(8 клас)
Вчитель української мови
та літератури
Калинчук Ольга Миколаївна
2021 р.
Мета: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Т.Г. Шевченка, сприяти усвідомленню значення творчості поета для української та світової культури, для кожного особисто; сприяти розвитку пам’яті, допитливості, пізнавальних інтересів, самоосвітніх умінь та навичок, формуванню культури мовлення; розвивати інтерес до літератури, культуру зв’язного мовлення, логічне й абстрактне мислення, уміння узагальнювати, доводити власні думки; виховувати повагу до Т.Шевченка за його внесок у скарбницю української поезії, толерантне ставлення учнів один до одного,почуття любові художнього слова.
Тип заходу: брейн-ринг
Обладнання: портрет Т.Г. Шевченка, виставка його творів, рушники, картки.
Святково прикрашений кабінет: портрет Тараса Шевченка, рушники, фотовиставка про життя, творчість Кобзаря, виставка його творів; ілюстрації малюнків; біля портрета розміщені слова, що є епіграфом заходу:
І мене в сім’ї великій,
В сім’ї вольній, новій,
Не забудьте пом’янути
Незлим, тихим словом.
ХІД ЗАХОДУ
Кобзарем його ми звемо,
Так від роду і до роду,
Кожний вірш свій і поему
Він присвячував народу
(М.Рильський)
Тарас Шевченко – велична постать історичного та літературного життя нашої України. Його справедливо називають великим українцем. Адже,у ньому наша історія, мрія, надія. Шевченко був справжнім народним співцем, бо з дитинства знав і любив простий український народ, його страждання, бо сам їх пережив. Через усе життя проніс великий Кобзар палку любові до рідної землі, до неньки-України, у своїх творах нагадував про минулу славу України і закликав до патріотизму та великої любові до рідної землі.
Ім’я великого Кобзаря ми часто згадуємо і будемо згадувати, бо він подарував нам безцінний скарб - чудові твори, у яких струменить любов до Батьківщини та турбота про її майбутнє.
Сьогодні, вшановуючи пам'ять великого Кобзаря, проводиться брейн ринг, який допоможе виявити найкращих знавців життя та творчості Шевченка. Наш сьогоднішній захід допоможе вам глибше зрозуміти Тарасові слова і позмагатися у тому, хто ж з вас є кращим Шевченкознавцем.
Для проведення гри познайомимося з командами-знавцями творчості Тараса Шевченка.
Ми віддаємо шану Великому Кобзарю і сьогоднішній захід присвячуємо саме його творчості. Розпочинаємо брейн-ринг. Сьогодні у нас змагаються дві команди: «Вербиченька» і «Калинонька». Гравців обрано із найсильніших, найерудованіших, найкмітливіших знавців творчості Великого Кобзаря у нашій школі. Відповідальність на них неабияка, тим паче, що й змагання в нас не таке собі, а – шевченківське! Отже підтримайте конкурсантів щирими посмішками і дружніми оплесками!
Ведучий Капітани, прошу презентувати свої команди.
Капітан команди «Калинонька»
Команда до гри готова.
Наш девіз: «Йдемо з дитинства до Тараса! Вчимося змалку в Кобзаря любити Україну і мову її солов’їну».
Капітан команди «Вербиченька»
Команда до гри готова.
Наш девіз: «Девіз у нас: Бути, як Тарас: Вербичку плекати, про Україну дбати».
I конкурс . «Хто швидше?»
За правильну відповідь команда отримає 1 бал
II конкурс. Кросворд « Шевченкові поезії»
Вставте відповідно пропущені слова з віршів Т.Г. Шевченка. Поясніть значення слова у виділених клітинках по вертикалі.
Завдання оцінюється 3 балами.
1. Пишається над водою червона …(калина)
2. Тече … з-під явора(вода)
3. А над самою водою … похилилась(верба)
4. ... моя вечірняя, зійди над горою.(зоря)
5. Поклала ... коло хати маленьких діточок своїх.(дитину)
6. Тихесенько … віє.(вітер)
Хвилинка –цікавинка
Чи знаєте, що ...
ІІІ конкурс. «Своє значення»
Кожне ім’я має своє значення. Наприклад: Микола – переможець, Олексій – захисник, Петро – камінь. Батьки Т.Г.Шевченка, даючи йому ім'я, начебто передбачили його майбутній характер. Що означає ім'я Тарас у перекладі з грецької…
(Бунтівник, Володар, Вісник )
Потрібно командам вибрати правильну відповідь серед запропонованих варіантів
ІV конкурс. «Конкурс «НЛО»
Вивчаючи творчість Кобзаря, ми з вами зіштовхнулися з великою кількістю творів. Їх кількість незлічена. Долі персонажів творів Шевченка вражають, їх почуття, їх вчинки здатні зачепити найтонші струни наших сердець. Тож давайте зараз й спробуємо відгадати їх за цитатою.
Отже, наступний конкурс – «НЛО» - неопізнаний літературний об’єкт.
Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал, максимально для своєї команди ви можете отримати 4 балів.
Командам роздають надруковані уривки із творів Шевченка, але із пропущеними словами. Учасникам необхідно «реставрувати» текст, відновивши відсутні слова. Через 1 хв. картки забирають і зачитують, звіряючи із оригіналом.
***
1. Садок вишневий ... (коло хати) Хрущі …(над вишнями) гудуть
2. Як у Дніпра ... (веселочка) Воду …(позичає)
4. Кохайтеся, …(чорнобриві), та не з …(москалями)
5. Наша дума, наша ... (пісня) Не вмре, …(не загине)
***
1.Уже покликали ... (до паю) А я собі у …(бур'яні).
2.Нема на світі... (України) Немає …(другого) Дніпра.
3.Та недовго сонце гріло, Недовго ... (молилось).
4.Ну що б, здавалося,…( слова). Слова та голос ... (більш нічого).
5.Біленькі хати повалялись, Стави ... (бур'яном позаростали).
***
1. Під ним ... (кінь) вороненький насилу ступає.
2. Ще …(треті) півні не співали, ніхто ніде не …(гомонів)
3. Мені … (однаково) чи буду я жить в Україні, чи ні.
4. Неначе човен в …(синім) морі, То ... (вирина, то потопа).
5. Гомоніла …(Україна), довго …(гомоніла), довго, довго, кров степами, текла, червоніла
***
1. Минають дні... (минає літо) А Україна, знай, горить.
2. Посадили ... (над козаком) Явір та калину.
3. Така її … (доля).О Боже …(мій) милий!
4.... (Сумує), квилить, плаче рано В Путивлі-граді Ярославна.
5. І свій шлях широкий: Той ... (мурує), той…(руйнує).
V конкурс . «Математично-літературний марафон»
На столі лежать чотири конверти. Капітани команд виходять і беруть кожен собі конверт, витягують картки з завданнями.
Завдання: кожній команді потрібно порахувати приклади, відповіді яких будуть літери, за допомогою яких відгадати потрібно твір Кобзаря
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї
Сонце... (зустрічає)
Тії хатиночки… (гаї)
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона … (калина)
Хрущі над вишнями гудуть
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають, ідучи… (дівчата)
VІ конкур. "Склади картину" Гравцям дають дві репродукції Шевченкових творів – "Катерина" і "Циганка - воржка" розрізані на рівні квадрати. Завдання гравців скласти картинку і визначити її назву.
VІ І конкурс. «Скарбничка ерудита»
Додатковий 1 бал для своєї команди
Завдання для капітанів команд. Потрібно витягнути конверт, відповісти на запитан-ня з теорії літератури
Оповідання – це ….невеликий прозовий твір, сюжет якого ґрунтується на певному (рідко кількох) епізоді з життя одного (іноді кількох) персонажа.
Новела (італ. novella, від лат. novellus — новітній) — це …невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, сконденсованою та яскраво вимальованою дією.
Поема (від грец. ποίημα — твір) — це…ліричний, епічний, ліро-епічний твір, переважно віршований, у якому зображені значні події і яскраві характери.Назва «поема» загальна, у літературознавстві частіше мовиться про конкретний жанровий різновид поеми: ліро-епічну, ліричну, епічну, сатиричну, героїчну, дидактичну, бурлескну, драматичну і т.п. Виникла поема на основі давніх і середньовічних пісень, сказань, епопей, що уславлювали визначні історичні події.
Роман – це ..великий за обсягом, складний за будовою епічний твір, у якому широко охоплені життєві події, глибоко розкривається історія формування характерів багатьох персонажів.
VІІІ конкурс. «Літературна з’єдналка»
* Склавши імена і прізвища, ви отримаєте назву твору Т.Шевченка:
1. Тарас О Глібов
2. Олександр Р Толстой
3. Леся А Пушкін
4. Іван А Франко
5. Лев Н Шевченко
6. Ліна Т Гоголь
7. Микола С Костенко
8. Леонід З Українка
9. Джек О Лінгренд
10. Астрід Л Тичина
11. Павло Д Лондон
12. Сергій Я Єсенін
1н 2а 3з 4а 5р 6с 7т 8о 9д 10 о 11л 12я
1. Лисичка Т Ілля Муромець
2. Івасик Р Котик
3. Соловей-розбійник Н Вовк
4. Правда А Коза Дереза
5. Півник К Журавель
6. Дідова дочка А Івасик Телесик
7. Семеро козенят И Бабина дочка
8. Рак неборак Е Кривда
1к 2а 3т 4е 5р 6и 7н 8а
ІХ конкурс. «Декламатор»
Учні декламують напам’ять поезії Т.Г.Шевченка.
Х конкурс. «Підказка»
Кожна команда отримує по три картки з певною інформацією-підказкою. Треба з'ясувати, про які події з життя Шевченка йдеться, й аргументуйте думку.
Картка № 1
Небезпека, корисні копалини, море, художник, плавання, острови.
Картка № 2
Катря, Оксанка, дяк, залізні стовпи, чумаки.
Картка № З
Євген Гребінка, травень, Качанівка, Яготин, Запорозька Січ, Кирилівка, Київ.
Картка №4
Квітень, Дніпро, переправа, «Сон», граф Орлов, III відділ.
Картка № 5 Муштра, цинга, ревматизм, 10 років, клімат, доноси.
Картка № 6
24 роки, 22 квітня. Літній сад, 1838 рік, Карл Брюллов,1840, «Кобзар».
ХІ конкурс. Цікаві епізоди з життя Т. Шевченка.(випереджаюче домашнє завдання)
Виступи учнів.
Перший учень:
Коли Т. Шевченкові виповнилось 15 років, у його долі сталась зміна. Помер старий пан. Кирилівка дісталась його синові – Павлу Енгельгарду, для якого набирали по селах двірню. Тараса зробили козачком, у його обов'язки входило невідлучно сидіти в панському передпокої й чекати, поки панові необхідно буде дати люльку, вогонь, чи налити склянку води. Одного разу, коли пан і пані поїхали на бал, Шевченко став копіювати портрети Платова і не помітив, як повернулися пани. За це молодий художник був дуже суворо покараний.
Другий учень:
22 січня 1847 року, напередодні арешту Т. Шевченко тримав весільний вінець над прекрасною молодою парою: вінчався Пантелеймон Куліш і Олександра Білозерська. Гостей на весіллі було багато, стояв великий гомін. Аж ось старший боярин, заложивши назад руки почав ходити по залі та й заспівав: "Ой зійди, зійди, ти, зіронько та вечірняя, Ой вийди, вийди, дівчинонько, моя вірная…" Усі гості, почувши, як співає Тарас, наче зістався сам тільки співак. "Такого або рівного йому співу не чув я – згадував Куліш, - ні в столиці, ні на Україні. Від того співу заніміли розмови і між старшими, і між молодими: з усіх світлиць гості посходились до зали, мов до якоїсь церкви. Пісню за піснею співав наш соловей, справді, немов у темному лузі серед червоної калини. Скоро він вмовкав – його зараз благали співати, і душа поета обернула весілля поклонниці його таланту в національну оперу, якої, може, ще не швидко чутимуть в Україні.
Молода княгиня на спомин того вечора подарувала поетові дорогий клейкоз, дорожчий з усього добра, яке коли мали, - свою квітку вінчальну.
Третій учень:
О. Кониський підрахував, що в неволі поета мордовано десять літ, три місяці і двадцять шість днів. Час сей становить трохи що не четвертину всього віку поета і четвертину найліпшу… Під "червону шапку", як казав Костомаров, Шевченка взяли веселим, бадьорим, 33-літнім, з міцним здоров'ям, з густим русявим волоссям на голові, а з-під "червоної шапки" він повернувся, втративши здоров'я, сивобородим, з геть лисою головою. Та час і неволя не виснажили таланту, не погасили любові поета до людей і до світу.
Присвята великому Сину України
Ти так любив її, Тарасе,
Її-Україну свою,
Молив, просив за безталанну,
Карав огненними словами
Всіх тих, що продали її.
Тарасе, о Кобзарю наш,
Поглянь же на свою Вітчизну,
На ту, яку плескав у снах,
На свою милу землю рідну.
Вита тут воля,за яку
Готов Ти був життя віддати
Я знаю:бачиш із небес Ти
Україну-неньку-матір
Твої пророчі думи-птиці,
Завжди літатимуть в степах,
Полум’яні виірші крилаті
В українських завжди устах.
Тарасе, як велів зробили:
Твій«Заповіт» не забули,
Кайдани дужими руками порвали,
Україну вберегли.
І тебе в сім’ї великій,
В сім’ї вольній, новій,
Не забули пом’янути
Незлим тихим словом …