Брати Я. і В. Грімм- збирачі народних казок. Казка "Пані Метелиця"

Про матеріал
Урок засвоєння нових знань, умінь і навичок. Мета- ознайомити учнів із спадщиною братів Грімм- збирачів народних казок. Розглянути зміст і систему образів казки, звернути увагу на національні особливості; визначити головну думку, порівняти німецьку казку з казками рідного народу, розвивати творче уявлення; виховувати працьовитість та негативне ставлення до лінощів, неробства.
Перегляд файлу

Тема : Брати Я. і В. Грімм- збирачі народних казок. Казка “Пані Метелиця”

Мета: познайомитись із змістом казки, звернувши увагу на національні особливості; визначити головну думку, порівняти німецьку казку з казками рідного народу, розвивати творче уявлення; виховувати працьовитість та негативне ставлення до лінощів, неробства.

Обладнання: портрети братів Грімм, збірки їхніх творів, ілю­страції до них.

Теорія літератури: народна казка, антитеза, герої-персонажі.

Тип уроку: урок поглибленої роботи над твором .

                                             Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Сьогодні ми  подорожуємо в  гості до німецької казки.  І щоб швидше дістатися до неї. Давайте замовимо килим- літак, зручно вмостимося і відправимось в далеку дорогу. Але, як і на кожен літак, нам потрібен квиток. Квитком- перепусткою для вас буде малюнок- ілюстрація до вашої улюбленої казки, який ви намалювали вдома. А щоб трішки підбадьорити вас. я пропоную вам невеличку вікторину.

Вікторина

1.Що таке казка?

2. Які види казок ви знаєте?

3. З яких частин складається казка?

4. Які типи казок ви знаєте?

5. Чим народні казки відрізняються від літературних?

6. Казки яких народів ми вивчили?

7. Чому казки називають народними?

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Слово вчителя:

Німецька література виникла ще в дописемні часи.  У сиву давнину складалися пісні , легенди. Казки. Найбільше діти і дорослі любили казки, які вважалися народними, бо цікаві оповіді не записувались, а передавалися з уст в уста, з покоління в покоління. Кожен новий оповідач міг доповнювати і змінювати сюжет казки. Були сюжети, які ставали основою казок в одній місцевості, а згодом  з`явилися зміненими в іншій місцевості.

Казки створювалися не лише для розваги слухачів, але й з метою виховання, бо вчили добром перемагати зло. Образ працьовитого і дбайливого героя  завжди був зразком для німецьких малюків та підлітків. Тема ледаря і  нероби  займає значне місце в усній народній творчості.

Сьогодні на уроці ми будемо говорити про творчість митців, які займалися поширенням народних казок. Імена цих видатних людей – Вільгельм і Якоб Грімм – німецькі збирачі та популяризатори народних казок. Хто ж такі, ці загадкові брати Гріммм?

  1. Перегляд відеоролика про братів Грімм

https://www.youtube.com/watch?v=htkPF3sr7P8

Братами Грімм  була опрацьована і казка «Пані Метелиця»

Ось ми і не помітили, як опинились у володіннях Пані Метелиці.

  1. Прослуховування казки.

https://www.youtube.com/watch?v=2cocwmtVDgA

  1. Композиція твору

Коли ми з вами подорожували  сторінками казок інших народів, то бачили дещо спільне.

-         Як розпочиналися ці казки або як закінчувалися?

-         А який початок у цій казці?

-         Що ще є спільного у казках , які ми розглядали на  попередніх уроках?

Як і у всіх казках, події повторюються тричі ( зустріч дівчинки з чарівними казковими образами: хлібом у печі, яблунею та Панею Метелицею).

  1. Пошуково- дослідницька робота

Ви, мабуть сподобалися пані Метелиці, бо вона приготувала для вас декілька запитань:

-         Чи збігаються враження від портрета пані Метелиці з її лагідними словами і вчинками?

-         Як вела себе пасербиця у пані Метелиці? Як їй жилося у бабусі?

-         Як сприйняла пані Метелиця бажання дівчинки повернутися додому?

-         Яким чином бабуся віддячила дівчинці за її працьовитість і старанність?

-         Чому вона не забула віддати починок?

-         Як зустріли дівчинку мачуха зі своєю дочкою?  Що вони із заздрощів надумали зробити?

-         Який заробіток одержала ледащиця від пані Метелиці? Чому?

-         Порівняйте пісні півня, коли він зустрічав пасербицю і ледащицю (виразне читання уривків із тексту)

 

  • Тож, підсумовуючи сказане, спробуємо укласти порівняльну таблицю головних героїв. Ви бачите перед собою перелік рис. Співвіднесіть їх, будь ласка, відповідно до характеру кожної з героїнь. Кожну рису запишіть у відповідну колонку, розфарбувавши у різні кольори.

(перелік рис: гарна, гидка, роботяща, ввічлива, корислива, милосердна, груба, зла, добра, вірна рідній домівці, поважає старших, жадібна, заздрісна, старанна, лінива тощо)

Падчерка

Материна дочка

 

Слово вчителя. 

– Як бачимо, ці дві дівчини повністю відрізняються між собою характерами. Такий художній прийом протиставлення називається антитезою, запишіть у свої зошити визначення цього прийому.

(антитеза – протиставлення чогось: якостей, характерів, героїв тощо)

 

-         Діти, устами якого героя промовляє ідея твору? ( Півника.  Бо він казав, що зло й лінь людина не відмиє ніколи).

  1. Екскурсія до картинної галереї

Більше дізнатися про героїв казки нам допоможуть ілюстрації, які ми взяли з собою.

-         Які б малюнки ви могли приготувати за змістом казки? Які б фарби використали?

 

IV. Підсумок уроку

Рефлексія

Наша подорож наближається до кінця. Нам залишилося лише весело розміститися в килимі- літаку і відправитись додому. А щоб повернення було швидким, пропоную вам пограти у гру «Мікрофон»

Хто з вас хоче продовжити речення, виразивши свої враження від вивченого матеріалу на уроці?

(продовжують речення «Сьогодні на уроці я дізнався про…», «Найцікавішим сьогодні для мене було…», «У мене виникли труднощі при…», «Після сьогоднішнього уроку я зрозумів, що…» тощо)

 

Слово вчителя.

 – Молодці! Тож, підсумовуючи наш урок, можна сказати, що ми проаналізували головних героїнь твору, зокрема склали порівняльну таблицю, вивчили такий новий художній засіб як антитеза, сформулювали головну ідею твору. Тому, я вважаю, що ми плідно за вами попрацювали сьогодні.

 

V. Домашнє завдання:

Чарівний пензлик , який кожному із вас подарував Малян на урок, хоче дізнатись, чого навчило вас перебування в гостях у пані Метелиці (Намалюйте ілюстрації до казки)

 

docx
Додано
2 листопада 2023
Переглядів
507
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку