1
Міністерство освіти і науки України
Селидівський гірничий технікум
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
позааудиторного заходу
Брейн – ринг
з дисциплін: Математика. Інформатика.
спеціальність: 184 Гірництво Експлуатація та ремонт гірничого електромеханічного обладнання та автоматичних пристроїв
2020
Методична розробка позааудиторного заходу з навчальних дисциплін: «Математика», «Інформатика», Брейн–ринг
Розробники:
Гончаренко Л.П., викладач інформатики, викладач кваліфікаційної категорії «спеціаліст вищої категорії»
Кулик С.М., викладач математики, викладач кваліфікаційної категорії «спеціаліст першої категорії»
Викладено методику організації та проведення поза аудиторного заходу у формі брей-рингу з закріпленням раніше вивченого матеріалу, спрямованого на розширення знань через розвиток пізнавально-розумової діяльності
Методична розробка призначена для використання викладачами природничо-математичних дисциплін вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації
Рецензент:
О.В. Білоконь – викладач кваліфікаційної категорії «спеціаліст вищої категорії», викладач вищої математики
Розглянуто та схвалено на засіданні циклової комісії
природничо-математичних
дисциплін, фізичного виховання та Захисту Вітчизни
Протокол № 3 від 02 жовтня 2020 року
Голова циклової комісії __________ Л.П. Гончаренко
РЕЦЕНЗІЯ
На методичну розробку брейн – рингу викладачів Гончаренко Л.П. з навчальної дисципліни Інформатика і Кулик С.М. з навчальної дисципліни Математика для спеціальностей 184 Гірництво Експлуатація та ремонт гірничого електромеханічного обладнання та автоматичних пристроїв. Тема заняття: Брейн – ринг.
Методична розробка виконана на високому методичному рівні з урахуванням вимог щодо складання та оформлення методичних матеріалів.
Зміст заняття є актуальним, бо являється базою для продовження вивчення природничих, технічних та гірничих дисциплін. Визначено дидактичну, методичну та виховну мету заняття, цікаво з педагогічної точки зору побудована мотивація навчання.
Методичну розробку складено для проведення конкурсу-гри для студентів денного відділення І курсу. В даній методичній розробці використано сучасні методи і прийоми, за допомогою яких досягається удосконалення методики навчання. Для проведення заняття викладачі обрали вид інтегрованого заняття у формі конкурсу-гри. Проведення такого роду ігор це не лише засіб виховання, а й активна форма відпочинку: підвищується життєдіяльність і бадьорість, студенти пронизуються веселістю, невимушеністю і дружнім спілкуванням. Викладачі використовують усне опитування у формі вікторини.
Методичні матеріали оформлені грамотно. Поданий матеріал на занятті враховує психологічні особливості студентів. Втілення мультимедійних технологій, цікавої форми проведення заняття у вигляді конкурсу – гри має велике значення для популяризації природничо-математичних дисциплін.
Методичну розробку розглянуто на засіданні циклової комісії природничо-математичних дисциплін, фізичного виховання та захисту вітчизни.
Рецензент: викладач вищої математики Селидівського гірничого технікуму, викладач кваліфікаційної категорії «Спеціаліст вищої категорії»
Білоконь О.В. _______________
ЗМІСТ
1. План заняття………………………………………………………………. |
5 |
2. Хід заняття………………………………………………………………… |
7 |
3. Вступ ……………………………………………………………………… 4. Додатки……………………………………………………………………. |
8 15 |
Додаток А………………………………………………………………… |
16 |
Додаток Б………………………………………………………………… |
18 |
План заняття.
16.10.2020 р.
Група: ЕР-18
Спеціальність: Експлуатація та ремонт гірничого електромеханічного обладнання та автоматичних пристроїв
Тема: брейн–ринг
Мета:
Методична: показати методику проведення брейн – рингу, поглиблення, узагальнення і систематизація знань з інформатики та математики, розширення кругозору знань студентів з предметів.
Дидактична: розвиток алгоритмічного мислення, пам'яті, уважності, швидкості реакції в неординарних ситуаціях, пошуку варіантів відповіді.
Виховна: виховати повагу до суперника, стійкість, волю до перемоги, винахідливість, вміння працювати в команді. розвивати логічне мислення, творчість, працьовитість, впевненість у власних силах, вчити швидко і правильно орієнтуватись у нестандартних ситуаціях.
Форма проведення заняття: гра з використанням мультимедійних технологій, творчих завдань, мозкового штурму.
Мiжпредметнi зв'язки:
Забезпечуючи: математика, основи інформатики та обчислювальної техніки
Забезпечувані: математика, комп'ютерна техніка та програмування, комп'ютерна практика
Методичне забезпечення: методичні вказівки, щодо проведення заходу, інструкції з техніки безпеки та протипожежної безпеки та іх відображення в малюнках, вірші, презентации, малюнки, завдання, кросворди.
Лiтература:
2. Алтухов Е.В., Рибалко Л.А., Савченко В.С. ОИ и ВТ. М.: Вьrсшая школа,2008.
3. А.Ю. Гаевский, Iнформатика, Навчальний посiбник. Киiв.: «А.С.К.»,2009.
4. С. В. Симонович, Загальна iнформатика, Навчальний посiбник. М.: АСТ
ПРЕСС: iнфорком-ПРЕСС,2010.
5. Математика: Підручник/ О.М.Афанасьэва, Я.С.Бродський, О.Л. Павлов. –К.;Вища школа., 2001.
6. Геометрія: підручник для 10 кл. загальноосвіт. Навч. Закл.: Г.П. Бевз, В.Г. Бевз.- К.;Вища школа., 2010.
Хiд заняття.
1. Органiзацiйний момент. (3 хв)
1.1 Привiтання студентiв i викладача
1.2 Пiдготовка аудиторії до заняття, перевірка присутностi студентiв
1.3 Перевiрка пiдготовки студентiв i аудиторії до занятгя.
2. Ознайомлення студентів з темою та навчальною метою заняття. (1 хв)
Навчальна мета нашого заняття розширити кругозір, застосування знань, умінь і навичок за рахунок диференційної та індивідуальної роботи студентiв, закрiплення навичок роботи на комп’ютері.
3. Мотивація навчання: (2 хв)
Домагатися підвищення якості знань, розширення області пізнання, оцінити підготовленість студентів з предметів, наблизити до самостійного розв’язування творчих завдань. Завершити формування особливості думки кожної особи, навчити оцінювати точку зору, наукового світогляду.
4. Актуалiзацiя опорних знань (40 хв)
Проведення конкурсів та змагань серед студентів. Відповіді на питання командам.
6. Коментар відповідей та робіт студентів. (10 хв)
7. Закріплення знань студентів. (15 хв.).
Проведення завдань, з метою виявлення та оцінки підготовленості студентів з предметів, наблизити до самостійного розв’язування творчих завдань.
8. Підсумок брейн-рингу. (3 хв.)
9. Домашнє завдання: (3 хв.).
Домашнє завдання записано на дошці.
10. Висновки. (2 хв).
Вступ
Широке впровадження в навчальний процес нових інформаційних технологій включає розробку та практичне використання науково-методичного забезпечення, ефективне застосування інструментальних засобів та систем комп’ютерного навчання і контролю знань, системну інтеграцію цих технологій в існуючі навчальні процеси та організаційні структури.
Своєрідним підсумком роботи з розвитку творчого мислення студентів, розкриття потенціальних можливостей є проведення інтелектуальної гри. Проведення заняття в такій активній формі сприяє напруженій розумовій роботі суб‘єкта навчання, стимулює самостійність, активність, розвиває творче мислення студента.
В процесі заняття студенти повинні використовувати професійно-профільовані знання і практичні навички, отриманні при вивченні дисциплін «Математика» і «Інформатика».
Вступне слово
Шановні друзі! Розпочинаємо “Брейн-ринг” з інформатики і математики, в якому беруть участь команди з групи ЕР – 18. Жоден технікум не може випустити спеціаліста високої кваліфікації. Спеціалістом робить його власна діяльність. Треба лише, щоб він умів учитися, учитися все життя. Технікум прищеплює студентам культуру, любов до справи. Кожен студент повинен опанувати основи знань, критично їх засвоїти. Він повинен вміти знаходити знання, яких не вистачає, знати, де їх можна знайти і як ними скористатися, адже «мудрим ніхто не вродився, а навчився», «навчити можна лише того, хто хоче вчитися». Ми впевненні, що серед вас є майбутні лауреати найпрестижніших світових наукових відзнак.
Сьогодні ви можете показати не тільки знання з математики та інформатики, але й вміння міркувати, знаходити вихід із складних ситуацій. Нехай під час змагання панують кмітливість, довіра та повага один до одного. Усі ці складові допоможуть отримати вам перемогу. Хай щастить!
Давайте зробимо ще крок
До знань, науки та культури!
Сьогодні буде ще нагода
Всім вручити нагороди!
Ой, як добре! Як прекрасно!
Нагороди! Як це вчасно!
Всім присвоїти не жаль
Шоколадну цю медаль!
Основне нам, друзі, розумом дерзати!
На всі запитання відповідь давати!
Сміливість і дотепність хай бринить щораз.
Бути переможцем хоче кожен з вас!
Представлення журі. Члени журі викладачі Селидівського гірничого технікуму. ____________________________________________ (називають імена).
Представлення команд, капітанів.
Викладач. Перша команда «Хорда», капітан Зубков Дмитро .
Друга команда «Програміст», капітан Кука Кирило.
Сьогодні ми побачимо – хто швидший і спритніший,
А також всі дізнаємось, хто тут найрозумніший!
Нехай обом командам удача посміхається!
Учасникам команд та капітанам бажаємо: «Ні пуху, ні пера!»
Перехід до гри.
І – Тур. Весела розминка.
Необхідно дати відповіді на питання, хто перший відповідає правильно, отримує один бал.
1. На столі сиділо три мухи. Одну з них прибили. Скільки мух залишилося на столі? (Одна).
2. На гілці 5 яблук, на березі 7 гілок. Скільки яблук на березі? (Жодного).
3 Трійка коней пробігла 30 км. Яку відстань пробіг кожен кінь? (30 км)
4. На столі стояли три склянки з ягодами. Ягоди з двох склянок з’їли. Скільки
склянок залишилося? (три)
5. Селянин ішов до залізничної станції і зустрів двох бабусь, кожна з яких несла по два
кошики і в кожному кошику було по два кролі. Скільки йшло до станції. (1 селянин) .
6. До шпака під час обіду прилетіло сім сусідів, на гілках зелених сіли і по вісім
вишень з”їли . Скільки всього вишень з’їли шпаки ? ( 64 )
7. Електропоїзд йде зі сходу на захід зі швидкістю 60 км / год. У тому ж напрямку - зі сходу на захід дме вітер, але зі швидкістю 50 км / год. У який бік відхиляється дим поїзда? (У електропоїздів немає диму).
8. Два батька і два сина розділили між собою три апельсина так, що кожному дісталося по одному апельсину. Як таке могло статися? (Дід, син, онук).
9.У кошику лежать 5 яблук. Чи можна поділити їх порівну між 5 товаришами так,
щоб одне яблуко залишилося в кошику? (Можна. Одному з товаришів дають
яблуко з кошиком.)
10. Скільки кінців у 3,5 палиць? (8) .
ІІ – Тур. Питання з інформатики.
За кожну правильну відповідь – 1 бал.
IIІ – Тур. Завдання з математики.
За кожну правильну відповідь – 1 бал.
1. Яка правильна відповідь 1 чи 9 ? 6:2•(1+2)=? ( 9)
2. Використовуючи арифметичні знаки записати число1 за допомогою чотирьох трійок. (3/3+(3- 3) = 1 )
3. Використовуючи арифметичні знаки записати число2 за допомогою чотирьох трійок (3/3+ 3/3 = 2 )
4. Переставте тільки одну цифру, так щоб вийшла рівність:
101 - 102 = 1 ( 101 - 102 = 1 )
Після проведення цього туру журі підводить підсумок та оголошує результат.
IV – Тур. Вірус.
У комп'ютер «забрався» вірус, який переплутав усі букви в словах. Командам необхідно відновити вихідні слова із запропонованих слів. Усі вони пов'язані з інформатикою. За кожну правильну відповідь – 1 бал.
Граропам
Рерсев
Равілуатак
Мемод
Рипрент
локб
Відповідь: програма, сервер, клавіатура, модем, принтер, блок .
V – Тур. Комбінаторика.
Студентам необхідно включити кмітливість та віришити завдання. За кожну правильну відповідь – 1 бал.
1. Скільки існує двозначних чисел, у записі яких відсутня цифра 0? ( 9 * 9 = 81)
2. Чотири людини потисли один одному руки. Скільки було всього рукостискань?
(3 + 2 + 1 = 6)
VІ – Тур. Фольклорна інформатика.
Верніть приказкам чи прислів’ям первинне формулювання. Відповідь -1 бал.
1. Комп'ютер - кращий друг. Книга - найкращий друг.
2. Потопаюче за F1 хапається. Потопаючий за соломинку хапається.
3. Комп'ютер на столі не для одних тільки ігор. Голова на плечах не тільки для шапки.
4. Якщо дві справи одночасно робити, то нічого не вийде. (За двома зайцями поженешся - жодного не впіймаєш).
5. Хто БЕСМ згадає, тому око геть. Хто старе згадає, тому око геть.
6. Був би алгоритм, а програма напишется. Були б кістки, а м'ясо наросте.
VІІ – Тур. Прочитай слово.
Використовуючи систему координат необхідно прочитати зашифроване слово. (Хто перший знайде слово отримує 2 бали)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
С |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
И |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
К |
|
|
|
Г |
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
Н |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-8 |
-7 |
-6 |
-5 |
-4 |
-3 |
-2 |
-1 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
-1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ф |
|
|
|
-3 |
|
|
|
Р |
|
|
|
|
У |
|
|
|
|
|
|
-4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-5 |
О |
|
|
|
|
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповідь: конус.
Після проведення цього туру журі підводить підсумок та оголошує результат.
VІІІ – Тур. Мозаїка з інформатики.
Командам необхідно дати відповіді на питання. Відповідь -1 бал.
1. Контекстне меню викликається .. . (правою кнопкою миші)
2. Яким символом позначена команда «вирізати» на панелі інструментів? (ножниці)
3. Скільки листів містить базова книга текстового редактора? (один)
4. Що таке форматування диска? (розбиття диска на сектори і доріжки)
5. Пристрій виведення інформації? (монітор)
6. Призначення сканера? (введення інформації)
ІX – Тур. В країні ребусів.
Командам пропонується відгадати ребуси. За кожну правильну відповідь – 1 бал. (додаток А).
Відповідь: Два, п`ять, вектор, Піфагор, вершина, ромб, комп`ютер, курсор, клавіатура, процесор, передача, інтернет, точка, транспортир, квадрат, задача.
X – Тур. Додати відповідні слова.
Один бал за кожну правильну відповідь.
1. Реальність... (віртуальна).
2. Материнська... (плата).
3. Компакт-... (диск).
4. WЕВ-... (сторінка).
5. Властивості... (алгоритму).
6. Текстовий... (редактор).
7. Робочий... (стіл).
8. Операційна... (система).
9. Прикладна... (програма).
10. Права... (доступу).
Після проведення цього туру журі підводить підсумок та оголошує результат.
XІ – Тур. Конкурс капітанів.
Виходять 2 капітани команд, і їм даються такі завдання:
Завдання №1. Є 27 олівців. За один хід можна брати 1, 2 або 3 олівці. Як грати, щоб виграти? Виграє той, хто бере останній олівець.
Завдання №2. Скласти слова з букв наступних слів: «МАТЕМАТИКА» та «ІНФОРМАТИКА»
Після проведення цього туру журі підводить підсумок та оголошує результат.
ХІІ – Тур. Фото завдання.
Командам пропонується придумати цікаві назви до фотографій. Журі визначає найбільш цікаві. Кожна цікава назва додає команді 2 бали. (додаток В)
Журі оцінює останній конкурс і підводить загальний підсумок.
Як швидко час спливає!
І сумніву немає,
Що нам пора назвати
Змагання результати.
Викладачі постійно контролюють хiд роботи, дають вказівки й рекомендації окремим членам команд. Журі оголошує кiлькiсть балiв набраних кожною командою, й визначає переможця.
Висновки проведеного заходу з інформатики та математики на тему «Брейн-ринг»:
1. Стратегія управління навчально-виховним процесом має бути гнучкою і різноманітною, динамічною й емоційною, прийоми, методи і форми якої різні, але завжди доцільні.
2. На цьому заході ми розвиваємо мислення, кмітливість, збагачуємо уяву студентів, спонукаємо їх до пошуку чогось нового.
3. Такі заходи вимагають творчого підходу, більш детальної та кращої підготовки викладача, але така система сприяє розвитку творчих здібностей студентів, виховує навички дослідницької діяльності, дає високий ефект практичної спрямованості матеріалу, що, зрештою, призводить до глибокого розуміння предмета, зацікавленості ним.
ДОДАТКИ
Додаток А
Два |
П‘ять |
Вектор |
Піфагор |
Вершина |
Ромб |
Комп‘ютер
|
курсор |
клавіатура |
процесор |
передача |
інтернет |
точка |
транспортир |
квадрат |
задача |
БРЕЙН-РИНГ
№ |
Назва конкурсу |
Назви команд |
|
Хорда |
Програміст |
||
1 |
Весела розминка |
|
|
2 |
Питання з інформатики |
|
|
3 |
Завдання з математики |
|
|
|
Підсумок |
|
|
4 |
Вірус |
|
|
5 |
Комбінаторика |
|
|
|
Підсумок |
|
|
6 |
Фольклорна інформатика |
|
|
7 |
Прочитай слово |
|
|
|
Підсумок |
|
|
8 |
Мозаїка з інформатики |
|
|
9 |
В країні ребусів |
|
|
10 |
Додати слово |
|
|
|
Підсумок |
|
|
11 |
Конкурс капітанів |
|
|
12 |
Цікава назва для фото |
|
|
|
Підсумок |
|
|
|
|
|
|
Разом |
|
|