БІОСОЦІАЛЬНА ПРИРОДА ЛЮДИНИ. НАУКИ, ЩО ВИВЧАЮТЬ ЛЮДИНУ. МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ.

Про матеріал
Ознайомити учнів із різноманітністю біологічних наук, що вивчають організм людини. Сформувати інтерес до біологічних наук.Розвивати уміння логічно мислити, робити певні висновки та узагальнення. Розвивати інтерес до науки біології. Виховувати бережливе ставлення до власного організму.
Перегляд файлу

ТЕМА УРОКУ:       БІОСОЦІАЛЬНА ПРИРОДА ЛЮДИНИ.

НАУКИ, ЩО ВИВЧАЮТЬ ЛЮДИНУ. МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ.

 

Мета.

Освітня. Ознайомити учнів із різноманітністю біологічних наук, що вивчають організм людини. Сформувати інтерес до біологічних наук.

Розвиваюча. Розвивати уміння логічно мислити, робити певні висновки та узагальнення. Розвивати інтерес до науки біології.

Виховна. Виховувати бережливе ставлення до власного організму.

Тип уроку:комбінований

Поняття та терміни:біосоціальна природа людини, антропогенез.

Методи і техніки:розповідь з поясненням, бесіда,метод «ПРЕС», прийом «Мозковий штурм»,прийом «Фантастичний додаток»,прийом «Втрачена інформація», робота в парах, біологічний диктант, складння Т- схем.

Обладнання:зошити, ручки, роздатковий матеріал (піраміда А. Маслоу)

 

Структура заняття

І. Орієнтація, мотивація діяльності, рефлексія.

Метод «ПРЕС»

Ви вивчаєте біологію не перший рік. Я впевнена, з минулого року ви багато дізналися про тварин.  Але, чи не найцікавішим розділом біології є той, що вивчає людину.

Чи мріяли ви коли-небудь повернути час назад і дещо змінити? Напевно, що так. Але ми розуміємо, що повернути час неможливо.

Найцінніше у житті – це час…

Проведений з близькими, дорогими серцю людьми, відданий цікавій і корисній справі, яка робить нас кращими.

Для того, щоб не втрачати час у школі треба розуміти, для чого ви тут є, для чого вам треба вивчати організм людини?

  •                   Подумайте і знайдіть хоча б одну причину, для чого це потрібно

Учні висловлюються

ІІ. Цілепокладання.

 

1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

2. Визначення очікуваних результатів.

Давайте сформулюємо мету сьогоднішнього уроку.

Прийом «Мозковий штурм»

3. Мотивація навчальної діяльності.

Прийом «Фантастичний додаток».

Уявіть, що внаслідок падіння велетенського астероїда на нашу планету, ви залишились на планеті один. З якими труднощами в першу чергу вам би довелося зіткнутися?

(Підвести до того, що людина як соціальна істота деградує).

ІІІ. Цілереалізація.

1. Актуалізація й корекція опорних знань.

Прийом «Втрачена інформація»

Людина як біологічна істота має своє місце у природі, яке описується уже відомими вам термінами. Допишіть таксони, які стосуються людини.

Місце людини у природі

Царство – Тварини

Тип – Хордові

Підтип – Хребетні

Клас – Ссавці

Підклас – Плацентарні

Ряд – Примати

Родина – Вузьконосімавпи

Рід – Homo

Ви – Homo sapiens

2. Сприйняття й первинне  усвідомлення  навчального   матеріалу,                 осмислення зв'язків і співвідношень в об'єктах вивчення.

Пояснення вчителя

Людина істота біосоціальна, а це означає, що вона підпорядковується законам двох світів: біологічного та соціального.

Людина, на відміну від тварин, існує одночасно у двох світах, а не у одному – природному.

Але чого в нас більше? У чому суть біосоціальності.

Біосоціальна природа людини  полягає у нерозривному звязку біологічного та соціального компонентів.

 Створення схеми «Біосоціальна природа людини»

  •                   Які з цих компонентів у першу чергу відрізняють людину від тварини? Обгрунтуйте.

Таким чином, можна виділитиосновнівідмінності людини відтварини:  мова, самосвідомість,праця і творчість.

Процес індивідуального розвитку людини заснований на накопиченні біологічної та соціальної інформації.

Антропогенез – процес походження і розвиток усіх видів роду Люди, в процесі еволюції.

Біологічна інформація збиралася і зазнавала добору в процесі еволюції. Вона уся зберігається у молекулах ДНК кожної клітини. Дякуючи цій інформації у процесі антропогенезускладався унікальний комплекс ознак, що відрізняють людину від інших істот. Інший вид інформації являє собою суму знань, умінь, навичок, які створюються, зберігаються і використовуються людьми протягом еволюції. Оволодіння цією інформацією набувається у процесі розвитку, виховання і навчаннялюдини протягом її життя. 

Причому, дуже важливо, що у процесі такого розвитку ми успадковуємо не мову, мислення чи дії, а лише потенційну можливість їх здобуття та розвитку.

Генетичні можливості реалізуються лише за умови, що дитина виховується у певному оточенні, з наочним прикладом тієї чи іншої поведінки. 

Загальновідомий науковий факт, що дитина, яка позбавлена спілкування з раннього вікуніколи у певній мірі не зможе відновити мовленнєву функцію. 

Робота у парах «Аналіз ілюстрації»

  •                   Проаналізуйте ілюстрацію. Який висновок можна зробити?

Наочно поєднання і взаємодію біологічного та соціального у людині демонструє піраміда потреб психолога А. Маслоу.

Результат пошуку зображень за запитом "піраміда потреб"

Ми бачимо, що базові, біологічні потреби знаходяться в основі піраміди. Потреби соціальні (любов, спілкування, удосконалення) розташовані за зростанням, чим вищедуховно й морально розвинена людина, тим більш високий ступінь реалізаціїсвоїх потреб вона займає. Але варто враховувати, що без задоволення базових потреб (сон, їжа, домівка) неможливий рух угору.

 

Наука – це система знань про закономірності розвитку природи, суспільства й мислення, що передбачає збір фактів, їхню систематизацію, критичний аналіз та синтез нових знань.

Науки про людину:

1. Природничі – розглядають людину як організм.

2. Суспільні – розглядають людину як об’єкт соціальної взаємодії.

3. Гуманітарні – вивчають духовний світ людини.

Природничі науки: анатомія, фізіологія, гігієна, генетика, ембріологія, антропологія, цитологія, гістологія, екологія, біохімія, біофізика, психологія, медицина, валеологія, санітарія…

Суспільні науки: історія, економіка, правознавство, етнографія, соціологія, політологія…Розробки уроків до теми “Вступ” для 9 кл.

Гуманітарні науки: філологічні науки, педагогіка, мистецтвознавство, культурологія…

 

3. Фізкультпауза.

Комплекс вправ

1. В.п. – стоячи, руки перед грудьми, 1 – руки вгору, піднятися на носочки,; 2 – руки на пояс; 3 – руки вгору, піднятися на носочки; 4 – в.п., 2-3 рази.

2. В.п. – стоячи, руки на пояс, 1 – праву руку за голову, ліву за спину; 2 – в.п.; 3-4 – те ж саме – помінявши руки, 2-3 рази.

3. В.п. – стоячи, ноги нарізно руки вгору; 1-2-3 – нахилвліво; 4 – в.п.; 5-6-7 – те ж саме – вправо; 8 – в.п., 2-3 рази.

4. Ходьба на місці.

4. Узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях,наближених до життєвих.

А зараз ми систематизуємо основні критерії людини, розподіливши їх на біологічні та соціальні.

Біологічний диктант.

Учні розділяють сторінку зошита навпіл відповідно на біологічні та соціальні критерії. Слухають названі критерії і записують у обрану колонку. Завершується робота самоперевіркою та аналізом.

Перелік критеріїв:переконання, пам'ять, схильність до хвороб, голод, потреба в законі, стать, чотирикамерне серце, навчання.

5. Повідомлення  домашнього завдання.

- опрацювати записи у зошиті;

- навести приклади соціальної поведінки тварин.

- поміркувати над питанням: «Чи притаманна соціальна поведінка тваринам? Чому ми їх не відносимо до біосоціальних істот?» 

ІV. Рефлексивно-оцінюючий.

     1. Підведення підсумків уроку.

Обговорення прийому «Фантастична добавка».

     2. Рефлексія.

Складання Т- схеми (Я знав – Я дізнався)

     3. Цінування, оцінювання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
14 травня 2023
Переглядів
392
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку