Біосфера як цілісна система. Захист та збереження біосфери

Про матеріал
Тема. Біосфера як цілісна система. Захист та збереження біосфери Цілі уроку: - освітня: дати загальну характеристику біосфери, проаналізувати основні положення В.І. Вернадського про біосферу, проаналізувати проблеми і визначити шляхи збереження біорізноманіття та охорони природи; - розвивальна: розвивати в учнів логічне і критичне мислення, пам’ять, навички самоосвіти; - виховна: виховувати почуття цінності життя кожного живого організму, екологічну свідомість. Матеріали й обладнання: відео фрагменти, слайди презентації з прикладами дії організмів на інші оболонки нашої планети, портрети вчених біологів. Основні терміни: біосфера, ноосфера, біомаса, живі організми, біорізноманіття, заповідники, заказники, національні парки, пам’ятки природи, зоопарки. Тип уроку: засвоєння нових знань. Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитися впродовж життя. Хід уроку І. Організаційний етап. ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів. Фронтальна бесіда 1. Чому незначні впливи на екосистему не призводять до її руйнації? 2. Які типи взаємодії існують між організмами в екосистемах? Тестове завдання Учням пропонується виконати тест з одним правильним варіантом відповіді. (Тест можна відобразити на екрані або роздати учням на друкованих картках.) 1. Сукупність усіх живих організмів — це: А біокосна речовина Б біогенна речовина В жива речовина 2. Організми, які самостійно синтезують органічні речовини: А консументи Б продуценти В редуценти 3. Людина — це: А консумент Б продуцент В редуцент 4. Клімат — це чинник: А абіотичний Б біотичний В антропогенний 5. Береза — це: А консумент Б продуцент В редуцент 6. Омела — це: А автотроф Б гетеротроф В міксотроф 7. Бактерія гниття — це: А консумент Б продуцент В редуцент 8. Організми, які живляться готовими органічними речовинами: А консументи Б продуценти В редуценти ІІІ. Вивчення нового матеріалу. (Розповідь учителя з елементами бесіди) Біосфера як цілісна система Біосфера – оболонка Землі, у межах якої існує життя. Перші уявлення про біосферу як «зону життя» дав Ж. Б. Ламарк, термін запропонував австрійський вчений Е. Зюсс (1875), а цілісне вчення про біосферу створив наш видатний співвітчизник В. І. Вернадський («Біосфера», 1926). Дослідженнями біосфери займається біосферологія. Особливості біосфери як біологічної систем 1. Біосфера охоплює три геологічні оболонки - літосферу, атмосферу та гідросферу. Межами біосфери є нижні шари атмосфери до висоти близько 11 км, вся гідросфера і верхній шар літосфери до глибини 3 - 11 км. 2. У структурі біосфери виокремлюють абіотичний та біотичний компоненти, що пов’язані переміщенням елементів. Живі організми концентрують, перерозподіляють хімічні елементи, синтезують з них й розкладають хімічні сполуки. У науці ця закономірність називається законом Вернадського, або законом біогенної міграції хімічних елементів: міграція хімічних елементів на земній поверхні та в біосфері в цілому здійснюється або за безпосередньої участі живої речовини, або ж в середовищі, особливості якого зумовлені живою речовиною. 3. Структурними елементами біосфери є 7 типів речовини: 1) жива (сукупність усіх організмів на Землі); 2) біогенна (речовина, утворена й перероблювана організмами: вугілля, нафта, кисень атмосфери тощо); 3) косна (абіотична речовина, утворена без участі живого -лава, попіл вулканів; 4) біокосна (біогенно-абіотична речовина, продукти розкладу і переробки косної речовини ор 4. Елементарними одиницями біосфери є екосистеми в усій своїй різноманітності, об’єднані біологічним колообігом речовин й перетворенням енергії. Через те біосферу розглядають як єдину глобальну складну екосистему планети Земля. 5. Біосфера існує з часу появи життя на Землі й на сучасному етапі свого розвитку поступово переходить у ноосферу - стан біосфери, за якого визначальними чинниками стає розумова діяльність й праця людини, а характерною рисою - екологізація всіх сфер життя. Захист та збереження біосфери (Перегляд презентації) - Інтерактивна презентація «Захист і збереження біосфери» Учені світу працюють над тим, щоб поліпшити стан біосфери. Вони вивчають екосистеми в особливо забруднених місцевостях, виявляють вплив природних чинників і господарської діяльності людини на середовище життя організмів, визначають шляхи поліпшення умов існування живих істот. Міжнародне співробітництво з охорони біосфери виявляється у створенні таких організацій, як Грінпіс (перекладається як «Зелений світ»), Товариство охорони природи, Всесвітній фонд охорони природи та інші. Підписані та діють міжнародні угоди, що зобов'язують різні країни світу спільними зусиллями охороняти біосферу. В усіх країнах створюють природоохоронні території, люди об'єднуються в групи, що опікуються долею мешканців біосфери, вивчають рідкісні і зникаючі види живих організмів, сприяють їхній охороні та збереженню. Проводять активну громадську роботу. Створюють так звані Червоні книги. Червона книга — це затверджений перелік рідкісних видів і таких, що зникають, який містить короткі відомості про їхню біологію, поширення та вжиті заходи охорони. А для збереження екосистем виділяють природоохоронні території. В Україні є кілька видів природоохоронних територій. (Учні з допомогою учителя заповнюють таблицю) Природоохоронні території України Тип природоохоронної території Характеристика Заповідники Території, на яких заборонені будь-які види господарської діяльності й туризм. На території України є 20 заповідників. Заповідники в Україні: Дунайські плавні, Карпатський, Асканія-Нова, Медобори в Тернопільській обл., «Поліський» у Житомирській обл. та інші Заказники Території, на яких охороняють певні види тварин і рослин і допускають обмежену господарську діяльність. Можуть бути постійними або тимчасовими Національні парки Території, на яких в обумовлених межах дозволено організований туризм і екскурсії. Національні парки в Україні: Шацький у Волинській обл., Синевир у Закарпатській обл. Заповідно-мисливські господарства Території, на яких створено умови для розмноження промислових тварин і дозволено полювання на підставі ліцензії Пам'ятки природи Окремі природні об'єкти із заповідним режимом, що мають наукове, культурне, історичне або естетичне значення ІV. Закріплення вивченого матеріалу. 1. Що таке біосфера? 2. Хто є автором вчення про біосферу? 3. Що таке жива речовина? 4. Назвіть функції живої речовини. 5. Що таке біологічний колообіг? 6. Який характер перетворень енергії у біосфері? 7. Що таке біорізноманіття? 8. Навіщо охороняти біорізноманіття? 9. Які природоохоронні території є в Україні? 10. Яких заходів можна вжити для збереження біорізноманіття у вашому регіоні? V. Домашнє завдання: повторити тему 8, підготуватися до ековистави.
Перегляд файлу

1

 

Тема. Біосфера як цілісна система. Захист та збереження біосфери

Цілі уроку:

  • освітня: дати загальну характеристику біосфери, проаналізувати основні положення         В.І. Вернадського про біосферу, проаналізувати проблеми і визначити шляхи збереження біорізноманіття та охорони природи;
  • розвивальна:  розвивати в учнів логічне і критичне мислення, пам’ять, навички самоосвіти;
  • виховна: виховувати почуття цінності життя кожного живого організму, екологічну свідомість.

Матеріали й обладнання: відео фрагменти, слайди презентації з прикладами дії організмів на інші оболонки нашої планети, портрети вчених біологів.

Основні терміни: біосфера, ноосфера, біомаса, живі організми, біорізноманіття, заповідники, заказники, національні парки, пам’ятки природи, зоопарки.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Ключові компетентності:  спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, інформаційно-цифрова компетентність,   уміння вчитися впродовж життя.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів.

Фронтальна бесіда

1. Чому незначні впливи на екосистему не призводять до її руйнації?

2. Які типи взаємодії існують між організмами в екосистемах?

 

Тестове завдання

Учням пропонується виконати тест з одним правильним варіантом відповіді. (Тест можна відобразити на екрані або роздати учням на друкованих картках.)

1.   Сукупність усіх живих організмів — це:

А         біокосна речовина

Б          біогенна речовина

В          жива речовина

 

2.   Організми, які самостійно синтезують органічні речовини:

А        консументи

Б          продуценти

В          редуценти

 

3.         Людина — це:

А         консумент

Б          продуцент

В          редуцент

 

 

4.       Клімат — це чинник:

А         абіотичний

Б          біотичний

В          антропогенний

 

5.        Береза — це:

А         консумент

Б          продуцент

В          редуцент

 

6.      Омела — це:

А         автотроф

Б          гетеротроф

В          міксотроф

 

7. Бактерія гниття — це:

А         консумент

Б          продуцент

В          редуцент

 

8. Організми, які живляться готовими органічними речовинами:

А         консументи

Б          продуценти

В          редуценти

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

(Розповідь учителя з елементами бесіди)

Біосфера як цілісна система

Біосфера – оболонка Землі, у межах якої існує життя.

Перші уявлення про біосферу як «зону життя» дав Ж. Б. Ламарк, термін запропонував австрійський вчений Е. Зюсс (1875), а цілісне вчення про біосферу створив наш видатний співвітчизник В. І. Вернадський («Біосфера», 1926). Дослідженнями біосфери займається біосферологія.

 

Особливості біосфери як біологічної систем

1. Біосфера охоплює три геологічні оболонки - літосферу, атмосферу та гідросферу. Межами біосфери є нижні шари атмосфери до висоти близько 11 км, вся гідросфера і верхній шар літосфери до глибини 3 - 11 км.

https://mozok.click/uploads/biologiya-9-sobol/biologiya-9-sobol-418.jpg

2. У структурі біосфери виокремлюють абіотичний та біотичний компоненти, що пов’язані переміщенням елементів. Живі організми концентрують, перерозподіляють хімічні елементи, синтезують з них й розкладають хімічні сполуки. У науці ця закономірність називається законом Вернадського, або законом біогенної міграції хімічних елементів: міграція хімічних елементів на земній поверхні та в біосфері в цілому здійснюється або за безпосередньої участі живої речовини, або ж в середовищі, особливості якого зумовлені живою речовиною.

3. Структурними елементами біосфери є 7 типів речовини: 1) жива (сукупність усіх організмів на Землі); 2) біогенна (речовина, утворена й перероблювана організмами: вугілля, нафта, кисень атмосфери тощо); 3) косна (абіотична речовина, утворена без участі живого -лава, попіл вулканів; 4) біокосна (біогенно-абіотична речовина, продукти розкладу і переробки косної речовини ор 4. Елементарними одиницями біосфери є екосистеми в усій своїй різноманітності, об’єднані біологічним колообігом речовин й перетворенням енергії. Через те біосферу розглядають як єдину глобальну складну екосистему планети Земля.

5. Біосфера існує з часу появи життя на Землі й на сучасному етапі свого розвитку поступово переходить у ноосферу - стан біосфери, за якого визначальними чинниками стає розумова діяльність й праця людини, а характерною рисою - екологізація всіх сфер життя.

Захист та збереження біосфери

(Перегляд презентації)

 - Інтерактивна презентація «Захист і збереження біосфери»

Учені світу працюють над тим, щоб поліпшити стан біосфери. Вони вивчають екосистеми в особливо забруднених місцевостях, виявляють вплив природних чинників і господарської діяльності людини на середовище життя організмів, визначають шляхи поліпшення умов існування живих істот. Міжнародне співробітництво з охорони біосфери виявляється у створенні таких організацій, як Грінпіс (перекладається як «Зелений світ»), Товариство охорони природи, Всесвітній фонд охорони природи та інші. Підписані та діють міжнародні угоди, що зобов'язують різні країни світу спільними зусиллями охороняти біосферу.

      В усіх країнах створюють природоохоронні території, люди об'єднуються в групи, що опікуються долею мешканців біосфери, вивчають рідкісні і зникаючі види живих організмів, сприяють їхній охороні та збереженню. Проводять активну громадську роботу. Створюють так звані Червоні книги. Червона книга — це затверджений перелік рідкісних видів і таких, що зникають, який містить короткі відомості про їхню біологію, поширення та вжиті заходи охорони. А для збереження екосистем виділяють природоохоронні території. В Україні є кілька видів природоохоронних територій.

(Учні з допомогою учителя заповнюють таблицю)

Природоохоронні території України 

Тип природоохоронної території

Характеристика

Заповідники

Території, на яких заборонені будь-які види господарської діяльності й туризм. На території України є 20 заповідників. Заповідники в Україні: Дунайські плавні, Карпатський, Асканія-Нова, Медобори в Тернопільській обл., «Поліський» у Житомирській обл. та інші

Заказники

Території, на яких охороняють певні види тварин і рослин і допускають обмежену господарську діяльність.

Можуть бути постійними або тимчасовими

Національні парки

Території, на яких в обумовлених межах дозволено організований туризм і екскурсії. Національні парки в Україні: Шацький у Волинській обл., Синевир у Закарпатській обл.

Заповідно-мисливські господарства

Території, на яких створено умови для розмноження промислових тварин і дозволено полювання на підставі ліцензії

Пам'ятки природи

Окремі природні об'єкти із заповідним режимом, що мають наукове, культурне, історичне або естетичне значення

ІV.  Закріплення  вивченого матеріалу.

1. Що таке біосфера?

2. Хто є автором вчення про біосферу?

3. Що таке жива речовина?

4. Назвіть функції живої речовини.

 5. Що таке біологічний колообіг? 

6. Який характер перетворень енергії у біосфері?

7. Що таке біорізноманіття?

8. Навіщо охороняти біорізноманіт-тя?

9. Які природоохоронні території є в Україні?

10. Яких заходів можна вжити для збереження біорізноманіття у вашому регіоні?

 

V. Домашнє завдання: повторити тему 8, підготуватися до ековистави.

docx
Додано
15 березня 2022
Переглядів
3222
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку