Біологія людини 8 клас Серце його будова та функції

Про матеріал
Тема уроку. Система кровообігу. Серце: будова і функції. Робота серця. Лабораторне дослідження Вимірювання частоти серцевих скорочень Дослідницький практикум Спостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня Сформувати в учнів поняття про кровообіг, його значення та структуру, вивчити будову серця та його роботу, розглянути властивості серцевого м’яза, розвивати уявлення про взаємозв’язок будови з функціями, виховувати особливо береливе ставлення до свого організму. Тип уроку. Вивчення нового матеріалу. Обладнання. Муляж серця, торс людини, таблиця «Кровоносна Система», «Будова серця», записи електрокардіографа, кросворд «Кровообіг», виготовлення сердечка, на дошці написи основних понять уроку. На допомогу моїм вчителям колегам
Перегляд файлу

Тема. Система кровообігу. Серце: будова і функції. Робота серця.

Лабораторне дослідження

Вимірювання частоти серцевих скорочень

Дослідницький практикум 

Спостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня

«В щирім серці, в чистих грудях –

                                           вірю, знаю – квіти  є !!!!»

                                                                      (В.Симоненко)

 

D:\Документи\Матеріали  Тетяни  Петрівни\catheart.jpg

Мета:

  • сформувати в учнів поняття про кровообіг, його значення та структуру;
  • вивчити  будову  серця та його роботу;
  • розглянути   властивості серцевого м’яза;
  • розвивати уявлення про взаємозв’язок будови з  функціями;
  • виховувати особливе ставлення до свого організму.

 

Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.

Обладнання.   Муляж   серця,   торс   людини,  таблиця   «Кровоносна

                        Система»,  «Будова серця», записи  електрокардіографа,

                        кросворд «Кровообіг», виготовлення сердечка, на дошці

                        написи основних понять уроку.

 

Структура уроку

І.  Організаційний момент

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності

ІІІ.  Вивчення нового матеріалу

  1. Еволюція кровообігу
  2. Історія відкриття кровообігу
  3. Кровообіг та його значення
  4. Будова серця
  5. Робота серця
  6. Лабораторне дослідження. Вимірювання частоти серцевих скорочень
  7. Властивості серцевого м’яза
  8. Кровопостачання серця

ІV.   Узагальнення та систематизація вивченого

V.    Оцінювання учнів за роботу в класі
VІ.   Домашнє  завдання
VІІ.  Підбиття підсумків уроку

 

Хід уроку

І.  Організаційний момент     (Формування мікроклімату)

 

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності

   П.п - ?   (Проблемні питанна)

  1. Де ми зустрічаємо слово кровообіг у природі? (кровообіг води, кисню, вуглекислого газу і т.д.)
  2. Чи потрібно вивчити свій організм і де ми можемо використати набуті знання?

Через пізнання себе, до пізнання Всесвіту,

через пізнання Всесвіту, до пізнання себе!

 

ІІІ.  Вивчення нового матеріалу

Вчитель.

 Питання кровообігу, будови серця вам знайомі з курсу зоології. Сподіваюся, що ви пригадаєте вивчене. За ваші правильні відповіді, ви отримуватимете маленькі сердечка, як краплинку мого серця за вашу допомогу. В кінці уроку я оціню ваші знання і вашу активність по кількості сердечок.

  Кровообіг – це безперервний рух крові по замкненій системі судин.

Давайте обговоримо це визначення

   П.п - ?  

3.Чому безперервний рух? (нервові клітини чітко реагують на нестачу кисню).

4.Ми записали, що кровообіг – це рух крові по замкнутій системі. А які ще є системи? (Незамкнуті). В яких тварин? (В молюсків).

Давайте пригадаємо еволюцію кровоносної системи у хребетних.

 

  1. Еволюція кровообігу

Риби – 2-х камерне серце, одне коло кровообігу.

Земноводні  – 3-х камерне серце, два  коло кровообігу.

Птахи – 4-х камерне серце, два коло кровообігу.

Ссавці – 4 -х камерне серце, два коло кровообігу.

 

  1.  Історія відкриття кровообігу

 Протягом  багатьох років люди не знали, як рухається кров, яка її будова. Це породжувало фантастичну уяву про неї. Коловий рух крові відкрив англійський учений Уїльям Гарвей (1578-1657 р.р.). він мав сміливість взяти під сумнів справедливість думок стародавніх вчених і закликав вчитися і вчити не за книжками, того часу, а на дослідах з тваринами у майстерні природи. Гарвей вивчив рух крові і в 1628 році прийшов до висновку, що серце перекачує кров і примушує її рухатись по замкнутій системі судин тільки в одному напрямку. Тим самим він зробив справжню еволюцію в умах людей, за що зазнав нападок з боку представників релігії і противників його вчення. Будинок Гарвея було розграфлено, а його наукові праці та препарати знищено. Сам він не постраждав, бо був і відїзді.  Суперечки навколо вчення про кровообіг закінчилися на кінець XVІІ ст. коли вчені вперше побачили під мікроскопом капіляри.

 

  1.  Кровообіг та його значення

Процес кровообігу забезпечується завдяки діяльності кровоносної системи, або, як її ще називають, серцево-судинної системи.

   П.п - ?  

5. З яких органів складається серцево-судинна система?

6. Які ви знаєте судини?

 

Серцево-судинна система.

 

                       Серце                              Судини

                             (таблиця)                              - артерії - артеріоли

                                                                            -вени - венули

                                                                            -капіляри

 

  1. Значення крові ?

(дихальна, видільна, захисна, теплорегуляторна, поживна, регуляторна, гомеостатична).

  1. Значення кровообігу?

(забезпечує рознесення кисню по всьому організму)

  1. За рахунок чого ж відбувається рух крові по судинах?

(за рахунок роботи серця)

 

 

4.Серце. Будова серця.

(серце в літературі, поезії…)

 

«Для мене багато не треба,

Щоб серце забилось раптово:

Лиш латочку рідного неба

Та матері лагідне слово…»

         Дмитро Луценко.                    «Я стільки горя бачив на війні,

                                                             Але душа на попіл не згоріла,

                                                              І хочеться так ніжності мені,

                                                         Щоб серце в грудях солодко щеміло.

                                                                       Григорій Тютюнник.

 

Слово серце зустрічається в українських прислів’ях та приказках.

  1. Кров не вода, а серце не камінь.
  2. За своїм краєм серце болить.
  3. Піснею – до серця, серцем до народу.
  4. Від  користі серце кам’яніє.

 

З біологічної точки зору. Серце – це порохнистий м’язів орган. Коли кисть стиснути в кулак, то серце буде такого розміру, як кулак людини. Його маса 250-360г. Розташоване в грудній порожнині і зміщене ліворуч на 2\3 від середньої лінії грудей. Серце має основу і верхівку, яка зміщена вниз, вперед і ліворуч. Серце складається з 3-х шарів.

  1. Ендокард – внутрішня оболонка серця, утворена сполучно-тканною тканиною.
  2. Міокард – серцевий м’яз, найтовща оболонка серця.
  3. Епікард – зовнішня оболонка серця, сполучна тканина.

Серце знаходиться в серцевій сумці – перикарді.

Між епікардом і перикардом є рідина.

 

  П.п - ?  

10. Для чого потрібна рідина?

        (Зволожує серце і зменшує тертя, а ще перикард захищає серце від його надмірного розтягування під час наповнення кров’ю.)

 

Серце розділене на ліву і праві частину суцільною перегородкою. Воно 4-х камерне: 2 шлуночки і 2 передсердя. Між передсердями і шлуночками є клапани, які називаються стулковими, тому що у вигляді стулок.

     У правій частині між передсердям і шлуночком 3-х стулковий клапан, у лівій частині 2-х стулковий клапан (метральний). Стулкові клапани відкриваються в бік шлуночків. Під час скорочення шлунків клапани закриваються за допомогою сухожиль, які прикріплені до м’язів шлуночка. Між  лівим шлуночком і аортою (найбільшою судиною організму) та правим шлуночком і венозним стовбуром (який ділиться на праву і ліву легеневу артерію) існують півмісяцеві клапани. Їх ще називають кишеньковими клапанами.

    Стулкові та півмісяцеві клапани складаються з сполучної тканини. Вони забезпечують рух крові тільки в одному напрямку. Коли клапани погано закриваються і кров частково повертається назад, то це призводить до неповного кровопостачання організму. Виникає задишка, з’являються набряки, знижується працездатність. Це захворювання називають  порок серця.

 

Робота в групах (завдання диференційовані по рівнях)

  1.  Чому кров в  організмі людини рухається по судинах в одному напрямку?
  2. Від чого залежить  маса серця людини?
  3. В яких тканинах, частинах тіла людини не має судин?
  4. Які органели клітини забезпечують високу працездатність серцевого м’яза?

 

  1. Робота серця

Серцевий цикл (0,8 сек)

Робота серця – систола:    (0,4 секунди)

  • скорочення передсердь – 0,1 секунда;
  • скорочення шлуночків – 0,3 секунди.

Відпочинок серця  - діастола:  (0,4 секунди)

 

(0,1 + 0,3) + 0,4 = 0,8 секунд

 

  1. Лабораторне дослідження

 Вимірювання частоти серцевих скорочень

Навчитися знаходити пульс і визначати його частоту.

 

  1. Властивості серцевого м’яза

Щоб перейти до цього питання. Потрібно визначитись, що основою є м’язова тканина.

   П.п - ?  

10. Скільки тканин в людському організмі?

     (сполучна, м’язова, нервова, епітеліальна)

11.До якої тканини відноситься кров? (сполучної)

12. Які особливості будови серцевого м’яза? (м’язові волокна – міофібрили зв’язані між собою)

 

       Властивості:

 

  • Автоматизм – це здатність серця скорочуватись під впливом імпульсів, які виникають у серці. Центр їх виникнення – праве передсердя (спеціальні клітини).  Ще у 1902 році російський вчений Олексій Олександрович Кулябко довів можливість підтримання життєдіяльності серця ізольовано. Цей процес доведено і на лабораторних тваринах – жабах. Коли порушується робота Н.С., то серце працює, але автоматія серця узгоджується з нерово-гуморальною регуляцією організму.

 

  • Збудливість – здатність  серця переходити з стану спокою до робочого стану, під впливом різних подразників (механічних, хімічних, електричних). Наприклад, після зупинки серця його роботи можна відновити : ритмічними натисканнями на грудну клітку руками.

 

  • Провідність – це властивість поширювати по всьому серцю збудження, яке в ньому виникає. Імпульси, які поширюються по всьому серцю, можна зареєструвати за допомогою спеціального пристрою – електрокардіографа. Запис електричних струмів серця називають електрокардіограмо . (показ кардіограми людини)

 

  • Скоротливість – це стискання серцевого м’яза, що призводить до рівномірного скорочення передсердь за 0,1 с.,  потім шлуночків за 0,3 с. і потім до розслаблення.

 

  1. Кровопостачання серця.

  Серце, яке постачає кров’ю увесь організм людини, також потребує постійного і значного надходження кисню і поживних речовин. Для цього серце має 2 коронарні артерії (їх ще називають вінцеві).  Розпочинаються вони від початкової ділянки аорти, розгалужуються і підходять до кожної клітини серця. Ними протікає 500 мл. крові за добу, що становить близько 10% всієї крові.

   Звуження судин (атеросклероз) призводить до змертвіння ділянки серцевого м’яза – інфаркту міокарда.

 

ІV.   Узагальнення та систематизація вивченого

 

Кросворд

 

 

к

р

о

в

 

 

 

 

 

с

е

р

ц

е

 

 

а

в

т

о

м

а

т

и

з

м

 

в

е

н

и

 

 

 

м

і

о

к

а

р

д

а

о

р

т

а

 

 

 

з

б

у

д

л

и

в

і

с

т

ь

п

і

в

м

і

с

я

ц

є

в

і

 

 

Г

а

р

в

е

й

 

 

Запитання до кросворду (по горизонталі)

  1. Рідина, що рухається по судинах?
  2. М’язовий  орган, який виконує функцію «насоса»?
  3. Здатність серця скорочуватись під дією імпульсів, які виникають у самому серці?  Цю властивість відкрив Кулябко у 1902 році.
  4. Судини, по яких кров тече до серця?
  5. Найтовщий шар стінок серця?
  6. Найбільша судина людського організму?
  7. Здатність серця переходити з стану спокою до робочого стану?
  8. Клапани, які знаходяться між шлуночками і артеріями?
  9. Вчений, який відкрив кровообіг?

 

 V.    Оцінювання учнів за роботу в класі

  В кого з учнів найбільше сердечок, тому 10-12 балів і далі…


VІ.   Домашнє  завдання

  Прочитати відповідний параграф підручника. Вивчити основні біологічні терміни уроку. Знайти цікавий матеріал про серце (робота серця, його властивості, хвороби серця, операції на серці і т.д…..)

Дослідницький практикум провести вдома (пояснення вчителя)

Спостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня


VІІ.  Підбиття підсумків уроку

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Пономаренко Ліна Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 грудня 2022
Переглядів
3032
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку