Розробка уроку для 7 класу, у вигляді гри Розумники і Розумниці "Клас Земноводні, або Амфібії". Розробка уроку передбачає опрацювання параграфу вдома, а під час гри вже мати знання з теми Земноводні.
Підготовка до гри передбачає виготовлення орденів і медалів, які потім будуть вречені учасникам гри за правильні відповіді.
Біологічна гра «Розумники і розумниці»
для учнів 7 класу
Тема: Клас Земноводні (Амфібії)
Мета: в ігровій формі з’ясувати біологічні особливості класу земноводні, розглянути різноманітність земноводних, показати значення земноводних у природі та житті людини й необхідність їх охорони; розвивати пізнавальний інтерес до вивчення курсу біології; сприяти вихованню дбайливого ставлення до земноводних і до природи взагалі.
Обладнання: таблиці "Тип Хордові, клас Земноводні", відеоматеріали, ордени, медалі.
Тип заходу: засвоєння нових знань.
Форма проведення: гра.
Підготовчий етап: розкласти картки з кольором доріжок, визначити місце засідання ареопагу, розмістити стільці навколо доріжок.
Хід заходу:
Для визначення гравців на доріжках, всім бажаючим задаються декілька нескладних питань, відповівши на які, вони переходять до першого туру.
Всі інші залишаються на своїх місцях і мають можливість заробити медаль або орден за правильні відповіді з теми Земноводні.
Пролог. Конкурс красномовства.
Тема, яку потрібно розкрити за 30 секунд – «В чому полягає проблема побутових відходів для планети?»
Журі обирає найбільш красномовного учасника, який вклався у відведений час. Гравець, який набрав найвищий бал в цьому турі має право першим обирати колір доріжки.
Пояснення правил учасникам.
Червона доріжка – найшвидша – питання складні, але не можна жодного разу помилитись. Якщо неправильно відповісти, то можна взяти «ва-банк», та відповісти на категорію загальних питань з біології.
Жовта – 3 етапи, але є 1 раз право на помилку без вибуття з гри.
Зелена – 4 етапи, 2 рази можна помилитись, але учасника можуть обійти по іншим доріжкам.
Якщо гравець дає не вірну відповідь, то учасники залу можуть дати відповідь на це питання та отримати «орден» за вичерпну відповідь, або «медаль» – за частково правильну.
Після вибору доріжок гравці стають відповідно обраному кольору та переходять до І етапу.
І етап.
На екрані з’являються три зашифровані теми, які гравці обирають, відповідно виграшу у пролозі: 1 – червона доріжка, 2 – жовта, 3 – зелена.
Питання І етапу.
Теми |
Червона |
Жовта |
Зелена |
Особливості будови |
Для чого необхідний та чим анатомічно обумовлений «жабячий спів»? (приваблення самок, резонаторами) |
Чим харчується пуголовок земноводних? (Пуголовки зішкрібають шар дрібних організмів з підводних предметів. Згодом вони починають полювати на дрібних безхребетних у товщі води.) |
За допомогою чого дихають дорослі амфібії? (легені, шкіра) |
Класифікація |
До якого типу належить клас Земноводні, та на які ряди поділяється? (Тип Хордові, ряди Хвостаті, Безхвості) |
Які види належать до ряду Хвостаті? (саламандра плямиста, тритон звичайний, гребінчастий) |
Які види належать до ряду Безхвості? (жаба озерна, ропуха звичайна і т.д.) |
Цікаві факти |
Відомо, що дорослі земноводні дихають легенями та поверхнею шкіри, а які земноводні є виключенням? (Протеї, Сирени – у них зябра протягом життя) |
Які види амфібій вживають в їжу? (озерна, ставкова і трав'яна жаби, індійська тигрова жаба, жаба-бик, жаба-голіаф, п'ятипалий свистун, а з хвостатих земноводних — велетенські саламандри.) |
Як амфібії використовують в медицині? (Японці готували із жаб препарати для лікування пухлин. Отруту ропух у східній медицині використовували в разі кровотеч, виразок. Робили з неї ліки для лікування хвороб серця. Виготовлена певним способом отрута китайської ропухи "Чан су" І нині використовується в Китаї та Японії.) |
ІІ етап.
На екрані з’являються три зашифровані теми, які гравці обирають, аналогічно черзі з першого етапу.
Питання ІІ етапу.
Теми |
Червона |
Жовта |
Зелена |
Історична |
На честь чого 20 років тому в Токіо студентами-медиками був зведений пам’ятник жабам? (Коли чисельність жаб, що послужили науці, досягла у Японії 100000 особин) |
Цей предмет необхідний для підводного плавання. Його у 1929 р. створив винахідник Луї де Корле, поклавши в основу особливості будови задніх лап жаби. Про що йде мова? (ласти) |
У XIX сторіччі в Парижі існував спеціальний ринок, де французькі фермери та садівники сотнями купували … кого? (жаб) |
Великі та малі |
Яку вагу має найбільша жаба-гігант? (близько 3,5кг) |
Яка жаба найменша в світі? (жаба-часничниця – 2см) |
Яка жаба найбільша в світі? (жаба-голіаф – 25 – 30см) |
Екологоічна |
Як в Угорщині вирішують проблему перетину автодороги ропухами, коли вони масово прямують на нерест? (тунелі під дорогами) |
Скільки видів земноводних занесені до Червоної книги України (5 видів) |
Назвіть вид земноводних, занесений до Червоної книги України (тритон карпатський, тритон альпійський, плямиста саламандра, ропуха очеретяна і жаба прудка) |
Після виграшу одного з гравців на доріжках, питання задаються учасникам залу, після чого вони отримують «орден» або «медаль». Також можна отримати цю винагороду за цікаву інформацію про земноводних, яка не пролунала під час заготовлених питань.
Епілог
А я звертаюся до вас, діти, словами відомого натураліста Альфреда Брема: "Тот, кто по заблуждению или неприхотливой шалости убивает столь полезное животное, как лягушки, только доказывает свою необразованность, о чем можно только сожалеть".
Земноводні — це цікава частинка нашої природи. Не знищуйте їх, не виловлюйте і не тримайте вдома чи то заради забави, чи то для спостереження, чи навіть для дослідження. Відірвані від природи тварини мучаться і гинуть, адже забезпечити їм потрібні умови життя дуже важко. Спостерігайте їх у природі, фотографуйте і, звичайно, захоплюйтесь, дивуйтесь цій загадці природи.
Чисельність земноводних як примітивних наземних хребетних залежить також від різних абіотичних факторів середовища. Ці тварини вразливі до забруднення навколишнього середовища, зокрема гостро реагують на отрутохімікати. Міжнародна наукова громадськість занепокоєна долею деяких видів земноводних, а тому до третього тому Червоної книги МСОП занесено 37 рідкісних або тих, що перебувають під загрозою знищення, видів земноводних.
Підведення підсумків гри. Обговорення вражень від гри.