібності. «Знаки пунктуації не мають сенсу, бо справжня пунктуація – ритм і паузи вірша».
Діти читають напам’ять поезію «Міст Мірабо» в українському перекладі , розповідають історію створення.
Поезія «Міст Мірабо» присвячена Марі Лорансен, з якою поет познайомився 1907 року. Їй було двадцять два роки, йому – двадцять сім. Марі – художниця, писала вірші. Їхні стосунки тривали п’ять років, і, за словами митця, «можливо, були найважливішими» для нього. Але закоханим не судилося бути разом. У вірші відтворений не лише сум розлуки, а й роздуми поета про саме життя, про плин часу. До речі, у Марі теж був вірш, присвячений розлуці з Г. Аполінером.
ІІ пара. Збірка «Каліграми. Вірші Миру та Війни».
Назва другої книжки поезій – «Каліграми. Вірші Миру та Війни» - була породжена ідеєю створення віршів у вигляді малюнків, які б відбивали основний зміст текстів.
Учитель. Пригадайте, що таке каліграми?
Каліграми – вірші у вигляді малюнка, фігурні вірші, «ідеограми».
Перегляд каліграм , створених учнями.
Основний зміст та композиція цієї збірки були зумовлені намаганням автора представити «літопис» свого духовного життя напередодні й під час Першої світової війни . Спираючись на особистий фронтовий досвід, Аполлінер розкриває страшну руйнівну силу війни. Скорбота за загиблими, співчуття постраждалим, тривога за тих, кому довелося власноруч виконувати щоденну криваву роботу, щохвилини наражаючись на смертельну небезпеку, утворюють емоційне тло аполлінерівської воєнної лірики.
"Каліграми" складаються з шести розділів і містять 84 поезії. Розділивши книгу на шість частин за хронологічним принципом, Аполлінер ніби підкреслив, що "Каліграми" - ліричний літопис епохи. Послідовність віршів створює щось схоже на проходження кіл пекла, яке завершується коротким оптимістичним апофеозом з кількох звернених у майбутнє віршів 1917-1918 років.
Аналіз вірша «Зарізана голубка й водограй».
Поезія присвячена пам’яті друга, літератора Рене Даліза, що загинув на фронті в час Першої світової війни.
Голубка – символ миру, чистоти, пов’язаний із Святим духом.
Водограй – вода, чистота, життя, невпинний рух, плач за загиблими.
Але голубка – «зарізана», тобто мертва.
Антитеза: смерть (зарізана голубка) – життя (невпинний рух водограю).
Водограй асоціюється з плачем, що збігається з настроєм ліричного героя. Друзі, яких поет згадує, дивляться у воду – «сонну воду», і погляд їхній «вмирає десь».
«Сонна вода» - це статичність, зупинка руху, смерть.
Отже, каліграма символізує вічний плач за загиблими на війні. Будь-яка війна сприймається поетом як всесвітній апокаліпсис. П.Пікассо намалював картину «Голуб»
Вчитель мистецтва. Наступний етап роботи в додатку Art Coloring Book і завдання у нас під назвою «Релаксуй», вам потрібно створити власну підбірку кольорів до одного з творів модерну. Учні демонструють свої роботи, аналізують їх.
V .Узагальнення і систематизація знань
Вчитель літератури.
Дискусія
Підсумкове обговорення в малих групах на тему: "Яким чином модернізм та авангардизм вплинули на розвиток сучасної культури?" Під час обговорення спирайтесь на приклади літературних творів та мистецьких робіт, які сьогодні розглядали на уроці.
Діти обговорюють питання, дотримуючись правил дискусії.
VІ. Підбиття підсумків уроку
Вчитель мистецтва.
Вправа «Вільний мікрофон»
Поезія Г. Аполлінера мене вразила …
Живопис модерну мене надихнув на……
Відкриттям для мене було … ( продовжіть речення)
VІ I.Домашнє завдання: Виберіть один із напрямків (модернізм або авангардизм) і напишіть невеликий вірш (або коротку прозову замальовку) у стилі цього напряму. Зв
ерніть увагу на застосування ключових художніх прийомів. Вивчити напам’ять вірш «Міст Мірабо».