Додатковий урок для учнів 11 - го класу на тему : " Тривалість життя " .
Дата_____ Клас_________
Тема уроку: Тривалість життя.
Мета уроку:
Навчальна: сформувати знання про тривалість життя, провідні теорії старіння і смерті, дати визначення основним поняттям уроку.
Розвивальна: розвивати інформаційно – комунікативні компетентності, навички роботи в групі, вміння працювати з науковою інформацією та опрацьовувати її.
Виховна: виховувати повагу до людей похилого віку, цінувати життя, дбайливо ставитись до власного здоров’я, ести здоровий образ життя.
Тип уроку: комбінований
Обладнання:
Хронологія уроку:
Хід уроку:
Вчитель: Добрий день, шановні діти! Мене звати Тетяна Михайлівна, сьогодні ми будемо працювати разом, я прошу вашої допомоги і порозуміння.
Вчитель: Тема нашого уроку таємнича і загадкова. Безліч людей торкались проблеми тривалості життя, прагнули до відкриття еліксирів молодості, помирали так і не знайшовши чарівну пігулку від безсмертя. Чому так? Тому що життя дається людині і всьому живому на землі лише один раз, яким складним воно б не було – воно цікаве і прекрасне!
(фільм – презентація «Життя»)
Вчитель: Ми можемо здогадуватись, чого чекаєте від життя ви, випускники школи саме зараз, знаходячись на роздоріжжі майбутнього? А чого вичекаєте від нашої зустрічі сьогодні, від уроку. Напишіть це на стікерах однією короткою фразою і розмістіть свої очікування на нашому «Дереві життя».
(Вчитель коментує окремі очікування учнів)
Сподіваємось, що на нашому квітучому дереві, з’являться плоди за підсумками уроку
Вчитель: Яке ж воно, життя? Яка його тривалість? Що таке старіння і смерть? Ось ключові питання нашого уроку. Спробуємо на них відповісти за допомогою електронних підручників, які є у вас на столах. Сьогодні ми навмисно поділились на 3 групи. Кожна з груп має свою назву:
1 група – «Енергія» - це енергія молодості і натхнення, які супроводжують на початку життя;
2 група – «Досвід» - знання та навички набуті в процесі життя;
3 група символізує «Мудрість» - це те, що життя подарувало людині разом із розумом на його заході.
Кожна група виконує своє завдання:
«Енергія» досліджує тривалість життя тварин
«Досвід» досліджує тривалість життя рослин
«Мудрість» - тривалість життя людини.
На це інформаційне дослідження вам дається 5 хвилин. А потім учні – консультанти з кожної із груп розкажуть про результати своєї пошукової роботи.
(почергові виступи учнів з презентаціями)
Орієнтовні питання для обговорення в процесі презентації:
Вчитель: «старість». З якими поняттями асоціюється у вас це слово?
(учні називають: хвороба, неспроможність, склероз, зморшки, бабуся, дідусь)
Вчитель: А в мене інколи це слово асоціюється із словом «одинокість». Саме так буває, що старі та немічні люди на схилі життя залишаються одинокими. Також мені дуже приємно, що сьогодні згадали про своїх бабусь та дідусів, бо саме на початку грудня відзначається Всесвітній День похилої людини.
(на фоні розповіді – слайди з фото похилих людей)
Вчитель читає вірш «Слива»
Слива
Колись дбайливими руками
тебе господар посадив.
І ти маленька разом з нами
все намагалась підрости.
Тяглась листочками угору
струнка і ніжна, як весна.
Разом із юністю моєю
чарівним цвітом розцвіла.
Ти – свідок, як сусіди милі
своїми долями пройшли.
Тепер їм хвилі посивілі
на плечі, мов літа лягли.
Ти бачила гучні весілля,
турботу, гомін, сміх дітей.
Проносились під твоїм гіллям
холодні подихи смертей.
Щасливою була без міри,
коли на гілочках твоїх
Зривали ми солодкі сливи,
що було радістю для всіх.
Ти зазирала у віконце,
де поселилася журба.
І що б сім’ю зігріло сонце,
покірно гілля відвела.
Нема господаря у хаті,
лиш одинока і сумна
Виходить на подвір’я мати,
вже сива та не молода.
На тебе дивлячись високу,
таку ж стареньку та суху,
Згадає молодість далеку,
зрадіє пташці на суку.
Вчитель: То ж будемо уважними до тих, хто чекає і потребує нашої уваги.
Вчитель: А зараз я пропоную інтерактивну гру «Правила довголіття».
(Учні готують проекти – 5 хвилин )
Проходить захист проектів – 5 хвилин
5.Узагальнення та закріплення теми
Вчитель:І так спробуємо закріпити і узагальнити отримані знання.
Біологічний диктант (за кожну правильну відповідь по 2 бали )
1.Постембріональний період (період життя)
2.Дорослий період життя комах, на якому вони не ростуть і не дозрівають(імаго)
3.Поступове порушення нормальногофункціонування, втрата здатності до розмноження і відновлення клітин та тканин (старість)
4.Необоротне припинення функціонування організму (смерть)
5.Особливо побудована ділянка хромосоми, яка пошкоджується протягом кожного клітинного поділу (теломера)
6.Спеціальний фермент, який відновлює втрачені ділянки хромосом (теломераза)
(Взаємоперевірка диктанту)
Бесіда з питань:
Що у ссавців називають періодом життя?
Які ознаки характерні для тварин довгожителів?
З якими організмами довгожителями ми познайомились сьогодні?
Які теорії старіння ми знаємо?
Що треба робити, що б жити довше?
6.Рефлексія. Підсумок уроку.
Вчитель: Сьогодні на уроці учні отримали такі оцінки. А чи з’явились плоди на нашому «Дереві життя» - напишіть на стікерах у формі яблучка чи справдились ваші очікування від уроку, чи ні?
(учні пишуть і клеять на дерево яблука).
Діти я дякую вам за урок. Дозвольте у якості подарунка, чи поради для кожного з вас подарувати вам по крапочці «Еліксиру молодості»
(із горщика «Еліксир молодості» роздає побажання).
Бажаю вам успіху, наснаги, удачі у професійному визначенні. Нехай гілочки на вашому Дереві життя будуть міцними, квіти - яскравими та запашними, плоди – корисними і соковитими.