"Брати Якоб і Вільгельм Грімм"

Про матеріал
ознайомити дітей із творчістю братів Грім та їх казкою « Шипшинка»; вчити аналізувати зміст казки, розвивати навички виразного читання казки, вміння висловлювати свою думку; виховувати любов до художнього слова.
Перегляд файлу

 

                                         Мар’ївський ліцей

 

 

 

Урок читання на тему:

 

 Вступ до розділу «Із скарбниці казкарів світу».

 Брати Якоб і Вільгельм Грімм «Шипшинка» . 

 

 

Похожее изображение

 

 

 

 

 

 

Мета:

Формування предметних компетентностей: ознайомити дітей із творчістю братів Грім та їх казкою « Шипшинка»; вчити аналізувати зміст казки,  розширювати знання учнів про літературні казки народів світу; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити аналізувати прочитані твори, висловлювати власне ставлення до прочитаного, оцінювати вчинки дійових осіб  ; розвивати навички виразного читання казки, вміння висловлювати свою думку; виховувати любов до художнього слова.

Формування ключових компетентностей:

  • вміння вчитися  самоорганізуватися до навчальної діяльності;
  • інформаційні – вміння , осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел;
  • загальнокультурна – дотримуватися норм мовленнєвої культури; вміння вільно висловлюватися;
  • здоров’язбережувальна – дбайливе ставлення до свого здоров’я під час уроку.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

                                               Хід уроку

  1. Організаційний момент

Настрій на урок

Як чудово у світі жити,

Де уміють любити й дружити,

Цінувати добро і вітати красу,

Бо тоненькі корінчики краси –

Це чарівні казочки,

Що містять таємницю,

Трьох світів і трьох богів –

Підземних, земних і небесних –

Любі діти, казка сяє у дворі, привітаємо її,

Дуже постараєтесь – і впізнаєте її.

II. Мовленнєва розминка

1. Робота над скоромовкою

Ніс Уліт на базар

Свій улюблений узвар.

Узвар в кружку наливав,

Частував і пригощав.

Куштували і хвалили,

Та ні краплі не купили!

Як Уліт узвар варив,

Замість цукру — присолив.

 

2. Гра «Розумники»

— Здогадайтеся, якого слова бракує у римованому рядку?

Сійся жито і пшениця,—

Буде дітям — ... (паляниця).

Для веселої малечі

Бублик вигляне із... (печі).

А рум’яний... (колобок)

Скочить прямо на зубок.

Виросте всього доволі

На широкім житнім... (полі).

Запеклося сонце в хлібі,

Хто зростив його — ... (спасибі).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку

1. Гра «Переплутанка»

Читання анаграм

 МОВОЧДЮЙКА                            РАТІНОБУ

       (Дюймовочка)                            (Буратіно)

 

ГЛІМАУ                                        КОНИКБОГОР

     (Мауглі)                                   (Горбоконик)

 

КАВИРУЧКА

(Рукавичка)

 

— Яким одним словом можна узагальнити всі ці слова? (Казки)

 Ви вже знаєте, що, крім народних казок, є літературні. Створені авторами. Письменників які їх складають називають казкарями. У цьому розділі вміщено казки письменників інших країн. Деякі з них стали такими відомими , що сприймаються читачами як народні. Наприклад, «Червона шапочка», «Попелюшка», «Дванадцять місяців». Багато прекрасних казок стали основою мультфільмів, кінофільмів, п'єс.

2. «Мозковий штурм»

— Які казки ви ще знаєте?

— Які бувають казки? (Народні, авторські, різних народів...)

Розмовна хвилинка

— Казка — це вигадана історія зі щасливим кінцем і обов’язковою перемогою добра над злом. Найчастіше в казках присутні чари і різні неймовірні у звичайному житті пригоди. Недоступне стає доступним, а нереальне - реальним.

Казка — це світ чарівний та незвичайний,

Казка — це диво, сповнене краси.

Поринуть у казку — це ж бо так цікаво,

Це справді свято, радість для душі.

Саме тому казки люблять і діти, і дорослі. У кожного народу є свої казки з їх особливостями — національними героями, побутом. Це один з основних жанрів фольклору.

У кожній казці є головні герої, за пригодами яких ми спостерігаємо.

— Сьогодні ми прочитаємо казку братів Грімм «Шипшинка».

IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1. Біографічна довідка. Перегляд буктрейлеру.

— Якоб (1785–1863) та Вільгельм (1786–1859) Грімм народилися у графстві Ханау землі Гессен у родині небагатого юриста. У сім’ї було п’ятеро синів та маленька донька. Якоб та Вільгельм — старші. У 1801 р. велика дружня родина перебирається до Штайнау, на батьківщину батька. Вони оселяються в старому будинкові, де, за переказами, темними глухими ночами вешталися привиди. Це дуже захопило уяву братів-фантазерів! А ще вони любили бігати до міської брами, біля якої з-під землі било два джерельця і куди, як говорили дорослі, лелеки приносили дітей; подобалося їм гуляти в міському саду, який називали «бджолиним раєм». Але всі казки дитинства скінчилися, коли одинадцятирічний Якоб зробив у сімейній Біблії запис про смерть батька. В Європі в цей час розгоралося полум’я наполеонівських війн, які не обминули й Німеччину. Сім’я Гріммів переживала велику скруту. Їм так потрібна була на той час якась казкова фея, котра змогла б відвести біду від сім’ї. І такою доброю феєю для братів Грімм на довгі роки стала сестра їхньої матері. Саме вона допомогла дати дітям освіту. У 1801–1807 роках з’явилися перші статті Якоба та Вільгельма Грімм, а в 1811 році й перші книжки. Іноді вони підписувалися іменем одного з братів. Але якщо роботу неможливо було розділити, вони просто ставили під твором слова «Брати Грімм», «зібрано братами Грімм» — так написали вони на найвідомішій своїй книжці «Дитячі й сімейні казки», перший том якої став подарунком до Різдва 1812 р. Все життя брати були нерозлучні. «Ми з тобою ніколи не розлучимося!», «Ми так звикли до нашої співдружності, що розлука для мене схожа на смерть». Це рядки з листів Вільгельма та Якоба один одному. Тільки дружба допомогла їм пережити вигнання з Геттінгенського університету, яке сталося через те, що брати підтримували ідеї свободи та конституції. Праця допомогла вижити. Брати стали членами різних наукових товариств, національних академій. Вони підготували багато важливих наукових робіт, які актуальні й донині. Брати були зовсім не схожими один на одного — серйозний, завжди задумливий Якоб і м’який, романтичний Вільгельм (у студентські роки їх називали «Старий» і «Малюк»). Їх розлучила смерть: хворобливий Вільгельм помер раніше. Та поховані вони разом на Берлінському цвинтарі. На скромних надгробках викарбувані лише їхні імена, без усяких титулів. А найкращою пам’яттю про них стало те, що вже кілька століть діти всього світу залюбки читають записані ними казки. «Пані Метелиця», «Горщик каші», «Заєць і їжак», «Бременські музиканти», «Дурний Ганс», «Золотий гусак», «Король Дроздоборід», «Снігуронька», «Попелюшка» — чудові, чарівні, прекрасні твори.

2. Робота над казкою братів Грімм «Шипшинка»

  • Словникова робота

Не тямився з радощів — дуже зрадів.

Бенкет — урочистий багатий обід чи вечеря.

Не до снаги — не під силу.

Челядь — слуги.

Гончак — гончий пес.

  1. Слухання казки ( відео   запис  )

4.Перевірка первинного сприйняття. Аналіз казки.

1. Хто напророчив королеві народження дівчинки?

а) Чаклунка;

б) жаба;

в) король.

2. Скільки чарівниць жило в королівстві?

а) 12;

б) 10;

в) 13.

3. Скількох запросили на пишний бенкет?

а) 12;

б) 13;

в) 9.

4. Від чого зла чаклунка напророчила королівні смерть?

а) Від веретена;

б) від колючки;

в) від укусу комахи.

5. Яка чаклунка пом’якшила жорстокий вирок злої чаклунки?

а) Десята;

б) дванадцята;

в) тринадцята.

6. Якою росла королівна?

а) Прекрасною, привітною, розумною;

б) злою, жорстокою, красивою;

в) вередливою, красивою, привітною.

— Що почала обдивлятися королівна?

— Що стриміло в замку невеличких дверей?

— Хто сидів у комірчині?

— Що робила бабуся?

— Про що попросила її королівна?

— Що трапилося наступної миті?

— Як чари подіяли на весь замок?

— Як прозвали королівну?

— Що намагалися зробити різні королевичі?

— Чому їм не вдавалося досягти своєї мети?

5. Вправа «Активне читання» ( Читання  казки передаючи естафету )

6. Гра «Розвідники»

Скільки разів у казці зустрічається слово?

  • 1- група   король ; 
  • 2-  група —  шипшинка

7. Вибіркове читання ( за ейдетикою )

  • Чи здійснилися побажання всіх чарівниць?
  • Як подіяли чари на принцесу? А на весь замок?
  • Чому ніхто не зміг розчарувати красуню?
  • Що побачив королевич, який приїхав через
    сто років?
  • Як йому вдалося зняти чари злої чарівниці?

- Який кінець має казка?

8. Інтерактивна вправа  «Дочитай речення»

І  сталося  так,  як …

Коли  одинадцята …

І  ось  того  дня …

А  навкруги  почали …

Пробудилися  надворі …

9. Гра «Споріднені слова»

Король   Чари

королева              чарує
королівна    чарівник
королевичі    чарувати
королівство             чарівниця
королівський             зачарована

  1. «Крісло автора». Творча робота над казкою

Уявіть, що ви казкар. Що і чому змінили б?

 

IV. Підсумок уроку

  • Яку казку читали?
  • Хто її автор?
  • Хто у казці позитивні герої?
  • А хто є представником зла?
  • Які ознаки чарівності є у казці?

V. Домашнє завдання

Переказувати казку за планом (с. 142–146).

1

 

docx
Додано
18 квітня 2022
Переглядів
418
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку