Біологія і екологія 11 клас: профільний рівень (175 год, 5 год на тиждень) І семестр.

Про матеріал
Біологія і екологія 11 клас: профільний рівень (175 год, 5 год на тиждень) І семестр. Календарно-тематичне планування з біології та екології відповідає програмі "Біологія і екологія. 10-11 класи. Профільний рівень. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти» , затверджена наказом МОН України від 23.10.2017 р. № 1407". Є за програмою всі практичні роботи, лабораторні дослідження, перед кожною темою є перелік проєктів на вибір та орієнтовний поділ тем з годинами та тематичними атестаціями.
Перегляд файлу

Календарно-тематичне планування

Біологія і екологія 11 клас: профільний рівень (175 год, 5 год на тиждень)

І семестр

Програма: Біологія і екологія. 10-11 класи. Профільний рівень. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти» , затверджена наказом МОН України від 23.10.2017 р. № 1407.

Дата

Тема уроку, зміст

Примітки

 

Тема 6. Адаптації ( 65 год)

Подразливість (15 год)

1.

 

Подразливість як здатність біологічних об’єктів реагувати на екзогенні та ендогенні подразники.

 

2.

 

Подразливість на клітинному рівні: будова та значення клітинних рецепторів; механізми трансмембранної передачі сигналу.

 

3.

 

Подразливість в одноклітинних організмів (реакції на зміну харчових ресурсів, температури, освітленості тощо).

 

4.

 

Міжорганізмова передача сигналів у прокаріот, грибів. Лаб. досл. 1  Таксиси у протистів.

ЛД 1

5.

 

Фізіологічні основи подразливості у рослин (реакції рослин на  рослин, гравітаційне поле, зміну температури, вологості). Особливості реакцій комахоїдних рослин.

 

6.

 

Збудливі тканини тварин. Мембранний потенціал і потенціал дії.

 

7.

 

Види рецепторів. Сприйняття сигналів, поріг збудливості. Лаб. досл. 2 Встановлення порогу чутливості смакового аналізатора.

ЛД 2

8.

 

Сенсорні системи багатоклітинних, їх еволюційне ускладнення. Лаб. досл. 3 Дослідження адаптації аналізаторів.

ЛД 3

9.

 

Рефлекси. Роль нервової та м’язової систем у реакції-відповіді на подразнення. Демонстрування: рефлексів (колінного, Ахіллового, зіничного, рефлексу кліпання, кліностатичного рефлексу Данієлопуло, ортостатичного рефлексу Превеля).

 

10.

 

Безумовні й умовні рефлекси. Відповідь на подразнення за участі вищої нервової діяльності.

 

11.

 

Слово (чи символ) як подразник. Перша і друга сигнальні системи. Формування другої сигнальної системи у людини.

 

12.

 

Значення подразливості у пристосуванні до умов середовища.

 

13.

 

Роль подразливості у внутрішньовидових та міжвидових взаємодіях в екосистемі. Міні-проект: 1. Еволюція сенсорних систем у тварин. 2. Формування умовних рефлексів у домашніх тварин.

 

14.

 

Пр. роб.1. Моделювання фізіологічних і поведінкових реакцій організмів на подразники, сформовані іншими організмами екосистеми (у вигляді розгорнутих ілюстрованих схем)

ПР 1

15.

 

Узагальнення знань з теми «Подразливість».

КР

Тематична 1

Рух (15  год)

Проекти (один на вибір):

1. Дослідження зв’язку між чисельністю одомашнених тварин і розвитком людства.

2. Ріст рослин в умовах невагомості.

3. Створення моделі еукаріотичного джгутика (війки).

16.

 

Рух як властивість живого. Функції руху.

 

17.

 

Рух на різних рівнях організації живого. Типи руху організмів.

 

18.

 

Рухи клітин. Поняття про амебоїдний та миготливий рух. Будова і функціонування джгутиків та війок. 

 

19.

 

Поширення і значення клітин з миготливими структурами в організмі людини.

 

20.

 

Будова і робота м’язів.

 

21.

 

Типи м’язової тканини.

 

22.

 

Структура міоцитів і саркомерів. Механізм м’язового скорочення.

 

23.

 

Типи рухів рослин.

 

24.

 

Пр. роб.2. Дослідження особливостей будови плодів і насіння залежно від способу поширення.

ПР 2

25.

 

Способи розселення живих організмів. Поширення організмів внаслідок окультурення і одомашнення.

 

26.

 

Пр. роб.3. Напрямки та результати одомашнення.

ПР 3

27.

 

Міграції тварин: причини, способи і шляхи.

 

28.

 

Вплив людської діяльності   на міграційні процеси.

 

29.

 

Значення для живих організмів руху.

 

30.

 

Узагальнення знань з теми.

КР

Тематична 2

Саморегуляція (15 год)

Проекти (один на вибір):

1. Формування первинної і вторинної імунної відповіді на проникнення антигенів.

2. Регуляція харчової поведінки у людини і тварин.

3. Використання фітогормонів для укорінення живців, прискорення дозрівання плодів та у якості гербіцидів.

4. Дослідження добових біоритмів.

31.

 

Саморегуляція біологічних систем. Негативний та позитивний зворотний зв'язок.

 

32.

 

Саморегуляція на молекулярному рівні. Регуляція активності ферментів.

 

33.

 

Внутрішньоклітинна сигналізація. Регуляція експресії генів в про- та еукаріотів. Само збирання клітинних органел.

 

34.

 

Підтримання мембранного потенціалу. Саморегуляція клітинного циклу. Апоптоз, як механізм самоліквідації клітини.

 

35.

 

Саморегуляція на тканинному рівні. Міжклітинна сигналізація. Саморегуляція на рівні організму. Гомеостаз.

 

36.

 

Нервова, гуморальна й імунна регуляція. Автономна нервова система.

 

37.

 

Біологічно активні речовини (цитокініни, нейромедіатори, гормони, нейрогормони). Механізм дії гормонів.

 

38.

 

Терморегуляція. Водно-сольовий гомеостаз. Детоксикація.

 

39.

 

Імунітет. Реакції запалення. Неспецифічний і  специфічний імунітет.

 

40.

 

Поведінкові механізми збереження гомеостазу.

 

41.

 

Інтеграція нервової, гуморальної та імунної регуляції. Пр. роб.4. Моделювання механізмів підтримання гомеостазу (укладання схем регуляції рівня глюкози в крові, водно-сольового гомеостазу, рівня кальцію в крові).

ПР 4

42.

 

Регуляція у рослин. Фітогормони. Механізми захисту рослин для збереження гомеостазу. Прояви саморегуляції біологічних систем надорганізмових рівнів.

 

43.

 

Узагальнення знань з теми.

КР

Тематична 3

Адаптації ( 15 год)

Проекти (один на вибір):

1. Планування подорожі в субекстремальні умови (джунглі, пустелю, Арктику, підйом у високогір’я,  занурення на глибину).

2. Проектування процесу формування адаптацій у тварин до життя на субекстремальних глибинах.

44.

 

Адаптації та їхнє значення. Види адаптацій. Оборотність фізіологічної адаптації. Клітинні механізми адаптації.

 

45.

 

Адаптації в прокаріотів та протистів (анабіоз, інцистування, спороутворення, резистентність до антибіотиків, пристосування архей до екстремальних умов існування).

 

46.

 

Адаптації у рослин (фізіологічні і морфологічні адаптації до дії абіотичних чинників: низьких та високих температур, до нестачі і надлишку вологи, недостатнього освітлення, до життя на оліготрофних грунтах).

 

47.

 

Фотоперіодизм. Пристосування рослин до запилення, запліднення, поширення у природі. Захисні реакції в організмі рослин.

 

48.

 

Адаптаційно-трофічна функція симпатико-адреналової системи.

 

49.

 

Гіпоталамо-гіпофізарний комплекс як центр управління адаптаційними змінами.

 

50.

 

Функціональні системи та їх взаємодія в організмі. Роль умовних рефлексів у пристосувальних процесах.

 

51.

 

Адаптації до змін природних умов. Адаптації до умов харчування (пристосування до захоплення, подрібнення, перетравлення їжі).

 

52.

 

Перенесення голоду. Добові і сезонні адаптації. Зимова сплячка та заціпеніння у тварин. Адаптивна поведінка.

 

53.

 

Імунні адаптаційні реакції. Фізіологічні механізми підтримання гомеостазу в умовах крововтрат.  Реакції на вплив токсичних реч.

 

54.

 

Фізіологічна та репаративна регенерація. Адаптації до фізичних навантажень.

 

55.

 

Пр. роб.5. Дослідження змін кровообігу та дихання людини при фізичному навантаженні.

ПР 5

56.

 

Стрес та дистрес. Загальний адаптаційний синдром та неспецифічна резистентність організму. Вікова динаміка адаптаційних можливостей організму.

 

57.

 

Адаптація як результат еволюції. Формування коадаптацій у симбіотичних організмів.

 

58.

 

Узагальнення знань з теми.

КР

Тематична 4

Тема 7. Біологічні основи здорового способу життя (30 год)

Проекти (один на вибір, може бути виконаний групою учнів):

1. Вивчення поінформованості населення щодо здорового способу життя (соціально орієнтоване дослідження).

2. Вивчення тенденцій у виборі продуктів харчування населення України, аналіз їх причин і наслідків (соціально-, економічно- та валеологічно орієнтоване дослідження).

59.

 

Складові здорового способу життя (раціональне харчування, рухова активність, особиста й побутова гігієна, відпочинок).

 

60.

 

Пр.роб.6. Визначення харчового статусу організму.

ПР 6

61.

 

Вплив шкідливих звичок та стресових факторів на здоров’я людини.

 

62.

 

Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини.

 

63.

 

Безпека і статева культура. Профілактика неінфекційних захворювань опорно-рухової системи.

 

64.

 

Профілактика неінфекційних захворювань кровоносної, дихальної систем.

 

65.

 

Профілактика неінфекційних захворювань травної та видільної систем.

 

66.

 

Профілактика неінфекційних захворювань ендокринної і статевої систем.

 

67.

 

Пр. роб.7.  Вивчення (складання) вмісту аптечки для надання першої медичної допомоги.

ПР 7

68.

 

Профілактика неінфекційних захворювань нервової системи. Профілактика порушення психічної діяльності людини.

 

69.

 

Профілактика неінфекційних захворювань людини. Сам. роб.

СР

70.

 

Імунна система людини. Види імунітету. Алергія. Імунодефіцити. Імунотерапія.

 

71.

 

Причини онкологічних хвороб. Механізми виникнення і розвитку пухлин. Способи профілактики і лікування пухлин.

 

72.

 

Генетичні хвороби людини. Причини виникнення спадкових хвороб.

 

73.

 

Медико-генетичне консультування. Пренатальна діагностика.

 

74.

 

Перспективи використання генної терапії для лікування спадкових хвороб.

 

Тематична 5

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, 11 клас, Планування
Додано
22 вересня 2022
Переглядів
2686
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку