Підсумковий урок-гра за романом М.Булгакова "Майстер і Маргарита".
Мета уроку: систематизувати і узагальнити знання учнів про роман М.Булгакова «Майстер і Маргарита», показати учням рівень їх сприйняття та осмислення роману; розвивати навички уважного читача, творчі здібності учнів, розширювати їх кругозір, виховувати любов до творчості письменника.
Обладнання: портрет М.Булгакова, вислови про письменника та його роман «Майстер і Маргарита», малюнки учнів, чорна скринька, диск із записом музики, ноутбук , секундомір.
Підсумковий урок-гра в 11 класі
Тема уроку: М.Булгаков «Майстер і Маргарита»
Мета уроку: систематизувати і узагальнити знання учнів про роман М.Булгакова
«Майстер і Маргарита», показати учням рівень їх сприйняття та осмислення роману; розвивати навички уважного читача, розвивати творчі можливості учнів, розширювати їх кругозір, виховувати любов до творчості письменника.
Обладнання: портрет М.Булгакова, вислови про письменника та його роман
«Майстер і Маргарита», малюнки учнів, чорна скринька, диск із записом
музики, ноутбук , секундомір.
Епіграф: Время эти понятья не стерло,
Нужно только поднять верхний пласт,-
И дымящейся кровью из горла
Чувства вечные хлынут из нас.
В.Высоцкий
Вислови: «Маргарита в романі Булгакова «Майстер і Маргарита» стала прекрасним,
узагальненим та поетичним образом Жінки, яка кохає. Цей образ постає
понад шаром сатиричної повсякденності втіленням живої, гарячої любові…»
Л.Яновська
«Маргарита протиставлена воїну й полководцю Пилату своєю безстрашністю.
І безпорадною й могутньою своєю людяністю всесильному Воланду»
Л.Яновська
«Булгаков захоплює у свій невід різних за рівнем освіти, віком і смаками читачів,
І в цьому одна з причин епідемічного успіху книги»
В.Лакшин
«Цей роман, як на мене, є найліпшою річчю Булгакова, а якщо говорити про
Історію Христа й Пілата, то це загалом одна з найліпших сторінок російської
літератури ХХ століття.
К.Симоненко
Вчитель. Друзі! Ми з вами завершили вивчати прекрасний роман М.Булгакова
«Майстер і Маргарита». Все далі від нас друге тисячоліття. Скоро воно
стане історією. Людство підводить підсумки прожитого і створеного, визначає зараз все
найголовніше. І одним із найбільших своїх досягнень, кращою книгою тисячоліття
вважається роман «Майстер і Маргарита». Сьогодні ми з вами знову перегорнемо сторінки
роману разом з героями, будемо сперечатись, дивуватись і перемагати.
Право боротися за кращого знавця роману надається двом командам. Команда Майстра. Капітан –Михальченко Ігор. Команда Маргарити. Капітан –Шостак Іванна. В змаганнях беруть участь і болільники. Вони поділені на дві команди. Тож, вперед, ерудити.
(Представлення команд).
Учитель. Перший наш конкурс – розминка «Що? Де?Коли?»
Якщо команда перша подає сигнал, отримує можливість дати відповідь на запитання.
Кожна правильна відповідь – 1бал.
«Майстер і Маргарита»?
(Латунський)
«Жонглер з копитом», «Інженер з копитом»)
Любові і ненависті. Тобто добра і зла.)
Другий наш конкурс «Кому належать ці слова?»
(Умови: на запитання команда відповідає після 45 секунд обміркування. Якщо одна команда швидше заявить про готовність, ніж друга, має право давати відповідь і додатково заробляти собі бали)
-«Моя драма у тому, що я живу з тим, кого не люблю, але і псувати йому життя вважаю неможливим». (Маргариті)
-«Шкодую, що на місці Берліоза не було критика Латунського, чи літератора
Мстислава Лавриновича». (Майстрові)
-«Я частина тієї сили, що вічно хоче зла і вічно творить благо». (Воланду)
- «Правду казати легко і приємно». (Єшуа Га-Ноцрі)
-«На світі не було, нема і не буде ніколи величнішої і прекраснішої для людей
влади, ніж влада імператора Тіверія». (Понтію Пілату)
Оголошується музична пауза.
Журі підводить підсумки 2-х попередніх конкурсів.
Вчитель. Наступний конкурс «Сім разів відміряй – один відріж»
Умови: за даний конкурс команда може отримати 7 балів. Додається по одному слову (до семи), які характеризують фрагмент роману.
Завдання: визначити цей фрагмент. Кожна підказка – мінус 1 бал.
Учитель. Цей конкурс називається «Хто більше»
Умови: протягом 1хв. Відповісти на найбільшу кількість запитань. Якщо команда не знає відповіді на запитання, говорить «далі» Запитання команді Майстра.
(Ціпок з чорним набалдашником у вигляді голови пуделя)
передає прохання Єшуа).
Запитання команді Маргарити.
(Ланцюг з чорним пуделем у овальній рамі)
Музична пауза.
До слова запрошується журі.
Учитель. Прийшов час дати запитання болільникам.
«Мене вабить чарівний світ, в якому править Мельпомена»
Запитання: - Миром чого править Мельпомена?
-Назвіть відомих вам муз.
Учитель. Запрошуємо на конкурс капітанів. «Ти мені, я – тобі»
«И чудаки еще такие есть – вдыхают полной грудью эту смесь”
По цих рядках Висоцького ви зрозуміли, що мова піде про кохання. Капітани повинні
відповісти на запитання, які вони зададуть один одному на тему: «Велике кохання Майстра і Маргарити». Враховується глибина і оригінальність запитань. Правильна відповідь – 1 бал.
Запитання болільникам:
-Чому на вашу думку, Майстер заслужив не світло, а спокій?
(Тому, що він тричі зраджував свій роман, відмовляючись від нього, а зрада-це великий гріх)
-Чи засуджуєте ви Маргариту за розгром, який вона вчинила в помешканні критика Латунського?
Роман надихнув Ігора Михальченка написати вірш, якого він нам прочитає.
Учитель. Конкурс «Я знаю…»
Команди дома готували вислови про кохання, які найбільше підходять до нашого роману. За кожен вислів команда отримує 1 бал. Слово команді Майстра.
Слово команді Маргарити.
Учитель Конкурс художників.
Команди підготували ілюстрації до роману. Вам слово для захисту своїх робіт команда
Маргарити.
Свої роботи захищає команда Майстра.
Учитель. Оголошую конкурс «Чорна скринька»
В цій скриньці лежать два предмети (по одному для кожної команди).
Правильна відповідь 2 бали.
Увага! Що в ящику? (Жовті квіти-мімоза)
Увага! Що в ящику? (Крем)
Вчитель. Поки команди готуються до останнього конкурсу, болільники Майстра презентують ілюстрації до обкладинки книги «Майстер і Маргарита» (Додаток №1)
Болільники команди Маргарити підготували астральний портрет М.Булгакова. (Додаток №2)
Вчитель. Образ Воланда справляє дивне враження і залишає більше запитань, ніж відповідей. А тому команда Майстра спробує поставити ці запитання безпосередньо «месіру». І так діалог з героєм. (Додаток №3)
Вчитель. Вічна і дуже складна проблема співвідношення Добра і Зла з’ясовується
в романі на найвищому художньому рівні і тому роман не залишає байдужим жодного
читача. Колись давно Маргарита зрадила своєму заможному чоловіку з невідомим
психічно хворим Майстром. Чому і навіщо вона це зробила? Пропонує команда Маргарити вашій увазі незалежне журналістське розслідування. Тема його «Кохання, яке перемагає
сили зла» (Діалог журналіста з Маргаритою) (Додаток №4)
Вчитель. Запрошуємо до слова наше шановне журі,яке оголосить нам результати нашої гри.
Вчитель: Ну ось і закінчився наш сьогоднішній урок –гра. Разом з героями роману ви
знову пройшли їх важкий і прекрасний шлях. Пройде час, багато чого забудеться і ви не зможете швидко згадати той, чи інший епізод роману. Але я вірю, «що ваші душі не роз’їдять жадібність, підлість і зрада. Ви зможете постояти за свої переконання, за своє кохання, пройдете по шляху життя, як Маргарита, з гордо піднятою головою не гублячи честі і гідності.
Додаток №1
На нашу думку, обкладинка до роману «Майстер і Маргарита» може бути ось такою.
Крізь простір, що складається з контрасних чорно-білих фігур, скривавлених ліній, прямує поважний чорний величезний кіт, який одразу асоціюється з одним з улюблених героїв роману Булгакова котом Бегемотом, найкращим пажем, який коли-небудь існував. Кіт перебуває на межі двох світів: він представник пітьми, але викликає нне менше симпатій, ніж «позитивні» герої роману. Чорний кіт на білій поверхні залишає низку чорних слідів (згадаймо, як «наслідили» у Москві Коров’єв і Бегемот), свита Воланда, бешкетуючи у Москві чинить більше добра, ніж зла, вона прихильніша до людей, ніж місцева влада.
Вдалині ми бачимо хрест, на якому був розіп’ятий Єшуа Га-Ноцри. Хрест білого кольору, як символ безсмертя. Ми старалися показати через свою ілюстрацію композиційну побудову роману, прийом «роман в романі»
Додаток №2 Астральний портрет М.Булгакова
Михайло Булгаков народився під сузір’ям Тільця (15 травня 1891 року). Телець провіщає йому літературний дар, важку славу. А ніч, в яку він народився – вроду, гідну пензля живописця, нещасне кохання і відсутність хисту до родинного життя. Сузір’я сповіщало, що житиме він повною самовідданістю, в гордості віддаватиме перевагу більш давати, ніж брати, що в дружбі і творчості буде бранцем умовностей і традицій, тому обере дворянський кодекс честі, який не дозволить йому пристосуватися до обставин, принижувати себе перед сильними. Через це «нещастя обрушуватимуться на нього, як обвали, і потрібна буде незвичайна душевна сила, щоб зберегти гідність, зовнішній спокій, гордість…» Сузір’я Тільця обдарувало його інтуїцією, яка доходила до містицизму, спроможністю відгадувати думки, бачити чужі сни… Буде мати щастя з жінкою на ім’я Олена.
Додаток №3