Відділ освіти Козельщинської райдержадміністрації
Районний методичний кабінет
Хорішківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
ім. М.В.Остроградського
Вчитель математики
Мариндич Лариса Миколаївна
с. Хорішки
2008 рік
«Яка дитина у грі, така багато в чому вона буде в роботі, коли виросте».
А.С. Макаренко
Цей посібник не залишить байдужим, ні учнів, ні їх наставників, хто з-поміж багатьох галузей знань цінує найбільше невмирущу народну творчість і математику.
Усна народна творчість — невичерпне джерело виховання підростаючого покоління. Вона відображає життя народу, його енергію, мораль, мову, народну мудрість.
Діти люблять загадувати і відгадувати загадки, ребуси, кросворди. Все це розвиває їхній процес мислення — аналіз, синтез, абстрагування, порівняння, узагальнення, доведення певних тверджень, привчаються самостійно мислити.
У посібнику належне місце відводиться пізнавальним іграм та розвагам: головоломкам, ребусам, кросвордам, побудованим на навчальному матеріалі курсу математики, фізики, побутових задачах. У колективних іграх виховується працездатність, цілеспрямованість, кмітливість.
Відмінність посібника від своїх попередників полягає в тому, що він адресується кожному учневі, а не тільки вчителеві. Учень має самостійно контролювати і оцінювати свої, здібності.
У ребусах, шарадах, кросвордах відповідно треба певним кольором розфарбувати малюнок. Це дасть змогу батькам і вчителям перевірити загальний рівень умінь і навичок своїх вихованців розв'язувати різноманітні задачі.
У математичних задачах поставлена не тільки математична проблема, а більшість з них зорієнтовані на життєві ситуації. Учителеві це дасть змогу урізноманітнити, зробити цікавішим урок, активізувати самостійну роботу учнів. Учневі — ще раз переконатися, що задача — захоплюючий сюжет, а її розв’язання — неабияка насолода.
Бажають всім читачам щасливих хвилин відпочинку в проведенні сеансів розумової гімнастики.
ЦІКАВІ ЗАДАЧІ З МАТЕМАТИКИ
Для глибшого розуміння суті задачі її умову корисно зобразити у вигляді малюнка, схеми чи графіка. Іноді такий малюнок чи схема підкажуть хід розв'язання задачі, стануть своєрідним "клубком Аріадни". Спробуйте, і ви переконаєтеся в цьому.
а) п'ятьма трійками число 100;
б) шістьма трійками число 100;
в) шістьма двійками число 100;
г) п'ятьма одиницями число 100.
Скільки коштує?
Якщо додавати ці фігури по горизонталі і по вертикалі, отримаємо вказані числа. Яка вартість кожної фігури?
Поговірки видатного математику Піфагора
Не давай дурневі в руки меч, а нечесному — владу.
Твори велике, не обіцяючи великого.
Жарти, як і сіль, належить вживати помірковано.
Для пізнання натури будь-якого народу намагайся найперше вивчити його мову.
Живи з людьми так, щоб твої друзі не стали недругами, а недруги стали друзями.
Келих життя був би солодким до нудоти, якщо б не падало в нього гірких сліз.
Не заплющуй очей, коли хочеш спати, не проаналізувавши всіх своїх вчинків за минулий день.
Не роби нічого ганебного ні в присутності інших, ні таємно. Першим твоїм законом має бути повага до себе самого.
У хвальків, як і в позолоченій зброї, внутрішнє не відповідає зовнішньому.
Лише неблагородна людина здатна в очі хвалити, а поза очі злословити.
Лестощі, немов зброя, намальована на картині: викликає приємність, а користі — ніякої.
У час гніву не треба ні говорити, ні діяти.
Ніхто не має втрачати міру ні в їжі, ні в питті.
Усе впорядковується відповідно до чисел.
Що пропущено?
У кожному рядку замість знака питання потрібно поставити математичні знаки додавання, віднімання, ділення і множення, щоб отримати вказане число.
Подивись уважно і знайди два числа, які повторяються тільки чотири рази.
5 2 8 5 3 4 2 7 1 3 8 8 6 2 7
7 5 2 3 4 8 5 3 6 1 5 3 1 7 5
2 3 6 1 4 2 6 1 7 5 4 4 3 5 1
Знайди числа, яких не вистачає?
12 ? 26 33 40
84 72 ? 48 36
121 232 343 ? 565
Знайдіть відмінності.
Смішні обличчя.
Знайти два обличчя, які відрізняються від інших.
Домалюй обличчя , якого не вистачає!
Якого числа не вистачає?
Дивись уважно!
Які фігури є в кожному квадраті?
Із яких фігур складається цей будиночок? Скільки трикутників пішло на його будівництво? Скільки квадратів?
Від А до В веде багато різних доріг. Серед них лише одна, яка проходить через кружки з числами, що в сумі дорівнюють 1000. знайти цей путь.
Розв’язати кросворд
|
|
3 |
|
|
|
1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По вертикалі:
1. Елемент прямокутного трикутника.
2. Промінь, що виходить з вершини кута і поділяє його пополам.
3. Частина круга.
4. Міра кута.
По горизонталі:
5. Творець геометрії.
6. Автор відомої теореми.
7. Елемент кола.
8. Перпендикуляр, проведений з вершин кута трикутника
до протилежної сторони.
9. Елемент трикутника.
10. Висота бічної грані правильної піраміди.
Подумай, які цифри потрібно вписати в пусті клітинки, щоб, виконавши вказані математичні дії, отримати правильну відповідь.
Гра «Задумай число»
Ведучий запрошує па сцену одного учня чи ученицю.
Ведучий. Задумай число, менше за 10, і запиши його на дошці так, щоб його бачили тільки глядачі. Вони перевірятимуть правильність твоїх підрахунків. Помнож 2 задумане число на 3, до результату додай 2, знайдену суму помнож на 3, до результату додай задумане число. Тепер закресли першу цифру і до числа, що залишилося, додай 2; знайдену суму поділи на 4 І до результату додай 8. У тебе вийшло 10.
Гра «Хто швидше?»
У грі беруть участь 2 команди по Ю чоловік На груди гравців обох команд приколюють цифри від 0 до 9 Ведучий голосно називає багатоцифрове чиєю з різних цифр. Наприклад, 805642, а гравці повинні швидко стати в такому порядку, щоб утворити це число. Виграє команда, яка швидше дасть більше правильних відповідей.
«Слухай одночасно кількох»
На сцену виходять болільники від команд. Спочатку три болільники однієї команди одночасно проговорюють якийсь математичний термін або коротке твердження, правильне або неправильне. Болільники другої команди слухають. Вони повинні повторити це твердження чи термін і сказати, правильне воно чи ні. Потім проговорюють болільники другої команди, а першої слухають.
Терміни: аргумент, ордината, перпендикуляр, трапеція, абсциса.
Твердження: вертикальні кути рівні, рівні кути прямі, діагональ ромба «• бісектрисою, синус — відношення катета до гіпотенузи, прямокутник— паралелограм з рівними кутами.
Гра на уважність.
Капітани по черзі називають послідовні натуральні числа, але замість чисел, що діляться на 3 і закінчуються на З, потрібно говорити: «не зіб'юсь». Наприклад:!, 2, «не зіб'юсь», 4, 5, «не зіб'юсь», 7, 8, «не зіб'юсь» і т.д,
1 бал тому, хто виграв, якщо лише двоє учасників, і на 1 бал більше кожному, хто вибув пізніше, якщо учасників більш як два.
Гра „Хто швидше порахує ”
Гра полягає в тому, що один з учасників називає довільне натуральне число від 1 до 11. Його суперник додає до цього числа довільне натуральне число від 1 до 11 і називає наступний результат. Потім чергове додавання робить перший і т. д. Гра триває доти, доки один з гравців не дістане 100. Він і є переможцем і має 1 бал. Щоб умови для обох учасник були однакові, гру проводимо у два тури, кожен з яких починає інший учасник.
Гра „Не скажу”
По черзі за моїм сигналом команди починають лічити до тридцяти. Число 4, або таке, яке ділиться на 4, а також число, яке у своєму запису має цифру 4, не можна називати вголос. Учасник команди, який має назвати таке число, плескає в долоні і каже: «Не скажу». Хто помилиться, виходить з гри, а команда починає лічбу спочатку.
Команда-переможниця отримує 5 балів.
Гра «Крокуй і міркуй»
Я називаю число 14, а учасники команд по черзі називають числа, кратні 14 (14, 28, 42, 56, 70, 84, 98, 112, 126 і т.д.). Хто помилиться або не назве число, отримує —І бал.
Гра «Складання чисел»
Учасникам команди роздаються таблички з цифрами. Треба швидко скласти з цифр задане число. Наприклад, на табличках записані цифри 5, 4, 2, 3, 1, 0.
Завдання командам: Скласти число 4150.
Скласти трицифрове число, яке ділиться на 5.
Скласти трицифрове число, яке ділиться на 2. і бал отримує та команда, яка швидше і правильно виконає завдання.
Які числа і чому ви поставите замість знаків питань?
Підкреслити в кожному рядкові такі дві цифри, які стоять рядом і в сумі дають 10. Приклад: 891347362553254692.
А зараз бери олівець, поклади перед собою годинник і вперед! На виконання завдання дається 8 хвилин.
А |
4 8 7 5 6 3 9 4 6 7 8 8 3 1 2 3 4 5 6 7 8 |
Б |
6 5 4 3 2 1 9 8 7 6 5 4 3 1 4 2 1 6 2 1 7 |
В |
4 5 6 7 8 9 1 2 3 4 5 6 7 1 6 3 1 7 4 6 1 |
Г |
2 8 6 1 7 3 5 4 1 9 7 2 5 5 1 6 4 3 9 1 7 |
Д |
8 2 7 7 4 6 7 5 3 7 5 3 7 0 9 8 8 0 2 8 3 |
Е |
6 3 7 7 0 8 9 5 7 4 9 7 4 5 5 0 5 5 3 3 5 |
Ж |
2 8 9 7 6 3 7 8 2 0 9 3 8 2 4 3 2 8 4 2 7 |
З |
6 3 7 4 4 4 6 6 6 8 8 8 3 1 3 4 5 1 7 8 9 |
И |
3 2 1 1 2 3 1 2 3 5 4 3 5 4 3 7 8 2 3 9 2 |
К |
9 7 8 7 8 6 8 2 6 7 2 8 6 7 6 5 7 0 1 9 8 |
Л |
3 7 2 8 6 4 5 5 9 1 0 8 8 4 2 3 4 5 6 8 3 |
М |
8 5 4 6 8 3 6 9 1 1 8 1 9 4 4 5 5 6 6 6 7 |
Н |
8 3 6 5 9 1 7 2 3 7 5 9 4 3 7 6 7 7 6 5 5 |
О |
1 8 2 7 3 6 4 5 3 8 1 8 3 7 7 3 8 1 9 4 7 |
П |
6 3 8 6 0 9 2 8 3 3 7 9 0 1 2 4 9 6 3 3 7 |
Р |
4 4 0 3 9 3 4 3 8 9 3 4 5 8 2 3 7 6 4 5 0 |
С |
6 2 4 8 2 7 8 7 2 5 6 7 3 8 3 7 5 3 7 6 8 |
Т |
4 8 2 9 5 1 6 3 8 3 7 8 4 6 7 5 2 2 6 6 3 |
У |
6 4 2 8 4 9 7 6 2 8 0 1 8 3 6 5 2 8 4 3 7 |
Ф |
8 9 5 7 3 8 6 9 0 1 0 2 8 5 3 7 8 2 3 2 8 |
Розмістіть в кружках всі цифри від 1 до 9 так, щоб сума по прямих лініях дорівнювала 18.
Розмістіть в кружках всі цифри від 1 до 12 так, щоб сума по кутам кожного чорного квадрата і по чотирьом прямим лініям дорівнювала 30.
.
Розмістіть в кружках всі цифри від 1 до 9 так, щоб сума по прямих лініях дорівнювала 15.
На протязі 1 хвилини подивитися на узори і відтворити його по пам’яті.
Розставте точки
На протязі 2-3 секунд запам’ятай розташування точок і потім відтвори їх в пусті квадрати.
Порахувати суму всіх чисел в трикутниках, кругах і квадратах.
Порахуй числа від 1 до 50.
Порахуй від до 51
Порахуй від 1 до 90
Попробуйте знайти якнайшвидше всі числа від 1 до 50. Більш важчий варіант: порахувати по два раза кожне число, адже всі числа тут повторюються двічі.
Безстрашний воїн
Порахуй, скільки трикутників на цьому малюнку?
Кросворд з фрагментами
Розгадати ребуси
Вибери потрібну фігуру з 6 пронумерованих
Вибери потрібну фігуру з 6 пронумерованих
Якої фігури не вистачає?
Якої фігури не вистачає?
Японські головоломки „Sudoku”
Ігрове поле розділено на 81 клітинку, що знаходяться в 9 стовпцях, 9 рядках і 9 малих квадратах. В грі приймають участь лише цифри від 1 до 9. Ігрове поле (квадрат 9х9) повинен бути заповнений так, щоб кожна цифра від 1до 9 зустрічалась в кожному рядку, стовпці і малому квадраті (3х3) лише один раз.