Тема уроку: Серце: його будова та функції.
Мета:
Навчальна: дати уявлення про кровоносну систему, будову серця, на основі знань про м‘язову тканину, розглянути основні властивості серцевого м‘яза; сприяти вивченню особливостей будови серця у зв‘язку з його функціями.
Розвиваюча: формувати життєві компетентності, розвивати логічне мислення, уяву, творчий потенціал кожної дитини, продовжити формування вміти порівнювати, аналізувати, узагальнювати і робити висновки, самостійного здобуття знань. Формувати навички: точно, безпомилково виконувати вправи, поєднувати знання і навички для виконання практичної роботи.
Виховна: розвивати здоров'язбережувальну компетентність, виховувати в учнів стійку потребу в знаннях, відповідальне ставлення до себе і свого здоров‘я, виробляти навички здорового спосібу життя.
Обладнання: таблиці «Кровоносна система хребетних тварин», розбірна модель серця людини, комп‘ютер, мультимедійна дошка, презентація «Будова серця», гаджети.
Поняття і терміни: кровообіг, серце, кровоносні судини, перикард, ендокард, міокард, епікард, передсердя, шлуночки, клапани стулкові та півмісяцеві, збудливість, провідність, скоротливість, автоматія, електрокардіограма.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку.
І. Актуалізація опорних знань.
Тести з використанням ІКТ (програма Плікерс).
1. Назвіть безбарвні клітини крові, що мають ядро та захищають організм від мікроорганізмів:
A еритроцити
В лейкоцити
C остеоцити
D тромбоцити
2. Назвіть клітини крові, які забезпечують газообмін:
A лейкоцити
B еритроцити
C тромбоцити
D лімфоцити
3. Назвіть клітину, до складу якої входить гемоглобін:
A лейкоцит
B тромбоцити
C лімфоцити
D еритроцити
4. Укажіть структуру в організмі людини, де утворюються клітини крові:
A окістя.
B жовтий кістковий мозок
C червоний кістковий мозок
D хрящова тканина
5. Назвіть функції тромбоцитів:
A переносять вуглекислий газ
B переносять кисень
C беруть участь у зсіданні крові
D знешкоджують бактерії
1. Гра «Впізнай мене»
Встановіть відповідність між клітинами крові та їхньою будовою чи функціями
|
|
2. Весела гра «літак» ( Додаток 1)
|
|
У грі беруть участь всі учні, перемогу отримує той, хто набере за 1 хв. найбільшу кількість балів. Потрібно залітати у правильні відповіді і уникати неправильних.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Чому наведений вислів може бути епіграфом уроку?
А що таке для нас серце?
Це всього лиш м`язовий орган.
Чи може не правда все це?
Мязовий орган, який говорить.
Іноді серце підкаже,
Як швидше дістатись мети.
І вірну дорогу покаже,
Якою нам треба іти.
В серці і сум і печаль,
І радість й любов до неньки,
Кохання і щастя, сльози і жаль,
А воно ж в нас таке маленьке.
Руснак Сергій
Так пишуть поети. А як би ви словесно створили портрет серця? А яке серце насправді? Яким же його бачить лікар хірург?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Саме про це ми і поговоримо сьогодні на уроці.
На які питання вам хотілося б почути відповіді?
Для чого потрібно вивчати цю тему?
Яку користь принесуть знання з цієї теми для майбутнього життя?
На основі поставлених питань та мети формуються завдання уроку:
ІV Сприймання і усвідомлення учнями фактичного матеріалу
Щоб відповісти на дані питання запрошую вас на лекцію «Серце: його будова та функції» в університет ім. М. І. Пирогова і прошу долучитися до обговорення.
Прийом «Мікрофон». Що ви можете сказати про кровоносну систему
людини? Що таке кровообіг? Які біологічні функції кровообігу у тварин? (Захисна, транспортна, дихальна, видільна, терморегуляторна). З яких органів складається система кровообігу? (слайд 3)
Органи кровообігу
Серце Кровоносні судини
Артерії Вени Капіляри
Як відбувається ускладнення кровоносної системи у ссавців порівняно з такою у риб, жаб, плазунів? (Робота з таблицею. Будова серця ускладнюється від риб, у яких серце двокамерне і одне коло кровообігу, трикамерне з двома колами кровообігу у жаб і плазунів до чотирикамерного у птахів і ссавців).
Висновок: Отже, кровоносна система тварин пройшла складний шлях еволюційного розвитку. Вона з’явилася у тварин у зв’язку з підвищенням, їх активності та збільшенням розмірів тіла, а поява чотирикамерного серця забезпечила теплокровність і високу активність птахів і ссавців. У людини, як і у ссавців, є два кола кровообігу і подібна будова серця.
1.Функції серця.
Кров постійно рухається системою кровообігу. І якщо хоч на хвилину зупинити рух крові, це стане смертельним для людини. А яка роль відводиться серцю в цьому процесі? (Функція насоса, серце перекачує кров по судинах). Якщо за удар у середньому воно витискує 60 см3 крові, то під час фізичної роботи – 200 см3, може працювати у шість-вісім разів сильніше, ніж у спокої, і за 1 годину переганяє до 35 л крові. За 8,5 годин лижного пробігу на 100 км серце спортсмена перекачує 35 т крові – цілу залізничну цистерну. Неймовірно, але факт!
Давайте розглянемо де знаходиться серце, яку має будову і чому може виконувати таку роботу.
Зовнішня будова серця.
Серце - центральний орган кровоносної системи тварин і людини, що нагнітає кров в артерії і забезпечує її повернення венами. Це порожнистий м'язовий орган. Воно розміщене в грудній порожнині на рівні другого – п ятого ребер таким чином: 2/3 серця розташовано в лівій частині від середньої лінії тіла, а 1/3 – в правій (слайд 4). Ззовні оточене еластичною навколосерцевою сумкою - перикардом, який оберігає від розтягування при наповненні кров'ю. Між навколосерцевою сумкою і серцем міститься рідина, що зволожує серце і зменшує його тертя під час скорочень. Параметри серця: маса – 250-350г, довжина – 14-16см, товщина – 12-15см. Розміри серця відповідають розміру кулака людини (слайд 5).
Внутрішня будова серця (слайд 6).
Чи відповідає будова серця його функціям?. Серце людини чотирикамерне: складається з двох передсердь (верхня частина серця) і двох шлуночків (нижня частина серця). Порожнина серця розділена суцільною перегородкою на праву та ліву частини. В правій частині знаходиться венозна кров, а у лівій – артеріальна. Порівняйте товщину стінок усіх відділів серця і зробіть з цього висновок. (Стінки передсердь набагато тонші, ніж стінки шлуночків).
З чим це пов'язане? (учні роблять припущення, що робота виконана передсердям порівняно невелика. Під час їхнього скорочення кров надходить у шлуночки. Шлуночки виконують більшу роботу: вони проштовхують кров по всій довжині судин).
Чи однакова товщина шлуночків? Висновок: м'язова стінка лівого шлуночка товстіша від стінок правого шлуночка, бо вона здійснює більшу роботу, викидаючи кров у велике коло кровообігу). Стінки серця складаються з трьох шарів (слайд7). Внутрішній шар називається ендокардом. Він вистилає камери серця всередині і утворює серцеві клапани. Середній шар (м'язовий) утворений особливою посмугованою м'язовою тканиною і називається міокардом. Зовнішній шар вкриває поверхню серця і називається епікардом. Між передсердям і шлуночком є отвори, закриті сполучнотканинними клапанами (слайд 8).
Для чого вони призначені і яку мають будову? Клапани мають форму стулок, тому їх називають стулковими. У правій половині серця цей клапан має 3 стулки (тристулковий) у лівій – 2 стулки (двостулковий). Стулки відкриваються, якщо кров виштовхується з передсердь в шлуночки, і герметично закриваються, щоб попередити зворотну течію крові. Відкривання і закривання клапанів відбувається внаслідок скорочення та розслаблення серця. На виході аорти з лівого шлуночка і легеневої артерії з правого шлуночка розташовані півмісяцеві кишенькові клапани, які після скорочення шлуночків не пропускають кров назад із судин до шлуночків (слайд 9).
Серце – насос, який забезпечує життя і роботу всіх органів. Але повинен хтось потурбуватися і про саме серце! Це коронарні судини серця, по яких кров надходить до серця. Кров, що живить серцевий м'яз, поступає по двох артеріях, які розміщаються на межі між передсердями та шлуночками, утворюючи своєрідну «корону», тому їх називають коронарними (слайд 10). Кров від серця збирається у власні вени, що впадають в праве передсердя
Серце особливий орган, бо ритмічно працює все життя. Які властивості серцевого м’яза забезпечують його роботу? (слайд 11).
В 1564 році, з’ясовуючи причини смерті людини, засновник наукової анатомії Андрій Везалій, проводив розтин трупу. Розрізавши грудну клітину всі жахнулись, присутні побачили, що серце повільно скорочується. А. Везалій мав великий дослід, він не міг помилитися і живу людину прийняти за мертву. Що сталося? Як пояснити те, що серце, навіть поза організмом, продовжує працювати? Які ваші версії? Середня оболонка серця - міокард - складається з особливої м'язової тканини. Серцевий м'яз завдяки особливості своєї будови має фізіологічні властивості - збудливість, скоротливість, провідність, автоматія. (слайд 12). Так, він здатний сприймати зміни зовнішнього і внутрішнього середовища і відповідати на них збудженням. Збудження серцевого м'яза, як і скелетних м'язів, супроводжується скороченням. Збудження, яке виникає в певній ділянці серця, поширюється по всьому серцю завдяки провідності серцевого м'яза (слайд13). Тому серце скорочується як єдине ціле з чіткою послідовністю: спочатку передсердя, а потім – шлуночки.
У серцевому м'язі містяться спеціальні клітини, в яких автоматично виникають ритмічні імпульси, що поширюються по серцевому м'язу і задають ритм його скороченню. Це явище називають автоматією серця (слайд 12). В 1902 р. російський учений О. О. Кулябко довів можливість підтримання життєдіяльності ізольованого серця людини, а Везалій побачив це на досліді. Завдяки автоматизму серце може скорочуватися незалежно від нервових і гуморальних впливів. Це дає змогу підтримувати життєдіяльність організму навіть при порушенні діяльності нервової системи. Але в нормі робота серця узгоджується з потребами організму під впливом нервово-гуморальної регуляції. При поширенні збудження по серцю в ньому виникають електричні струми, які можна зареєструвати за допомогою спеціального приладу - електрокардіографа. Запис електричних струмів серця називають електрокардіограмою. На електрокардіограмі здорової людини чітко видно п'ять зубців (слайд14).
Зубець Р відображає електричні явища в передсердях, а зубці QRST - у шлуночках. Навіть несвідомо людина пов’язує свій емоційний стан з серцем. Це зумовлено тим, що серце реагує на всі зміни в організмі і навколишньому середовищі. Воно любить, радіє, плаче, болить, сумує і до всього воно причетне.
Що робити, щоб не просити у серця пробачення? Учні роблять висновок, що необхідно вести здоровий спосіб життя, займатися спортом, уникати стресових ситуацій, шкідливих звичок, дотримуватися режиму харчування тощо.
Висновок: таким чином, скорочуючись, серце працює як насос і проштовхує кров по судинах, забезпечуючи її невпинний рух. Кров у серці рухається тільки в одному напрямку: з передсердь у шлуночки. Зі шлуночків кров виштовхується в артерії. Будова відповідає функції, а функція визначає будову.
V. Узагальнення і систематизація знань
а) Створення ментальної карти
б) Біологічний диктант
Орган, що качає кров по судинам, називається: серце
Судини, по яким кров тече від серця, називають: артерії
Судини, по яким кров тече до серця, називають: вени
Внутрішня оболонка серця називається: ендокард
Середня оболонка серця називається: міокард
Зовнішня оболонка серця називається: епікард
Навколосерцеву сумку називають: перікард
Клапани, що відмежовують передсердя від шлуночків називають: стулкові
Клапани, що знаходяться на початку великих судин, називаються: судинні
З лівого шлуночка виходить: аорта
Яке коло кровообігу починається легеневим стовбуром: мале
Яке коло кровообігу закінчується двома порожнистими венами: велике
Яка кров надходить у праву половину серця: венозна
Яка кров надходить у ліву половину серця: артеріальна
В якому колі кровообігу в артеріях тече венозна кров, а у венах – артеріальна: в малому
Які системи здійснюють регуляцію роботи серця: нервово-гуморальна
в) Вправа «Оживи серце!».
Підписати назви відділів серця, клапани, судини.
|
|
г) Вправа «Хто заблукав».
Знайди зайвий термін: збудливість, автоматія, провідність, аритмія, скоротливість.
д) Робота в парах. Учні із запропонованих літер складають слова, які зашифровані.
|
wordwall.net/uk/resource/38882679
|
|
е) Індивідуальна робота. Завдання (з вибором однієї правильної відповіді).
1. Укажіть вид тканини, до якої належить навколосерцева сумка.
А) Епітеліальна;
Б) сполучна;
В) непосмугована м’язова;
Г) посмугована м’язова.
2. Укажіть функцію клапанів серця.
А) забезпечують безперешкодний плин крові;
Б) не дозволяють зворотній плин крові;
В) забезпечують своєчасне надходження крові у різні відділи серця.
3.Укажіть клітини, в яких періодично і мимовільно виникає збудження.
А) Особливі серцеві посмуговані м’язові клітини;
Б) нервові клітини серця;
В) нервові клітини спинного мозку;
Г) посмуговані скелетні м’язові клітини.
4. Стулкові клапани в серці людини розташовані
А) між лівим передсердям і лівим шлуночком;
Б) між лівим шлуночком і аортою;
В) між правим шлуночком і легеневою веною
5. Клапани, що містяться між передсердями і шлуночками.
А) півмісяцеві
Б) стулкові
6. Камери серця, з яких кров виходить у судини
А) передсердя
Б) шлуночки
7. Здатність серця переходити зі стану спокою до робочого стану під впливом різних подразників (механічних, хімічних, електричних).
А) збудливість
Б) провідність
В) аритмія
8. Внутрішня оболонка серця
А) ендокард
Б) міокард
В) епікард
9) Збудження, яке виникає в певній ділянці серця і поширюється по всьому серцю
А) автоматія
Б) провідність
В) скорочення
10) Зовнішня сполучнотканинна оболонка
А) міокард
Б) епікард
В) ендокард
Відповіді: бб-аа-бб-аа-бб.
є) Вправа «Підбери код». (Встановити відповідність).
1.Стулкові клапани |
А) внутрішня оболонка серця. |
2.Тристулковий клапан |
Б) клапан у лівій частині серця. |
3.Півмісяцеві клапани (кишенькові |
В) клапани, що розміщуються між передсердями і шлуночками. |
4. Двостулковий клапан |
Г) зовнішня сполучнотканинна оболонка серця. |
5. Епікард |
Д) середня м’язова оболонка серця. |
6. Перикард |
Ж) клапан у правій частині серця |
7. Міокард |
З) клапани, що розміщуються на виході з шлуночків |
8.Ендокард |
И) зовнішня еластична навколосерцева сумка |
Відповідь: 1-в; 2-ж; 3-з; 4-б; 5-г;6-и; 7-д; 8-а; 5 - г
ж) Виконати тест із зошита. Підкресліть правильну відповідь.
1. Скільки камер має серце людини: а) чотири; б) дві; в) три; г) одну.
2. Серцевий м'яз забезпечується артеріальною кров'ю через:
а) легеневу артерію; б) коронарну артерію; в) сонну артерію.
3. Серце оточене еластичною навколосерцевою сумкою, яка називається:
а) грудиною; б) плеврою; в) перикардом;.
4. Укажіть, яка камера серця має найтовстішу стінку:
а) лівий шлуночок; б) ліве передсердя; в) правий шлуночок.
5. Назвіть клапани, які розташовані між правим передсердям і правим шлуночком:
а) двостулкові; б) тристулкові; в) півмісяцеві;
6. Серце скорочується під впливом:
а) імпульсів від симпатичних нервових центрів; б) гуморальної регуляції;
в) імпульсів, які виникають у самому серці;
Відповідь: а б в – а б в.
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
ж) Вправа «Серце любові». (Валентинки отримає та команда, яка швидше відгадає кросворд) (слайд 17)
1.Стулки, що закривають отвори.
2.Внутрішня оболонка стінки серця.
3.Навколосерцева сумка.
4.Здатність серця переходити зі стану спокою до робочого стану.
5. Середня м’язова оболонка серця.
6. Клапан, що розташований між лівим передсердям і лівим шлуночком.
7. Клапани, що мають форму стулок.
8. Здатність серця скорочуватися під впливом імпульсів, що виникають в самому серці.
9. Запис електричних імпульсів.
VІ Рефлексія.
VІІ. Домашня самостійна робота.
Повторити матеріал вивчений на уроці (§20). Виконати творче завдання «Здивуй» (конкурс на кращу презентацію, вірш, рекламу, казку тощо…)
1