Бінарний урок за темою " Л. Українка. "Тиша морська - "- пейзажно-мариністичний малюнок"

Про матеріал
Бінарний урок, у якому поєднано відомості й матеріали з української літератури та рбразотворчого мистецтва з використанням інтерактивних технологій.
Перегляд файлу

Бінарний урок з української літератури та художнього мистецтва для 6-го класу за темою:  Леся Українка "Тиша морська"- пейзажно-мариністичний малюнок

Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст твору Л.Українки:

розвивати навички вдумливого, самостійного мислення, уміння висловлювати власні судження;  виховувати естетичні почуття, любов до природи.

Тип уроку: пояснення нового матеріалу,бінарний

Обладнання: підручник, збірки віршів Л. Українки, комп'ютерна презентація , малюнки учнів, портрет Л. Українки.

                              Коли я вперше побачила море, я полюбила його назавжди.

                                                                                                           Л.Українка

                                                            Хід уроку.

 

I Мотивація навчання діяльності учнів.

1. Доброго дня , діти.

- Підкажіть, будь ласка, творчість якої поетеси ми почали вивчати на попередніх уроках.

2. Продовжте твердження : (Слайд 1)

- Творчість саме Лесі Українки  важливо знати, тому що….

- Цінність  творчості Лесі України полягає в…

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.(Слайд 2) Сьогодні ми продовжуємо вивчати творчість геніальної поетеси Лесі Українки. Вірш, з яким ми познайомимося, називається «Тиша морська». Вірш цей незвичайний, наповнений чарівливим подихом природи. Відкрийте зошити і запишіть тему уроку. Дату вказано на дошці.

III Повідомлення нової теми. Сьогодні я об’єднала вас у групи за бажанням і ми їм дали назви, щоб ваша робота була більш ефективною. У нас три групи, які мають назви  «Літературознавці», «Народознавці», «Художники і декламатори».

 

1.   Відповіді на запитання. Гра «Мікрофон».(Слайд 3)

 Погляньте на цю картину. Як ви думаєте, що на ній зображено?

(пейзаж.)

- Пригадайте, що називається пейзажем? .

 З точним визначенням цього терміна нам допоможе група «Літературознавці»

 

Пейзаж — один із композиційних компонентів художнього твору: опис природи, будь-якого незамкненого простору зовнішнього світу

2.А зараз погляньте, будь ласка, на ці зображення, що на них зображено? (Слайд 4-6.  Морські пейзажі)

Відгадування загадки. Кругом вода, а з питвом – біда. Хто знає – де це буває? (На морі)  Послухаємо, що нам з цього приводу розкажуть народознавці.

   Образ моря в українській народній творчості починає з’являтися в часи створення козацького флоту. Прислів’я та приказки живуть в народній мові століттями, глибоко відображаючи історію та змальовуючи події. Вони створювалися багатьма поколіннями, і, як правило, не мають автора, їх поетична мова багата, проста та виразна. Не можна оминути й прислів’їв та приказок, пов’язаних з морем, рибалками, риболовлею.

Учні наводять приклади прислів’їв та приказок .

Нащо в море воду лити, коли й так море повне.

До моря води не доливай.

Чекай моря погоди, то роса очі виїсть.

Сиди у моря та жди погоди.

І море починалося з краплі.

З малих крапель робиться море.

Ложкою моря не вичерпати.

Йому й море по коліна.

Море – рибальське поле.

Море перепливти – не поле перейти.

Море перепливти – не шматок хліба з’їсти.

Не море топить кораблі, а вітер.

По морю плавав, а води не бачив.

А зараз ми переглянемо маленький відеосюжет. Переглядаючи його, прислухайтеся до себе, що ви відчуваєте?

Асоціативний кущ

- Чи доводилося вам колись бувати коло моря?

-Які звуки ви чуєте, коли уявляєте цю стихію? 

-З чим асоціюється у вашій уяві море?

(Обґрунтуйте свою відповідь).

 Діти, коли ви чуєте чи вимовляєте слово «море», що ви уявляєте?

Море

(Діти називають і записують на дошці слова, будуючи «асоціативний кущ». Спочатку назви почуттів, а потім - образів.)

А зараз послухаймо художників, які повідомлять нам, що таке маринізм

(Вид пейзажу, об’єктом зображення якого є море, має назву марина. А художників, які пишуть море, називають мариністами.)

Для більшого розуміння цього поняття надамо слово вчителю образотворчого мистецтва Тетяні Юріївні , яка більш детально розкаже вам про маринізм.

 

3. Що таке море? Море -  це гра  хвиль,  великих і малих, які легенько набігають на  берег або б'ються з  силою  об  скелі; це крик  чайок над морською  широчінню, це гудок  далекого   корабля і свист  вітру, завивання бурі,  блакить неба і схід золотого  сонця над обрієм рано - вранці та  срібна місячна доріжкавночі.
       Чому  море  вабить до  себе художників? Морська стихія завжди  приваблювала до себе погляд митців -  художники використовують для його зображенняусю гаму кольорів, композитори  відтворюють  море в музичних  звуках,письменники  та поети -  словом. Море дуже мінливе -  воно може бути спокійним, лагідним, і раптом  водночас стати  бурхливим та грізним.  Митців приваблює така його мінливість, тому що кожен намагається  віднайти найбільш точні засоби  виразності,  аби «оживити»  його на полотні, в звуках  числові.

         Мариністика -  напрямок пейзажного живопису, в якому   натурою виступають виключно прекрасні морські види. Художники-мариністи - це ті люди, які присвятили себе малюванню таких морських пейзажів (марин).

          Найбільш чудові представники мариністики: І. К. Айвазовський, датчанин Соренсен Карл Фредерік, англієць Вільям Тернер, японець Кацусіка Хокусай. А як майстерно вдавалося зображувати море знаменитому імпресіоністу Клоду Моне! І навіть Вінсент Ван Гог іноді малював прекрасні марини в своємунеповторному стилі.

        Багато професійних мистецтвознавців сходяться на думці, що ніякі інші художники-мариністи не змогли досягти такого високого рівня майстерності, як Іван Костянтинович Айвазовський. Він жив і працював в 19-му столітті. Майбутній талант з'явився на світ у вірменськійродині(Ованнес Айвазян)  в 1817 році. Через наявність  видатних успіхів він закінчив художню академію на два роки раніше покладеного терміну. У 21 рік Айвазовський взяв участь в бойових діях в Черкесії, а битви, що він бачив, стали джерелом його натхнення. За рахунок  державної скарбниці Айвазовського відправили в подорож по Європі, щоб він набирався натхнення і практикувався. Батько художника був купцем, а не дворянином. Однак, сам Іван Айвазовський за свої видатні заслуги і таланти у 22 роки був нагороджений дворянським званням.

          Свої знамениті полотна, що зображають море, він малював не на узбережжі, а у себе в майстерні. Він вбирав враження, пропускав їхчерез себе і писав картини «по пам’яті». Айвазовськийбув другом А. С. Пушкіна, але при цьому навіть не читав його творів. Будучи людиною багатою, він витрачав багато грошей на облаштування рідного міста Феодосія. За рахунок Айвазовського були побудовані школа, музей та інші громадські  будівлі.

Одного разу Кримвразила страшна посуха. Тоді живописець розпорядився протягнути в місто водопровідвід мінеральних джерел в його садибі, щоб всі бажаючі могли набирати чисту питну воду безкоштовно. Одна з картин Айвазовського, заснована на сюжеті з Біблії, так сподобалася Папі Римському, що той побажав її купити. Художник же йому її просто подарував. Перерахувати назви всіх полотен великого мариніста неможливо (бо їх 6000). Найвідоміша -  "Дев'ятий вал", де зображено штормове безмежне море, люди, котрі втікають на вутлих уламках корабля, і величезна хвиля, яка насувається на них. Інші відомі картини майстра: "Місячна ніч у Криму", "Неаполітанська затока", "Венеція", Захід на морі ", " Вечір в Криму "," Чесменский бій "та ін.

      Художники-мариністи подарували світу безліч чудових пейзажів.

      Бути творцем - це найбільший дар, який тільки може отримати людина від Бога. Як знати, може ви теж володієте унікальним художнім талантом. У такому випадку, чому б не взяти в руки пензля з фарбами і не спробувати реалізувати його на практиці? Адже почати створювати прекрасне можна в будь-якому віці!

           До видатних поетів - мариністів належить Леся Українка.( Слайд 7)

Учитель: Діти, розкажіть, будь ласка, чому Л. Українка змушена була так багато часу знаходитися поза межами рідного дому, в основному біля моря?

Літературознавці :

Учні відповідають:Леся Українка була тяжко хворою на сухоти , тому лікарі радили їй частіше перебувати в місцевостях із теплим сухим кліматом. Таким благодатним краєм став для неї  Крим. Саме там, у Євпаторії, видатна поетеса проводила багато часу біля Чорного моря. Спостерігала за чарівною природою і викладала свої незабутні враження в поетичні рядки. Так з'явився цикл віршів "Кримські спогади", які Л. Українка присвятила своєму улюбленому братові Михайлу.

Учитель: Вона писала: «Коли я вперше побачила море, я полюбила його назавжди». Це і  є епіграф до нашого уроку.
 

2. А зараз ми прочитаємо виразно вірш "Тиша морська". Це було ваше домашнє завдання. Дехто з вас  висловив бажання вивчити його напам’ять. Запрошую до виступу. (Четверо учнів виразно читають напам’ять вірш,  під час читання тихо звучить музика з шумом моря, відеоряд з пейзажами моря)

3.На попередніх уроках малювання наші художники  отримали завдання намалювати пейзажі моря. Покажіть свої малюнки і поділіться з нами своїми враженнями разом з Тетяною Юріївною.( Вісім учнів виходять і показують свої малюнки , пояснюючи зображене)

А зараз прийшов час фізкультхвилинки, яку  проведе Тетяна Юріївна.

 4. А тепер повернемося до вірша і попрацюємо з його змістом.

 Щоб зрозуміти вірш, оцінити його красу й неповторність, давайте обміняємося враженнями від почутого і побаченого.( План аналізу поезії на слайді 8)

  Визначаємо тему твору, основну думку (ідею), значення (пізнавальне, виховне, естетичне).

Рід літератури: лірика. Жанр: ліричний вірш- пейзаж

Тема твору : зображення морського пейзажу, гармонії у природі

Ідея:  навчити нас любити природу, цінувати красу, яка нас оточує.(Кого ми називаємо естетами?)

Головна думка: "не страшні для мене вітри.... в краю вічного проміння" (душевну радість породжує гармонію в довкіллі)

Пізнавальне значення : твір дає краще уявлення про морську природу, світлові ефекти при взаємодії води й сонячного проміння.

Виховне значення : твір спонукає до активної життєвої позиції, виховання людини, яка хоче і вміє долати будь- які  труднощі, що трапляються на її життєвому шляху.

Естетичне знання :  показана  краса світу, зокрема моря, його привабливість, оптимістичний вплив на людину.

5.  Характеристика образу  ліричної героїні.

   Лірична героїня поезії дуже вразлива, чуттєва до краси світу, має поетичну думку. Вона розуміє, що на морі, як в житті, не завжди буває затишшя, не завжди вони привабливі й легкі для людини.

      У рядках "Як би я тепер хотіла у мале човенце сісти І далеко на схід сонця Золотим шляхом поплисти!" відчувається романтична спрямованість ліричної героїні.

        Остання строфа характеризує героїню як рішучу, волелюбну людину, котра здатна до боротьби із життєвими негараздами й труднощами, людину, що не відступить від своїх життєвих принципів та переконань.

6. Визначення  художніх засобів твору та їхньої ролі. .( Робота з книгою)

Епітети: (час) гарячий, полудневий; ясне (небо, море, сонце); (блакить) злотиста; (хвилечка) перлиста; малим (човенцем); золотим (шляхом). Ці епітети яскраво характеризують явища та предмети.

Метафори: "з весельця щире золото спадає", "золотим шляхом поплисти", "шлях, що проложило ясне сонце через воду", "край вічного проміння" Малюють романтичну картину морського пейзажу.

Повтори: ясне, ледве-ледве.

Багато у вірші ласкаво-зменшувальних слів, які надають творові задушевності (хвилечка, човенце, весельце, віконце).

  • Як у художньому мистецтві важливу роль у створенні картин відіграє кольорова гама, так у  створенні віршів важлива роль належить художнім засобам, давайте з’ясуємо роль художніх засобів у творі?

(Ці худ. засоби допомагають поетесі змальовувати красиву, привабливу картину моря й висловити думки та почуття, які воно в неї викликало.)

7. Доведіть, що цей твір за жанром - ліричний вірш. Допоможуть нам у цьому літературознавці

(Твір передає почуття й переживання автора з приводу побаченої прекрасної картини тихого моря, вітрильника, малого човенця, що рухається по золотій сонячній доріжці.

Наявні в ньому рими: віконце - сонце, блакиті - в світі, хвилі - білі, перлиста - золотиста, підіймає - спадає, до заходу - воду, каміння - проміння.

За наявними ознаками, твір - ліричний вірш.)

8.Усне малювання :

- Які враження у вас від поезії?

(Діти створюють усний  опис моря .  Демонстрація картин моря відомих художників - слайд 9)

- А які враження і почуття викликає у вас наше Азовське море?

(  Фото Азовського моря- слайди 10-11-12-13)

9. Діти, прослухавши вірш, подивившись на прекрасні морські пейзажі, ви пережили безліч емоцій, зараз ви знаходитеся у певному душевному  настрої. Перед вами різнокольорові папірці, оберіть той колір, який відповідає саме вашому настрою. Підвести підсумок .

10.Хвилинка творчості . Складання вірша за опорними словами  (Групова робота)

Золотистий пісочок,   ширяє, плюскочуть,  Он дельфін,  в синьому небі, плюскочуть, із води,  Чайка,   лоскочуть, виринає, Хвилі ніжно-прозорі.

Хвилі ніжно-прозорі плюскочуть,

Золотистий пісочок   лоскочуть.

Чайка в синьому небі ширяє,

Он дельфін із води виринає.

11.  Підсумок: розгадування кросворда

1) Справжнє прізвище Лесі Українки (Косач)

2)Повторення одних і тих самих слів у поезії-це (Повтор)

3) Художнє означення до слова ( Епітет)

4) Художник, який створює картини моря (Мариніст)

5)Жіноче ім’я, що означає «морська» , а також вид пейзажу, об’єктом зображення якого є море, має назву (Марина)

6) Рід літератури,який через емоції і почуття зображує світ (Лірика)

7) Опис природи, будь-якого незамкненого простору зовнішнього світу (Пейзаж)

8)Художній засіб, при якому відбувається навмисне вживання слів у їхньому непрямому значенні . Наприклад: грім розсердився (Метафора)

 

К

О

С

А

Ч

 

П

О

В

Т

О

Р

 

Е

П

І

Т

Е

Т

 

 

М

А

Р

И

Н

І

С

Т

 

 

М

А

Р

И

Н

А

 

 

Л

І

Р

И

К

А

П

Е

Й

З

А

Ж

 

 

М

Е

Т

А

Ф

О

Р

А

 

Ми правильно розгадали кросворд і отримали слово «оптимізм». На мою думку, вірш Лесі Українки також оптимістичний, сповнений надії на майбутнє. Отже, на оптимістичній ноті ми закінчуємо роботу і я б хотіла, щоб ви самостійно визначили, яку користь вам дав цей урок, чого ви навчилися і які навички здобули. Оберіть три вислови, які співпадають з вашими відчуттями і прикріпіть навпроти висловів смайли.( На дошці прикріплено вислови:

  1. Я навчився аналізувати поетичний твір
  2. Я отримав багато нових знань з української літератури і образотворчого мистецтва
  3. Я збагатив свій духовний світ
  4. Я буду любити і берегти природу
  5. Я зрозумів і засвоїв зміст вірша «Тиша морська»
  6. Я навчився висловлювати судження за темою

12. Оцінювання

І заключне слово я надаю Тетяні Юріївні.

   13.  Домашнє завдання

Підібрати вірш про море та охарактеризувати його. (за бажанням, можна викор. й інші вірші Л. Українки з циклу "Кримські спогади").Скласти вірш на морську тематику ( за бажанням)

docx
Додано
21 лютого 2021
Переглядів
1459
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку