Мета: Сприяти розвитку і соціалізації особистості учнів, формуванню загальної культури, світоглядних орієнтирів, творчих здібностей, життєзабезпечувальних навичок, здатності до саморозвитку й самонавчання.
Розширити і поглибити знання учнів з біології, хімії, геральдики ,географії, історії, фізики, мистецтва.
Розвивати віру в себе, у свої сили, здатність ухвалювати рішення, працювати в колективі й зосереджувати свої зусилля на конкретних завданнях, виявляти проблему, формулювати припущення й вести самостійний чи спільний пошук способів її розв'язання, брати на себе відповідальність за результати дій і вчинків.
Підвищити інтерес до вивчення природничих наук.
Мета: Сприяти розвитку і соціалізації особистості учнів, формуванню загальної культури, світоглядних орієнтирів, творчих здібностей, життєзабезпечувальних навичок, здатності до саморозвитку й самонавчання.
Розширити і поглибити знання учнів з біології, хімії, геральдики ,географії, історії, фізики, мистецтва.
Розвивати віру в себе, у свої сили, здатність ухвалювати рішення, працювати в колективі й зосереджувати свої зусилля на конкретних завданнях, виявляти проблему, формулювати припущення й вести самостійний чи спільний пошук способів її розв’язання, брати на себе відповідальність за результати дій і вчинків.
Підвищити інтерес до вивчення природничих наук.
Брейн ринг «БІОЛОГІЯ +...»
Біогейм 1. Біологія + хімія
1. До якої групи сполук належить пеніцилін, відкритий у 1929 р. А.Флемінгом і добутий як препарат англійськими вченими Х.Флорі та Е.Чейном у 1940 p.?
а) вітаміни; б) ферменти; в) гормони; г) антибіотики.
2. Значна кількість цих речовин утворюється в тканинах хвойних рослин, хрону, цибулі, часнику: Вони здатні пригнічувати ріст і розвиток шкідливих мікроорганізмів:
а) фітогормони; б) фітонциди; в) вітаміни; г) гербіциди.
3. Ці темно-коричневі пігменти забезпечують забарвлення волосся, шкіри, райдужної оболонки ока, їх утворення посилюється під дією ультрафіолетового випромінювання, а припинення синтезу цих сполук викликає посивіння волосся:
а) хлорофіли; б) гемоглобіни; в) каротиноїди; г) меланіни.
4. Нестача цього елемента викликає карієс зубів, а його надлишок -плямисту емаль зубів:
а) Фосфор;б) Францій; в) Ферум; г) Флуор.
5. Елемент, який зумовлює червоний колір гемоглобіну, входить до складу міоглобіну, гемоеритрину. Певний його запас зберігається в білках печінки, селезінки. Бере участь у синтезі хлорофілу, тому при його нестачі у рослин розвивається хлороз:
а) Аурум; б) Ферум; в) Тантал; г) Кремній.
6. Назва цього елемента означає «безжиттєвий», але без нього життя не може існувати. Він входить до складу всіх молекул амінокислот, білків, нуклеїнових кислот, вітамінів та інших важливих сполук:
а) Алюміній; б) Нітроген; в) Арсен; г) Аргон.
Біогейм 2. Біологія + геральдика
1.Зображення якої тварини найбільше поширене на державних гербах різних країн?
а) тигр; б) півень; в) крокодил; г) лев.
2. Лами - це безгорбі південноамериканські верблюди, яких розводять заради вовни і використовують як в'ючних тварин. Яка держава має зображення цих тварин на своєму гербі?
а) Бразилія; б) Колумбія; в) Перу; г) Чилі.
3. Зображення якого з птахів найбільше поширене на державних гербах різних країн?
а) журавель; б) орел; в) сокіл; г) фламінго.
4. Яка група рослин найбільше поширена на державних гербах різних країн?
а) пальми; б) кактуси; в) пшениця; г) баобаб.
5. Кенгуру і страус Ему стали державними символами країни-материка. Як називається ця країна?
а) Австралія; б) Науру; в) Мікронезія; г) Тонга.
6. Соломон, цар іудейський, збудував храм. Для будівництва цього храму доставляли кедр, зображений на державному прапорі країни, яка називається:
а) Оман; б) Алжир; в) Китай; г) Ліван.
Біогейм 3. Біологія + географія
1. Кактуси (Cactacea) — це родина дводольних рослин ряду Гвоздичні, яка охоплює близько 3 тис видів. Більшість із цих рослин є мешканцями пустель і напівпустель. Пустелю Сонорра називають «царством кактусів». Де ж розташовується ця пустеля?
а) Мексика; б) ПАР; в) Китай; г) Гренландія.
2. Де живуть нелітаючий птах ківі, хижий папуга кеа і полінезійський народ маорі?
а) Нова Гвінея; б) Нова Зеландія; в) Нова Земля; г) Нова Ушиця.
3. Рафлезія Арнольді (Rafflesia amoldii) — це рослина, яка має найбільшу в світі квітку (до 1 м в діаметрі і масою 4—6 кг). Вона паразитує на коренях виноградних рослин з роду Цисус (Cissus). Де поширена ця рослина?
а) Сікоку; б) Нова Зеландія; в) Суматра; г) Тибет.
4. Горила (Gorilla gorilla) є найбільшою твариною серед антропоїдів. Вага самців досягає 250 кг,ріст — до 180 см. До цього виду належать підвиди берегової, гірської та низинної горил і всі вони населяють один материк. Який?
а) Африка; б) Австралія; в) Південна Америка; г)Північна Америка.
5. Абсолютним чемпіоном з отруйності серед усіх тварин є крихітна (2—3 см) жабка-кокоа (Phillobates aurotaenia), яка водиться в тропічних лісах. її шкірний слиз страшенно отруйний. Де поширена ця жабка?
а) Африка; б) Австралія; в) Північна Америка; г) Південна Америка.
6. Велетенський індонезійський, варан є найбільшою ящіркою у світі (довжина тіла — до 3 м, вага — до 150 кг). На якому з островів поширений цей вид?
а) Комодо; б) Калімантан; в) Корсика; г) Кюсю.
Біогейм 4. Біологія + фізика
1.Енергія не виникає і не зникає, а лише перетворюється з одного виду в інший. Як називається цей фізичний закон, який виявляється і в організмі людини?
а) закон Гука; б) закон збереження енергії і матерії; в) закон збереження імпульсу; г) закон всесвітнього тяжіння.
2. Який фізичний закон був відкритий за допомогою яблука?
а) закон Гука; б) закон збереження енергії і матерії; в) закон збереження імпульсу; г) закон всесвітнього тяжіння.
3. Який фізичний закон виявляється під час реактивного руху кальмара?
а) закон Гука; б) закон збереження енергії і матерії; в) закон збереження імпульсу; г) закон всесвітнього тяжіння.
4. Як називається розділ фізики, який вивчає закономірності поширення звукових хвиль?
а) оптика;б) акустика; в) гідродинаміка; г) термодинаміка.
5. Розділ фізики, який вивчає закономірності випромінювання та поширення світла:
а) оптика; б) акустика; в) гідродинаміка;г) термодинаміка.
6. Як називається наука, предметом вивчення якої є процеси виникнення та поширення нервових імпульсів у живих організмах?
а) біохімія; б) біокібернетика; в) біофізика; г) астрофізика.
Біогейм 5. Біологія + мистецтво
1.Хто із скульпторів створив всесвітньо відомого «Мислителя»?
а) Е.Нєізвестний; б) М.Антокольський; в) О.Роден; г) В.Мухіна.
2. Пензлю якого художника-постімпресіоніста належать картини «Соняшники», «Хліби і кипариси», «Сіяч», «Портрет доктора Гоше» та ін.?
а) Клод Моне; б) Едгар Дега; в) Поль Сезанн; г) Вінсент ван Гог.
3. Хто з художників є автором відомої композиції «Звідки ми? Хто ми? Куди йдемо?» (1897), яка втілює ідею єдності природи, людини і божества?
а) Вінсент ван Гог; б) Анрі де Тулуз-Лотрек; в) Поль Гоген; г) Поль Сезанн.
4. Іспанія і Франція обидві з повним правом називають Пабло Пікассо «своїм майстром». Яку з названих картин написав цей всесвітньо відомий художник?
а) «Дівчинка з персиками»; б) «Дівчинка в білому»; в) «Хвора дівчина»; г) «Дівчинка з голубом».
5. Кому з художників належить малюнок «Голуб миру» (1947)?
а) Анрі Матісс; б) Пабло Пікассо; в) Сальвадор Далі; г) Марк Шагал.
6. Анрі Матісс (1869-1954) є представником такої художньої течії, як фонізм (від франц. fauve -«дикий»). Яка з картин належить цьому майстру?
а) «Чорний квадрат»; б) «Червоні рибки»; в) «Синій кінь»; г) «Голубі танцівниці».
Біогейм 6. Біологія + всесвітня історія
1. Які тварини допомогли Ернандо Кортесу з його, мізерною армією (508 солдатів) завоювати Мексику в боротьбі з численними індіанськими племенами?
а) собаки; б) тигри; в) коні; г) слони.
2. Хто з талановитих полководців античного світу залишав у військових частинах лише тих солдатів, які, бачачи ворога, червоніли, а не блідли?
а) Ганнібал; б) Юлій Цезар; в) Олександр Македонський; г) Філіпе II.
3. Як називався єгипетський попередник паперу,що виготовлявся з рослин?
а) береста; б) шовк; в) пергамент; г) папірус.
4. Клеопатра остання цариця Єгипту з роду Птоломеїв. Після поразки у війні з Римом вона вбила себе, як вважають історики, укусом змії, яка називається:
а) королівська кобра; б) єгипетська кобра; в) індійська кобра; г) чорно-біла кобра.
5. Олександр Македонський, володар половини світу, помер у Вавилоні від лихоманки. Тіло його привіз із завойованої Персії Птоломей Лаг у труні, яка була заповнена:
а) медом; б) воском; в) олією; г) бальзамом.
6. Близько 100 років тому за допомогою цієї комахи в шведському місті Граденбурзі відбувалися вибори бургомістра. Претенденти сідали навколо столу, на який клали цю комаху, і перемагав той, на чию бороду вона заповзала. Як називається ця комаха?
а) жук-олень; б) мураха; в) бджола; г) воша.