Тема Болота, їх типи та поширення.
Мета: - сформувати уявлення про болота;
Обладнання: підручники „Загальна географія” (6 клас, Пестушко В.Ю., Уварова Г.Ш.), зошити, атласи, Фізична карта світу, зразки торфу.
Базові поняття та терміни:
Тип уроку: комбінований
Форма проведення: урок- турнір
Хід уроку
І. Організаційний момент
Створення позитивного настрою. Налаштування учнів на роботу, – поділ класу на три команди (за кількістю рядів у класі) та пояснення умов турніру.
ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів
1.«Інтелектуальна розминка»
Учитель готує три бланки із короткими чіткими запитаннями (однаковими для всіх команд) та пускає по рядам. Кожен учень по черзі дає відповідь на одне запитання. Якщо у команді учнів менше, то присутні дають відповідь на кілька запитань. Потім команди міняються бланками, учитель зачитує правильні варіанти відповідей, а учасники ставлять бали. Одна правильна відповідь – один бал.
2.«Слалом»
Учитель попередньо готує фанти з номерами команд (1-3). Команди по черзі беруть участь у естафеті, учні з інших рядів слідкують за правильністю відповідей..
На дошці розміщується Фізична карта світу. Команди вибирають конверт із запитаннями та кольоровими крапельками на подвійному скотчі з номерами, що відповідають номеру питання. Учасники команд у швидкому темпі називають гідрологічний об’єкт, шукають його на карті та розміщують на ньому свою крапельку на подвійному.
Коли всі об’єкти буде знайдено учасники команд – супротивників під керівництвом учителя перевіряють правильність знань номенклатури. За правильне розміщення краплі – один бал. Якщо учасник довго шукає об’єкт – мінус 0,5 бала.
Синій конверт Рожевий конверт Жовтий конверт
Атлантичний океан Індійський океан Тихий океан
Магелланова протока Берингова протока протока Босфор
Азовське море Середземне море Чорне море
Течія Куросіо течія Гольфстрім течія Західних Вітрів
Річка Ніл річка Амазонка річка Янцзи
Річка Дніпро річка Дунай річка Південний Буг
Дельта Волги дельта Нілу дельта Лени
Озеро Байкал Каспійське озеро Великі озера.
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Розповідь учителя
На нашій планеті є місця, що навіюють на людину підсвідомий страх і тривогу – це болота. Болото часто називають «згубним місцем» із-за великої кількості трагічних випадків. В той же час болото – місце існування багатьох видів рослин і тварин, невід’ємний елемент природи. Болото – головний об’єкт нашого вивчення на сьогоднішньому уроці.
Оголошення теми та мети уроку
IV. Вивчення нового матеріалу
1.Розповідь учителя
Болото - надмірно зволожена ділянка суходолу із шаром торфу завтовшки понад 30 см.
За умовами виникнення розрізняють низинні та верхові болота, а ділянки із шаром торфу меншим за 30 см називають болотистою місцевістю.
2.Учитель демонструє зразки торфу та пояснює спосіб його утворення.
3.Акцент на епіграф уроку (див с.179 підручника Географія культури)
4.«Дарц»
1.Учні самостійно опрацьовують § 53
2.Кожний учасник команди за матеріалом § 53 формулює (письмово) запитання.
3.Учитель міняє питання між командами, і кожен учень дає відповідь у письмовому вигляді на питання яке йому попадеться.
4.Учні по черзі зачитують питання і свою відповідь. За правильну відповідь учасник отримує 1 бал. За найкраще запитання та влучну відповідь («в яблучко») на найскладніше запитання учитель може добавити призовий бал.
5.«Терези»
Учитель пропонує командам написати на червоних стікерах негативний вплив боліт на господарську діяльність людини, а на блакитних – позитивне значення для життя і господарства людей.
Учитель розміщує чи малює на дошці імпровізовані терези. Учасники команд зачитують свої варіанти та прикріплюють стікери на відповідну шальку терезів.
Учні роблять загальний висновок про значення боліт для природи і людини зокрема.
Учитель ставить бали відповідно до активності та об’єктивності суджень команд.
6.«Естафета» (плакат на екологічну тематику про болота)
Учитель оголошує завдання і пропонує учасникам команд обговорити основну ідею роботи. На дошці розміщуються три ватмани і пропонуються маркери, або дошка ділиться на три частини і пропонується різнокольорова крейда.
Учасники команд по черзі виходять до дошки і малюють елемент плакату. Останній учасник має можливість завершити роботу.
Учитель оцінює ідею та актуальність роботи, а не її мистецьку цінність.
Кількість балів від 1 до 8.
V. Закріплення нових знань та умінь
1.Продовження роботи над табличкою «ВХВ» (див урок «Гідросфера, її основні частини»)
2.Бліц-опитування
- Що називають болотом?
- За яких умов може утворитися болото?
- Що називають торфом?
VI. Підсумок уроку
1.Підбиття підсумків турніру
2.Виставлення оцінок
Оскільки турнір командна гра, оцінки виставляються всім учасникам команд однакові. Верхня межа, на розсуд учителя, може бути 11 чи 12 балів.
(Наприклад І місце всі учні 11 балів;
ІІ місце – 10 балів;
ІІІ місце – 9 балів.
У окремих випадках можна збільшити або зменшити оцінку певному учневі або команді (не 9, а 8 балів)
VII. Домашнє завдання
Вивчити § 53