Біологія об'єднує велику кількість наукових галузей знань, таких як біохімія, молекулярна біологія, генетика, фізіологія, цитологія, ботаніка, зоологія, мікологія, мікробіологія, радіобіологія, ембріологія, тощо. Ботаніка – наука про рослини;Зоологія – наука про тварин;Бактеріологія – наука про бактерії;Мікологія – наука про гриби;Ліхенологія – наука про лишайники;Вірусологія – наука про віруси;Антропологія – дисципліни, присвячені вивченню людини;Морфологія – вивчає зовнішню будову та форму організмів;Анатомія вивчає внутрішню будову та форму організмів;Фізіологія – наука про функції живих організмів та їх частин;Молекулярна біологія, біохімія та біофізика – дисципліни, які вивчають молекулярний рівень організації життя;Цитологія – наука про клітини;Гістологія – наука про тканини;Генетика – наука про спадковість і мінливість;Екологія – наука, яка вивчає спосіб життя організмів та їх взаємодію з навколишнім середовищем;Еволюційне вчення – розділ біології, присвячений дослідженню закономірностей історичного розвитку живого;Систематика – наука, основним завданням якої є класифікація живих істот;
Біологія (від грец. біос – життя та логос – учення) – це сукупність наук про живі істоти, їхню будову, процеси життєдіяльності, взаємозв’язки між собою та умовами навколишнього середовища, закономірності поширення на земній кулі, походження, історичний розвиток і різноманітність. Методи біологічних досліджень. Ще прадавня людина спостерігала за організмами, намагалася досліджувати й описувати їх (іл. 1). Деякі були для неї небезпечними, інші були їжею, шкури тварин зігрівали її, рослини загоювали рани. Досліджують живу природу за допомогою різних методів, основ ними з яких є порівняльно-описовий, експериментальний, моніторинг і моделювання. Зображення тварин у печері Альтаміра в Кантабрійських горах (Іспанія, 15 – 8 тис. до н. е.)
Засновником порівняльно-описового методу вважають давньогрецького вченого Арістотеля. Суть методу полягає в описі об’єкта дослідження та порівнянні з іншими подібними об’єктами для встановлення його своєрідності. Прикладом результатів таких досліджень слугують книги, на сторінках яких дослідники й дослідниці описували різні види рослин і тварин (іл. 2). Карл Лінней. Аристотель
Експериментальний метод. Експериментальний метод виник пізніше. Він полягає у зміні дослідниками й дослідницями умов існування об’єктів вивчення й спостереженні за наслідками цих змін (іл. 3). Експерименти бувають польові й лабораторні. Польові експерименти проводять у природних умовах, а лабораторні – у спеціально обладнаних приміщеннях – лабораторіях.
Моніторинг (від лат. монітор – той, що спостерігає) – стеження за перебігом певних процесів в екосистемах чи за станом конкретних біологічних об’єктів протягом тривалого часу. Метод дає змогу визначати стан певних об’єктів і прогнозувати можливі зміни. Завдяки моніторингу розробляють заходи щодо охорони окремих популяцій організмів, екосистем і біосфери в цілому
Моделювання (від лат. модулюс – устрій, зразок) – це метод дослідження та демонстрування структур, функцій, процесів за допомогою їх імітації, тобто моделі. Моделі в біології застосовують під час досліджень різних об’єктів – від молекул до екосистем (іл. 4). Останні, наприклад, мають значення для обґрунтування місць розташування промислових та аграрних підприємств на певних територіях. Сучасні наукові дослідження неможливі без застосування електронно-обчислювальної техніки та інформаційніх технологій (IТ).
НМТ 2025 Біологія1. Яка наука досліджує вимерлі організми? А палеонтологія Б морфологія В еволюційне вчення Г археологія 2. До якого рівня організації життя належить об’єкт, зображений на рисунку?А молекулярного. Б клітинного. В організмового. Г екосистемного3. Будову і функції клітин організмів вивчає наука А анатомія Б фізіологія В гістологія Г цитологія
4. Який рівень організації життя зображено на рисунку?А молекулярний. Б клітинний. В організмовий. Г популяційно-видовий5. Розв'язування проблеми нестачі продовольства, енергії, мінеральних ресурсів, поліпшення стану охорони здоров'я та навколишнього середовища пов'язують з розвитком науки, яка виникла на стику біологічних, хімічних, технічних дисциплін і має на меті використання живих організмів для потреб виробництва. Це — наука. А біохімія. Б біоніка. В біотехнологія. Г біоінформатика
6. У 1928 році англійський учений Ф. Гриффіт змішав культуру живих нехвороботворних стрептококів із мертвими хвороботворними і цією сумішшю інфікував мишей. Миші захворіли на пневмонію й померли, а в їхній крові дослідник виявив багато живих хвороботворних бактерій. Відкрите явище було названо трансформацією бактерій. Який метод біологічних досліджень застосував Гриффіт?А порівняльно-описовий. Б моделювання. В експериментальний. Г моніторинг7. Метод біологічних досліджень, що ґрунтується на спостереженні, широко застосовували вчені давнини під час збирання фактичного матеріалу. Практично до XVIII століття біологи використовували його, намагаючись узагальнити результати спроб систематизації рослин і тварин. У сучасних умовах за його допомогою відкривають нові види організмів, досліджують макро- й мікроструктури. Укажіть цей метод. А моніторинг. Б моделювання. В порівняльно-описовий. Г експериментальний
8. На рисунку наведено графіки коливання чисельності популяції певних видів тварин. Дані збиралися протягом кількох десятків років. Метод досліджень, який застосовано під час отримання наведених даних,А моніторинг. Б експериментальний. В моделювання. Г порівняльно-описовий9. На рисунку зображено біологічний об’єкт. До якого рівня організації живої матерії він належить?А біогеоценотичного. Б організмового. В популяційно-видового. Г клітинного
10. Учені змінюють спадковий матеріал бактеріальних клітин та використовують їх для отримання гормону росту, білків-інтерферонів, вакцин проти збудників гепатиту В. Це стало можливим унаслідок сучасних досліджень у галузіА екології та біохіміїБ анатомії та біоніки. В екології та кібернетики. Г молекулярної біології та генетики11. На рисунку зображено об’єкти живої природи попарно. Які пари утворені об’єктами, що знаходяться на одному рівні організації живої природи?А перша й третя. Б перша й четверта. В друга й четверта. Г третя й четверта