Біологія 7 клас НУШ Презентація "Вихід рослин на суходіл. Мохи – вищі спорові рослини."

Про матеріал
Біологія 7 клас НУШ Презентація "Вихід рослин на суходіл. Мохи – вищі спорові рослини" створенена за модельною навчальною програмою «Біологія. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Самойлов А. М., Тагліна О. В., Утєвська О. М.)
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Вихід рослин на суходіл. Мохи – вищі спорові рослини. Лабораторне чи віртуальне дослідження будови мохів. Волошина О.І., вчитель вищої категорії, ХГ № 125

Номер слайду 2

Поміркуйте й обговоріть ситуацію. Які є спільнокореневі слова зі словом «рослина»? Яку властивість цих організмів воно характеризує? Які властивості є спільними для рослин? Яку особливість рослин позначає їхня англійська назва "plant"?

Номер слайду 3

Вихід рослин на суходіл Водорості добре пристосовані до життя у водному середовищі. Вони поглинають із води мінеральні речовини, кисень і вуглекислий газ усією поверхнею свого тіла. Оскільки вода підтримує тіло водоростей, то їм не потрібна внутрішня опора. У водному середовищі їм не загрожує висихання.

Номер слайду 4

На відміну від водного середовища, суходіл не є таким комфортним. На суші вода швидко випаровується, організмам загрожує висихання. Існує проблема з транспортом речовин і підтриманням вертикального розташування тіла, бо на суходолі не діє виштовхувальна сила води, яка підтримувала тіло водоростей

Номер слайду 5

Водорості виділяли кисень, який із води потрапляв в атмосферу. З атмосфери у воду надходив вуглекислий газ, необхідний для фотосинтезу. Завдяки фотосинтезу водорості змінили склад атмосфери: вона збагатилася киснем. Із цього кисню в атмосфері утворився захисний озоновий шар, який затримує шкідливі космічні промені. Саме тому й з’явилася можливість виходу рослин на суходіл

Номер слайду 6

Рослини пристосувалися до наземно-повітряного середовища завдяки появі в них тканин і органів.

Номер слайду 7

Покривні тканини захищають рослину від висихання, а продихи в шкірці здійснюють газообмін, необхідний для дихання й фотосинтезу.

Номер слайду 8

Основні тканини забезпечують процеси життєдіяльності рослин, зокрема фотосинтез.

Номер слайду 9

Механічні тканини забезпечують опору й можливість протистояти силі тяжіння, а провідні тканини здійснюють транспорт органічних речовин від листків в інші органи та транспорт води й мінеральних речовин до листків.

Номер слайду 10

Твірні тканини можуть продукувати всі інші тканини

Номер слайду 11

Зазначені зміни в рослинах, які опановували суходіл, відбувалися поступово. Перші наземні рослини жили у вологих умовах, а їхні тканини й органи були недосконалими. Знадобилося мільйоні років, поки вони набули такої будови, яка є в сучасних представників рослинного світу, і заселили всі куточки суші. Однак і досі існують нащадки давніх рослин — це вищі спорові рослини.

Номер слайду 12

Робота в групі Доведіть, що саме зміна умов існування з водного на наземно-повітряне спричинила появу вищих рослин. Сформулюйте відповіді за принципом «умова — необхідність — наслідок пристосування»

Номер слайду 13

Перші наземні рослини були риніофіти. Вони група знайдено вимерлих судинних рослин у скам'янілостях, датованих приблизно 420 роком 390 мільйонів років тому. Вони не має листя і справжніх коренів. Були прості судинні і дермальні тканини у риніофітів. Навколо росли ці рослини наземні водойми Завдання Прочитайте й розкажіть про зображену групу рослин

Номер слайду 14

Вищі спорові рослини У вищих спорових рослин: є тканини й органи,багатоклітинні органи розмноження,складний життєвий цикл із чергуванням поколінь: чергуються нестатеве й статеве покоління. Нестатеве покоління для розмноження утворює спори, тому таку рослину називають «спорофіт».

Номер слайду 15

Спора — це вкрита оболонкою клітина для нестатевого розмноження.

Номер слайду 16

Із клітини спори розвивається гаметофіт. Спочатку на гаметофіті формуються статеві органи, а потім у них утворюються гамети — статеві клітини: жіночі — яйцеклітини та чоловічі — сперматозоїди. Гамети зустрічаються та зливаються, формуючи одну клітину — зиготу. Такий процес зветься заплідненням. Після запліднення із зиготи розвивається спорофіт. Таким чином, цикл замикається, бо спорофіт продукує спори, з яких знову буде розвиватися гаметофіт

Номер слайду 17

Особливістю вищих спорових рослин є те, що їхнє розмноження залежить від води. Вода необхідна для руху чоловічих гамет — сперматозоїдів, які мають джгутики, до жіночих гамет — яйцеклітин, у котрих джгутиків немає.

Номер слайду 18

Сучасні вищі спорові рослини представлені Мохами, Хвощами, Плаунами та Папоротями.

Номер слайду 19

Вищі спорові рослини — це наземні рослини, які розмножуються спорами й мають тканини та органи.

Номер слайду 20

Різноманіття мохів Мохи налічують близько 25 тис. видів рослин, у життєвому циклі яких переважає гаметофіт. Переважає — означає, що більшу частину свого життя мох представлений рослиною-гаметофітом. Мохи є невеличкими за розмірами рослинами, які зростають щільними групами

Номер слайду 21

Гаметофіт мохоподібних має покривні й основні тканини, що здійснюють фотосинтез. У більшості є ризоїди — ниткоподібні утворення, які слугують для прикріплення до поверхні й поглинання води. Спорофіт має ніжку, на якій розміщена коробочка з кришечкою. Спорофіт у мохоподібних не існує самостійно, він повністю залежить від гаметофіту, бо він на ньому росте. У коробочці утворюються спори

Номер слайду 22

Життєвий цикл вищих спорових рослин — це закономірне повторення чергувань нестатевого й статевого поколінь.

Номер слайду 23

Гаметофіт, або статеве покоління, — це рослина, яка розмножується статевим способом, утворюючи гамети (статеві клітини). Спорофіт, або нестатеве покоління, — це рослина, яка утворює спори для розмноження нестатевим способом.

Номер слайду 24

Гамета — статева клітина.

Номер слайду 25

Лабораторне або віртуальне дослідження будови мохів. Визначте самостійно мету дослідження. Самостійно ознайомтеся із життєвим циклом моху Політрих звичайний (мал. 10.3, с. 58). Ознайомтеся з будовою гаметофіту та спорофіту моху. Розгляньте живий або гербарний зразок і знайдіть усі елементи будови: ризоїди, стебло, «листочки», ніжки з коробочками (за наявності). Розгляньте постійний препарат зрізу коробочки моху або світлину її мікроскопічної будови. Порівняйте гаметофіт і спорофіт моху Політрих звичайний. Зробіть висновки.

Номер слайду 26

Номер слайду 27

Статеве розмноження мохів здійснюється за допомогою гамет, нестатеве — спорами та вегетативно (за допомогою частини материнського організму). На верхівках гаметофітів у статевих органах утворюються гамети. За наявності води сперматозоїди підпливають до яйцеклітин і зливаються з ними, утворюючи зиготу. Зигота проростає безпосередньо на материнській рослині, розвиваючись у спорофіт, який живиться за рахунок гаметофіту. У коробочці спорофіту формуються спори, які після дозрівання розсіваються, проростають і дають початок новим гаметофітам.

Номер слайду 28

Робота в парі Порівняйте мох Політрих звичайний із мохом Сфагнум. Визначте їхні спільні ознаки й ознаки, за якими вони відрізняються. Зробіть висновок. Сфагнум — білий болотяний мох, стабла якого вкриті дрібненькими листочками. Коробочки у сфагнуму кулястої форми. За допомогою мікроскопа можна побачити, що вся рослина складається з клітин двох типів. Одні клітини вузькі та зелені, містять хлорофіл і здійснюють фотосинтез. Інші клітини великі та мертві, заповнені водою. Тому сфагнум має білувато-зеленкуватий колір. Завдяки присутності цих неживих клітин сфагнум може поглинати й утримувати велику кількість води, що сприяє заболочуванню місць, де цей мох росте. За рік він підростає на 3–5 см і стільки ж відмирає в його нижній частині. Поступово з відмерлих частин сфагнуму утворюється торф.

Номер слайду 29

Завдання. Живий сфагнум і утворений із нього торф мають величезну водопоглинальну здатність. Наприклад, за умов вологості 40 % торф має масу 50 кг. Яку масу води поглине цей торф, якщо його вологість досягне 90 %? На основі розрахунків та інформації про сфагнум поясніть мету використання торфу в садівництві та квітникарстві

Номер слайду 30

ЗНАЧЕННЯ МОХІВМохи трапляються повсюдно й відіграють важливу роль в екосистемах. У їхніх заростях знаходять собі домівку різні безхребетні тварини, гриби та мікроорганізми. Мохи захищають ґрунти від висихання та ерозії.

Номер слайду 31

Ерозією ґрунтів називають руйнування ґрунту водними потоками або вітром.

Номер слайду 32

Мохи беруть також участь в утворенні торфу. Це повільний процес, усього 1 см за 10 років!Торф використовують як пальне, сировину для хімічної промисловості, у сільському господарстві — як добриво, наповнювач для ґрунту та підстилку для худоби. У будівництві з нього виготовляють ізоляційні плити. У хімічній промисловості з торфу одержують низку цінних речовин.

Номер слайду 33

§ 10 стор 55-58 вчити, стор 59 з 1-2 усно. Підготувати цікаві факти про мохи

Номер слайду 34

15.10.2024 Сьо. Рефлексія «Імбирний настрій». Обери емотикон, який відповідає твоєму настрою в кінці урокугодніЯ з усім упорався. Мене урок розлютив. Все було легко та просто. Було складно та нічого не зрозуміло. Більше сміху ніж навчання. Чекаю наступний урок. Я дуже втомився

Номер слайду 35

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Нездийминога Татьяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Пов’язані теми
Біологія, 7 клас, Презентації
Додано
17 жовтня
Переглядів
3095
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку