Календарно-тематичне планування
Біологія і екологія 11 клас: профільний рівень (175 год, 5 год на тиждень)
І семестр
Програма: Біологія і екологія. 10-11 класи. Профільний рівень. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти» , затверджена наказом МОН України від 23.10.2017 р. № 1407.
№ |
Дата |
Тема уроку, зміст |
Примітки |
||||
|
|||||||
Тема 6. Адаптації ( 65 год) |
|||||||
Подразливість (15 год) |
|||||||
1. |
|
Подразливість як здатність біологічних об’єктів реагувати на екзогенні та ендогенні подразники. |
|
||||
2. |
|
Подразливість на клітинному рівні: будова та значення клітинних рецепторів; механізми трансмембранної передачі сигналу. |
|
||||
3. |
|
Подразливість в одноклітинних організмів (реакції на зміну харчових ресурсів, температури, освітленості тощо). |
|
||||
4. |
|
Міжорганізмова передача сигналів у прокаріот, грибів. Лаб. досл. 1 Таксиси у протистів. |
ЛД 1 |
||||
5. |
|
Фізіологічні основи подразливості у рослин (реакції рослин на рослин, гравітаційне поле, зміну температури, вологості). Особливості реакцій комахоїдних рослин. |
|
||||
6. |
|
Збудливі тканини тварин. Мембранний потенціал і потенціал дії. |
|
||||
7. |
|
Види рецепторів. Сприйняття сигналів, поріг збудливості. Лаб. досл. 2 Встановлення порогу чутливості смакового аналізатора. |
ЛД 2 |
||||
8. |
|
Сенсорні системи багатоклітинних, їх еволюційне ускладнення. Лаб. досл. 3 Дослідження адаптації аналізаторів. |
ЛД 3 |
||||
9. |
|
Рефлекси. Роль нервової та м’язової систем у реакції-відповіді на подразнення. Демонстрування: рефлексів (колінного, Ахіллового, зіничного, рефлексу кліпання, кліностатичного рефлексу Данієлопуло, ортостатичного рефлексу Превеля). |
|
||||
10. |
|
Безумовні й умовні рефлекси. Відповідь на подразнення за участі вищої нервової діяльності. |
|
||||
11. |
|
Слово (чи символ) як подразник. Перша і друга сигнальні системи. Формування другої сигнальної системи у людини. |
|
||||
12. |
|
Значення подразливості у пристосуванні до умов середовища. |
|
||||
13. |
|
Роль подразливості у внутрішньовидових та міжвидових взаємодіях в екосистемі. Міні-проект: 1. Еволюція сенсорних систем у тварин. 2. Формування умовних рефлексів у домашніх тварин. |
|
||||
14. |
|
Пр. роб.1. Моделювання фізіологічних і поведінкових реакцій організмів на подразники, сформовані іншими організмами екосистеми (у вигляді розгорнутих ілюстрованих схем) |
ПР 1 |
||||
15. |
|
Узагальнення знань з теми «Подразливість». |
КР |
||||
Тематична 1 |
|||||||
Рух (15 год) |
|||||||
Проекти (один на вибір): 1. Дослідження зв’язку між чисельністю одомашнених тварин і розвитком людства. 2. Ріст рослин в умовах невагомості. 3. Створення моделі еукаріотичного джгутика (війки). |
|||||||
16. |
|
Рух як властивість живого. Функції руху. |
|
||||
17. |
|
Рух на різних рівнях організації живого. Типи руху організмів. |
|
||||
18. |
|
Рухи клітин. Поняття про амебоїдний та миготливий рух. Будова і функціонування джгутиків та війок. |
|
||||
19. |
|
Поширення і значення клітин з миготливими структурами в організмі людини. |
|
||||
20. |
|
Будова і робота м’язів. |
|
||||
21. |
|
Типи м’язової тканини. |
|
||||
22. |
|
Структура міоцитів і саркомерів. Механізм м’язового скорочення. |
|
||||
23. |
|
Типи рухів рослин. |
|
||||
24. |
|
Пр. роб.2. Дослідження особливостей будови плодів і насіння залежно від способу поширення. |
ПР 2 |
||||
25. |
|
Способи розселення живих організмів. Поширення організмів внаслідок окультурення і одомашнення. |
|
||||
26. |
|
Пр. роб.3. Напрямки та результати одомашнення. |
ПР 3 |
||||
27. |
|
Міграції тварин: причини, способи і шляхи. |
|
||||
28. |
|
Вплив людської діяльності на міграційні процеси. |
|
||||
29. |
|
Значення для живих організмів руху. |
|
||||
30. |
|
Узагальнення знань з теми. |
КР |
||||
Тематична 2 |
|||||||
Саморегуляція (15 год) |
|||||||
Проекти (один на вибір): 1. Формування первинної і вторинної імунної відповіді на проникнення антигенів. 2. Регуляція харчової поведінки у людини і тварин. 3. Використання фітогормонів для укорінення живців, прискорення дозрівання плодів та у якості гербіцидів. 4. Дослідження добових біоритмів. |
|||||||
31. |
|
Саморегуляція біологічних систем. Негативний та позитивний зворотний зв'язок. |
|
||||
32. |
|
Саморегуляція на молекулярному рівні. Регуляція активності ферментів. |
|
||||
33. |
|
Внутрішньоклітинна сигналізація. Регуляція експресії генів в про- та еукаріотів. Само збирання клітинних органел. |
|
||||
34. |
Підтримання мембранного потенціалу. Саморегуляція клітинного циклу. Апоптоз, як механізм самоліквідації клітини. |
|
|||||
35. |
|
Саморегуляція на тканинному рівні. Міжклітинна сигналізація. Саморегуляція на рівні організму. Гомеостаз. |
|
||||
36. |
|
Нервова, гуморальна й імунна регуляція. Автономна нервова система. |
|
||||
37. |
|
Біологічно активні речовини (цитокініни, нейромедіатори, гормони, нейрогормони). Механізм дії гормонів. |
|
||||
38. |
|
Терморегуляція. Водно-сольовий гомеостаз. Детоксикація. |
|
||||
39. |
|
Імунітет. Реакції запалення. Неспецифічний і специфічний імунітет. |
|
||||
40. |
|
Поведінкові механізми збереження гомеостазу. |
|
||||
41. |
|
Інтеграція нервової, гуморальної та імунної регуляції. Пр. роб.4. Моделювання механізмів підтримання гомеостазу (укладання схем регуляції рівня глюкози в крові, водно-сольового гомеостазу, рівня кальцію в крові). |
ПР 4 |
||||
42. |
|
Регуляція у рослин. Фітогормони. Механізми захисту рослин для збереження гомеостазу. Прояви саморегуляції біологічних систем надорганізмових рівнів. |
|
||||
43. |
|
Узагальнення знань з теми. |
КР |
||||
Тематична 3 |
|||||||
Адаптації ( 15 год) |
|||||||
Проекти (один на вибір): 1. Планування подорожі в субекстремальні умови (джунглі, пустелю, Арктику, підйом у високогір’я, занурення на глибину). 2. Проектування процесу формування адаптацій у тварин до життя на субекстремальних глибинах. |
|||||||
44. |
|
Адаптації та їхнє значення. Види адаптацій. Оборотність фізіологічної адаптації. Клітинні механізми адаптації. |
|
||||
45. |
|
Адаптації в прокаріотів та протистів (анабіоз, інцистування, спороутворення, резистентність до антибіотиків, пристосування архей до екстремальних умов існування). |
|
||||
46. |
|
Адаптації у рослин (фізіологічні і морфологічні адаптації до дії абіотичних чинників: низьких та високих температур, до нестачі і надлишку вологи, недостатнього освітлення, до життя на оліготрофних грунтах). |
|
||||
47. |
|
Фотоперіодизм. Пристосування рослин до запилення, запліднення, поширення у природі. Захисні реакції в організмі рослин. |
|
||||
48. |
|
Адаптаційно-трофічна функція симпатико-адреналової системи. |
|
||||
49. |
|
Гіпоталамо-гіпофізарний комплекс як центр управління адаптаційними змінами. |
|
||||
50. |
|
Функціональні системи та їх взаємодія в організмі. Роль умовних рефлексів у пристосувальних процесах. |
|
||||
51. |
|
Адаптації до змін природних умов. Адаптації до умов харчування (пристосування до захоплення, подрібнення, перетравлення їжі). |
|
||||
52. |
|
Перенесення голоду. Добові і сезонні адаптації. Зимова сплячка та заціпеніння у тварин. Адаптивна поведінка. |
|
||||
53. |
|
Імунні адаптаційні реакції. Фізіологічні механізми підтримання гомеостазу в умовах крововтрат. Реакції на вплив токсичних реч. |
|
||||
54. |
|
Фізіологічна та репаративна регенерація. Адаптації до фізичних навантажень. |
|
||||
55. |
|
Пр. роб.5. Дослідження змін кровообігу та дихання людини при фізичному навантаженні. |
ПР 5 |
||||
56. |
|
Стрес та дистрес. Загальний адаптаційний синдром та неспецифічна резистентність організму. Вікова динаміка адаптаційних можливостей організму. |
|
||||
57. |
|
Адаптація як результат еволюції. Формування коадаптацій у симбіотичних організмів. |
|
||||
58. |
|
Узагальнення знань з теми. |
КР |
||||
Тематична 4 |
|||||||
Тема 7. Біологічні основи здорового способу життя (30 год) |
|||||||
Проекти (один на вибір, може бути виконаний групою учнів): 1. Вивчення поінформованості населення щодо здорового способу життя (соціально орієнтоване дослідження). 2. Вивчення тенденцій у виборі продуктів харчування населення України, аналіз їх причин і наслідків (соціально-, економічно- та валеологічно орієнтоване дослідження). |
|||||||
59. |
|
Складові здорового способу життя (раціональне харчування, рухова активність, особиста й побутова гігієна, відпочинок). |
|
||||
60. |
|
Пр.роб.6. Визначення харчового статусу організму. |
ПР 6 |
||||
61. |
|
Вплив шкідливих звичок та стресових факторів на здоров’я людини. |
|
||||
62. |
|
Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини. |
|
||||
63. |
|
Безпека і статева культура. Профілактика неінфекційних захворювань опорно-рухової системи. |
|
||||
64. |
|
Профілактика неінфекційних захворювань кровоносної, дихальної систем. |
|
||||
65. |
|
Профілактика неінфекційних захворювань травної та видільної систем. |
|
||||
66. |
|
Профілактика неінфекційних захворювань ендокринної і статевої систем. |
|
||||
67. |
|
Пр. роб.7. Вивчення (складання) вмісту аптечки для надання першої медичної допомоги. |
ПР 7 |
||||
68. |
|
Профілактика неінфекційних захворювань нервової системи. Профілактика порушення психічної діяльності людини. |
|
||||
69. |
|
Профілактика неінфекційних захворювань людини. Сам. роб. |
СР |
||||
70. |
|
Імунна система людини. Види імунітету. Алергія. Імунодефіцити. Імунотерапія. |
|
||||
71. |
|
Причини онкологічних хвороб. Механізми виникнення і розвитку пухлин. Способи профілактики і лікування пухлин. |
|
||||
72. |
|
Генетичні хвороби людини. Причини виникнення спадкових хвороб. |
|
||||
73. |
|
Медико-генетичне консультування. Пренатальна діагностика. |
|
||||
74. |
|
Перспективи використання генної терапії для лікування спадкових хвороб. |
|
||||
Тематична 5 |
|||||||