Представляю свій досвід роботи з новітніми ІКТ
Актуальність проблеми. Двaдцять перше столiття – виклик усьому, що нас оточує. Стрімко змінюється світ, зросли вимоги до рівня освіченості кожної людини, і щоб не відчувати себе викинутими за борт сучасного життя, відчуваємо потребу постійно вчитися. Як говорив А. П. Макаренко: «Дзвоники в душах дітей видають диво-мелодії – відповідна реакція дітей на творчий підхід учителя...»
Хмарні технологіїХмара – це Інтернет-мережа, де зберігаються дані та програми. Для роботи програмного забезпечення «хмари» використовуються потужності віддаленого серверу; споживачі використовують програми без їх установки. Вчителі можуть використовувати хмарні технології для дистанційного навчання, на уроках та позакласній діяльності, а також в методичній роботі. При цьому реалізуються певні задачі: отримання оперативної інформації, миттєва комунікація із колегами або учнями, поширення власного досвіду, підвищення кваліфікації, ознайомлення із передовим досвідом вчителів.
Викладання біології пов’язане з використанням великого обсягу різноманітної інформації, що робить застосування Інтернету особливо ефективним, оскільки дозволяє дуже швидко опрацювати цю інформацію і представити її у вигляді ментальних карт, презентацій, слайд-шоу, хмаринок тегів, стрічок часу, відео та ін. Дуже позитивним моментом для вчителя є те, що можна не лише користуватися для створення освітніх продуктів вже готовими сервісами, переглядати веб-ресурси мережі, а й завантажувати власні, здійснювати обмін цими ресурсами з іншими користувачами, брати участь в обговореннях, дистанційно навчати дітей.
Перегорнутий клас» або «перевернене навчання» Перевернене навчання – це зворотній метод навчання, коли вивчення предмета відбувається онлайн, а домашнє завдання або закріплення матеріалу виконується в класі. Вчителі можуть викладати навчальний матеріал, відео, фотоматеріали у себе в блозі, на сайті навчального закладу, Диску Google або на стіні в соціальних мережах, запропонувати учням ознайомитися з темою, а вже на уроці проводити обговорення, закріплення або опитування. Для контролю навчальних досягнень також можна використовувати ці ресурси.
СЕРВІСИ ПОШУКУ ДАНИХ ТА СПІЛЬНОЇ РОЗРОБКИ НОВИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ МАТЕРІАЛІВ Сервіс Wiki. Wiki Використання вікі-енциклопедії в навчальному процесі дає змогу:створити єдину платформу для надання енциклопедичних відомостей з певної галузі знань;організовувати індивідуальну або групову роботу школярів;глибше вивчити потрібну галузь знань;скоротити час навчання і підвищити рівень підготовки школярів;підвищити ефективність навчання.
Ресурси соціальних мереж Можна виділити наступні аргументи на користь застосування : Діти залучені в соціальні мережі більше, ніж в якісь інші веб-ресурси. Соціальні мережі дозволяють оперативно ділитися з учнями важливою інформацією і робити нагадування. Учні освоюють сучасні навички: оволодіння засобами і способами комунікації з іншими людьми і пошук-аналіз інформації. Соціальні мережі дозволяють учням поділитися тим, чого вони навчилися, не тільки зі своїми однокласниками, а й з усім світом. Якщо з якоїсь причини учень пропустив заняття, він не випадає з освітнього процесу. Можливість постійної взаємодії викладачів з учнями в мережі. У освітній процес можуть бути залучені і батьки. Сором’язливі діти відчувають себе більш комфортно в соціальних мережах і стають більш активними учасниками навчального процесу. У плані комунікації, соціальні мережі роблять викладачів більш доступними для учнів.
Сервіси для зберігання мультимедійних веб-ресурсів. You. Tube – соціальний сервіс, який дадає можливість всім бажаючим переглядати існуючі відео та надсилати власні. Slide. Share та Scribd — сервіси, які дозволяють зберігати великі текстові документи, конвертувати презентації Power. Point у формат Flash. Dropbox – це хмарне середовище збереження даних. Дозволяє зберігати файли, документи, робочі папки, відео. Microsoft One. Drive дозволяє зберігати до 5 ГБ інформаціїМожна зберігати документи й на Google диску та відкривати доступ іншим до них.
Блог (платформи Word. Press, Blogger)Блог – мережевий журнал або щоденник подій – це вебсайт, основний вміст якого — записи, зображення або мультимедіа. Як можна використати блог у роботі вчителя:• розміщення навчальних матеріалів та посилань на веб-ресурси; • вбудовані відеоматеріали, презентації, документи, інтерактивні ігри, кросворди, пазли, карти знань; онлайн-тестування з предмету;• створення публікацій; • дошка оголошень; • он-лайн дискусії; • зворотній зв'язок з учнями, батьками, колегами.
Мультимедійні презентації здатні реалізувати багато проблем процесу навчання, а саме :• змінювати форми навчання та види діяльності в межах одного уроку;• полегшувати підготовку вчителя до уроку та залучати до цього процесу учнів;• розширювати можливості ілюстративного супроводу уроку, подавати історичні відомості про видатних вчених, тощо;• реалізувати ігрові методи на уроках;• здійснювати роботу в малих групах або індивідуальну роботу;• проводити інтегровані уроки, забезпечуючи посилення міжпредметних зв’язків;• організовувати інтерактивні форми контролю знань, вмінь та навичок;• організовувати самостійні, дослідницькі, творчі роботи, проекти, реферати на якісно новому рівні з можливістю виходу в глобальний інформаційний простір.
Інтерактивні дошки (Padlet) На дошці можна розміщувати текст, графічні зображення, мультимедійні файли, посилання на сторінки в Інтернеті, замітки. Створену дошку можна розмістити в соціальних мережах, зберігати у форматі PDF, вставити у блог за допомогою коду html. Можливості використання інтерактивних дошок у навчанні:дошка оголошень, створення стінгазет;дошка настрою (оцінка психологічного стану на будь-якому етапі уроку);розміщення навчальної інформації, різноманітних пошукових завдань;створення опорних конспектів;платформа для ідей, "мозкових штурмів";спільне виконання домашніх завдань та навчальних проектів, навчання навичкам співпраці.
Сервіс Blendspace За допомогою сервісу можна:створити електронний супровід уроку;зібрати «в одному місці» необхідні ресурси для уроку : тексти, відео, аудіо, презентації, зображення, ментальні карти, посилання, он-лайн-ігри, тестування;розмістити створений урок у блозі, в соціальних мережах, поділитися посиланням через електронну пошту;організувати зворотній зв'язок з учнями;створити класну кімнату.
Інтерактивні зображення (Thinglink) Веб-сервіс дозволяє перетворювати статичні картинки в інтерактивні об′єкти, на яких можна розміщувати посилання на веб-сторінки, презентації, відео, документи. Створені інтерактивні зображення можна вбудувати у свій блог. За допомогою сервісу можна створити:інтерактивний навчальний плакат з теми, що вивчається;інтерактивний портрет з посиланнями на біографію, праці;інтерактивні фотографії природи з посиланнями на статті, відео та інші матеріали;інтерактивні карти;інтерактивні календарі пам′ятних дат чи подій;портфоліо вчителя.
Карти пам'яті (сервіси Х-mind, Free. Mind, Mindmeister, Mindomo, Spiderscribe, Wise. Mapping, Сoggle)Можливості карт знань дозволяють:• «застенографувати» думки та ідеї;• так оформити інформацію, що мозок легко її сприйме;• поліпшити пам'ять, нагадати факти, слова й образи;• стимулювати творче мислення;• надихнути на пошук рішення;• аналізувати результати або події;• підсумовувати інформацію;• використовувати їх для всього класу, групи або індивідуально;• продемонструвати взаємозв'язки між фактами і подіями;• організувати взаємодію між учнями в груповій роботі або рольових іграх.
Стрічки часу (Timetoast, my. Histro)Стрічка часу полегшує запам'ятовування матеріалу для "візуалів" – всі події представлені на стрічці наочно. На часовій шкалі задаються мітки-події. Мітки можуть містити текст, зображення, відео, гіперпосилання. Стрічки часу – це цікавий та зручний спосіб показати хронологію подій, наприклад, еволюційні процеси, історичний нарис розвитку біології та ін. Можлива спільна робота над проектами.
Хмаринки тегів (Tagxedo, Word. Cloud)Можливості використання хмари слів у навчанні: • в хмару можна записати тему уроку чи його головне завдання, яке учні повинні визначити; • «хмара» виступає в якості опорного конспекту; • можна запропонувати скласти речення або розповідь, використовуючи якомога більше слів з хмари; • показати «хмару», складену зі слів, узятих із незнайомого тексту, і попросити здогадатися про його зміст;• перетворити нудний текст в цікаву головоломку;• зробити "хмарку" підказок до біологічних диктантів, кросвордів;• повторити основні поняття теми.
Кросворди Переваги використання кросвордів у навчанні: • стимуляція пізнавальної активності, формування мотивації до навчання; • елемент гри, розвантаження; мають заспокійливий ефект; • розвиток ерудиції, розширення словникового запасу; • підвищення грамотності;• тренування пам'яті, уваги, розвиток логічного мислення.
Підсумки. Проведення уроків при комплексному застосуванні традиційних та ІКТ технологій забезпечує набуття учнями не тільки глибоких та міцних знань, а й вміння розвивати інтелектуальні, творчі здібності, самостійно набувати нових знань та працювати з різними джерелами інформації. Креативність сучасного вчителя виявляється у прагненні й умінні перетворити навчальну працю на свято особистих досягнень і радісних відкриттів кожного школяра, у здатності йти в ногу з часом, відхилятися від традиційних схем викладання, не боятися опробовувати новітні технології.