Календарно-тематичне планування навчального матеріалу «Біологія», 7 клас (87 годин – 2,5 години на тиждень, із них 11 резервні) НУШ

Про матеріал

Календарно-тематичне планування

навчального матеріалу «Біологія», 7 клас

(87,5 годин – 2,5 години на тиждень, із них 11,5 резервні)

Відповідає модельній навчальній програмі «Біологія. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Балан П. Г., Кулініч О. М., Юрченко Л. П. ), що рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 06.09.2023 № 1090) та підручнику Балан П.Г. Біологія : підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти (Балан П. Г., Кулініч О. М., Юрченко Л. П.). – Київ: «Генеза», 2024.

Перегляд файлу

Календарно-тематичне планування

навчального матеріалу «Біологія», 7 клас 

(87 годин – 2,5 години на тиждень, із них 11 резервні)

 

Програма: Модельна навчальна програма «Біологія. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Балан П. Г., Кулініч О. М., Юрченко Л. П. ), що рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 06.09.2023 № 1090)

Підручник:  Балан П.Г. Біологія : підручник  для 7 класу закладів загальної середньої освіти  (Балан П. Г., Кулініч О. М., Юрченко Л. П.). –  Київ: «Генеза», 2024.

 

п/п

 

 

Дата

 

Тема уроку

Види навчальної діяльності (орієнтовані на вибір вчителя/вчительки)

Д/з

 

ВСТУП (3год.)

 

1

 

Біологія як наука. Методи біологічного дослідження. Значення біології в природі та житті людини.

- Розв’язання проблемних питань, задач — з теми:

Яка залежність між генетичним, видовим, екосистемним різноманіттям?

Яким є твій вплив на біорізноманіття нашої планети?

- Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації —

щодо розпізнавання основних груп організмів та їх класифікації;

демонстрування різних об’єктів живої природи (живі представники, колекційний та гербарний матеріал, муляжі, опудала) тощо

- Моделювання

Графічне моделювання дизайну біологічного дослідження;

Схеми “Класифікації живих організмів”

- Проєктна діяльність

Інформаційно-пошуковий проєкт:

  •           історія розвитку систематики, як галузі
  •           про значення біології в медицині, сільському господарстві, у справі охорони природи тощо (на вибір учителя /учительки)

Ігровий проєкт:

  •           «Хто (що?) я за об’єкт?, розкажи про мене»

Творчий проєкт:

  •           написання есе (твору, розповіді) про роль біології в природі та житті людини;
  •           застосування біологічних знань у професії моїх батьків

Практико-орієнтований проєкт:

створення буклету “Біорізноманіття супермаркету” (квартири, будинку, присадибної ділянки)

§1

2

 

Біорізноманіття нашої планети та рівні його організації (генетичне, видове, екосистемне). Систематика – наука, що вивчає різноманітність організмів.

§2

3

 

Збереження біорізноманіття – запорука стабільного існування біосфери.

§3

 

РОЗДІЛ I.КЛІТИНА ПРОКАРІОТИ. ОДНОКЛІТИННІ ЕВКАРІОТИ.

 

Тема 1. Клітина – структурно-функціональна одиниця (7 год.)

4

 

Методи дослідження клітин. Збільшувальні прилади і правила роботи з ними.

-  Розв’язання проблемних питань, задач —

 - Органели клітини: наскільки будова та функції пов’язані між собою у про- та евкаріотів?

- Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації):

-  про будову та основні властивості клітин;

- про різноманітність прокаріотичних організмів;

-     функціональні ділянки (компартменти) клітини евкаріотів

-  Моделювання

- Предметне моделювання  клітини прокаріотів і евкаріотів (використаних матеріалів, харчових продуктів, овочів, тканини тощо )

- схеми “Методи дослідження клітин, які дали змогу зрозуміти структуру будови організмів”;

- процесу поширення прокаріотів – збудників хвороб людини (за допомогою кольорових міток).

- Дослідження та експериментування

Практична робота: “Виготовлення тимчасових мікропрепаратів та їхнє дослідження за допомогою оптичного мікроскопа” (виготовлення тимчасових мікропрепаратів шкірки луски цибулі, м'якоті горобини, шкірки помідори, листка елодеї, епітелію ротової порожнини тощо на вибір вчителя/вчительки).

- Проєктна діяльність

Інформаційно-пошуковий проєкт:

“Історія відкриття клітини”;

“Використання прокаріотів у промисловості”;

“Бактерії – збудники захворювань людини”

Науково-дослідницький:

  •           “Дослідження швидкості утворення йогурту залежно від жирності молока”
  •           “Дослідження впливу температури на швидкість розмноження бактерій йогуртової культури”

Ігровий (рольовий) проєкт:

  •           «Місто-клітина» («Школа-клітина») тощо

Практико-орієнтований проєкт:

  •           Створення буклету (лепбуку) «Дотримання правил гігієни для профілактики бактеріальних захворювань людини» (для шкільної їдальні , подвір’я )

Творчий проєкт:

написання есе (твору, розповіді) “Я і мої бактерії”

§4

5

 

Типи організації клітин: про- та евкаріотичні клітини.

§5

6

 

Будова клітини евкаріотів. Органели клітини, особливості їхньої будови та функцій. Взаємозв’язок органел клітини між собою.

§6

7

 

Інструктаж з БЖД. Практична робота №1Виготовлення тимчасових мікропрепаратів та їхнє дослідження за допомогою оптичного мікроскопа”

§§4-6 повтор.

8

 

Особливості будови клітини прокаріотів та їх процесів життєдіяльності.

§7

9

 

Різноманітність прокаріотичних організмів. Роль прокаріотів у природі.

§8

10

 

Роль прокаріотів у житті людини.

§9

Тема 2. Одноклітинні евкаріоти – цілісні організми (4 год.)

11

 

Особливості організації клітин одноклітинних евкаріотів( на прикладі інфузорії –туфельки).

Інструктаж з БЖД. Лабораторне дослідження “Спостереження за інфузоріями”.

Розв’язання проблемних питань, задач —

Які органели одноклітинних евкаріотів забезпечують існування їхніх клітин як самостійних організмів?

- Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації —

- про будову та різноманітність одноклітинних евкаріотів;

- демонстрування тимчасових і постійних мікропрепаратів одноклітинних евкаріотів відеоматеріалів, анімацій евкаріотів прісних водойм, морів, паразитичних тощо

- Моделювання 

- будови одноклітинного евкаріотичного організму;

- процесу живлення одноклітинних евкаріотів прісних водойм.

- Дослідження та експериментування

Лабораторне дослідження “Спостереження за інфузоріями”.

- Проєктна діяльність

Інформаційно-пошукові проєкти: “Захворювання людини, збудниками яких є одноклітинні евкаріоти;

 “Морські одноклітинні евкаріоти, їхня роль у житті людини та наукових дослідженнях”

Науково-дослідницький  проєкт:

“Дослідження впливу pH середовища на чисельність інфузорій в культурі”

Практико-орієнтований проєкт:

створення буклета «Профілактика захворювань, які спричиняють одноклітинні евкаріотичні організми»

Творчий проєкт:

написання есе (твору, розповіді) “Які одноклітинні евкаріоти могли бути предками багатоклітинних організмів?”

§10

12

 

Одноклітинні евкаріоти – мешканці водойм: прісних (евглена зелена та амеба протей) та морів (форамініфери).

§11

13

 

Паразитичні одноклітинні евкаріоти (на прикладі дизентерійної амеби, малярійного плазмодія). Профілактика паразитарних (інвазійних) захворювань людини.

§12

14

 

Узагальнення знань з тем «Клітина – структурно-функціональна одиниця» та «Одноклітинні евкаріоти – цілісні організми».

Тематична №1

Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію з теми

 

 

РОЗДІЛ II. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ЕВКАРІОТИЧНИХ ОРГАНІЗМІВ

 

Тема 3. Водорості (3 год.)

15

 

Особливості будови та процесів життєдіяльності водоростей. Різноманітність зелених водоростей. Інструктаж з БЖД. Лабораторне дослідження: “Будови зелених одноклітинних (на прикладі хламідомонади) та багатоклітинних нитчастих водоростей (на прикладі спірогіри або улотрикса)”

Розв’язання проблемних питань, задач, завдань

«Якби усі водорості одночасно зникли, то …»- Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації

- про будову та різноманітність водоростей

-        демонстрування  відео- та фотоматеріалів водоростей, мешканців прісних водойм, морів, ґрунті

- пошук матеріалів про різноманіття водоростей та їхню еволюцію.

- Моделювання 

руху хламідомонади

- Дослідження та експериментування

Лабораторне дослідження: “Будови зелених одноклітинних (на прикладі хламідомонади) та багатоклітинних нитчастих водоростей (на прикладі спірогіри або улотрикса)”;

- Проєктна діяльність

Інформаційно-пошукові проєкти:

«Альгологія: її розвиток в Україні та світі»;

«Ламінарія: поширення та застосування»;

“Дивовижні місця оселення водоростей”

«Використання різних представників водоростей у промисловості, косметології, медицині».

Науково-дослідницький проєкт:

“Дослідження видового різноманіття одноклітинних у пробі води з акваріума, ставка, річки, іншої водойми”

Практико-орієнтований проєкт виготовлення плакату, буклету:

«У яких продуктах, що я споживаю, є водорості?»

Творчий проєкт:

 “Значення водоростей в житті людини”

створення колажів, лепбуків «Збереження водойм – збереження біорізноманіття водоростей» тощо

§13

16

 

Особливості будови, процесів життєдіяльності, різноманітність бурих і червоних водоростей.

§14

17

 

Діатомові водорості. Роль водоростей у природних екосистемах та житті людини.

§15

Тема 4. Характерні риси та будова вищих рослин (10 год.)

18

 

Вищі рослини – багатоклітинні організми з тканинами та органами.

Розв’язання проблемних питань, задач —

Чому пошкодження кори по колу призводить до загибелі дерев’янистої рослини?

- Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації

- про будову, процеси життєдіяльності, адаптації вищих рослин до умов зростання;

- демонстрування різних об’єктів живої природи (живі представники, колекційний та гербарний матеріал вищих рослин), відеоматеріалів, фото органів наземних рослин та їхніх видозмін, процесів життєдіяльності;

- демонстрування розвитку пагона з бруньки; поглинання води коренями та кореневого тиску; випаровування води листками; реакція рослин-хижаків на подразнення здобиччю; рухів рослин тощо

- Моделювання

процесу транспорту речовин;

транспірації;

рухів рослин.

- Дослідження та експериментування (практичні та лабораторні роботи ) —

Лабораторні роботи:

Дослідження кореня та видозмін кореня

Дослідження пагонів та бруньок різних рослин

Лабораторне дослідження: Дослідження транспорту речовин  по рослині за допомогою барвників;

- Проєктна діяльність

Інформаційно-пошуковий проєкт: “Класифікація життєвих форм вищих рослин різними науковцями”;

“Особливості коренів у рослин епіфітів”;

“Різноманітність стебел рослин за напрямком росту”

Науково-дослідницький:

Дослідження залежності приросту зеленої маси цибулі ріпчастої від температури та освітлення, інших факторів

Дослідження швидкості росту коренів цибулі ріпчастої на різних сумішах водної культури

Ігровий (рольовий) проєкт:

“Життєві цикли вищих рослин”

Практико-орієнтований проєкт створення буклету 

“Дослідження впливу добрив на ріст рослин”

“Способи вегетативного розмноження рослин”

“Особливості вирощування мікрозелені в домашніх умовах ”

Творчий проєкт:

Нетипові функції вегетативних органів у рослин

Створення лепбуку “Видозміни листка у рослин різних умов зростання”

§16

19

 

Вегетативні органи рослин - корінь, будова, функції та видозміни.

§17

20

 

Інструктаж з БЖД. Лабораторна  робота  № 1 «Дослідження будови кореня та видозмін кореня»

§17 повт.

21

 

Вегетативні органи рослин - пагін, будова, функції та видозміни.

§18

22

 

Інструктаж з БЖД. Лабораторна робота №2 «Дослідження будови пагонів та бруньок різних рослин»

§18 повт.

23

 

Вегетативні органи рослин - листок,  будова, функції та видозміни.

§19

24

 

Взаємозв’язки між різними органами рослини. Рухи рослин. Інструктаж з БЖД. Лабораторне дослідження

«Дослідження транспорту речовин  по рослині за допомогою барвників»

§20

25

 

Адаптації вищих рослин до різних умов зростання. Життєві форми вищих рослин.

§21

26

 

Розмноження рослин: статеве та нестатеве. Життєві цикли вищих рослин.

§22

27

 

Узагальнення знань з тем «Водорості» та «Характерні риси та будова вищих рослин»

Тематична №2

Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію з теми

 

Тема 5. Різноманітність вищих рослин (14 год.)

28

 

Вищі спорові рослини - мохи.

Розв’язання проблемних питань, задач —

Як особливості будови репродуктивних органів рослини (квітка, суцвіття, плоди) пов'язані з адаптацією до конкретних  умов існування?

- Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації

 щодо розпізнавання та класифікації вищих рослин;

 демонстрування різних об’єктів живої природи (живі представники, колекційний та гербарний матеріал вищих рослин муляжі (квіток, плодів, насіння);  відеоматеріалів, фото органів наземних рослин та їхніх видозмін; основних груп вищих рослин (спорові, насінні); анімацій життєвих циклів вищих спорових рослин та насінних рослин.

- Моделювання

будови квітки та процесу запилення;

процесу подвійного  запліднення.

- Дослідження та експериментування (практичні та лабораторні дослідження)  

Лабораторні дослідження:

Дослідження будови квітки та суцвіття

Дослідження будови насінини (на прикладі квасолі та пшениці)

Дослідження різноманітності плодів.

Дослідження шишок та хвої (сосни або ялини)

  Практичні роботи:

Порівняння будови різних представників вищих спорових рослин

Порівняння будови різних представників насінних рослин (голонасінних та покритонасінних (квіткових)).

- Проєктна діяльність

Інформаційно-пошуковий проєкт:

Голонасінні в житті людини”;

“Роль квіткових рослин у житті та господарській діяльності людини”;

“Родини квіткових рослин (на вибір: капустяні, пасльонові, бобові, айстрові, злакові, лілійні, цибулеві тощо)”;

“Значення та використання вищих спорових рослин людиною”.

Науково-дослідницький:

“Дослідження впливу акустичних факторів (класичної музики, джазу, року), фізичних факторів (магнітних хвиль, гравітації тощо) на проростання насіння сільськогосподарських культур”

Ігровий ( рольовий ) проєкт:

Квест:  «Вгадай рослину за ознаками»

Практико-орієнтований проєкт створення буклету :

“Ранньоквітучі рослини моєї місцевості (України)” або “Охорона первоцвітів”

Творчий проєкт:

Квіти , які можна вживати в їжу

Виготовлення колажу: “Отруйні рослини моєї місцевості”; “Лікарські рослини моєї місцевості”

 

§23

29

 

Вищі спорові рослини -  плауни, хвощі.

§24

30

 

Вищі спорові рослини - папороті.

§25

31

 

Інструктаж з БЖД. Практична робота №2«Порівняння будови різних представників вищих спорових рослин».

§§23-25 повт.

32

 

Насінні рослини. Будова насінини.

Інструктаж з БЖД. Лабораторне дослідження «Дослідження будови насінини (на прикладі квасолі та пшениці)»

§26

33

 

Голонасінні рослини.

Інструктаж з БЖД. Лабораторне дослідження «Дослідження шишок та хвої (сосни або ялини)»

§27

34

 

Покритонасінні або Квіткові. Інструктаж з БЖД. Лабораторне  дослідження «Дослідження будови квітки та суцвіття»

§28

35

 

Особливості процесів запилення та запліднення у квіткових рослин.

§29

36

 

Утворення плодів. Різноманітність плодів.

Інструктаж з БЖД. Лабораторне  дослідження «Дослідження різноманітності плодів»

§30

37

 

Різноманітність покритонасінних (квіткових рослин) Однодольні.

§31

38

 

Різноманітність покритонасінних (квіткових) рослин. Дводольні: Капустяні, Розові, Бобові.

§32

39

 

Різноманітність покритонасінних (квіткових) рослин. Дводольні: Пасльонові, Айстрові.

§33

40

 

Інструктаж з БЖД. Практична робота №3 «Порівняння будови різних представників насінних рослин (голонасінних та покритонасінних (квіткових))»

Підгот. до уроку узагал.

41

 

Узагальненя знань з теми «Різноманітність вищих рослин»

Тематична №3

Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію з теми

 

Тема 6. Характерні риси тварин (8 год.)

42

 

Характерні риси тварин. Тканини тварин.

Розв'язання проблемних питань, задач —

«Чому і для чого  тварини мігрують?».

- Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації )

-про процеси життєдіяльності та пристосування тварин до середовища мешкання;

- про типи розмноження та типи розвитку тварин;

- про форми поведінки тварин;

- про пристосування тварин до середовища мешкання

- Моделювання —

Етапів прямого та непрямого  типів розвитку тварин  

Графічне моделювання нейрогуморальної регуляції життєвих функцій у тварин

- Дослідження та експериментування (практичні та лабораторні роботи)

 Лабораторне дослідження

- Дослідження внутрішньої будови яйця птахів – тварин з прямим типом розвитку (на прикладі яєць свійських птахів)

- Спостереження за поведінкою тварин (вид визначає вчитель/вчителька).

Практична робота “Визначення різних форм поведінки тварин (за відеоматеріалами)”.

- Проєктна діяльність

Інформаційно-пошуковий проєкт:

“Способи комунікації тварин (птахи, ссавці тощо)”

“Пристосування до полювання у хижих тварин”

Науково-дослідницький:

“Вироблення умовного рефлексу годування у акваріумних рибок на різні  умовні подразники (світло, постукування, годівничку, різні види корму тощо)”

Ігровий (рольовий) проєкт:

Рольова гра “Лісова школа тварин” (демонстрація поведінкових реакцій тварин у певній ситуації)

Практико-орієнтований проєкт:

«Мій домашній улюбленець: утримання та догляд»

Творчий проєкт:

Тварини, які  відіграли важливу роль у моєму життя

  •           написання есе (твору, розповіді)

“Переваги та недоліки рослиноїдництва у тварин”

§34

43

 

Органи та системи органів. Регуляція життєвих функцій.

§35

44

 

Способи розмноження тварин.

Інструктаж з БЖД. Лабораторна дослідження «Дослідження внутрішньої будови яйця птахів – тварин з прямим типом розвитку (на прикладі яєць свійських птахів)»

§36

45

 

Розвиток тварин.

§37

46

 

Форми поведінки тварин (рефлекси безумовні та умовні, інстинкти). Інструктаж з БЖД. Лабораторне дослідження « Спостереження за поведінкою тварин»

§38

47

 

Способи комунікації тварин. Міграції тварин та методи їх вивчення.

§39

48

 

Інструктаж з БЖД. Практична робота №4 «Визначення різних форм поведінки тварин»

Підгот. до уроку узагал.

49

 

Узагальнення знань з теми «Характерні риси тварин»

Тематична №4

Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію з теми

§§34-39 повтор.

Тема 7. Різноманітність тварин(26 год.)

50

 

Губки – примітивні водні тварини, що не мають сформованих тканин.

Розв’язання проблемних питань, задач —

«Чому риби не живуть на деревах, а кити – на суші?»

- Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) —

про різноманітність тваринного світу, групи безхребетних та хребетних тварин, основні ознаки груп тварин

- Моделювання —

Зовнішньої будови тіла тварини, безхребетної чи хребетної (на вибір вчителя/вчительки)(лего, повітряних кульок, пластиліну, використаних матеріалів)

- Дослідження та експериментування (практичні та лабораторні дослідження) —

Лабораторні дослідження:

- зовнішньої будови та руху кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або трубочника);

- зовнішньої будови комах (на прикладі колекційного матеріалу та мікропрепаратів ротових органів та різних типів крил);

- зовнішньої будови та руху черевоногих молюсків (на прикладі акваріумних видів).

- зовнішньої будови та руху риб (на прикладі акваріумних видів).

Практичні роботи:

- Виявлення прикладів пристосувань до середовища та способу життя в комах.

- Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів.

- Визначення особливостей зовнішньої будови ссавців у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування.

- Проєктна діяльність

Інформаційно-пошуковий проєкт:

- комахи рідного краю;

- риби рідного краю;

- амфібії рідного краю;

- рептилії рідного краю;

- птахи рідного краю;

- ссавці рідного краю;

- особливості будови зубного апарату ссавців залежно від характеру живлення;.

Науково-дослідницький:

Дослідження чисельності популяції птахів-синантропів у населеному пункті (на прикладі  голуба сизого, кільчастої горлиці, ворони сірої тощо )

Дослідження видового різноманіття тварин (безхребетних або хребетних) природної або штучної екосистеми.

Ігровий (рольовий) проєкт:

  •           Гра «Вгадай тварину за ознаками»;
  •           Квест «Дивовижні тварини».

Практико-орієнтований проєкт:

“Безпечна поведінка людини з отруйними безхребетними тваринами”

“Безпечна поведінка людини з отруйними хребетними тваринами”

Творчий проєкт:

- написання есе (твору, розповіді) «Тварини в моєму житті»;

«Як пов’язані тварини з рослинами та грибами»

§40

51

 

Жалкі – двошарові тварини. Небезпека жалких для здоров’я людини.

§41

52

 

Плоскі черви – паразити людини і тварин.

§42

53

 

Круглі черви (нематоди) – паразити людини, тварин і рослин.

§43

54

 

Кільчасті черви, їхня роль у природі та житті людини. Інструктаж з БЖД. Лабораторне дослідження зовнішньої будови та руху кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або трубочника).

§44

55

 

Молюски: двостулкові, черевоногі та головоногі, їхня роль у природі та житті людини. Інструктаж з БЖД. Лабораторне дослідження зовнішньої будови та руху черевоногих молюсків (на прикладі акваріумних видів).

§45

56

 

Членистоногі – безхребетні тварини із зовнішнім скелетом. Ракоподібні. Промислові види ракоподібних.

§46

57

 

Комахи. Різноманітність комах. Інструктаж з БЖД. Лабораторне дослідження зовнішньої будови комах (на прикладі колекційного матеріалу та мікропрепаратів ротових органів та різних типів крил).

§47

58

 

Роль комах у природі та житті людини.

§48

59

 

Інструктаж з БЖД. Практична робота № 5 «Виявлення прикладів пристосувань до середовища та способу життя в комах»

§§47-48 повтор.

 

 

Павукоподібні: отруйні види (павуки), кровосисні види (кліщі) – переносники збудників захворювань людини і тварин, шкідники харчових продуктів.

§49

60

 

Узагальнення знань з теми «Безхребетні тварини»

Тематична №5

§§40-49 повтор.

61

 

Хордові – тварини із внутрішнім скелетом. Головохордові – примітивні хордові тварини.

§50

62

 

Риби. Інструктаж з БЖД.  Лабораторне дослідження зовнішньої будови та руху риб (на прикладі акваріумних видів).

§51

63

 

Хрящові, променепері та лопатепері риби, пристосування до мешкання у водоймах.

§52

64

 

Амфібії, їхня роль у природі та житті людини.

§53

65

 

Рептилії, їхня роль у природі та житті людини.

§54

66

 

Птахи. Риси пристосованості до польоту.

§55

67

 

Різноманітність птахів. Кільогруді.

§56

68

 

Безкільові птахи. Роль птахів у природі та житті людини.

§57

69

 

Інструктаж з БЖД. Практична робота №6 «Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів»

§§55-57 повтор.

70

 

Характерні риси ссавців.

§58

71

 

Різноманітність ссавців. Першозвірі. Сумчасті. Комахоїдні. Рукокрилі. Гризуни.

§59

72

 

Різноманітність ссавців. Копитні. Китоподібні. Хижі. Примати.

§60

73

 

Інструктаж з БЖД. Практична робота №7 «Визначення особливостей зовнішньої будови ссавців у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування»

§§58-60 повтор.

74

 

Роль ссавців у природі та житті людини. Охорона ссавців.

§61

Тема 8. Середовища існування тварин (3 год.)

75

 

Пристосування тварин до водного та грунтового середовищ існування.

Розв’язання проблемних питань, задач 

Якими способами підтримується рівновага кількості  тварин в екосистемах?

- Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації) — про екосистеми, ланцюги живлення, - тварин-запилювачів;

- тварин-сапротрофів;

-тварин-хижаків;

 -тварин-фітофагів;

тварин-паразитів.

 Зв'язки тварин між собою та іншими організмами в екосистемах. використання тварин людиною в промисловості, науці, медицині тощо

- Моделювання —

Моделювання трофічної сітки природної  екосистеми (на вибір вчителя\вчительки)

 - Проєктна діяльність

Інформаційно-пошукові проєкти:

Основні напрями тваринництва та птахівництва рідного краю”;

“Захворювання людини, які спричиняють паразитичні черви (гельмінти)”;

“Кровосисні комахи та кліщі – переносники збудників захворювань людини;

“Комахи-запилювачі, їхня користь у природі”

Науково-дослідницький:

“Створення мірмекарію (формікарію) та спостереження за ним у домашніх умовах”

“Дослідження процесу ґрунтоутворення за допомогою дощових черв’яків та ґрунту (та інших складових)”

Ігровий (рольовий) проєкт:

Рольова гра “Екологічне лото” (складання ланцюгів живлення )

Практико-орієнтований проєкт:

 «Роль тварин у колообігу речовин біосфери» (на прикладі городу, лісу, саду вашої місцевості)

“Тварини Червоної книги України (вашого краю)”;

Творчий проєкт:

Чому живі організми стали середовищем мешкання для інших істот?

- написання есе (твору, розповіді) “Моє ставлення до декоративних тварин, які живуть удома”

 Виготовлення колажу, буклету, лепбука:

Тварини України (світу), що лікують

§62

76

 

Пристосування тварин до наземно-повітряного середовища та до мешкання в організмах інших істот.

§63

77

 

Узагальнення знань з тем «Хребетні тварини» та «Середовища існування тварин»

Тематична №6

Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію з теми

 

Тема 9. Гриби - гетеротрофні організми ( 8 год.)

78

 

Характерні риси грибів.

Розв'язання проблемних питань, задач —

Чи можливе життя на Землі без грибів?

- Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ) 

- про різноманітність грибів, їхню будову та  процеси життєдіяльності;

- про біорізноманіття грибів в Україні та світі;

- про особливості життєдіяльності лишайників та їхню різноманітність

- Моделювання —

предметне моделювання плодового тіла гриба та мікоризи; слані  лишайнику;

- Дослідження та експериментування (практичні та лабораторні роботи) —

Лабораторні дослідження:

-    мікроскопічних грибів (на прикладі дріжджів);

-   цвілевих грибів (на прикладі мукора або інших представників);

-          будови шапинкових грибів

Практична робота

- Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості

- Проєктна діяльність

Інформаційно-пошуковий проєкт:

“Гриби – паразити рослин”;

“Гриби – паразити людини”;

“Лишайники – біоіндикатори чистоти повітря”

“Чому мікориза є взаємовигідною формою співіснування?”

Науково-дослідницький:

“Вирощування плодових тіл шапинкових грибів та визначення їхньої продуктивності (печериці, гливи) на різних субстратах”

“Дослідження швидкості брунькування дріжджів під мікроскопом на різних субстратах”

Ігровий ( рольовий ) проєкт:

“Віртуальна подорож по гриби”

Практико-орієнтований проєкт:

“Ознаки харчового отруєння грибами та долікарська допомога”;

“Різноманіття лишайників рідного краю”;

“Вирощування шапинкових грибів у штучних умовах”;

“Використання лишайників у медицині та промисловості”

“Правила збирання грибів у природі”

Творчий проєкт:

написання есе (твору, розповіді) “Моє перше знайомство з грибами”, “Яким би був світ без відкриття пеніциліну”

Створення буклету, лепбуку: Приказки українського народу про гриби

Створення колажу “Як гриби застосовують у  фармакології ?

§64

79

 

Різноманітність грибів. Дріжджі. Цвілеві гриби.

Інструктаж з БЖД. Лабораторні дослідження:

- мікроскопічних грибів (на прикладі дріжджів);

- цвілевих грибів (на прикладі мукора або інших представників).

§65

80

 

Шапинкові гриби.

Інструктаж з БЖД. Лабораторне дослідження будови шапинкових грибів.

§66

81

 

Їстівні та отруйні шапинкові гриби.

§67

82

 

Інструктаж з БЖД. Практична робота №8 “Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості

§67 повт.

83

 

Гриби – паразити рослин.

§68

84

 

Лишайники – асоціації справжніх грибів з фотосинтезуючими організмами.

§69

85

 

Узагальнення знань з теми «Гриби – гетеротрофні організми»

Тематична №7

Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію з теми

 

Узагальнення (2 год.)

86

 

Сучасні уявлення про систему органічного світу

- Розв’язання проблемних питань, задач —

«Чому вчені час від часу вносять зміни у систему різних груп організмів нашої планети?»

- Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації )

- про різноманітність прокаріотичних та евкаріотичних організмів

- Моделювання —

графічної моделі “Сучасна система органічного світу”.

- Проєктна діяльність

Ігровий проєкт:

Гра “Хто я?”

Практико-орієнтований проєкт:

“Охорона біорізноманіття нашої планети”.

Творчий проєкт:

Створення колажу, буклету:

  •           різноманітність рослин рідного краю;
  •           різноманітність тварин рідного краю;

різноманітність грибів рідного краю.

Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію з теми

-------

§70

87

 

Повторення вивченого за рік

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Планування
Додано
8 вересня
Переглядів
1025
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку