Біологія як наука про живе

Про матеріал
Біоло́гія (дав.-гр. βίος — життя, дав.-гр. λόγος — слово; наука) — система наук, що вивчає життя в усіх його проявах й на всіх рівнях організації живого, про живу природу, про істот, що заселяють Землю чи вже вимерли, їхні функції, розвиток особин і родів, спадковість, мінливість, взаємини, систематику, поширення на Землі; про зв'язки істот та їхні зв'язки з неживою природою. Біологія встановлює загальні закономірності, властиві життю в усіх його проявах.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Вступ. Клітина. Реалізація спадкової інформаціїТема: Біологія як наука про живе

Номер слайду 2

Біологія об'єднує велику кількість наукових галузей знань, таких як біохімія, молекулярна біологія, генетика, фізіологія, цитологія, ботаніка, зоологія, мікологія, мікробіологія, радіобіологія, ембріологія, тощо. Ботаніка – наука про рослини;Зоологія – наука про тварин;Бактеріологія – наука про бактерії;Мікологія – наука про гриби;Ліхенологія – наука про лишайники;Вірусологія – наука про віруси;Антропологія – дисципліни, присвячені вивченню людини;Морфологія – вивчає зовнішню будову та форму організмів;Анатомія вивчає внутрішню будову та форму організмів;Фізіологія – наука про функції живих організмів та їх частин;Молекулярна біологія, біохімія та біофізика – дисципліни, які вивчають молекулярний рівень організації життя;Цитологія – наука про клітини;Гістологія – наука про тканини;Генетика – наука про спадковість і мінливість;Екологія – наука, яка вивчає спосіб життя організмів та їх взаємодію з навколишнім середовищем;Еволюційне вчення – розділ біології, присвячений дослідженню закономірностей історичного розвитку живого;Систематика – наука, основним завданням якої є класифікація живих істот;

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Біологія (від грец. біос – життя та логос – учення) – це сукупність наук про живі істоти, їхню будову, процеси життєдіяльності, взаємозв’язки між собою та умовами навколишнього середовища, закономірності поширення на земній кулі, походження, історичний розвиток і різноманітність. Методи біологічних досліджень. Ще прадавня людина спостерігала за організмами, намагалася досліджувати й описувати їх (іл. 1). Деякі були для неї небезпечними, інші були їжею, шкури тварин зігрівали її, рослини загоювали рани. Досліджують живу природу за допомогою різних методів, основ ними з яких є порівняльно-описовий, експериментальний, моніторинг і моделювання. Зображення тварин у печері Альтаміра в Кантабрійських горах (Іспанія, 15 – 8 тис. до н. е.)

Номер слайду 5

Засновником порівняльно-описового методу вважають давньогрецького вченого Арістотеля. Суть методу полягає в описі об’єкта дослідження та порівнянні з іншими подібними об’єктами для встановлення його своєрідності. Прикладом результатів таких досліджень слугують книги, на сторінках яких дослідники й дослідниці описували різні види рослин і тварин (іл. 2). Карл Лінней. Аристотель

Номер слайду 6

Експериментальний метод. Експериментальний метод виник пізніше. Він полягає у зміні дослідниками й дослідницями умов існування об’єктів вивчення й спостереженні за наслідками цих змін (іл. 3). Експерименти бувають польові й лабораторні. Польові експерименти проводять у природних умовах, а лабораторні – у спеціально обладнаних приміщеннях – лабораторіях.

Номер слайду 7

Моніторинг (від лат. монітор – той, що спостерігає) – стеження за перебігом певних процесів в екосистемах чи за станом конкретних біологічних об’єктів протягом тривалого часу. Метод дає змогу визначати стан певних об’єктів і прогнозувати можливі зміни. Завдяки моніторингу розробляють заходи щодо охорони окремих популяцій організмів, екосистем і біосфери в цілому

Номер слайду 8

Моделювання (від лат. модулюс – устрій, зразок) – це метод дослідження та демонстрування структур, функцій, процесів за допомогою їх імітації, тобто моделі. Моделі в біології застосовують під час досліджень різних об’єктів – від молекул до екосистем (іл. 4). Останні, наприклад, мають значення для обґрунтування місць розташування промислових та аграрних підприємств на певних територіях. Сучасні наукові дослідження неможливі без застосування електронно-обчислювальної техніки та інформаційніх технологій (IТ).

Номер слайду 9

Рівні організації біологічних систем. На молекулярному рівні відбувається перебіг хімічних реакцій і перетворення енергії, зберігається й реалізується спадкова інформація, закодована в молекулах нуклеїнових ки. Молекула води. Молекула ДНКМолекула жиру

Номер слайду 10

На клітинному рівні здійснюються процеси обміну речовин і перетворення енергії за участю органел клітини, забезпечуються процеси розмноження й передавання потомству спадкової інформацhttps://youtu.be/OJgy. QKJi. SJQhttps://youtu.be/b. Bym. W0 Pt. VT0

Номер слайду 11

Організмовий рівень характеризується взаємодією тканин, органів, а у тварин – систем органів. На рівні організму відбуваються обмін речовин та енергії з навколишнім середовищем, розмноження. Одноклітинні організми можна одночасно розглядати на організмовому та клітинному рівнях

Номер слайду 12

Популяції різних видів, що взаємодіють між собою, входять до складу екосистем. Для екосистемного рівня характерні обмін енергією між популяціями різних видів і колообіг речовин між живою та неживою частинами екосистеми.

Номер слайду 13

Окремі екосистеми утворюють біосферу – оболонку Землі, населену організмами. Біосферний рівень є найвищим рівнем організації живого. Він характеризується колообігом речовин та енергії за участю всіх організмів нашої планети

Номер слайду 14

НМТ 2025 Біологія1. Яка наука досліджує вимерлі організми? А палеонтологія Б морфологія В еволюційне вчення Г археологія 2. До якого рівня організації життя належить об’єкт, зображений на рисунку?А молекулярного. Б клітинного. В організмового. Г екосистемного3. Будову і функції клітин організмів вивчає наука А анатомія Б фізіологія В гістологія Г цитологія

Номер слайду 15

4. Який рівень організації життя зображено на рисунку?А молекулярний. Б клітинний. В організмовий. Г популяційно-видовий5. Розв'язування проблеми нестачі продовольства, енергії, мінеральних ресурсів, поліпшення стану охорони здоров'я та навколишнього середовища пов'язують з розвитком науки, яка виникла на стику біологічних, хімічних, технічних дисциплін і має на меті використання живих організмів для потреб виробництва. Це — наука. А біохімія. Б біоніка. В біотехнологія. Г біоінформатика

Номер слайду 16

6. У 1928 році англійський учений Ф. Гриффіт змішав культуру живих нехвороботворних стрептококів із мертвими хвороботворними і цією сумішшю інфікував мишей. Миші захворіли на пневмонію й померли, а в їхній крові дослідник виявив багато живих хвороботворних бактерій. Відкрите явище було названо трансформацією бактерій. Який метод біологічних досліджень застосував Гриффіт?А порівняльно-описовий. Б моделювання. В експериментальний. Г моніторинг7. Метод біологічних досліджень, що ґрунтується на спостереженні, широко застосовували вчені давнини під час збирання фактичного матеріалу. Практично до XVIII століття біологи використовували його, намагаючись узагальнити результати спроб систематизації рослин і тварин. У сучасних умовах за його допомогою відкривають нові види організмів, досліджують макро- й мікроструктури. Укажіть цей метод. А моніторинг. Б моделювання. В порівняльно-описовий. Г експериментальний

Номер слайду 17

8. На рисунку наведено графіки коливання чисельності популяції певних видів тварин. Дані збиралися протягом кількох десятків років. Метод досліджень, який застосовано під час отримання наведених даних,А моніторинг. Б експериментальний. В моделювання. Г порівняльно-описовий9. На рисунку зображено біологічний об’єкт. До якого рівня організації живої матерії він належить?А біогеоценотичного. Б організмового. В популяційно-видового. Г клітинного

Номер слайду 18

10. Учені змінюють спадковий матеріал бактеріальних клітин та використовують їх для отримання гормону росту, білків-інтерферонів, вакцин проти збудників гепатиту В. Це стало можливим унаслідок сучасних досліджень у галузіА екології та біохіміїБ анатомії та біоніки. В екології та кібернетики. Г молекулярної біології та генетики11. На рисунку зображено об’єкти живої природи попарно. Які пари утворені об’єктами, що знаходяться на одному рівні організації живої природи?А перша й третя. Б перша й четверта. В друга й четверта. Г третя й четверта

Номер слайду 19

12. На рисунку зображено об’єкти живої природи попарно. Які пари утворені об’єктами, що перебувають на одному рівні організації живої природи?А перша й третя. Б перша й четверта. В друга й четверта. Г третя й четверта

Номер слайду 20

13. На схемах зображено біологічні системи (І, ІІ) різних рівнів організації та наведено приклади їхніх складників. Доберіть правильну комбінацію складників 1 і 2. А 1 – квітка, 2 – комплекс ГольджіБ 1 – хлоропласт, 2 – рибосома. В 1 – мітохондрія, 2 – корінь. Г 1 – стебло, 2 – плід

Номер слайду 21

Дякую за увагу !!!

pptx
Пов’язані теми
Біологія, Презентації
Додано
8 вересня
Переглядів
112
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку