11 клас
Урок № 43
Тема. Біологічне значення металічних і неметалічних елементів.
Мета:
Матеріали та обладнання: підручники, роздаткові картки, маркери, ручки, робочі зошити.
Компетентності: спілкування державною мовою (формулювати відповідь на поставлене запитання;
складати усне і письмове повідомлення на хімічну тему, виголошувати його), основні компетентності у природничих науках і технологіях (формулювати, обговорювати й розв’язувати проблеми природничо-наукового характеру), екологічна грамотність і зорове життя (усвідомлювати причинно-наслідкові зв’язки у природі і її цілісність),
Наскрізні змістові лінії: екологічна безпека і сталий розвиток (учні усвідомлюють причинно-наслідкові зв’язки у природі і її цілісність; Учень цінує природні ресурси, від яких залежить його здоров’я).
Тип уроку: засвоєння нових знань
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап уроку
Вчитель вітається з учнями, записує відсутніх до журналу.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Розповідь
Всі живі організми являють собою "хімічні лабораторії", що складаються з хімічних речовин і постійно протікають хімічних реакцій. Давайте згадаємо хімічний склад живих організмів (хімічні елементи, органічні і неорганічні речовини). Всі живі організми складаються з хімічних елементів, зміст яких коливається в широких межах. Згадайте класифікацію хімічних елементів в живих організмах.
ІV. Повідомлення теми, мети уроку
Вчитель оголошує тему уроку, записує її на дошці, разом з учнями формулюють мету уроку.
V. Вивчення нового матеріалу
Класифікація хімічних елементів за їхнім вмістом в організмах
На сьогодні відомо понад 110 хімічних елементів: 89 з них знайдено в природі, інші здобуто штучним шляхом. Більшість з природних хімічних елементів входять до складу організмів. Проте лише близько 30 елементів беруть участь в здійсненні життєвих функцій і мають певне значення для біологічних систем. Їх називають біоелементами.
Біоелементи – хімічні елементи, які входять до складу живих організмів і беруть участь у процесах життєдіяльності.
Біологічне значення біоелементів
Основними групами біоелементів за їх вмістом в організмах є органогенні, макроелементи, мікроелементи та ультрамікроелементи.
Мікроелементи — хімічні елементи, присутні в організмах живих істот в низьких концентраціях (тисячні долі відсотка та нижче).
Макроелементи — це хімічні елементи, що наявні в організмі у високих концентраціях.
Ультрамікроелементи — всі інші хімічні елементи, вміст яких менше 0,01 %.
VІ. Закріплення знань
«Асоціативний кущ».
Учням пропонується у робочих зошитах, записати обраний (за бажанням) живий організм і від нього, стрылками вказати основні символи хімічних елементів, які відіграють роль у його житті.
VІІ. Підсумок уроку
Метод «Незакінчені речення»
«На сьогоднішньому уроці я дізнався…»
«Я думаю, що найважливішу роль в організмі відіграє металічний елемент…, тому що…»
VIII. Домашнє завдання