Брейн-ринг з правознавства для 9-го класу на тему «Свої права ти добре знай, їх шануй та поважай»

Про матеріал

Мета: Виховання в учнів інтересу до правових знань, популяризація правових

законів, поглибити знання, здобуті учнями на уроках, зробити процес

пізнання цікавим і захоплюючим, формування правової культури школярів.

Перегляд файлу

ПРАВОВИЙ БРЕЙН-РИНГ

«Свої права ти добре знай, їх шануй та поважай»

Мета: Виховання в учнів інтересу до правових знань, популяризація правових

законів, поглибити знання, здобуті учнями на уроках, зробити процес

пізнання цікавим і захоплюючим, формування правової культури школярів.

Обладнання: плакат "Феміда – богиня правосуддя», ілюстрації для правових задач, картки із правовими задачами, бали«фемідки», ручки, папір.

Учасники гри: команди учнів 9 класу.

 

Хід уроку

Вступне слово вчителя:

Вітаю всіх присутніх на правознавчому брей-ринзі, який має назву «Свої права ти добре знай, їх шануй та поважай». У нашій школі зараз проходить тиждень правових знань.  В зв’язку з цим, ми проводимо цей урок-гру, на ньому і перевіримо ваші правові знання з вивчених раніше тем на уроках правознавства.  Сьогодні зустрічаються дві команди, перш ніж запросити їх на ринг, хочу нагадати вам, шановні вболівальники, що ваша підтримка надасть сили й енергії всім учасникам цих змагань та дехто з вас може допомогти одній із команд здобути перемогу.

Перед тим як розпочати брейн-ринг, я хочу представити вам присутніх на ньому гостей:  ________________________________________________________________

 

(У цьому уроці учні 9-го класу поділені заздалегідь на дві команди по 5 чоловік, інші учні класу вболівальники)

1-ша команда «Праволюби»

2-га команда «Освітяни»

 

Прошу всіх зайняти свої місця.

(учасники займають свої місця)

Вчитель:

                 Дочка Урана і Геї, друга дружина Зевса. За однією з версій -  мати Прометея. Передавала людям повеління Зевса. Зображувалась з пов’язкою на очах (символ неупередженості), терезами в одній руці і мечем в другій. Хто вона?   (Феміда)

Отже, символом сьогоднішнього правового брейн-рингу буде богиня правосуддя Феміда.

На дошці ви ще бачите сову. Сова це символ мудрості, тож я вам бажаю бути мудрими, і здобути перемогу, а оця сова, нехай буде вашим талісманом.

         Для того, щоб розпочати брейн-ринг нам потрібно визначитися яка з команд буде першою давати відповіді на питання.

Для цього вам запитання:

  • З чого починається право? (Із літери «П»)

Тепер, коли ми вже визначилися, розпочинаємо.

 

 

Конкурс 1. «Інтелектуальний штурм».

Коментар: Командам необхідно по черзі відповісти на 8 запитань. Часу на роздуми немає. За кожну правильну відповідь команда отримає «фемідку». Якщо команда не дає правильної відповіді на поставлене питання, то цей шанс передається команді суперників.

Запитання (по черзі)

1. Документ, що посвідчує особу.(Паспорт).

 2. Грошова одиниця України.(Гривня).

 3. Особи, які не досягли 18-річного віку? (Неповнолітні)

 4. Головний документ дитини до 16 років (посвідчення про народження).

 5. Які документи державного призначення видає Президент України? (Указ).

 6. Головний закон країни. (Конституція)

7. Рішення суду. (Вирок)

8. Виборний законодавчий орган. (Парламент)

9. Особа, яка має подвійне громадянство. (Біпатрид)

10. Нормативно-правовий акт який прийнятий законодавчим органом державної влади, має вищу юридичну силу? (закон)                                                                                     

11. На який термін обирається президент України? (5 років)                                                 

12. Що означає поняття апатрид? (особа без громадянства)

13. Особа, що вчинила правопорушення? (правопорушник)

14. особливо небезпечний вид правопорушення. (злочин)

15.соціальні відносини, що регулюються нормами права. (правовідносини)

16. правила поведінки, що встановлює церква для віруючих. (релігійні норми)

Конкурс 2. «Ситуація»

Вчитель:

   (Потрібно дати правову оцінку ситуації. Командам запропоновано по 2  ситуації.)

  1. Двоє молодих чоловіків – громадяни України Олег і Дмитро поїхали на роботу до Англії. Олег влаштувався водієм вантажівки в комерційну фірму, а Дмитро уклав контракт на проходження військової служби. Через три роки обидва повернулися в Україну й виявилося, що вони тепер мають різний статус щодо українського громадянства. Поясніть ситуацію.
  2. У подружжя Роберта й Корнелії, які постійно проживають в Дніпропетровську, але є апатридами, народився син. Громадянином якої держави він є?
  3. Михайло йшов через двір і побачив, що з вікна квартири на першому поверсі вилізає чоловік із великою торбою. Михайло допоміг йому спуститися, зв’язав злодія та викликав міліцію. Чоловік скаржився, що Михайло викрутив йому руку. Чи правомірні дії учасників ситуації? Відповідь обґрунтуйте.
  4. Під час пожежі, поки за викликом їхала пожежна бригада, сусіди повибивали в будинку шибки та швидко повиносили дітей і частину речей. Оцініть чи правомірність дій учасників ситуації.

Поки команди обговорюють ситуації, проводиться гра з уболівальниками.

 

Проведення гри з уболівальниками.

Коментар. Глядач, який правильно відповідає на запитання, отримує «фемідку» і

має право передати її будь-якій команді.

Запитання та завдання.

1. Рішення суду. (Вирок)

2. Захисник у суді. (Адвокат)

3. Той, хто бачив злочин. (Свідок)

4. Птах, якого бояться злочинці України. (Беркут)

5.Грошове стягнення за рішенням суду. (Штраф)

6. Звинувачувач у суді? (прокурор)

7. Примусове затримання особи співробітниками правоохоронних служб? (арешт)

8. скільки розділів має Конституція України? (13-15)                                                         

9. особа без громадянства? (апатрид)

10. Куріння в громадських містах, це який вид правопорушення? (адміністративне)

 

Вчитель:

                  А зараз просимо наших вболівальників віддати «фемідки» тій команді яку бажає підтримати.

Тепер просимо гравців прокоментувати ситуації.

(Учасники коментують ситуації).

 

Конкурс 3. «Зашифроване»

 

Вчитель:

                 Цей конкурс для капітанів команд. У ньому вам потрібно визначити зашифроване поняття і дати йому визначення. Час на виконання – 1 – 1,5 хв.

 

Т А Р Л Е Н П А М – ПАРЛАМЕНТ (вищий законодавчий орган влади)

Д И П Е Т Р Е Н З – ПРЕЗИДЕНТ (голова Верховної Ради України, виконавчий орган влади)

А В Д Е Ж Р А – держава (особлива організація суспільства)

В Г О Р А М Д Н С Я Т О – громадянство (зв'язок людини з певною державою)

Т А Р И П А Д – апатрид (особа без громадянства)

Б А Т І П И Д Р – біпатрид (особа з подвійним громадянством)

Конкурс 4. «Жаргон»

Вчитель: Зрозуміло, що кожна вікова група, категорія людей, які потрапляють у руки криміналістів, докорінно відрізняється своєю мовою. Цікаво, як на їхньому діалекті звучать знайомі для вас слова?

 

Наприклад:

  1. Щоденник – червоне і чорне.
  2. Учитель з журналом – людина з рушницею.

 

Протягом 1 хвилини потрібно розкрити зміст слів, записаних для кожної команди на аркуші.

 

Завдання для 1 команди.

  1. Шкільне життя -
  2. Перший клас на перерві –
  3. Підказка на уроці –
  4. Дзвінок на урок –
  5. Канікули –

 

Завдання для 2 команди.

  1. Написання твору –
  2. Кінець навчального року –
  3. Кабінет директора –
  4. Дзвінок на перерву –
  5. Класний керівник –

 

Конкурс 5. «Захищаємо права казкових героїв»

 

Вчитель: Кожній команді пропонуються певні ситуації з відомих казок, вам потрібно зачитуючи уривки з відомих казок назвати які права були порушені.

1. Англійська народна казка «Троє поросят»

«…Ніф – Ніф добіг до своєї солом’яної хатинки й устиг зачинити дверцята за мить до того, як клацнули ікла сірого розбійника.

- Ану відчиняй! – прогарчав вовчище.

- Нізащо! – пропищав переляканий Ніф – Ніф

Вовк набрав якнайбільше повітря й так дмухнув, що хатинка Ніф – Ніфа розлетілася в різні боки» (Вовк порушив право на недоторканість житла.)

 

2. Народна казка «Вовк і семеро козенят»

«… І тут вовк увірвався до хатинки. Злякалися козенята й нумо ховатися хто куди… Але вовк їх усіх знайшов і довго не розбирався: роззявив свою пащеку та проковтнув усіх по черзі…»

(Вовк порушив право на життя.)

 

3. Російська народна казка «Маша і ведмідь»

«…Увійшла Машенька до хатинки та й сіла на ослінчик. А в тій хатинці жив здоровенний ведмідь. Повернувся ввечері ведмідь, побачив Машеньку, зрадів.

- Ага, - каже,- тепер не випущу тебе! Будеш у мене жити. Будеш піч топити, будеш кашу варити, мене кашею годувати,»

(Ведмідь порушив право Машеньки на свободу.)

 

4. Казка О. Толстого «Золотий ключик, або Пригоди Буратіно»

«Розбійники підбігли.

- Ага, тепер від нас не втечеш!..

Важко уявити, чого тільки вони не виробляли, аби примусити Буратіно розкрити рота… Нарешті розбійники вирішили повісити його догори ногами. Прив’язали до ніг мотузку, і Буратіно повиснув на дубовій гілці…»

(Розбійники порушили право Буратіно на гідність.)

 

5. Ш.Перро «Попелюшка або Кришталевий черевичок»

« - А що, Попелюшко, хотілося б тобі поїхати на бал? – запитували сестри, поки вона розчісувала їх перед дзеркалом.

- Ой, що ви, сестрички! Ви смієтеся з мене!

- Авжеж. Хот ж тебе таку нечепуру пустить…

І ось нарешті очікуваний день настав. Мачуха та сестри поїхали. Попелюшка довго дивилася їм услід, а коли їхня карета зникла за поворотом, вона затулила обличчя руками і гірко заплакала.»

(Мачуха порушила право Попелюшки на відпочинок.)

 

6. Українська народна казка «Кривенька качечка»

« Пішла вона до криниці, а дід з бабою – в хату! Дивляться – аж у гніздечку нема качечки, тільки повно пір’ячка. Вони тоді взяли гніздечко – та й кинули у піч. Воно там і згоріло. Зайшла дівчину в хату та зараз до гніздечка – аж гніздечка нема.

Дівчина й каже:

- Я довіку жила б у вас, якби ви не спалили мого гніздечка та не підглядали за мною. А тепер – піду я від вас.»

(Дід з бабою порушили право дівчини на особисте життя.)

 

7. Н. Забіла «Зайчикова хатка»


«Оселились біля річки

Сірий зайчик та лисичка.

Зайчик – в хатці луб’яній,

а лисичка – в крижаній.

Ось постукала в віконця

Тепла сонячна весна,

І розтанула на сонці

біла хатка крижана.

Лиска почала зітхати:

- Як я житиму без хати?

Зараз зайця прожену

Й влізу в хатку луб’яну!

Де вже зайчику малому

Суперечить хижаку!

Довелось тікати з дому

Бідолашному звірку.» 


(Лисиця порушила право зайчика на недоторканість житла.)

 

8. О. Толстой «Золотий ключик, або Пригоди Буратіно»

«Він схопив Буратіно, відніс його до комори театру і повісив на гвіздок.

Повернувшись, він насварився на ляльок семихвостим батогом, щоб вони вели виставу далі…Карабас Барабас сів вечеряти. У вогнищі було замало дров. Тоді він ляснув у долоні. Прибігли Арлекін і П’єро. – Принесіть - но сюди цього гульвісу Буратіно, - сказав синьйор Карабас Барабас. – Він зроблений з сухого дерева, я його підкину у вогонь, моя печеня швидко засмажиться.

Арлекін і П’єро впали навколішки, благали пожаліти нещасного Буратіно.

- А де мій батіг? – загарчав Карабас Барабас.

Тоді вони, ридаючи, пішли до комори, зняли з гвіздка Буратіно й потягли на кухню»

(Тут порушено право на захист від усіх форм фізичного та психологічного насильства, або недбалого ставлення, грубого поводження з боку батьків, законних опікунів чи будь – якої іншої особи, яка піклується про дитину.)

 

Конкурс 6. «Правові шаради»

У цьому завданні командам потрібно розгадати по 2 «правові шаради». Суть “Шаради” полягає в тому, що у трьох словах, які даються командам знаходиться по одному складу слова, яке треба віднайти. Це не обов’язково має бути іменник.

Наприклад:

Перший склад – передача у футболі, хокеї.

Другий – місце,  куди причалюють кораблі.

Ціле – документ, що підтверджує громадянство. (пас-порт)

 

Завдання для 1 команди:

  1. Перше – молодіжний сленг «до побачення»

Друге – такою буває зорька

Ціле – міра державного примусу, що застосовується судовими органами до осіб які вчинили злочин.   (пока-рання)

 

  1. Перше – вигук, що означає відразу,

Друге – нота,

третє – «так» російською мовою

Ціле – богиня правосуддя.   (фе-мі-да)

 

Завдання для 2 команди:

  1. Перше – антонім «добра»,

Друге – ранг.

Ціле – суспільно-небезпечне, винне, каране діяння, що посягає на суспільні відносини.   (зло-чин)

 

  1. Перше – система встановлених народом чи державою загальнообов’язкових правил поведінки.

Друге – посадова особа, що розглядає справи у судовому порядку і виносить рішення.

Ціле – застосування державним органом (судом) норми права до конкретного випадку, що трапився в житті.     (право-суддя)

 

Підведення підсумків: Просимо представника від наших гостей визначити та оголосити найрозумнішого гравця, найактивнішого вболівальника, а ми в цей час підрахуємо скільки «фемідок» у кожної з команд та визначимо команду-переможницю.

_______________________________________________________________________

Наш правовий  турнір  завершився . Всі, мабуть, переконалися, що в наших учнів є міцні знання, а знання, звичайно, пригодяться  у подальшому житті. Я бажаю вам завжди бути законопослушними громадянами нашої країни.

Підбиття загального підсумку змагання, висловлення подяки всім учасникам змагання, гостям, уболівальникам.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Тушина Світлана Євгеніївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Pekisheva Marina
    Дуже хороша розробка. Обов`язково спробую застосувати у своїй практиці
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 березня 2018
Переглядів
9727
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку