Біологічні та соціальні відмінності психіки чоловіків та жінок
Існує чимало теоретичних схем, які намагаються узагальнити та відобразити особливості чоловічого і жіночого характеру, чоловічої і жіночої поведінки. Згідно класифікації А.Монтворі можна виділити чотири основні групи відмінностей у психології чоловіків і жінок .
По-перше, чоловіки мають тенденцію до незалежності, а жінки акцентують взаємозалежність. Як істотну помилку характеризував А.Адлер поширену думку про те, що підпорядкування жінки - це вічний закон, який належить прийняти. Прагнення чоловіків до незалежності поєднується з відповідним браком у них емпатійних здатностей. Ш.Берн зазначає, що дані про статеві відмінності в емпатії та емпатійності, отримані шляхом самооцінювання, вказують на сильніші статеві відмінності, ніж заміри фізіологічних показників . Проте це, на її думку, може свідчити лише про менший досвід чоловіків у сфері емпатійної чуйності, який складається під впливом соціальних стереотипів. Тому чоловіки просто не знають, як реагувати на емоційний дискомфорт іншої людини.
Ця перша відмінність, за А.Монтворі, відображає основне домінантне співвідношення між чоловічою і жіночою позицією в суспільстві: чоловік домінує, жінка підпорядковується, чоловік - істота незалежна, жінка - істота залежна. Усі ознаки й символи незалежної поведінки, як такі, що первісно, природно притаманні чоловікам, і навпаки, символи поведінки залежної - як властиві жінкам.
Відхилення від такого заведеного порядку викликає здивування, спротив, нерозуміння. Воно ніби порушує усталений символічний універсум і спонукає індивіда певним чином коригувати своє місце в цьому універсумі, змінювати власну поведінку, щоб усунути виниклі недоречності, або ж уносити корективи в структуру самого універсуму. Перше трапляється частіше, воно легше й доступніше, друге відбувається складніше.
Друга група відмінностей є найочевиднішою і такою, що найчастіше відзначається. Ідеться про самовпевненість чоловіків, їхню орієнтацію на контроль і ніби дзеркально відображену орієнтацію жінок на взаємодію, взаєморозуміння. А.Адлер зазначав, що чоловічими рисами найчастіше видаються сила, велич, перемога, грубощі, жорстокість, насильство, активність. А жіночими є протилежні якості: підпорядкованість, почуття слабкості й неповноцінності, почуття власної меншовартості, схильність до нервових реакцій. Загалом же чи не за основну чоловічу чесноту вважається прагнення до вищості.
За К.Юнгом, утіленням чоловічих якостей є сміливість, наполегливість, незламність і непохитність волі, революційний дух. Для жінок особистісні стосунки важливіші й цікавіші, ніж об'єктивні факти та їх взаємозв'язки.
Е.Фромм визначив чоловічий характер як такий, якому притаманні здатність долати перешкоди і керувати, активність, дисципліна, заповзятливість. Жіночому характерові притаманна здатність плідно сприймати, опікуватися, він вирізняється витривалістю, материнським ставленням до людей .
Ш.Берн підкреслює, що єдина соціальна поведінка, для якої існують докази цілком явних статевих відмінностей, - це агресія. За багатьма іншими даними, агресивні риси значуще частіше виявляються не лише в дорослих чоловіків порівняно з жінками, а й у малих хлопчиків порівняно з дівчатками, навіть у немовлячому віці. Звичайно, можна вважати, що різниця в рівні агресії є основною біологічною передумовою формування пізніших статевих відмінностей. Проте в той же час, потенційна агресивність хлопчиків відображається як апріорі притаманна їм властивість, як невід'ємний атрибут чоловічої психіки. Натомість нібито менша агресивність дівчаток відповідно набуває статусу сигналу про те, що дівчача, дівоча і жіноча психіка не претендує на домінування. Через це, зауважує Ш.Берн, чоловіки постійно опиняються в ситуаціях, які вимагають від них вияву сили, незалежності, владності, прагнення до змагання, тоді як від жінок вимагається емпатійна чуйність.
Окрім того, проста, примітивна агресія, що йде з боку великого за розмірами та фізично сильного індивіда, дає швидкий ефект. Натомість індивід фізично слабший повинен удаватися до менш відвертих способів завоювання переваги. І відтак, зазначає Ш.Берн, оскільки жінки фізично слабші, то вони частіше вдаються до непрямої агресії, ніж чоловіки . Відповідно частіше уникання жінками прямої агресії відображається оточенням як ознака невластивості агресивної поведінки особам жіночої статі. Таким чином, у когнітивному просторі взаємодіючих індивідів формуються стереотипні ознаки агресивності чоловіків і неагресивності жінок, емпатійності жіночої статі та неемпатійності чоловічої.
Відносність таких уявлень є досить очевидною, оскільки навряд чи можна відмовити чоловікам в емпатійних здатностях, так само як ігнорувати ознаки жіночої агресивності. До того ж, досить очевидним, наприклад, є те, що фізично слабкі чоловіки частіше вдаються до непрямої агресії порівняно з фізично сильними чоловіками, тобто засвоюють ознаки нібито жіночої поведінки, хоча у своїй основі ця поведінка не є жіночою або чоловічою. Вона є поведінкою сильної або слабкої істоти.
Коли мова заходила про третю групу відмінностей між чоловіками і жінками - когнітивних, то тут зусилля здебільшого було спрямовано на з'ясування питання про те, яка стать є інтелектуальнішою, «розумнішою». І якщо якісь відмінності знаходилися, то були вони, як правило, на користь чоловіків. Але частіше зазначалося, що переваг у самому рівні інтелектуального розвитку не має жодна стать. Може йтися радше про різну структуру інтелекту. Відтак чоловікам частіше приписуються переваги в просторових і математичних знаннях, а жінкам - у мовних уміннях.
Якщо вести мову про відмінності в способі відображення чоловіками і жінками простору міжособистісної взаємодії, то саме ця група відмінностей набуває особливого значення. Вона може свідчити про те, що дискурс взаємодії для чоловіків має схематичніший характер, у ньому чіткіше виділяються вузлові пункти, ментальна карта має відносно дискретніший зміст. Для жінок простір взаємодії постає менш розчленованим, окремі його елементи виявляють більшу взаємну цілісність, мають більшу кількість зв'язків, і ці зв'язки не перебувають у такій вираженій ієрархії, як у чоловічому відображенні. Чоловічий дискурс взаємодії чіткіший, логічніший, схематичніший і водночас більш спрощений, примітивний. Жіночий дискурс багатший, складніший, розгалуженіший та водночас хаотичніший, заплутаніший. І через це він має дещо менше ознак власне дискурсу, ніж дискурс чоловічий.
Четверта група відмінностей між чоловіками і жінками полягає в тому, що чоловіки віддають перевагу абстрактнішій моралі, тоді як жінки - моралі ситуативнішій. За Ф.Ніцше, у справжньому чоловікові приховане дитя, воно хоче бавитися. Справжній чоловік поривається до небезпеки й гри. Чоловікам властиве нібито менш серйозне ставлення до життя, їх сильніше вабить несправжність, удаваність, штучність, жінки ближчі до психологічних тем, для них те, що відбувається навколо, є вагомішим, ніж для чоловіків. Тому чоловіки легше жертвують обставинами і самими собою, ніж жінки. Чоловікам ніби вдається відійти далі від свого тіла, від своїх первинних біологічних потреб. Жінки більшою мірою прив'язані до організму. Е.Дюркгайм писав, що смаки чоловіка, устремління його і настрій значною мірою мають колективне походження, тоді як ті самі риси його дружини безпосередньо пов'язані з впливом організму .
Попри таку «колективність» чоловіки, однак, менше схильні бути конформними, оскільки вони з більшою ймовірністю розглядають інакодумство як спосіб вираження їхньої компетентності. Жінки, навпаки, схильні вважати за ознаку компетентності вміння співпрацювати та досягати згоди. Для чоловіків компетентність - це щось абстрактніше, ніж для жінок. Для них вона більше має характер виходу за межі конкретної взаємодії і навіть протиставлення цій взаємодії. Чоловічій поведінці, за К.Юнгом, притаманна спрямованість до найвищих цілей, готовність принести себе в жертву. А для жінок компетентність безпосередньо пов'язана з процесом взаємодії, є її стороною, властивістю, атрибутом.
За сучасними науковими уявленнями, протиставлення чоловічих і жіночих якостей у психіці як чоловіків, так і жінок є радше відносним. Впливові, успішні чоловіки і жінки здатні набувати рис, властивих протилежній статі. І маскулінність у жінок, і фемінність у чоловіків виконують важливі регуля-тивні функції.
Сучасний український дослідник О.Кочарян, який докладно розробляв проблему маскулінності і фемінності, дійшов висновку про те, що ці два феномени мають багатовимірну детермінацію. Він виділяє чотири статево-рольові типи: андрогінний (який характеризується високими показниками як маскулінності, так і фемінності); маскулінний (високі показники маскулінності та низькі фемінності); фемінний (низькі показники маскулінності та високі фемінності); статево недиференційований (низькі показники маскулінності та фемінності). Відтак ідеться про андрогінну модель людської психіки, для якої дихотомічність або альтернативність маскулінності та фемінності - це лише окремі випадки, а насправді і маскулінність, і фемінність - невід'ємні та взаємозумовлюючі сторони будь-якого акту людської поведінки. Оптимальним варіантом співвідношення маскулінних і фемінних рис є високий показник андрогінності, тобто висока маскулінність у чоловіків зі значним доповненням її фемінними рисами та висока фемінність у жінок із суттєвим доповненням її рисами маскулінності.
Таким чином, основи психічного в чоловіків і жінок, очевидно, мають бути дуже подібними, близькими, а вже пізніший розвиток в умовах впливу стереотипізованого соціального середовища зумовлює різний характер виявів цих основ у зовнішньому світі.
Але визначено і ряд відмінностей, зокрема, якщо вести мову про відмінності в способі відображення чоловіками і жінками простору міжособистісної взаємодії, то вона може свідчити, що дискурс взаємодії для чоловіків має схематичніший характер, а для жінок простір взаємодії постає менш розчленованим, окремі його елементи виявляють більшу взаємну цілісність, мають більшу кількість зв'язків, і ці зв'язки не перебувають у такій вираженій ієрархії, як у чоловічому відображенні.
ЛІТЕРАТУРА