Тема. Система кровообігу. Серце: будова і функції. Робота серця.
Лабораторне дослідження
Вимірювання частоти серцевих скорочень
Дослідницький практикум
Спостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня
«В щирім серці, в чистих грудях –
вірю, знаю – квіти є !!!!»
(В.Симоненко)
Мета:
Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.
Обладнання. Муляж серця, торс людини, таблиця «Кровоносна
Система», «Будова серця», записи електрокардіографа,
кросворд «Кровообіг», виготовлення сердечка, на дошці
написи основних понять уроку.
Структура уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
ІV. Узагальнення та систематизація вивченого
V. Оцінювання учнів за роботу в класі
VІ. Домашнє завдання
VІІ. Підбиття підсумків уроку
Хід уроку
І. Організаційний момент (Формування мікроклімату)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
П.п - ? (Проблемні питанна)
Через пізнання себе, до пізнання Всесвіту,
через пізнання Всесвіту, до пізнання себе!
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Вчитель.
Питання кровообігу, будови серця вам знайомі з курсу зоології. Сподіваюся, що ви пригадаєте вивчене. За ваші правильні відповіді, ви отримуватимете маленькі сердечка, як краплинку мого серця за вашу допомогу. В кінці уроку я оціню ваші знання і вашу активність по кількості сердечок.
Кровообіг – це безперервний рух крові по замкненій системі судин.
Давайте обговоримо це визначення
П.п - ?
3.Чому безперервний рух? (нервові клітини чітко реагують на нестачу кисню).
4.Ми записали, що кровообіг – це рух крові по замкнутій системі. А які ще є системи? (Незамкнуті). В яких тварин? (В молюсків).
Давайте пригадаємо еволюцію кровоносної системи у хребетних.
Риби – 2-х камерне серце, одне коло кровообігу.
Земноводні – 3-х камерне серце, два коло кровообігу.
Птахи – 4-х камерне серце, два коло кровообігу.
Ссавці – 4 -х камерне серце, два коло кровообігу.
Протягом багатьох років люди не знали, як рухається кров, яка її будова. Це породжувало фантастичну уяву про неї. Коловий рух крові відкрив англійський учений Уїльям Гарвей (1578-1657 р.р.). він мав сміливість взяти під сумнів справедливість думок стародавніх вчених і закликав вчитися і вчити не за книжками, того часу, а на дослідах з тваринами у майстерні природи. Гарвей вивчив рух крові і в 1628 році прийшов до висновку, що серце перекачує кров і примушує її рухатись по замкнутій системі судин тільки в одному напрямку. Тим самим він зробив справжню еволюцію в умах людей, за що зазнав нападок з боку представників релігії і противників його вчення. Будинок Гарвея було розграфлено, а його наукові праці та препарати знищено. Сам він не постраждав, бо був і відїзді. Суперечки навколо вчення про кровообіг закінчилися на кінець XVІІ ст. коли вчені вперше побачили під мікроскопом капіляри.
Процес кровообігу забезпечується завдяки діяльності кровоносної системи, або, як її ще називають, серцево-судинної системи.
П.п - ?
5. З яких органів складається серцево-судинна система?
6. Які ви знаєте судини?
Серцево-судинна система.
Серце Судини
(таблиця) - артерії - артеріоли
-вени - венули
-капіляри
(дихальна, видільна, захисна, теплорегуляторна, поживна, регуляторна, гомеостатична).
(забезпечує рознесення кисню по всьому організму)
(за рахунок роботи серця)
4.Серце. Будова серця.
(серце в літературі, поезії…)
«Для мене багато не треба,
Щоб серце забилось раптово:
Лиш латочку рідного неба
Та матері лагідне слово…»
Дмитро Луценко. «Я стільки горя бачив на війні,
Але душа на попіл не згоріла,
І хочеться так ніжності мені,
Щоб серце в грудях солодко щеміло.
Григорій Тютюнник.
Слово серце зустрічається в українських прислів’ях та приказках.
З біологічної точки зору. Серце – це порохнистий м’язів орган. Коли кисть стиснути в кулак, то серце буде такого розміру, як кулак людини. Його маса 250-360г. Розташоване в грудній порожнині і зміщене ліворуч на 2\3 від середньої лінії грудей. Серце має основу і верхівку, яка зміщена вниз, вперед і ліворуч. Серце складається з 3-х шарів.
Серце знаходиться в серцевій сумці – перикарді.
Між епікардом і перикардом є рідина.
П.п - ?
10. Для чого потрібна рідина?
(Зволожує серце і зменшує тертя, а ще перикард захищає серце від його надмірного розтягування під час наповнення кров’ю.)
Серце розділене на ліву і праві частину суцільною перегородкою. Воно 4-х камерне: 2 шлуночки і 2 передсердя. Між передсердями і шлуночками є клапани, які називаються стулковими, тому що у вигляді стулок.
У правій частині між передсердям і шлуночком 3-х стулковий клапан, у лівій частині 2-х стулковий клапан (метральний). Стулкові клапани відкриваються в бік шлуночків. Під час скорочення шлунків клапани закриваються за допомогою сухожиль, які прикріплені до м’язів шлуночка. Між лівим шлуночком і аортою (найбільшою судиною організму) та правим шлуночком і венозним стовбуром (який ділиться на праву і ліву легеневу артерію) існують півмісяцеві клапани. Їх ще називають кишеньковими клапанами.
Стулкові та півмісяцеві клапани складаються з сполучної тканини. Вони забезпечують рух крові тільки в одному напрямку. Коли клапани погано закриваються і кров частково повертається назад, то це призводить до неповного кровопостачання організму. Виникає задишка, з’являються набряки, знижується працездатність. Це захворювання називають порок серця.
Робота в групах (завдання диференційовані по рівнях)
Серцевий цикл (0,8 сек)
Робота серця – систола: (0,4 секунди)
Відпочинок серця - діастола: (0,4 секунди)
(0,1 + 0,3) + 0,4 = 0,8 секунд
Вимірювання частоти серцевих скорочень
Навчитися знаходити пульс і визначати його частоту.
Щоб перейти до цього питання. Потрібно визначитись, що основою є м’язова тканина.
П.п - ?
10. Скільки тканин в людському організмі?
(сполучна, м’язова, нервова, епітеліальна)
11.До якої тканини відноситься кров? (сполучної)
12. Які особливості будови серцевого м’яза? (м’язові волокна – міофібрили зв’язані між собою)
Властивості:
Серце, яке постачає кров’ю увесь організм людини, також потребує постійного і значного надходження кисню і поживних речовин. Для цього серце має 2 коронарні артерії (їх ще називають вінцеві). Розпочинаються вони від початкової ділянки аорти, розгалужуються і підходять до кожної клітини серця. Ними протікає 500 мл. крові за добу, що становить близько 10% всієї крові.
Звуження судин (атеросклероз) призводить до змертвіння ділянки серцевого м’яза – інфаркту міокарда.
ІV. Узагальнення та систематизація вивченого
Кросворд
|
к |
р |
о |
в |
|
|
|
|
|
||||
с |
е |
р |
ц |
е |
|
|
|||||||
а |
в |
т |
о |
м |
а |
т |
и |
з |
м |
|
|||
в |
е |
н |
и |
|
|
||||||||
|
м |
і |
о |
к |
а |
р |
д |
||||||
а |
о |
р |
т |
а |
|
|
|||||||
|
з |
б |
у |
д |
л |
и |
в |
і |
с |
т |
ь |
||
п |
і |
в |
м |
і |
с |
я |
ц |
є |
в |
і |
|
||
|
Г |
а |
р |
в |
е |
й |
|
||||||
Запитання до кросворду (по горизонталі)
V. Оцінювання учнів за роботу в класі
В кого з учнів найбільше сердечок, тому 10-12 балів і далі…
VІ. Домашнє завдання
Прочитати відповідний параграф підручника. Вивчити основні біологічні терміни уроку. Знайти цікавий матеріал про серце (робота серця, його властивості, хвороби серця, операції на серці і т.д…..)
Дослідницький практикум провести вдома (пояснення вчителя)
Спостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня
VІІ. Підбиття підсумків уроку