Урок Г. К. Андерсен "Снігова королева"

Про матеріал
Урок зарубіжної літератури, на якому поглиблюються знання тексту казки "Снігова королева", розкриваються особливості побудови казки, висвітлюється роль антитези у творі, закріплюються вміння учнів виділяти найголовніше у художньому тексті та розвиваються навички переказу та аналізу художнього тексту та образів-персонажів.
Перегляд файлу

 

 

Г. К. АНДЕРСЕН

«СНІГОВА КОРОЛЕВА».

ОСОБЛИВОСТІ ПОБУДОВИ

ТА РОЛЬ АНТИТЕЗИ

У СТРУКТУРІ КАЗКИ

(З ВИКОРИСТАННЯМ ІННОВАЦІЙНИХ ФОРМ ТА МЕТОДІВ РОБОТИ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ТВОРУ)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МЕТА.     Розкрити особливості побудови казки; висвітлити роль антитези у творі; поглибити знання тексту казки; закріпити вміння учнів виділяти найголовніше у художньому творі; вчити характеризувати образи;  

    розвивати навички переказу та аналізу художнього тексту; використання цитат в усних відповідях, виразного читання тексту;    розвивати зв’язне мовлення учнів;

  виховувати  вічі цінності, співчуття, доброту, вміння дружити і прийти товаришеві на допомогу;  виховувати  сильну особистість, здатну на справжній вчинок.

ТИП

УРОКУ.    Урок узагальнення й систематизації знань.

ОБЛАДНАННЯ. Портрет Андерсена, ілюстрації до казок, карта-подорож, конверти.

 

                                                                                Епіграф

У чудовій казці «Снігова королева» велика сила любові та світлих людських почуттів, мужності та стійкості показана особливо яскраво.

Т. Сільмон

 

ХІД УРОКУ

  1. Актуалізація опорних знань.
  1. Інтерактивна технологія «Пароль» (привітавшись, учитель не пропонує всім сісти, а просить кожного назвати, не повторюючись, суттєве для матеріалу нашого уроку слово, словосполучення).
  2. Повідомлення теми і мети уроку.

 

  1. Мотивація навчальної діяльності.

-           Діти, на сьогоднішньому уроці ми з вами перевіримо рівень засвоєння пройденого матеріалу, розкриємо особливості побудови казки.

Рольова гра

-           Перш, ніж перейти до основної частини уроку, нам необхідно обрати ролі, відповідно до яких ви будете виконувати певні функції.

СЕКРЕТАРІ ведуть облік активності на уроці, визначають найактивнішого слухача, читача, літературознавця, художника-декламатора.

ЛІТЕРАТУРОЗНАВЦІ аналізують будову художнього тексту; визначають композицію, добирають цитати до характеристики художніх персонажів.

ХУДОЖНИКИ-ДЕКОРАТОРИ створюють ілюстрації до змісту твору.

ДЕКЛАМАТОРИ допомагають у підготовці виразного читання.

  1. Основна частина уроку.
  1. Емоційне слово вчителя.

-  Всі ми любимо подорожувати пішки чи транспортом, гірськими стежками, широкими степовими дорогами. От тільки нагода випадає нечасто. А ще можна мандрувати подумки, вмить перемістившись до найвіддаленішого куточка нашої планети, в минуле і в майбутнє, в світ казковий, бо він вабить нас завжди.

Отже, сьогодні на нас чекає фантастична мандрівка у казку Андерсена «Снігова королева».

Чи всі готові вирушити у дивовижний світ? Перевіримо.

Квитки на наш «Казколіт» можна придбати в уявній касі (Учні отримують конверти з квитками, якщо відповідь правильна, квиток залишається, помилкова – не дає права мандрувати).

Квитки є, тепер слід зібрати в дорогу втрачені предмети. Зайдемо в  «Бюро загублених речей» і оберемо тільки ті, які згадуються у казці: сніжинка, червона шапочка, троянда, червоні черевички.

Отже, тепер ми справжні пасажири «Казкольоту». Починаємо свою подорож казкою «Снігова королева». У дорозі на нас чекають пригоди і несподіванки, серйозна дослідницька робота. Передбачено 8 зупинок.

Бажаю вам приємної подорожі, нехай вона збагатить вас новими знаннями і вміннями.

Зупинка 1. «Найуважніший читач «Снігової королеви» (Кожному учневі роздаються листочки з питаннями, на яких вони вказують правильну відповідь).

Зупинка 2. «Дослідницька».

Бесіда.

  1.                      Як побудована казка?
  2.                      Чи створена вона відповідно до характерної побудови казки?
  3.                      Чи є перше оповідання зачином казки?

«Режисерування тексту» - розташувати оповідання у правильному порядку: «Королевич і королівна», «Замок  Снігової королеви і що сталося згодом», «Дзеркало та скалки», «Садок бабусі, що знала чари», «Лапландка і фінка», «Хлопчик і дівчинка», «Маленька розбійниця».

Зупинка 3. «Дзеркальна»

-         Назва нашої зупинки не здивувала вас? Чому?

-         Розкажіть про властивості чарівного дзеркала троля.

 

Записане                                                    Учні самі пишуть

 

Добре,   прекрасне                                                 гидке

Чарівні    краєвиди                       варений шпинат                                                 Люди                                                                        потвори

Добро (дописується)                                                зло (дописується)                                               

 

 

 

Добро і зло протиставлені вже на початку казки. А протиставлення явищ, понять, характерів як називається...?

Правильно, антитезою.

І ось ми з вами плавно підійшли до нашої наступної зупинки…

Зупинка 4. «Антитеза».

-         Давайте, спираючись на текст, знайдемо антитезу.

-         Які образи протиставлені в казці?

  1. «Літературне лото». Учні знаходять антитезу з протилежної колонки.

Бог, янголи – учні троля, троль.

Гаряче серце – крижаний поцілунок.

Царство Снігової королеви – дім, де жили Кай і Герда.

Герда – Снігова королева.

Сльоза – крижинка.

Поцілунок Герди – поцілунок Снігової королеви.

  1. Індивідуальне завдання.

 Доберіть антитезу до почуттів, зображених у казці:

любов-байдужість,

дружба –неприязнь,

вірність – зрада.

Зупинка 5. «Гердина одіссея, або у пошуках щастя».

-      Хоча ви ще зовсім юні, але я впевнена, уже задумувалися над тим, що таке доля. Чому до одних вона ставиться приязно, а від інших часто відвертається. Такі думки до вас, мабуть, приходять у хвилини смутку та розпачу.

І в такі хвилини раджу вам згадати маленьку дівчинку Герду. Можливо, вона дасть відповідь на запитання про те, хто заслуговує на щастя і який шлях потрібно пройти, щоб знайти його.

Давайте розглянемо карту-подорож «Шлях Герди до Кая». Учень-екскурсовод  коротко розповідає за картою.

 

 

 

 

 

Зупинка 6. «Засніжені троянди».

  1. Бесіда.

-         Назвіть епізоди, в яких автор згадує про троянди.

-         З яким персонажем тісно пов’язана ця квітка?

-         Що автор протиставляє троянді у казці?

-         З яким персонажем пов’язані сніжинки?

-         Що символізують у казці троянди, сніжинки?

  1. Учні пишуть на трояндах і сніжинках риси характеристики Герди і Снігової королеви.
  2. Прийом сенкан.

? Снігова королева така могутня. Але Герда перемогла її. Чому?

Перевірка домашнього завдання – висловити своє ставлення до героїні, використовуючи прийом сенкан.

 

Зупинка 7. «У палаці Снігової королеви».

  1. Бесіда.

-         Знайдіть опис володінь Снігової королеви.

-         Яким ви бачите Кая в її хоромах?

-         Чи співчуваєте ви Каю?

-         Що розтопило серце Кая?

-         Якими були сльози Герди?

-         Хто спричинив усі нещастя Герди і Кая?

 

-  Ми знову впевнилися, що Герда перемагає і повертає Кая завдяки своєму серцю. Ось вам серця. Яким кольором ви б розфарбували серця Кая і Герди, Снігової королеви?

 

  1. Самостійна робота. Учні за характеристикою обирають, чиє це серце.

Палке, гаряче, велике, черстве, холодне, любляче, крижане, розважливе, полум’яне, егоїстичне, байдуже, зле.

 

  1. Прийом «Коло думок»: учні мають висловити власну думку.

Маленька розбійниця каже, звертаючись до Кая: «Не знаю, чи ти вартий того, щоб за тобою бігли аж на край світу?»

 Щоб ви відповіли на це запитання?

 

Зупинка 8. «У світі прекрасного».

  1. Прийом «Слово художникам».

Виступи учнів, які малювали ілюстрації до казки.

  1. Звернення до епіграфа.

До якого образу можна застосувати ці слова?

 

  1. Узагальнення та систематизація  знань.
  1.               У казці Андерсен доводить, що щирі людські почуття і стосунки завжди перемагають розрахунок і матеріальні блага.

Казки Андерсена допомагають не заблукати і дітям, і дорослим у цьому непростому світі на шляху добра, справедливості, краси, вірності. Ніщо у світі не вічне: ріка змінює напрям, хтось народжується, а хтось помирає. Але казкам Андерсена судилося жити вічно. Ми черпаємо з них життєву мудрість. Ця скарбниця не дає нам зубожіти духовно.

На цьому наша незвичайна подорож завершується.

  1. Підсумкова бесіда.

-         Що вам найбільше запам’яталося з нашої подорожі?

-      Хто виявив під час мандрівки розум, кмітливість і був прикладом для однокласників.

Учитель нагороджує учня-переможця зіркою знань за активність на уроці, навчальні досягнення.

  1. Повідомлення домашнього завдання.

Поміркуйте, чому казка має назву «Снігова королева», а не, наприклад, «Герда і Кай» або якусь іншу.

doc
Додано
5 листопада 2023
Переглядів
428
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку