Біоадекватний урок із теми "Реалізм"

Про матеріал
Цей урок дозволить через навчальний релаксаційний текст засвоїти ознаки реалізму як художнього напряму. "Асоціативне перехрестя" та пояснення коміксів сприятимуть розвитку асоціативного мислення школярів.
Перегляд файлу

Новоселівська філія

комунального закладу Очеретинський навчально-виховний комплекс: загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів – дошкільний навчальний заклад

(опорний навчальний заклад)

Ясинуватського району Донецької області

 

 

 

 

БІОАДЕКВАТНИЙ УРОК

 

 

ТЕМА:

РЕАЛІЗМ ЯК ХУДОЖНІЙ

НАПРЯМ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Автор розробки – Попова Тетяна Юріївна,

учитель зарубіжної літератури

 

2019

Тема: Реалізм як художній напрям

Мета: ознайомити учнів з ознаками реалізму як художнього напряму; розвивати цілісне двопівкульне та критичне мислення, творчу уяву; виховувати ціннісне ставлення до реалізму як художнього напряму.

Тип: біоадекватний урок вивчення нового матеріалу

Унаочнення: роздатковий матеріал «Асоціативне перехрестя», образон «Реалізм», комікси.

Форми роботи: фронтальна, парна.

Методи та прийоми: навчальна релаксація, «виведення» мислеобразу, прийом «Асоціативне перехрестя», пояснення коміксів, рефлексія.

Очікувані результати:

після цього уроку учні зможуть

дати визначення реалізму як художнього напряму;

назвати основні ознаки реалізму: час виникнення, представників, теми й жанри творів, ознаки художньої системи;

створити графічний образ «Реалізм;

розповідати про реалізм як художній напрям за допомогою створеного образону.

Перебіг уроку

1. Оргмомент.

2. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні пропоную здійснити уявну подорож до одного з європейських міст, потім до села першої половини ХІХ століття. Таке перенесення в часі дозволить визначити ознаки реалізму, створити графічний образ з інформацією про цей художній напрям. Пропоную захопити із собою гарний настрій!

 

3. Сприйняття й осмислення навчального матеріалу.

Навчальна релаксація

Навчальний релаксаційний текст

 

Психофізіологічна підготовка

Займіть зручне положення. Розслабте обличчя, шию, плечі, руки, тіло, ноги… Уявіть, як м’язи обличчя стають м’якими, розслабленими… Усміхніться, адже ви такі гарні, коли усміхаєтесь. Уявіть, як усміхається кожна клітинка Вашого тіла…

Уявіть ваш улюблений куточок природи або якесь інше місце, де ви відчуваєте себе спокійними, де ви щасливі, місце вашого спокою. Уявіть кольори, які вас оточують… Уявіть рухи і звуки вашого місця спокою… Уявіть запахи навколо вас… Уявіть себе на місці спокою, який ви маєте вигляд, коли відпочили, звільнились від непотрібних думок… Подякуйте цьому образу, вашому місцю спокою. Будьте щирі з собою.

 

Введення нового матеріалу через формування мислеобразу

Сядьте в карету, запряжену кіньми. Уявіть, що їдете європейським містом першої половини ХІХ століття. Прислухайтеся до звуків навколо: на вулицях гомонять міщани, гудуть фабрики й заводи, відчуйте запах булочної, смак її виробів. Побачте робітників, які повертаються додому після праці. Карета їде повільно. Зазирніть у віконце міської контори. Прислухайтеся, що обговорюють чиновники. Вони сміються з Акакія Башмачкіна, стара-престара шинель якого стала схожою на лантух. Почуйте музику в сусідньому будинку: на балу молодий Євгеній Онєгін танцює то з однією, то з іншою дамами. Аж ось він вибігає, сідає в карету й кудись їде. Вирушаймо за ним.

Поступово пейзаж змінюється. Подивіться: навколо – поля пшениці, що належать поміщикам. Відчуйте запахи, звуки, як щебечуть птахи, гавкають собаки. Аж ось і садиби, хати. Ми в селі. На подвірʼї сидить дівчина у красивому вбранні. Вона читає. Це Татьяна Ларіна. Чи до неї поспішає Євгеній Онєгін, чи якась інша причина змусила його приїхати до села? Про все це ми дізнаємося з роману Олександра Сергійовича Пушкіна «Євгеній Онєгін». Цей твір має ознаки реалізму, як і повість Миколи Васильовича Гоголя «Шинель» про чиновника Акакія Башмачкіна. Ми бачили цього дрібного чиновника, подорожуючи містом.

Побачені робітники, чиновники, селяни, поміщики – звичайні люди із звичайного життя, герої реалістичної літератури, їхній ідеал не протистоїть дійсності, як у романтиків, а живе в ній. Письменники-реалісти правдоподібно показують життя, внутрішній світ, тобто психологію звичайних героїв, пояснюють учинки, поведінку за допомогою прозових жанрів – роману, повісті, новели.

Уявіть, що карета зупинилася. Наша поїздка європейським містом та селом першої половини ХІХ століття закінчилася. Подякуйте місту та селу за можливість тут побувати. Подякуйте звичайним людям, які живуть у місті або в селі. Подякуйте письменникам за можливість дізнатися про героїв реалістичних творів.

 

Вихід

Відчуйте ступні ніг… Прилив сил до ніг та рук… Відчуйте спину та плечі… Поворушіть пальцями, стисніть їх… Порухайте долонями, плечима… У Вас може з’явитися бажання напружити шию… Поверніть голову праворуч, ліворуч… Усміхніться та зробіть глибокий вдих… Не поспішаючи, доторкніться до щік, очей… Ось ви знову в нашому класі. Як Ви себе почуваєте?

 

«Виведення» образу інформації на рівень осмислення.

Обговорення

- Чи вдалося вам розслабитися та уявити себе в місті першої половини ХІХ століття, а потім у селі?

- Які кольори ви побачили? Які почули звуки?

- Які запахи, смаки відчули, перебуваючи спочатку в місті, а потім у селі?

- Яких літературних героїв ви побачили в місті, у селі?

- Якими є герої реалістичної літератури?

- Чи протистоїть їхній ідеал дійсності?

- Як письменники-реалісти показують життя героїв у творах?

- До яких літературних жанрів звертаються реалісти?

 

Робота з навчальним образоном, нанесення в зошиті мислеобразу інформації, отриманої під час релаксації.

Учитель пропонує замалювати учням обрис (контур) спочатку міста, потім села, які вони уявили під час релаксації. Поступово, по 1-2 слова, наповнюється і замальовується цілісний мислеобраз інформації, отриманої під час перебування в місті та селі. Учитель «рухає» загальну бесіду питаннями, демонструє захопленість, перевіряє правильність записів і формулювань. Учні першими промовляють те, що пригадують, учитель лише уточнює.

- Намалюйте обрис уявного міста, це можуть бути будинки, фабрики, заводи.

- Напроти намалюйте уявне село: хатинки, дерева, пшеничні поля.

- Напишіть посередині або ліворуч угорі століття виникнення реалізму.

- Зазначте посередині принципи зображення дійсності письменниками-реалістами, тобто як вони змальовували життя.

- Нижче напишіть, хто міг бути героями реалістичних творів.

- Зазначте в центрі улюблені жанри письменників-реалістів.

 

Представлення образону, створеного вчителем.

  • Подивіться на образон, створений мною. Що б ви хотіли змінити у своєму графічному образі, можливо, щось хотіли б додати.

 

C:\Users\lenovo\Desktop\картинки_створи_шедевр\реалізм.png 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Закріплення вивченого матеріалу.

4.1. Робота з підручником.

Рубрика «Літературознавча довідка» (стор. 119)

Завдання: прочитайте «Літературознавчу довідку» про реалізм. Що нового ви дізналися про цей художній напрям?

4.2. Прийом «Асоціативне перехрестя». Фронтальна робота.

C:\Users\lenovo\Desktop\картинки_створи_шедевр\реалізм 2.pngЗавдання: розгляньте перехрестя слів та візуального образу. Визначте, з якими ознаками реалізму як художнього напряму асоціюється це перехрестя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.4. Пояснення коміксів. Робота в парах.

Коментар учителя: одним із засновників реалізму вважають французького письменника Оноре де Бальзака, який написав повість «Гобсек» про лихваря та безмежну владу грошей над людьми.

Завдання: ознайомтеся з коміксом та визначте, яку ознаку реалізму передано в жартівливій формі.

C:\Users\lenovo\Desktop\картинки_створи_шедевр\БАЛЬЗАК.JPG 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Оноре де Бальзак

5. Підбиття підсумків уроку.

5.1. Рефлексія.

- Чи справдилися ваші очікування від уроку?

- Чи видався цей урок пізнавальним, цікавим?

- А що, можливо, було нецікавим, важким?

- Чи надихнув вас цей урок на створення нового образону «Реалізм»?

5.2. Оцінювання.

Оскільки це урок вивчення нового матеріалу, то можна оцінити найактивніших учнів під час роботи над образоном, над поясненням «Асоціативного перехрестя», коміксів.

6. Домашнє завдання.

Обовʼязкове:

Розповідати про реалізм як художній напрям за допомогою образона.

За бажанням (на вибір):

  1. доопрацювати образон або створити інший (для всіх);
  2. скласти 6 тестових завдань із теми «Реалізм»;
  3. придумати комікси, які б розкривали ознаки реалізму.

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Волощук Є.В., Звиняцьковський В.Я., Філенко О.М.)
Додано
25 квітня
Переглядів
176
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку